Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a emis Ordinul nr. 1549/29 noiembrie 2018 privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calităţii de asigurat.
„Fiecare asigurat îşi poate dovedi calitatea o dată cu cardul naţional de sănătate care se eliberează pentru toţi asiguraţii. Dacă nu are card, dar este asigurat, poate dovedi prin documentul rezultat în urma accesării platformei electronice de pe site-urile CJAS sau CNAS, apoi prin adeverinţa de asigurat cu valabilitate de trei luni pentru asiguraţii care refuză în mod expres din motive religioase sau de conştiinţă primirea cardului naţional, prin adeverinţă de asigurat – aceasta este nou introdusă – eliberată de Casele de Asigurări de Sănătate în situaţia în care cardul naţional de sănătate nu a fost emis. Această situaţie nu era reglementată până acum. Adeverinţa care are o valabilitate de 30 de zile, respectiv până când cardul vine la asigurat acasă. De asemenea, se mai poate şi cu adeverinţa de înlocuire a cardului naţional, care era şi până acum eliberată de Case pentru cei care au pierdut cardul, cardul e defect şi se face comandă pentru alt card”, a declarat preşedintele director general al Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Bistriţa-Năsăud, Camelia Ilişuan.
Potrivit acesteia, poate fi folosit certificatul de naştere sau actul de identitate pentru copii în vârstă de până la 18 ani, de asemenea adeverinţa eliberată de instituţiile din subordinea MAI pentru persoanele reţinute, arestate, etc. şi adeverinţa elibeerată de unităţile în grija cărora se află persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate, respectiv penitenciare.
„În oricare altă situaţie în care nu se poate face dovada dacă este asigurat – respectiv dacă sistemul nu merge, omul nu are nici card, medicul nu îl poate verifica dacă este asigurat sau nu, noi (CJAS-n.r.), eliberăm o adeverinţă. Aceste noi adeverinţe existau acum vreo 4-5 ani, apoi ele au fost scoase din uz odată cu apariţia cardului naţional de sănătate, dar au au existat probleme mai ales pentru acei asiguraţi care au mers în altă localitate la un medic sau la un spital. La Cluj sau la Mureş li s-au cerut adeverinţe. Noi le-am dat un fel de adeverinţe, dar acum măcar există legiferat şi modelul de adeverinţă. Noi eliberăm această adeverinţă când există acel decalaj între momentul în care cineva se angajează – devine salariat – şi momentul în care Finanţele transmit baza de date actualizată, ceea ce se întâmplă după circa o lună şi jumătate. Exista această perioadă în care omul nu putea dovedi că este asigurat, nu apărea nici în sistem. În această situaţie, persoana vine cu o adeverinţă de la locul de muncă din care reiese că a fost angajată cu data respectivă, noi o introducem în sistem şi eliberăm adeverinţa valabilă până la apariţia bazei de date a ANAF. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu persoanele fără venituri care depun declaraţia unică”, a mai spus Camelia Ilişuan.
Ea a reamintit că, pentru a fi introdusă în baza de date a CJAS, fiecare persoană trebuie să prezinte o serie de documente, cum ar fi certificatul care atestă că are handicap, copie după declaraţiile depuse, etc.
„Pentru elevii peste 18 ani până când Inspectoratele Şcolare îşi pun la rând evidenţele cu cei care au împlinit această vârstă, dar sunt încă în învăţământ şi sunt asiguraţi gratuit, este nevoie de adeverinţă de la şcoală că este înscris în anul şcolar curent. La fel se întâmplă pentru studenţi. Ei trebuie să aducă o adeverinţă de la facultatea la care sunt studenţi pentru că Ministerul Educaţiei Naţionale nu are un protocol încheiat cu CNAS cu privire la instituţiile de învăţământ superior pentru a transmite aceste date şi atunci studenţii toţi trebuie să aducă adeverinţă”, a spus Camelia Ilişuan.
Adaugă comentariu