Actualitate

Dezbatere publică având ca temă parcarea subterană din Piața Mihai Eminescu

Primăria Bistrița a depus raportul privind impactul asupra mediului pentru proiectul ”Parcare subterană Piaţa Mihai Eminescu”. Tipul deciziei posibile luate de Agenţia pentru Protecţia Mediului Bistriţa-Năsăud poate fi emiterea sau respingerea acordului de mediu.

Dezbaterea publică a raportului privind impactul asupra mediului va avea loc la sediul Primăriei Bistriţa din Piaţa Centrală nr. 6, în data de marți 7 iunie, începând cu ora 16.00.

Publicul interesat poate transmite în scris comentarii/opinii/observaţii la sediul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bistriţa-Năsăud, până la data de 6 iunie.

La sfârșitul anului trecut, a fost luată luării decizia etapei de încadrare de către APM: este necesară efectuarea evaluării impactului asupra mediului şi nu este necesară efectuarea evaluării adecvate.

Proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare. ”Realizarea studiului de evaluare a impactului asupra mediului este necesar pentru identificarea celor mai bune soluții și pentru stabilirea tuturor măsurilor necesare pentru minimizarea impactului asupra mediului și a disconfortului creat populației”, a precizat APM BN:

”Aria geografică și numărul persoanelor afectate prin implementarea proiectului sunt relativ mari. Lucrările necesare pentru realizarea proiectului vor crea disconfort populației (zgomot  și vibrații create de traficul auto, în special de traficul greu și de utilajele de compactare/tasare, noxe generate de intensificarea traficului pe perioada de execuție a lucrărilor, praf, amenajarea de șantier ș.a.), iar durata de realizare a lucrărilor este relativ mare (24 de luni). Pe perioada de execuție a lucrărilor va fi influențat traficul auto în zonă, respectiv pe Bulevardul Republicii, str. Gării, str. M. Eminescu și implicit pe alte artere ale orașului, care vor fi folosite ca alternativă de trafic. Transportul anumitor materii prime/materiale/substanțe periculoase și a deșeurilor generate pe parcursul execuției lucrărilor (inclusiv a pământului excavat) se va face de la și la distanțe relativ mari, astfel încât aria afectată de traficul auto, în special de traficul greu nu se limitează la amplasamentul proiectului. Impactul potenţial asupra mediului, ca urmare a realizării proiectului, va fi direct şi indirect: temporar, pe durata realizării lucrărilor, ca urmare a: poluării cu particule în suspensie; poluării generate de traficul auto asociat şantierului şi organizării de şantier; posibilelor poluări accidentale cu ape uzate menajere neepurate, cu deşeuri şi diferite materiale; posibilelor deversări accidentale de hidrocarburi sau alte substanţe periculoase; poluării vegetaţiei existentă în zonă cu praf şi emisii de la motoarele utilajelor; producerii de zgomot şi vibraţii; pe termen lung, în special prin înlocuirea arborilor existenți în prezent pe amplasament (cu diferite vârste și diferite grade de dezvoltare a coronamentului) cu puieți.

Din analiza listei de control pentru etapa de încadrare, preliminară, rezultă că proiectul ar putea avea efecte semnificative asupra mediului, deoarece: prevede lucrări de complexitate mare și cu arie de dispersie mare, ceea ce presupune trafic auto suplimentar (inclusiv trafic greu), cantități mari de deșeuri (inclusiv material din decopertări, pământ din săpături ș.a.), emisii de praf din traficul auto și din manevrarea materialelor, emisii rezultate de la prepararea anumitor materiale (betoane de ciment, asfaltice ș.a.), emisii de compuşi organici volatili rezultate din stocarea/descărcarea/distribuirea anumitor materiale și substanțe; amplasamentul este în zone de locuinţe; se utilizează materiale/substanțe și rezultă deșeuri care pot să inducă risc de accidente; aria geografică și numărul persoanelor afectate prin implementarea proiectului sunt relativ mari, iar efectele negative pot fi semnificative și de lungă durată”.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Bistriţa-Năsăud a reluat procedura de emitere a acordului de mediu pentru proiectul ”Parcare subterană în Piața Mihai Eminescu”, în urma memoriului de prezentare depus de municipalitate, în baza proiectării efectuate de SC Luca Way SRL.

Primăria Bistriţa a comandat la sfârşitul anului trecut elaborarea fazelor de proiectare pentru construirea unei parcări subterane în Piaţa Mihai Eminescu, ulterior solicitând proiectantului o altă soluție tehnică.

