”Trăim într-o lume a abundenței informațiilor, iar creierul încearcă să se apere de această cantitate extrem de mare și una dintre reacții este superficialitatea prelucrării ei: nu are rost să țin minte o informație perisabilă și care, peste câteva ore, se va perima”, a spus prof. univ. Mircea Miclea la o întâlnire cu profesori de la Colegiul Național ”Liviu Rebreanu” din Bistrița.
Invitat să le vorbească profesorilor despre provocările profesiei într-o lume mult schimbată decât lumea în care s-au format și au trăit cei mai mulți dintre ei, prof. univ. dr. Mircea Miclea a făcut mai întâi o radiografie a generației actuale pornind de la realitățile lumii în care trăiește ea.
”E o lume supraabundentă în informații. Noi am trăit într-o lume săracă în informații. Erau câteva cărți, la bibliotecă, profesorul la catedră care știa câte ceva, altfel spus, catedra era un monopol al cunoașterii sau un mediator esențial între cunoaștere și beneficiar. De aceea se bucura de atât de mult respect. Acum, cunoașterea e total diferită, e distribuită pe sute, zeci de mii de site-uri și s-a democratizat foarte mult accesul la educație. Dai 2-3 căutări și ajungi la cunoaștere. Sunt multe consecințe ale acestei supraabundențe de informații. Printre altele, catedra nu mai are aceeași valoare. E doar unul dintre locurile din care se poate afla cunoașterea. Se mai poate afla și la MTI pe care-l pot accesa prin internet și să asculți cursurile celor de acolo. Dar este o consecință: când e prea multă informație, procesarea ei e superficială”, a spus prof. Miclea.
El a dat ca exemplu Breaking news-urile care inundă acum televiziunile de știri: ”Sunt acum atât de frecvente, cantitatea și frecvența este foarte mare, iar atunci creierul încearcă să se apere de această cantitate extrem de mare și una dintre reacții este superficialitatea prelucrării ei: nu are rost să țin minte o informație perisabilă și care, peste câteva ore, se va perima. Nu are rost să țin minte o informație pe care o găsesc în altă parte. Efectul este că devenim superficiali.
Este o carte întreagă despre această generație. Exact așa se și numește: Superficialii. Nu e o deficiență de caracter. Ei pur și simplu au devenit așa. Noi eram virtuoși și prelucram în adâncime, însă noi aveam mult mai puțină informație care nu intra în competiție cu altă informație, aveam mult mai mult timp și puteam aprofunda lucrurile. Această generație este superficială și la școală. Nu mai prelucrează informația, iar profesorii se supără, dar acesta este doar un efect”.
”De fiecare dată când noi căutăm o informație nouă și pe net sărim de la un link la alt lik, în creier apare o descărcare de dopamină. Este o tehnologie veche. De-a lungul filogenezei, ca să stimuleze căutarea de informații, creierul a creat acest mecanism de a stimula căutarea de informații. Gândiți-vă că suntem în paleolitic, suntem cu burta plină, am mâncat, am băut, ne-am replicat genele, dar ne întrebăm: ce e peste râu, ce e dincolo? Dacă nu ar fi mașinăria asta cu dopamină, am spune: ce mă interesează? Dar ai premiu printr-o descărcare de dopamină. Prin urmare, într-o lume cu penurie de informație s-a creat mecanismul acesta care premia căutarea de informații, dar lumea s-a schimbat, e abundentă de informații și mecanismul acesta ne face pe noi toți să stăm în neștire pe net, să sărim de la un link la alt link și să căutăm informații pentru că de fiecare dată apar descărcările acestea de dopamină.
Efectul este că stând foarte mult în aceste lumi seducătoare stăm mai puțin în prezent. Mintea nu mai e antrenată pentru prezent. Stăm într-o altă lume mai degrabă. Uitați-vă la noi! Adesea e mai important ce se întâmplă în Ucraina decât dacă zâmbește copilul tău, lângă tine. Asta înseamnă că se devalorizează realitatea imediată care devine un fel de apendice, o anexă la realitatea digitală. Ea ne asaltează, ne seduce, stăm mai mult în lumile alea și atunci suntem mai puțin cu mintea în prezent. Asta se reflectă și cu ce se întâmplă la clasă. Elevii, studenții nu mai sunt atât de prezenți. Stau, se uită la noi, dar mintea lor este la ce au văzut ultima dată, ce s-a întâmplat pe Youtube. Sunt mai puțin prezenți. Modul în care trăim acum ne dezvoltă mai degrabă virtualul decât realul și realitatea imediată devine o anexă la lumile posibile pe care ni le oferă realitatea virtuală pe care ne-o oferă tehnologiile. La clasă, îi vezi că fizic sunt aici, dar sunt absenți. E o caracteristică a lumii în care trăiesc. Noi aveam televizor de la 8 la 10 în care îl vedeam pe tovarășul Ceaușescu. Era puțină competiție. Ce ne rămânea de făcut? Să stăm în real, aici, în curtea blocului, să vorbim, să comunicăm. Eram antrenați să stăm în real. E mai degrabă dezvoltarea abilității de a sta mai degrabă în posibil decât în real, în alte lumi”, a explicat prof. Miclea.
