Social

De ce s-a distrus DN 17 în zona de munte a județului. Ce au găsit drumarii la Mureșenii Bârgăului

După 11 ani de la inaugurare, pe Drumul Național 17 trebuie refăcut covorul asfaltic de la intrarea în județ până la Mureșenii Bârgăului întrucât sunt multe tasări, fisuri și chiar alunecări de teren, a declarat șeful Secției Bistrița a Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Cluj, Alexandru Slavita.

Chiar și în toamna aceasta, drumarii au fost obligați să facă reparații în zona localității Mureșenii Bârgăului.

”În zona Mureșenii Bârgăului am făcut și tasări. S-a scos tot sistemul rutier afară pe 80 de cm și s-a refăcut. În Mureșeni e o problemă. Nu știm despre ce e vorba, dar în fiecare an trebuie să scoatem. Sunt infiltrații de apă care apare în corpul drumului, iese la suprafață. Ca să vorbim sincer ar trebui ca în partea aceea de la limită, venind încoace înspre Valea Străjii, să punem un covor proaspăt pentru că, din 2009, sunt 11 ani de exploatare și e o zonă în care s-a dat la greu cu sare. Sunt fisuri și ar trebui să înnoim îmbrăcămintea. Colegii noștri din Suceava au pus covor încă de acum doi ani până în Poiana Ștampei. După 10 ani ar trebui să intervenim și noi pentru că au apărut mici tasări, alunecări. Trebuie să facem niște sprijiniri și gabioane suplimentare pentru că regimul apelor pluviale pe zona de munte e imprevizibil. Apar peste tot. Am găsit și un mic tunel anul trecut. Apa a tot săpat, am găsit o gropiță, iar când ne-am uitat mai atent era un tunel de puteau intra doi oameni în groapă. Noroc că era la margine. Putea să pice un camion să rămână cu o roată acolo. Noroc că am văzut, am decopertat, am băgat bolovani și am refăcut porțiunea aceea”, a spus Alexandru Slavita.

Reabilitarea DN 17 pe tronsonul Tureac – limita judeţelor Bistriţa-Năsăud şi Suceava, respectiv de la km 91+000 la km 116+000, cu o lungime de 25 de km, a fost atribuită firmei „Ashroich” din Israel, valoarea contractului fiind de circa 85 de milioane de lei. Firma din Israel trebuia să finalizeze lucrările la sfârşitul lui 2007, dar a cerut mai multe prelungiri ale termenului de execuţie invocând perioada scurtă din an în care poate lucra, vremea în Pasul Tihuţa fiind instabilă, iar vara foarte scurtă. Sectorul de drum a fost reabilitat între 2005 şi 2009, iar recepţia finală s-a făcut în 2011.

Dacă dinspre Beclean spre Bistriţa până în zona Tureacului sunt probleme minore, însă zona de munte, unde regimul de ape subterane este foarte intens, unde se dă cu sare mult în timpul iernii (2500-3000 de tone în general pentru a putea ţine drumul uscat) apar mai des probleme şi se impun lucrări de întreţinere periodică pentru a face închiderea părţii carosabile.

DN 17 are statut de drum european. El începe la Ciceu Mihăieşti şi se termină la limită cu judeţul Suceava şi se întinde pe 110 km pe teritoriul judeţului nostru.

7 comentarii

  • Poate nu trebuie dat cu sare. D-le Slavita , alte tari cu zone muntoase oare cum fac? Norvegia , Suedia , Italia , sau mai aproape de noi, Austria . V-ati pus intrebari in legatura cu modul in care fac altii intretinerea cailor rutiere ? Cred ca ceva , ceva nu faceti bine.

    • Stai liniștit, că tot cu sare se dă, dar se dă mai puțin pentru că iernile nu sunt așa grele ca la noi.

    • Ptr. Aici sunt banii dumneavoastra. Invocati circulatia agabaritica pe acel sector de drum, ca unul din motivele degradarii sistemului rutier, dar vreau sa va spun si d-stra si d-lui Marius CN, ca acele mijloace de transport circula pe tot drumul, nu numai pe zona degradata si nu sunt sesizate degradari de natura celor aratate mai sus, asa ca sunt mult mai plauzibile motivele pe care le-am aratat in inerventia mea.

  • Sarea e aceiasi si la ei si la noi. Problema este modul in care a gandit proiectantul acest tronson de drum aflat in regim de munte, cu multe probleme ascunse si netratate si evident neexecutate. Aici ma refer la regimul apelor subterane care nu au fost captate si evacuate, zone cu probleme mari de alunecari de teren si cedari de terasamente si tasari ale drumului, datorat subspalarii. Solutia, pana la realizarea autostrazii lui Simionca, este de a regandi de la cap la coada si de a veni cu o solutie corecta care sa trateze toate problemele pe care le ridica acest drum si tratarea lor in mod corespunzator.

  • cred ca …hich…stiu de unde curge apa…
    pompierii au intervenit la niste incendii in zona
    au fost vreo 3 incendii de cabane cu sume asigurate foarte mari
    si au stins cu apa….unde credeti ca s-a dus apa aia?
    hai raspunde domnule stacavita?
    cum spui?
    gropite?
    gropi?
    camioane?
    Maaaaa….tu ai receptionat toate lucrarile din proiect?

  • Da de camioanele încărcate cu 30-40 tone de lemne sau piatră nu ziceți nimic? 40 tone e masa maximă autorizată! Cum să țină asfaltul și fundația?
    Asta pe lângă lucrări făcute de mântuială!
    Totul se rezumă la corupție! ( ISCTR-ul știe cel mai bine!)

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.