Ce vrea municipalitatea să realizeze în Piața Mihai Eminescu, conform variantei propuse pentru obținerea acordului de mediu:

– Parcare subterană cu o suprafață interioară de 7.700 mp, pe un singur nivel, cu o capacitate de 243 de locuri de parcare (208 pentru autoturisme, 8 pentru microbuze, 27 pentru motociclete) și cu acces auto din str. Mihai Eminescu (în apropierea intersecțiilor cu Bd. Gării și Bd. Republicii)

– Sistem de parcare cu plată (două bariere pe sensul de intrare și două bariere pe sensul de ieșire), cu afișaj electronic al locurilor disponibile și de ghidare către acestea

– Sistem de degivrare a rampelor de acces, sistem de supraveghere video, sistem de detecție și avertizare monoxid de carbon, sistem de ventilații și desfumare

– Pasaje pietonale subterane: unul care subtraversează strada Gării (26 m) și unul care subtraversează Bulevardul Republicii (34 m)

– Acces pietonal la suprafață: două prin scări și lifturi și trei prin scări

– Amenajare exterioară cu spații verzi și spații pietonale, pe zone tematice centrate în jurul unei statui iluminate a poetului Mihai Eminescu, care se va realiza în urma unui concurs de soluții (Spațiul ”Luceafărul”). Poezii cunoscute ale acestuia vor putea fi citite pe panouri din lemn pirogravat. Va fi și un spațiu intitulat ”Cu mâine zilele-ți adaogi”, dedicat unor activități precum târguri, manifestări culturale, teatru, etc. În spațiul ”Glossă” vor fi pergole și 6 mese pentru jocuri, cu băncuțe, în spațiul ”Crăiasa din povești” va fi un foișor pentru manifestări culturale, în spațiul ”Și era ploaie cu senin” – 25 de jeturi de apă, în spațiul ”Copii eram noi amândoi” – loc de joacă, tobogane, leagăne, groapă cu nisip, în spațiul ”Floare albastră” – loc de relaxare, cu bănci și flori.

– Două puncte de informare, două ascensoare hidraulice parcare, două ascensoare hidraulice subtraversări, copertine acces pietonal, pătrate și în formă de L

– Spații verzi pe 6.793 mp din totalul de 9.274 mp. Plantări de tei, flori de sezon, trandafiri, arbuști tip buxus

– Sistem de supraveghere video, sistem audio (sistem de difuzoare în spațiul verde), sistem de irigații

– 50 de bănci și 50 de coșuri de gunoi, spațiu pentru oprirea autocarelor, 12 stâlpi de iluminat arhitectural

Conform proiectului, apa subterană existentă până la adâncimea de 14 m va fi evacuată prin pompare directă sau din puțuri concomitent cu excavarea pământului.

Primarul Ovidiu Crețu a spus că principala preocupare este găsirea surselor de finanțare, deoarece nu există axă pe fonduri europene pentru astfel de lucrări, care ar putea începe în patru-cinci ani.

Ecologistul Marius Bălan a trimis o petiţie Consiliului Local Bistriţa, Agenţiei de Protecţie a Mediului şi Gărzii de Mediu, ca reprezentant al cetăţenilor care nu doresc realizarea parcării subterane din Piaţa Mihai Eminescu, în care a anexat liste cu semnături împotriva acestui obiectiv de investiţii al municipalităţii, solicitând instituţiilor să nu avizeze în niciun fel acest proiect.

Într-o scrisoare deschisă adresată bistriţenilor, primarul Ovidiu Creţu spune că se pregăteşte o campanie negativă împotriva proiectului parcării subterane din Piaţa Mihai Eminescu şi face un apel către cetăţeni să privească rezervat astfel de acuze: ”Opoziţia de dragul opoziţiei nu mai poate păcăli pe nimeni”.

27 comentarii

  • am o singura intrebare fata de acest proiect.
    cam cati ani se preconizeaza ca vom inghiti praful rezultat din activitatea desfasurata pe santier si cine va zugravi fatadele cladirilor din jur care vor deveni cenusii ?