”Sunt studii care arată că, într-o conversație firească, cam 40% vorbim despre noi, ce am făcut, unde merg, etc. Pe rețele de socializare, 80% din timp vorbim despre noi. Ele stimulează cultul propriei persoane. Selfi-urile duc la exponențial totul. Începi să primești like-uri pentru că te fotografiezi cu ce ai mâncat la micul dejul. Pac primești niște like-uri, dar ai făcut un lucru banal. Și mâine iar mai postezi nu știu ce: io la Roma, io la cutare. Faci chestii banale, dar creierul lucrează: chiar ești important din moment ce, din banalități, fără să ai o realizare majoră, fără să faci ceva, ești văzut, ai follower-eri, înseamnă că ești important și uite așa începi să crezi că ești important, există și alții undeva pe la periferie, dar nu atât de importanți. Aceasta duce la superficialitatea relațiilor, avem foarte mulți friends și foarte puțini prieteni, singurătatea a crescut. Autocentrarea te face să fii tot mai singur. Sunt studii făcute în SUA. Oamenii au fost întrebați cu cine ar discuta dacă ar avea o problemă dificilă și răspunsul cu nimeni s-a dublat. Nu mai ai cu cine, nu mai ai cantitatea aceea de interacțiune necesară pentru ca să ai încredere în oameni”, a precizat prof. Miclea.
În sinteză, el a spus: ”Iată câteva dintre caracteristicile minții pe care le vedem la această generație: sunt mai superficiali în procesarea informației, sunt mai puțin prezenți pentru că sunt seduși de alte lumi posibile și realitatea e o anexă la lumea posibilă – și noi suntem așa, dar ei au crescut cu toate tehnologiile astea, nu le-au dobândit la o anumită vârstă – și sunt mai centrați pe propria persoană și mai puțin centrați pe a dezvolta relații și pe ceilalți. Toți suntem așa, dar ei mai mult. Înainte era o lume în care dominantă era responsabilitatea. Era o lume a datoriei. Înainte de 90 ni se spunea că avem datoria să, datoria să, datoria să și aveam și câteva drepturi, în special la muncă. Treptat s-a schimbat balanța: ai dreptul să, să, să și poate că ai și câteva datorii, dar undeva la coadă. Dintr-o dominanță a eticii datoriei s-a ajuns la o dominanță a eticii drepturilor. Asta e lumea în care acești oameni trăiesc și noi trebuie să facem față. Nu are rost să avem nostalgii pentru a fi inteligenți înseamnă a ne adapta la contexte”.
El le-a dat profesorilor și câteva sfaturi legate de cum să facă față acestei situații. ”Sunt două tipuri de interacțiuni. Una este de la rol la rol. Eu sunt profesor, predau, evaluez, el e elev și învață. Sunt o grămadă de regulamente care reglează ce înseamnă să ai rolurile acestea. Rolurile sunt trecătoare, se schimbă. El este elev, dar numai o vreme. În interacțiune de la rol la rol, profesorul predă: conținut, o metodă de învățare, o emoție și o metodă de utilizare”.
Asupra acestor aspecte vom reveni pe larg întrucât sunt utile și interesante nu doar pentru profesori.
Interesant!
Într-adevăr tinerii trăiesc în altă lume, sunt cu gândul la Palestina, la “Catastrofa Climatică” la “colapsul climatic” oare clima poate să colapseze?
Se gândesc la “societatea patriarhală” la “masculinitatea toxică” la “femei asuprite și exploatate de către bărbați, care au joburi bune, funcții , iar femeile câștigă mai puțin.
Se gândesc la sclavagismul care a avut loc acum 200 de ani”.
Sunt handicapati social, nu știu să interacționeze cu omul din fața lor.
Trăiesc în trecut, în viitor, și vor să salveze Palestina (hamas hezbolah) ursul panda, dar nu îi interesează ca face vecinul de apartament.
Stimate domnule Adrian C am citit multe comentarii bune scrise de dumneavoastră însă niciodată nu am crezut că puteți scrie despre copiii noștri ca sunt handicapati social . Ei sunt cei care vor inventa in toate domeniile mai mult decât ne închipuim noi astăzi. Ei sunt viitorul țării . Să rămânem optimiști .
Numai bine.
Cauza este școală de 2 lei care se face în România. Una din cele mai slabe pe plan mondial.
