Actualitate Recomandări

De ce este complicat de făcut cadastrul. Emil Mănășturean: În final, va atrage investitori

”Suntem într-o perioadă în care, după o sută de ani, ne-am apucat de cadastru în România. Cei 100 de ani au reprezentat reforme agrare, colectivizare, legile proprietății, o grămadă de legislație pe care, din păcate, nu am reușit în toate cazurile să o abordăm într-un mod corect și consistent”, a spus Emil Mănășturean, șeful Oficiului Județean de Cadastru și Publicitate Imobiliară Bistrița-Năsăud, într-o ședință de Colegiu prefectural în care a încercat să explice de ce facem pași atât de mici în acest domeniu.

”Sistemul de învățământ nu e pregătit să creeze specialiști care să acopere această activitate. Suntem pe de-o parte specialiști tehnici, pe de altă parte juridici. La teren, trebuie ca cineva care ia contact cu deținătorul terenului să aibă cunoștințe atât tehnice, cât și juridice. Am transmis acest lucru Ministerului Educației și sperăm să se creeze o structură de învățământ care să acopere acest deficit”, a menționat el.

Oficiul Județean de Cadastru și Publicitate Imobiliară Bistrița-Năsăud are 61 de angajați dintre care 15 sunt dedicați programului național de cadastru.

”Tema de lucru este introducerea cadastrului în județul nostru. Avem în subordine trei birouri de cadastru: la Beclean, Năsăud și Bistrița. În acest an, până la 1 noiembrie, am înregistrat un număr de 103.000 de lucrări pe cadastru sporadic, încasând circa 5,5 milioane de lei, bani care au intrrat în bugetul ANCPI pentru a susține lucrările de cadastru la nivel național. Cel mai important și definitoriu lucru pe care îl avem de făcut în perioada următoare este ca, până în 2023, să facem un sistem de cadastru și carte funciară operativ care să producă efecte în primul rând pe plan național, respectiv să avem un registru cadastral complet, al tuturor imobilelor, să încriem în domeniul public și privat al statului, dar și al UAT-urilor, să creăm o evidență reală a tuturor imobilelor cu sau fără construcții, util pentru a finaliza punerea în aplicare a legilor proprietății cu care ne chinuim împreună de mult timp. Mai important pentru viitor – și noi suntem un județ în care partea imobiliară s-a mișcat foarte bine – acest sistem de cadastru integrat o să ducă la atragerea de investitori întrucât o să fie tranzacțiile imobiliare mult mai facile”, a explicat el.

Emil Mănășturean a spus că Bistrița-Năsăud a fost printre primele județe din țară care, pe fondurile UAT-urilor, a făcut cadastru în România.

”Experiența noastră a fost oglindită în legislația ulterioară și toată munca noastră a reprezentat pentru noi niște lecții pe care le-am învățat la nivel de cadastru. Dacă avem formatori de opinie la nivelul UAT-urilor, dascălii, preoții, Facebook și lumea e informată, prezența cetățenilor deținători de terenuri este foarte importantă pentru a avea o lucrare corectă. Dacă le-am verificat în teren, a fost un bonus și un plus în calitatea lucrării, iar lucrul cel mai important a fost colaborarea între primărie, executant și Oficiul de Cadastru”, a declarat el.

Startul finanțărilor pentru lucrări de cadastru s-a dat în 2016.

”S-a făcut la nivelul fiecărui UAT pe sectoare cadastrale, din bugetul Agenției Naționale de Cadastru, prin sume egale repartizate tuturor UAT-urilor care au solicitat. Primăria trebuia să solicite, Oficiul de Cadastru finanța. La început am finanțat cu 135.000 de lei, ulterior am ajuns la 160.000 de lei cu TVA inclus. Startul finanțării a fost în septembrie, în decembrie am finanțat 16 UAT-uri cu 3140 de imobile. A fost pentru prima dată când am reușit să aducem finanțarea la nivelul primăriilor și, lucrul cel mai important, să utilizăm forța de muncă de la nivelul județului. Avem în jur de 115 specialiști autorizați în cadastru și era normal ca ei să fie folosiți. Parte din ei lucru deja cu primăriile, cunoșteau cum s-au aplicat legile fondului funciar și am forțat finanțărie la nivel de UAT. Deci primăria își alege sectoarele care intră în lucru, își face modul de achiziție. Noi doar asigurăm partea financiară, cât și suportul tehnic și juridic pentru a-i sprijini în acest demers, zic eu, istoric. Noi îi obligăm să facă lucrările pentru terenurile agricole pentru ca să poată fi primite subvențiile. Deci prioritățile sunt APIA, lucrări de infrastructură de nivel național și local. Primarii au colaborat foarte bine, deși la început au fost reticeți suma fiind de doar 60 de lei/imobil. Ulterior am mai reușit să adăugăm și TVA la suma respectivă”, a declarat Mănășturean.

Finanțarea a doua a fost pentru 11.400 de imobile: ”Sunt în prezent 6139 de imobile în sistemul de cadastru introduse și avem încă nouă sectoare în lucru. Avem la 397 de imobile 16 contestate. Asta înseamnă că s-a lucrat cu seriozitate, cu cetățeanul”.