  • Nu poate fi vorba de o campanie negativa pornita la comanda cetatenilor si a unor activisti care iubesc MEDIUL si tot ce tine de el. Intoxicarea vine tocmai de la Administratie care de 26 de ani este mai PRESUS de LEGE si incalca toate regulile , si nu are de gand sa fie egalul cetateanului. Astfel si la BISTRITA in repetate randuri a fost incalcata LEGEA 24 a SPATIILOR VERZI art18 aliniatul 5, privind interzicerea schimbarii destinatiei acestor spatii. Prin toaletari brutale si facute la intamplare de nespecialisti, orasul a pierdut sute de copaci sanatosi, si asta in timp ce numai pe B-dul INDEPENDENTEI stau uscati ramuri groase de ani de zile. Ce sa mai vorbim de curtea spitalului de pe acelasi bulevard unde de 10 ani doi pini inalti sunt pe cale sa cada peste casele vecinilor de langa aceasta unitate. Chiar si in noul proiect ,dupa cum se vede Primaria a plasat tot pe spatiul verde CHIOSCURI , ori tot aceasta lege stipuleaza ca nu pot fi ocupati mai mult de 5 % din spatiu si numai provizoriu .Bistritenii sunt extrem de revoltati la aceasta distrugere. Cred ca Domnul Primar habar nu are cum este pomenit , inclusiv tinerii si elevii care stau pe banci in pauza mare de la ANDREI MURESANU, nu vreau sa auda de asa ceva. Administratia este incapabila si nici nu doreste sa gasaesca alte solutii ,si asta in timp ce 34 de puncte termice dezafectate dau o nota de lumea-3-a BISTRITEI EUROPENE. Rog din timp concitadinii mei sa nu uite de aceasta dezbatere si sa vina in numar mare la Primarie. MEDIUL si SANATATEA URBANA este mereu pasat pe ultimul loc. Intr-o lume extrem de agitata, fiecare mp. de parc de iarba de spatiu gata amenajat este f. important pt. noi. Solutii sunt cu gramada, mai trebuie ca alesii sa iubeasca acest oras. Voi depune si petitii la GARDA NATIONALA de MEDIU si la MINISTERUL MEDIULUI, si voi invita pe acesti domni la o vizita in orasul nostru care a fost mult hartuit si expus unor proiecte care nu sunt in armonie cu mediul inconjurator.

    • Ba exact despre asta este vorba! De fatul ca blochezi proiecte importante prin actiuni de genul pe car ele faci si acum asa cum ai blocat proiecte importante si legat de amenjarea parcului municipal sau din piata mica!

  • O parcare subterana in Piata Eminescu nu este nici oportuna, nici necesara. In primul rand, costul ridicat al unei astfel de investitii este corelat cu un numar mic de locuri de parcare, comparativ cu o parcare supraetajata unde cheltuiala este mai redusa iar numarul de locuri mai mare. In al doilea rand, cheltuielile de exploatare ale unei parcari subterane sunt destul de ridicate. Este vorba de sisteme permanente de iluminare si ventilatie, mari consumatoare de energie. Apoi trebuie prevazute sisteme de pompare pentru eventuale pericole de inundatii accidentale. Toate acestea duc la cresterea taxei de parcare facand neatractiva utilizarea parcarii. Evident, nu se pune problema construirii unei parcari etajate in Piata Eminescu. In apropiere exista solutii alternative de rezolvare a problemei parcarii. Spre exemplu, pe Str. Lupeni, in spatele Bisericii Catolice „Sf. Anton” exista un spatiu generos ce ar putea fi amenajat ca parcare. Aceasta parcare ar putea rezolva si problema celor ce doresc sa ajunga cu masina in apropierea centrului istoric al orasului, cu atat mai mult cu cat pe strada Lupeni mai exista o parcare situata in spatele ansamblului arhitectonic Sugalete. De asemenea chiar si o parcare etajata bine gandita pe locul situat alaturi de Piata Eminescu , in fata trezoreriei ar putea asigura un numar mai mare de locuri de parcare decat o parcare subterana realizata cu pretul distrugerii parcului din Piata Eminescu.
    Exista si alte solutii mai eficiente si mai putin costisitoare in amenajarea de parcari auto.
    Vezi: http://www.youtube.com//Cea mai inteligenta parcare facuta de oameni vreodata.

    • Ieftin. Ca liberalismele cica vehiculate pe plan local. Primo: doar niste liberal-pesedisti-ortodocsi-comunisti si secursti cum sunt toti cei aflati la putere si mai nou si bagatori de seama prin gazete pot sa propuna cu atata nonsalanta construirea de infrastructuri publice pe terenuri private cum sunt „spatial generos din spatele bisericii catolice” si cel din fata trezoreriei. Sau bagatori in seama neinformati si lipsiti de cunostinte elementare. Doi: exact de o parcare etajata sau de stalajul pe care-l prezentati era mare nevoie in piata Eminescu ca acolo e si Trezoreria.