Miclea nu spune ca situația asta e în România și în occident. În China, Singapore și Coreea de Sud nu e aceeași situație. Pentru ca acolo se face școală adevărată.
Unul din artizanii distrugerii învățământului romanesc e chiar Mircea Miclea.
Învățarea in ROU este „înăbușită din fașă”. Vor să-i scoată „savanți” de la grupa mică! 😲🤦
De la grădiniță,prichindeilor, li se predau noțiuni, pe care eu le-am făcut în clasele primare! ( | – |V ).
D_lor experți, GRĂDINIȚA ESTE pt : JOACĂ și SOCIALIZARE cu alți copii! JOC,VESELIE,CANTECE,POVESTI,Explorat natura, plantat,colorat,lipit, etc.
In schimb,
Iată 🤦
Ce „li se predă” copilașilor de 4 ani,grupa mijlocie : MANUAL
––-„Fișe activități , proiecte tematice- 4 > 5 ani, AVIZAT avizat de Ministerul Educației ,
Grădinița,pt.grupa mijlocie :
––exemple extrase din Manual:
Probleme(teme):
A)Animale :
„Alcătuiește o Propoziție care să conțină cuvântul PĂDURE.”
B) Colorează cu verde bomboanele ROTUNDE, și cu albastru pe cele PĂTRATE.
❗❗❗
🐦C)păsări călătoare:
Colorează caseta cu Operația(matematică)
potrivită rezolvării corecte a problemei ilustrate : unde,
(Apare o Imagine cu 3 trei păsări🐦 pe o sârmă și o altă pasare, vine in zbor,spre ele) .
🤦Copilul de patru ani, trebuie sa aleagă:
Caseta 3+1=4 (sau)
Caseta 3-1=2
Băi?alooo? Copiii ăștia au patru ani ❗❗❗❗❗
(Extras din : Manual de Fișe pt activități integrate pe proiecte tematice (avizat ) edituraT,4ani,grad de dificultate moderat , grădinița.).
Vi se pare normal ??
Ce am observat la tineri , atunci când Stai de vorbă cu ei, și expresia „A STA DE VORBA”, ei ju nu „stau” , nu pot sta, și NU te privesc direct in ochi, și-și verifica tot la 2 minute mobilul , ceasul etc !!! 🙄
Ref. „Tehnologii digitale sunt seducătoare” adică seducător spre toxic-dependent.
Un video , relevant/ elocvent în acest sens: Video„🤯Are you lost in the world like me?” pe YouTube☎️📱📱📱
https://youtu.be/-kT5yvSe4Ig?si=X7xOLzvM4IT2Z7hR
@Gonzalo
Corect👍
Școala românească a fost 90%distrusa de toți fostii-ministrii ai Educației de după ’89,
Inclusiv de dl din articole,Funeriu etc,
Cu sutele de „manuale alternative” etc , a. i. Azi elevii (unii)merg cu groaza la școală, le este frică,
Sunt obosiți de programul încărcat etc
Azi am întâlnit într-un magazin un specimen biped care , având gluga unei haine (aflată sub un ”ilic”) trasă pe cap , privea cu ochi de pește eșuat pe un telefon, neștiind ce să-i răspundă vânzătoarei – care-l întreba ce vrea – până nu butona absent și robotic telefonul. Ăsta nu știe decât că i-e foame și somn, în rest este pe pilot automat.
Are loc degenerescența biologică a speciei – bag-sama !
Tinerii de astăzi cu vîrste de 20 ani au avut părinți care în anii lor de adolescentă 2000 – 2005 erau la fel de superficiali și imorali, cuplurile de tinerii băiat și fată trăiau impreună prin căminele studențești dormeau în același pat citiva ani pînă se căsătoreau, notele le luau pe bani, care nu erau la facultate aveau mașini făceau sex pe bancheta din spate a mașinii, umblau prin cluburi de noapte unii au murit chiar în club cum era cazul „colectiv”, ascultau muzica imorală de la formații de muzică imorale. Cum spune o vorbă ce naște din pisică șoareci mănincă așa și acești tineri de astăzi cum au fost părinții lor așa sunt și ei.
(at89)
În sfârșit și cei de la MINISTERE „s-au trezit” și hopa !. Au găsit vinovații !!
CINE ESTE DE VINĂ? k elevii nu învață, nu învață bine, sunt obosiți sau plictisiți , nu performeaza și nu trec BAC-,ul, Evaluarea Națională etc???
