Actualitate Recomandări

Cu ce dificultăți se confruntă copiii întorși din străinătate. Cum sunt ajutaţi

În fiecare an, din străinătate se întorc acasă sute de bistriţeni ai căror copii au învăţat în şcoli din alte ţări şi cărora le este foarte greu să se reintegreze în sistemul nostru de învăţământ. Dincolo de povara echivalării studiilor, unii copii mai au de învăţat şi limba română pe care fie au uitat-o, fie nu au ştiut-o niciodată.

Robert Lolici (foto), acum elev în clasa a VII-a la Şcoala Gimnazială „Ştefan cel Mare” Bistriţa, a locuit o vreme în Spania, împreună cu părinţii unde a frecventat şi şcoala. Întors acasă, el spune că sistemul de învăţământ spaniol îi solicită mai puţin pe copii.

„În Spania, şcoala e mai uşoară decât aici. Eu am terminat acolo clasa a VI-a şi urma să intru la liceu. Aici trebuie să mai fac doi ani până la liceu. În România se învaţă mai multe. Acolo nu aveam atâtea materii, iar aici mi se pare că lumea e mai serioasă şi se învaţă mai bine. Mie mi-e greu la română pentru că nu ştiu prea bine limba. Altfel, mă descurc. Aici îmi place mai mult pentru că lumea e mai bună. Acolo şcoala nu era prea serioasă. În Spania luam note de 10,9,8, dar aici nu am luat încă note prea bune, dar mă ajută colegii, profesorii şi voi recupra”, a spus Robert.

El este unul dintre cazurile fericite, atât la „Ştefan cel Mare”, cât şi în alte şcoli din judeţ fiind înmatriculaţi şi copii care au uitat de tot limba română sau nu au ştiut-o niciodată.

„Avem tot felul de cazuri. Ne-am confruntat şi cu copii ai căror părinţi sunt bistriţeni. Ei s-au născut în Spania şi au venit la şcoală fără să ştie o boabă româneşte. Sunt copii care sunt buni la discipline reale, la matematică, la ştiinţe, dar au o problemă cu limba română. Din fericire, avem o colegă profesoară de română, care este profesor de sprijin şi îi ajută. Însă majoritatea copiilor cunosc limba română. Nu sunt cazuri în care nu se pot integra. Profesorii îi ajută, facem consultaţii cu ei. Încercăm şi noi să îi sprijinim pentru că nu vin de fericiţi încoace, sunt convinsă. Sistemul nostru nu diferă foarte mult de altele. Avem într-o clasă de a VI-a trei copii veniţi din SUA, cu mamă româncă şi tată sirian, dar care, de anul trecut sunt la noi în şcoală şi s-au integrat perfect. Noi tot spunem că la noi e greu la matematică, spre exemplu, că sunt exerciţii complicate, dar ei chiar au venit cu lucruri uşor în faţa noastră şi s-au adaptat pefect”, a spus directorul Şcolii Gimnaziale „Ştefan cel Mare” Bistriţa, prof. Lucica Iacob (foto).

Inspectorul pentru curriculum şi controlul asigurării calităţii, Simona Konradi, a explicat pentru Timp Online că în şcolile din judeţ au venit zeci de copii din Spania, Italia, Marea Britanie, SUA, Belgia.

„Le este greu şi părinţilor pentru că, dacă le era bine unde au fost, nu s-ar fi întors în ţară, darămite copiilor. Cei care au plecat de scurt timp se pot integra mai uşor, dar şi ei simt diferenţa fiindcă şcoala e altfel afară. Ceilalţi au probleme”, a spus Simona Konradi.

3 comentarii

  • Ajunsi in Spania,sunt inscrisi in clasa urmatoare celei in care au invatat aici ,pe considerentul ca au cunostinte corespunzatoare acelei clase. Daca se intorc,sunt reinscrisi in fosta clasa sau trebuie sa dea niste examene,pentru a recupera ,ce n-au facut dincolo.Cunosc cazuri concrete.

  • Bună ziua. Am băiatul în cl.a patra si fetița clasa întîi,suntem în germania și doresc să venim acasă .Ei vorbesc limba română dar problema este cu materia.Sunt cu mult în urma copiilor din românia. Cum putem proceda si ce acte ne trebuie de aici din Germania pt.a putea înscrie copii la sistemul român de învățămînt. Vă mulțumesc.

  • Ii ajuta profesorii? Sper din tot sufletul sa fie tot mai multe cadre didactice, pentru care profesia este o pasiune, caci din spuse rudelor, atat la Cluj, cat si la Beclean „ajutorul” este prezentat sub forma de ore suplimentare-obligatorii, care se platesc profesorului. Deci in acest caz nu se mai poate califica de ajutor. Ba mai mult, una dintre nepoate, care are media 10,dar care nu mai poate (din anumite motive) continua cu orele de „ajutor” la matematica, este intimidata la orice pas de profesor, care i-a declarat in fata, ca va gasi modalitatea sa-i coboare media! Ce a castigat prin aceasta? Pai un copil, care e plin de frica! Caci dupa legea Ministerului de Invatamant, daca acest profesor are 3 elevi olimpici, degeaba s-au plans echipa de parinti, este sub imunitate totala!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.