    • Titus, spatiul generos de care vorbesti se afla in proprietatea bisericii Romano-Catolice deci iti dai seama ca nu se poate construi acolo! Spui ca parcarea din Eminescu nu este oprtuna pai hai sa-ti cateva exemple de obiective importante aflate in zona:
      – policlinica
      – politia
      – trezoreria
      – Complexul Winmarkt
      – Cinematograful Dacia
      – magazine alimentare
      – Cafenele si restaurante
      – Banci
      Sunt sigur ca mi-au scapat si altele dar te asigur ca majoritatea celor care merg in aceste obiective ajung la destinatie cu masinile. Este adevarat ca pot fi construite in apropiere si alte parcari dar oricum orasul are nevoie de foarte multe zone cu parcari. Asa ca din punctul meu de vedere este foarte oportuna construirea acestei parcari.

  • Ca sa fiu mai explicit in afirmatiile facute mai sus, reamintesc bistritenilor cum a procedat administratia si cum am fost dezinformati la o alta dezbatere publica privind asa zisa modernizare a PIETEI CENTRALE din orasul nostru. Si pe acest caz participantii au fost trasi pe sfoara vorba romanului, in sensul ca D-nul primar nu ne-a prezentat toate cele 4-5 variante de proiecte care vizau acest lucru. A fost ales si prezentat doar unul singur, dupa placul edilului, care elimina copacii, iarba si florile, in schimb betoneaza, daleaza intreg perimetrul, si asta ca BISTRITA sa semene cu VIENA sau SIBIU. Voi cere public ca aceasta dezbatere sa fie facuta ca lumea si daca bistritenii platitori si intretinatori ai administratiei care-i pacaleste, vor dori un santier care va tine doi ani, si vor dori aceste schimbari care modifica radical identitatea acestei piete, amenajate de primul primar roman CORNELIU MURESAN, atunci asa sa fie.

    • Singurul tras pe sfoara a fost cetateanul care se baga in seama mai sus, care nici acum n-are habar la ce a fost prezent: premierea publica a castigatorilor concursului de solutii. http://www.timponline.ro/cel-mai-bun-proiect-de-modernizare-a-pietei-centrale-realizat-de-o-firma-din-cluj-cum-va-arata-zona/
      Nu ne indoim insa ca „pazitorul propriilor interese public-private” este mai pregatit decat reprezentatii Uniunii Arhitectilor care au asigurat jurizarea concursului.
      Ca n-o fi varianta ideala, e foarte posibil. Ca se va face sau nu asta ramane de vazut. Dar totusi cat sa mai minti dezinformand lumea ca ai participat la o dezbatere publica care nu s-a tinut cand tu nu sti de capul tau?

  • Foarte interesant! Dezbaterea publică a raportului privind impactul asupra mediului va avea loc la sediul Primăriei Bistriţa din Piaţa Centrală nr. 6, în data de marți 7 iunie, adica imediat dupa alegerile locale cand s-ar putea ca Bistrita sa aiba alt primar. Doamne ajută!

    • Parcarea este ocupată zilnic integral în intervalul orar 8-16, doar cu noroc chior găsești un loc liber. Mai mult de atât, sunt blocate și unele alei de legături dintre parcări, îngreunând accesul. Chiar și pe străduța din fața mag Profi sunt parcare mașini, deși e interzis. Pe str. N Bălcescu sunt parcate mașini pe ambele sensuri, pe toată lungimea străzii, degeaba te încumeți pe interzis în speranța unui loc de parcare, nu ai nicio șansă. Te invit să cauți ziua un loc de parcare acolo, să ne anunți dacă găsești.

    • In fiecare zi! Ocupata atat de integral ca te invarti ca satelitul prin zona si speri ca sa ai noroc de un amarat de loc de parcare!

  • Pt tov Alexandru care numai ecologist nu este si nu are nimic in comun cu aceasta, se vede de departe cam care ar fi si celalalt nume, se trezeste postand ca sa-si mai aline dorul de politica. Cred ca intelegeti ce vreau sa spun. Sa vedem cine ghiceste numele real a lui Alexandru ?

    • Balanele sa vedem daca ghicesti daca primesti autorizatie de constructie in noul mandat al lui Cretu? Ca sa nu iti mai stresezi mintea iti spun eu: NU PRIMESTI INCA PATRU ANI!