În finanțarea a treia s-a mărit numărul UAT-urilor care au accesat bani de la ANCPI: ”Experiența pe care am dobândit-o s-a transmis și vecinilor care deja lucrau acest gen de activitate. Suma s-a mărit. Mai avem până în martie 202 perioada de finalizare a lucrărilor”.

”Am forțat în 2018 încă o finanțare, a patra. Am adus încă 5 UAT pe care le-am motivat să se angajeze la o astfel de lucrare. Căianu Mic deja s-a mișcat cu un PFA și a depus patru sectoare cadastrale”, a spus șeful OJCPI.

Finanțarea a cinci a început anul acesta: ”Avem 12 UAT care lucrează. Deja am ajuns la 24.000 de imobile. UAT Budacu de Jos s-a mișcat mai repede. E foarte complexă lucrarea și implică multe, de la situația juridică a terenurilor unor firme, la aplicarea legilor fondului funciar. Am modificat în comisia județeană sute de titluri cu nume scrise greșit, dar asta e, nu avem ce face. Anul acesta am cerut tuturor primăriilor să ne ceară fonduri pentru finanțarea a șasea. Este prima dată când toate primăriile eligibile ne-au transmis solicitare. Avem disponibilă suma de 7,1 milioane de lei pe care consiliul de administrație a aprobat-o săptămâna trecută vineri și deja avem banii alocați în buget pentru anul 2020”.

El a explicat că finanțarea lucrărilor de cadastru are trei surse: bugetul ANCPI, bugetul UAT-urilor și fondurile europene.

”Noi am început în 2010 cu șase primării, am continuat cu Telciu, cu Poiana Ilvei și anul acesta cu Prundu Bârgăului cu 6800 de imobile. Munca începută în 2010 și continuată în 2012 a fost pentru toată lumea o lecție și de bune practici, și de lucruri pe care a trebuit să le reparăm în timp. În 2017, la nivelul ANCPI a avut loc o licitație și ne-au intrat și nouă două comune, Romuli și Lechința. La Lechința lucrarea e terminată. Săptămâna aceasta facem recepția și cred că, în 10 decembrie, o să afișăm. Lechința a fost o lucrare complexă. A trecut din finanțarea ANCPI în finanțarea pe POR. Deci încercăm ca banii să-i încasăm anul acesta de la UE, deși a fost o muncă colosală. Firma a avut 9 luni de zile pentru finalizare, un termen foarte strâns pentru un asemenea volum de lucrări. Deci, prin POR primesc finanțare 28 de UAT-uri din județ. A fost o primă licitație pentru 5 UAT-uri, dar nu s-a depus nicio ofertă pentru aceste lucrări. Am mai scos altele 4. Luni se termină depunerea de oferte. Sperăm să fie ofertanți”, a spus el.

”La noi, în Ardeal, e un volum de lucru cel puțin dublu comparativ cu partea de sud a țării. Ne-am străduit ca, în acești ani, să modificăm Legea 7 pentru a fi utilă tuturor celor care dețin terenuri și care, istoric vorbind, a creat probleme pe parcursul timpului în emiterea documentelor de proprietate. Legea 105 din acest an aduce elemente de noutate. ANCPI a făcut opt echipe de lucru în cazul în care statul român are nevoie de cadastru pentru lucrări gen autostradă, aeroporturi, unde ANCPI intră cu personalul și execută lucrările în termen util fără a mai face licitațiile și a prelungi la nesfârșit exproprierile pentru aceste investiții. Ne-am străduit să aducem monumentele istorice în cartea funciară pentru a nu se produce tranzacții, demolări care să distrugă aceste monumente istorice. Am făcut acest lucru gratuit, fără niciun tarif”, a declarat el.

”Planurile parcelare încercăm să le ținem 60 de zile afișate ca să se poată sesiza eventualele probleme. Până acum, un plan parcelar înseamna o cheltuială enormă pe care trebuia să o facă primăria sau persoana deținătoare de teren. Începând cu anul acesta, o să finanțăm și aceste planuri parcelare să degrevăm primăriile de costurile necesare întocmirii planului parcelar. Suntem un județ în care posesia e un cuvânt definitoriu. Avem mai mult de o cincime din județ zonă fostă necooperativizată, unde tranzacțiile de teren sau făcut prin înțelegeri olografe fără a fi făcute prin acte autentice. Important e ca cei din primării să emită adeverințe și să fie conștienți de documentele pe care le emit”, a mai spus el.

Etichete

9 comentarii

  • Eu va sesizez urmatoarea problema ! Cum este posibil ca o Primarie ca cea din B-ta sa comande un proiect de asa zisa modernizare a Pietei Centrale, sa ceara bani europeni si sa minta in acte cu ajutorul CF-ului nemodificat de 100 de ani si sa ne prosteasca ca la acel imobil se gasesc curti, constructii in loc de spatii verzi ?