–-
🧐”Profesorii sunt responsabili pentru predarea încărcată de la gimnaziu, la fel și modul în care sunt concepute 📚Manualele, a declarat Ligia Deca într-un interviu, sursa:
„Știri pe surse” oct.2024:Interviu cu dna.Ligia Deca, ministrul educației – Despre cadrele didactice s…
https://youtube.com/watch?v=P1BACk1tGVw&feature=shared
Rușine ! Nu mai bagatelizați generația tânără ! Nu vă este rușine să folosiți termeni atât de vulgari și de ofensatori la adresa unor copii ? Aveți cei 7 ani de acasă de care vorbiți ? Mie mi se pare că deja chestia asta cu discursul urii îndreptat împotriva tinerilor este o propagandă comunistă cu scopul de a manipula populația ! Să vă fie rușine că jigniți viitorul societății ! Generația dumneavoastră nu a făcut niciun efort ca să schimbe lumea , ba dimpotrivă corupția, minciuna, șpăgile, pilele, nepotismele, manipularea, jignirile abuzurile fizice și psihologice sunt caracteristici comune ale generațiilor născute acum decenii întregi și care îi critică pe cei din generația aceasta de copii .
Doamnă, sunteți ruptă de realitate…; și vorbiți de manipulare, manipulând. Din păcate, atitudinea și etichetările dvs reflectă lipsa de discernământ, care la rândul ei reflectă că, da, „dețineți” toate datele problemei (chiar și soluțiile), fiind „la un click distanță” de ele.
Păi, normal că cei din SUA nu mai discută cu nimeni (OM), că pot să întrebe și le răspunde „AI- ul !
P.s. „”În ultimii ani, noile modele de limbaj mari (LLM), cum ar fi ChatGPT și Google BARD, au demonstrat capacități remarcabile în mai multe domenii, inclusiv în „diagnosticarea inteligentă a pacienților”🙄🩺 (…)
Vai de noi ! Când om ajunge „pe mâna ” robotilor in toate domeniile!
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0957417423016883
La întrebarea „De ce superficiali?”
Un alt posibil răspuns ar fi pt că ei (elevii)nu dorm destul, de mici copii – dezvolta anxietăți și insomnie. Tinerii stau (aka pierd vremea) pe rețele sociale, jocuri, net,insta, etc până -n noapte, 2 am, 3am,apoi dimineață nu se mai pot trezi! Fac din noapte -zi, și din zi >noapte!mai dezvolta și depresii (filmul „alarma de dimineață:
Vizionează 🕢„ALARM real life” pe YouTube
https://youtu.be/L9WVWa5nq3U?si=g-v2Lu5H1_0EBLpV
Articolul nu oferă niște soluții concrete.
Cu stimă,
Soluțiile au fost oferite în timpul conferinței pentru o anume categorie profesională: profesori. Cei care vreți să aflați soluții vă înscrieți la alte cursuri. Știu că e simplu și ieftin să o facă alții în locul vostru, dar, în final, tot nu veți rămâne cu nimic dacă nu investiți timp și bani pentru ceea ce vreți să aflați. Aici sunteți pe platforma unui ziar generalist care scrie scrie știri pentru cititorii lui din toate categoriile sociale.
@ roboți …
In China s-a experimentat un „Robot Procuror” 🤦😲
„RS – Viitor sumbru. “Roboții au ajuns să ia decizii în locul nostru” (acad. Bogdan Simionescu)” pe YouTube
https://youtu.be/WJsAuO1tbmc?si=MR0isbq4g_LFDJrn
„România a avut 24 de miniștri ai Educației în 28 de ani post revoluționari. Anul 2012 a fost anul de maxima incertitudine și tranziție, ne-am depășit pe noi înșine: 4_ patru miniștri într-un singur an.”
Sursa: https://republica.ro/23-de-ministri-ai-educatiei-in-28-de-ani-daca-vrei-sa-controlezi-mai-usor-un-popor-il-indobitocesti
P.s.Dacă vrei să controlezi mai ușor un popor îl îndobitocești!!
De ce? Pt că și proiectul „de țară” a fost superficial !
Min/ 1h:50- România educată ?😶🌫️🤦„DOCUMENTAR RECORDER. Deceniul Iohannis”
Sursa:http://www.romaniaeducata.eu/rezultatele-proiectului/
pe YouTube
https://youtu.be/6IvqG1hHDxs?si=e2J87lK2czEiLKQ9
Ref”nouă ,ce ne rămânea de făcut? Să stăm în real, aici, în curtea blocului, să vorbim, să comunicăm.”
–––-
Da, vremurile s-au schimbat, (in urât) și eu as vrea să-mi las copiii în „curtea” blocului,sau in spatele Blocului, dar NU SE POATE ! (Deși, ei ar vrea) Nu se mai poate, de mașini ! 🚗🛻🚙🏍️🚘🚕Curte, față,spate,alee,peste tot Parcate mașinile vecinilor! Unde sa mai încape și copii sa comunice ?
(P.s. in 1986 in spatele acestui bloc erau parcate max. 2 Doua -Dacia1310, și mai trecea camionul cu pâine semi, și mașinuță cu trei roti la cofetărie )