  • Primo: – Titus este cumva comunist??? Terenul acela generos aflat in spatele bisericii romano catolice este teren privat, adica apartine bisericii catolice si nu se poate construi sau amenaja parcari publice dupa placul sau ideea prosteasca a cuiva. Biserica ortodoxa n-a fost in stare sa retrocedeze bisericii greco-catolice biserica de la coroana si tu vrei ca pe terenul bisericii romano catolice sa se amenajeze parcari??? Si cine sa parcheze acolo? pitzipoancele si cocalari care merg la terasa din apropiere? Este adevarat ca in tara asta sunt multi prosti, dar nu suntem chiar toti. Esti venit de la Moscova???
    Secondo: – Sa construiesti sau sa demolezi ceva fara sa faci praf se poate face dar nu in Romania. Sunt pulverizatoare industriale care neutralizeaza praful. Cand s-a demolat fosta fabrica CPL venea norul de praf spre oras iar cei de la mediu dormeau…. nu vedeau cum se munceste… dar ma rog suntem in Romania si aici totul se face in batjocura.

  • Parcarea subterana este o idee bună. Plus ca spațiul verde de la suprafață nu se va pierde pentru că va fi reamenajat. În occident aceste parcări sunt preferate de către autorități tocmai din acest motiv, doar la noi nu le place ecologiștilor.

  • Simplu Domnu RARES. Daca matale ai face un proiect pe spatiu verde gata amenajat, si sa zicem ca va apartine sau ati cumparat un parculet gata amenajat pt. recreere, fiti sigur ca nu veti primi nici un aviz de mediu, si nu ati putea construi nimic decat dupa legile de mediu, care sunt impuse doar cetateanului nu si institutiilor statului nepasator .

  • Am si eu doua recomandari pentru proiectanti.
    Cand fac parcarea subterana si masinile intra cu fata sa faca o varianta ca masinile la iesire sa nu iasa cu spatele.
    Si a doua recomandare este sa faca o gaura undeva acolo in parcare unde sa monteze o pompa cu plutitor sa nu se umple parcarea cu apa, mai ales cand ploua mult.
    Va multumesc anticipat.
    Si legat de pomii pe care vor sa-i planteze deasupra parcarii. sa nu planteze nuci ca aia au radacini foarte mari si ajung in parcare prin gaurile dintre moleculele dintre atomul de H2 si cel de O2.

  • Alexandru ecologistul va primi de la primarie un loc de veci in parcarea subterana, evident pt. masina sa, daca va mai posta p-acilea. Sa mai votezi cu asemenea oameni ?

    • O întrebare foarte bună, de aici ar trebui să plece toate discuțiile. Un răspuns avizat se poate???

  • Oamenii au devenit foarte sensibili. Sunt fete mari si nu le mai cazi in voie. Adevarul este ca sunt o serie de agitatori, putini ca numar, dar foarte vocalisti care se opun acestui proiect. E dreptul lor, dar un primar ca si Cretu nu se poate inpidica de un ciot si sa nu-si vada proiectul finalizat.

  • D-le THINKIN ; discutiile trebuie sa inceapa de la felul in care administratia doreste sa respecte sau sa incalce legea 24 a SPATIILOR VERZI si legea 265 de MEDIU. Restul sunt povesti.

    • Cum sa fie povesti?
      Daca prezumtiva parcare nu aduce un plus de cel putin 30-40% fata de cea existenta, nici nu are rost sa vedem daca se respecta legea 24 si 265.

      Orice proiect mare (intelegand aici o investitie de peste 1 milion de euro) ar trebui trecut mai intai printr-o perioada de reala consultare cu contribuabilii, fiind prezentate toate plusurile (de ex aici castigam 100 de locuri de parcare) si toate neajunsurile. In ideea asta, eu as intreba onor primaria UNDE vor parca timp de 2 ani cei care ocupau parcarea actuala.

  • D-lor; parcarea nu va fi una de RESEDINTA, pe care sa o foloseasca in tihna angajatii sau bistritenii care locuiesc acolo. Doi ; sa facem un calcul simplu. La doi lei ora de stationare ori 365 de zile ori 24 de ore rezulta 17520 lei pe an. Cati va permiteti domnia asta ?

  • Domnul primar nou ales ar trebui să facă: NIMIC. Aşa ar fi mulţumiţi ecologiştii şi cei care se opun modernizării. Dle primar, nu mai faceţi absolut nimic şi atunci lumea nu vă mai critică!

    • Think Twice daca te uiti la tanarul si modernul Marius Balan o sa-ti dai seama de ce!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.