Actualitate

Decizii: Amânarea ratelor, șomaj tehnic, consultații medicale la distanță, semnătura electronică

Guvernul a rediscutat, în şedinţa de luni, Ordonanța de Urgență privind amânarea ratelor pentru a aduce câteva clarificări. 

În ceea ce priveşte ratele la creditele pentru persoanele fizice la credite ipotecare, statul garantează 100% dobânda pe o perioadă de cinci ani de zile. Dobânda aferentă perioadei de suspendare se calculează potrivit prevederilor contractului de credit şi reprezintă o creanţă distinctă şi independentă în raport cu celelalte obligaţii izvorâte din contractul de credit. La această creanţă dobânda este 0% şi plata de către debitor a acestei creanţe se va face eşalonat în 60 de rate lunare egale începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de amânare.

OUG oferă clienţilor posibilitatea de a suspenda ratele până la nouă luni de zile. Se pot depune aceste cereri cel mai târziu până la 45 de zile de la intrarea în vigoare a OUG. Iniţial se spunea că facilitatea prevăzută poate fi acordată doar pentru creditele care nu înregistrează restanţe la data restituirii stării de urgenţă pe teritoriul României, acum s-a adăugat și ”debitorii au afectat plata acestor restanţe până la data solicitării suspendării obligaţiei de plată”. Astfel, cei care îşi plătesc restanţele până la momentul în care fac solicitarea de amânare sau de suspendare a ratelor pentru 9 luni de zile pot să beneficieze şi aceştia de această facilitate.

Totodată, s-au adoptat două hotărâri în domeniul sanitar, care prevăd printre altele:

  • În perioada stării de urgență, serviciile medicale, îngrijirile la domiciliu, materialele sanitare, medicamentele, pot fi acordate și validate fără cardul de sănătate. Astfel, obligația pentru medicii de familie este modificată în sensul că nu mai este obligatorie transmiterea în platforma informatică a asigurărilor de sănătate în termen de trei zile.
  • Toate persoanele diagnosticate cu coronavirus beneficiază de servicii medicale indiferent de calitatea de asigurat sau nu a acestora. Pentru pacienții simptomatici cu Covid-19 se reglementează posibilitatea acordării consultațiilor la distanță de către medicii de familie și medicii de specialitate din ambulatoriu.
  • Se prelungește cu 90 de zile termenul de valabilitate pentru biletele de trimitere.
  • Documentele necesare solicitate de CNAS pot fi transmise electronic sau depuse de către o altă persoană.
  • Pentru pacienții cu boli cronice cu schemă stabilă de tratament nu mai este necesară în această perioadă o nouă reevaluare din partea medicului specialist pentru reînnoirea scrisorii medicale inițiale.
  • Medicul de familie poate emite prescripție medicală în baza doocumentelor medicale emise deja pacientului.
  • Posibilitatea consultațiilor medicale la distanță este extinsă în acestă perioadă și pentru celelalte categorii de pacienți care se acordă de către medicii de familie și medicii de specialitate din ambulatoriu prin orice mijloace de comunicare, cu încadrarea în numărul amxim de opt consultații pe oră. Medicul de familie, precum și medicul specialist din ambulatoriul, va consemna consultațiile medicale la distanță în fișa pacientului, precum și în registrul de consultații, cu indicarea mijlocului de comunicare utilizat și a intervalului orar în care a cestea au fost efectuate, și va emite toate documentele necesare pacientului ca urmare a actului medical. Documentele vor fi transmise pacientului prin mijloace de comunicare electronică.

A fost emisă și OUG privind reglementarea șomajului tehnic, astfel că de mâine practic angajatorii pot depune solicitări în acest sens.

Totodată, Guvernul a aprobat prin OUG măsuri care vor permite utilizarea înscrisurilor în formă electronică atât pentru comunicarea în format digital între autoritățile și instituțiile statului, cât și între acestea și persoanele fizice și juridice, precum și asigurarea desfășurării unor procese vitale ale statului prin implementarea mijloacelor informatice și de comunicații securizate.

Astfel, potrivit actului normativ, pot fi utilizate la nivelul autorităților și instituțiilor publice semnătura electronică și documentele electronice. Actele emise în format electronic de autoritățile și instituțiile publice vor fi semnate cu semnătură electronică calificată și vor fi asimilate înscrisurilor oficiale, astfel cum sunt acestea definite de lege.

De asemenea, începând cu data intrării în vigoare a actului normativ, autoritățile și instituțiile publice au obligația primirii înscrisurilor semnate cu semnătură electronică, fiecare instituție urmând să stabilească tipul de semnătură electronică aplicabilă pentru utilizarea de către persoanele fizice sau juridice a unui serviciu disponibil online prestat de respectiva autoritate/instituție. În vederea primirii documentelor electronice, autoritățile și instituțiile publice vor pune la dispoziție portaluri proprii, vor utiliza astfel de instrumente puse la dispoziție de către terți sau vor utiliza poșta electronică.

https://www.facebook.com/guv.ro/videos/209243197074415

2 comentarii

  • Guvernul meu / guvernul penibil in tot ce face
    Guvernul SĂPTĂMANA VIITOARE
    Guvernul HAI VORBĂ ÎNAPOI
    Guvernul AZI AȘA MÂINE INVERS
    RUSINE PNL

  • Consultare la distanță prin orice mijloc e permisă..
    Ok, unde e domnul doctor de familie de ieri?
    E permisă.
    Uraa.
    Pe de altă parte cel mai coerent plan de acțiune pe care l-am văzut vine de la dnii Cornel Ban şi Sima.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.