  • Mă întreb numai, dacă din cei 61 de angajați ai OJCPI B-N, doar 15 sunt dedicați/destinați a se ocupa de realizarea programului național de cadastru, cu ce se ocupă ceilalți 46 de angajați, pentru ce sunt plătiți din banii contribuabililor ? Oare de ce consideră șeful instituției care are sarcini dedicate rezolvării PNC (Program Național de Cadastru) că această muncă este mai grea în Transilvania, unde a existat această activitate încă din a doua ju- mătate a secolului XIX, deci există și documente de la care se poate porni și care pot să furnizeze cunoștințe despre acest domeniu, care constituie o bază pentru desfășurarea acestor lucrări, față de Vechiul Regat (sudul și estul țării, cu excepția Bucovinei) unde nu a existat acest sistem de evidență a proprietăților ? Consider că, dimpotrivă munca este mai ușoară unde există documente oficiale, care oferă informații necesare activității de stabilire a realității și transpunere a acesteia în documente oficiale și o bază pentru educația specialiștilor care se ocupă de această activitate importantă, necesară unei socități bine organizate, la care pot contribui și cunoștințele și utilizările IT (Tehnologiei Informaticii) și chiar de a contribui la formarea unor specialiști în domeniu, ajutând și regiunile țării în care nu a existat această preocupare de reglementare, de cunoaștere a proprietății. Am o propunere pentru OJCPI, să schimbe raportul celor dedicați activității PNC, încât 46 să se ocupe de munca directă, de teren și doar 15 să se ocupe de munca de birou, pentru a termina cât mai repede ”lămurirea și evidențierea oficială” a situației imobilelor (terenuri și construcții) în toate UAT-le din județ.

  • D-le sef de OCPI. Inca una cat o suta ! Cum este posibil ca o institutie care lucreaza cu cifre, acte etc sa notifice sa acorde o viza pe o lucrare in fals care suprapune doi proprietari. ?Adica ; in 2012 un mare expert cotat a facut o lucrare comandata de vecinii mei de la MAI care folosindu-se de abuzul statului prin Primaria B-ta si-au insusit ilegal o suprafata de 123mp. In prezent pe aceasi suprafata sunt proprietari fam Balan si MAI-ul. Suntem in faza de iesire din indiviziune la imobilul de pe Independentei 8 si tot aici in CF-ul colectiv mai apare o imixtiune grava prin care Primaria B-ta este trecuta si ea pe 250 mp sub casa veche desi nu avea nici un drept. Mentionez ca la acest imobil nimeni nu a primit cadou nici un mp de la stat. A fost cumparat direct de la sasi in 1939. De pe aceste matrapazlacuri si inscrieri eronate am eu de suferit , cheltuind peste 120 milioane lei ca sa imi apar si sa dovedesc dreptul la proprietate si mostenire. Aveti foarte slabi angajati dar si experti care sunt acreditati pe langa d-vs. O recunoasteti singuri. De cate ori au venit la acest imobil fiecare a scos o alta suprafata. Nimeni nu a dorit sa studieze cu adevarat actele prezentate de mine si lucrarea a fost facuta din burta si cu GPS-ul vostru care zau nu stie nimeni cum naiba scoate tot mai putini mp. Doar expertul ION PETRE care nu mai este in viata a inteles sa faca o lucrare corecta dupa ce cu greu a inteles cele prezentate de mine. Si astfel de 12 ani imi este refuzata constant eliberarea unei autorizatii pt casa facuta pe terenul meu. Imi este incalcat si dreptul legitim de intrare in LEGALITATE pe care il cer insistent de 12 ani. Poate un simplu proces de iesire din INDIVIZIUNE care de fapt finalizeaza iesirea din indiviziune pe apartamente din 1972 …. mai duraeza 12 ani ! Ca de la noi se poate orice !

  • E he hei nene Balane esti un caz fericit să vezi cei pe Bargaie,cunosc un caz la Prundu Bârgăului unde omul avea terenul intabulat si primăria a făcut drum pe terenul acestuia si pe deasupra si la si trecut in proprietatea primăriei,de asta ce mai zici?

  • Ce sa zic draga ION ! Plangere urgenta la Parchet, DNA . Sa nu se lase omul, sa lupte asa cum fac si eu . Comunismu traieste inca !

  • Ce trebuie să fac să beneficiez de cadastru gratuit în baza legii, locuies la țară, în Com Dragoesti _Vâlcea, că nu prea se dorește de către primărie, multumesc

  • 1. O mare prostie cadastrul gratuit. Merg și eu să folosesc terenul nelucrat al vecinului 3 ani și devin proprietar in 60 de zile. Grozave legi.
    2. 60 lei/imobil!? … Bătaie de joc.
    Bine că notarii pot primi 200 lei/imobil pt o hârtie fara a cheltui bani pe aparatura, fără ieșire în teren, etc.
    Am văzut și eu cum s-a lucrat in comuna Borod – jud. Bihor. Au făcut un cadastru din burta. Nu cred că au văzut macar terenul. Nu respecta nici actele și hărțile scara 1:2880, dar nici folosință faptică. Naiba știe ce specialiști au fost aia. Bine că și-au luat banii … Sau cine știe dacă i-au luat!!?? Și au creat o și mai mare harababura decât era înainte.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.