Actualitate

Dictare la liceu, alfabetizare în înţelegerea textului la gimnaziu şi lectură la clasele I-IV

Liceenii vor da dictări pentru "consolidarea scrierii ortografice", elevii din gimnaziu vor avea la lecţiile de limba română "alfabetizare" în înţelegerea textului, iar la clasele I-IV a fost introdusă oră de lectură în orar.

Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a anunţat mai multe măsuri pentru îmbunătăţirea procesului educaţional şi reducerea „analfabetismului funcţional”, respectiv dictare la liceu, alfabetizare în înţelegerea textului la gimnaziu şi lectură la ciclul primar.

„Pentru reducerea analfabetismului funcţional trebuie îmbunătăţirea competenţelor de lectură. Prin aceste măsuri impunem o intervenţie imediată şi unitară la nivelul întregului sistem, având beneficiari toţi elevii”, a spus ministrul Daniel Funeriu.

Concret, la clasele I-IV se introduce oră de lectură distinctă în orar, cu activităţi specifice elevilor de clasa întâi şi a II-a. Pentru clasele V-VIII, la orele de limba română sunt alocate minim două secvenţe în structura lecţiei pentru alfabetizare în înţelegerea textului.

În toate ariile curriculare se introduc din acest an secvenţe care vor duce la alfabetizare în înţelegerea textului specific. De asemenea, a fost introdusă obligativitatea „momentului ortografic”, inclusiv la clasele de liceu, a mai spus Funeriu.

Secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar, Oana Badea, a precizat că „moment ortografic” în liceu înseamnă că elevii vor da dictări pentru consolidarea scrierii ortografice. În plus, alfabetizarea în înţelegerea unui text se referă la explicarea unor noţiuni pe care elevii nu le înţeleg.

„Spre exemplu, la geografie, fizică sau chimie. Degeaba încearcă profesorul să predea anumite noţiuni, dacă elevul nu are cunoştinţele de bază. La geografie, nu ştiu să citească o hartă. Atunci va fi ajutat, alfabetizat pentru înţelegerea textului, şi la gimanziu, dar şi la liceu”, a explicat Oana Badea.

Ea a mai spus că pentru alfabetizarea în înţelegerea textului sunt pregătiţi zeci de formatori.

Ministrul Educaţiei a mai spus că o altă măsură specifică anului şcolar viitor vizează transformarea evaluării într-un instrument standardizat, cu scopul de orientare şi optimizare a învăţării.

Astfel, la începutul anului şcolar, după două săptămâni de recapitulare, la disciplinele indicate în foaia de parcurs, elevii vor susţine o evaluare iniţială, a cărei structură unitară va fi asigurată de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, a precizat ministrul Educaţiei.

El a adăugat că obiectivele acestei evaluări sunt optimizarea predării şi învăţării în funcţie de nivelul constatat şi reprezintă, de asemenea, un prim pas spre personalizarea învăţării.

Rezultatele acestor evaluări nu sunt publice şi nu duc la ierarhizarea elevilor sau a claselor, ele fiind oarecum ierarhizate.

„Accentuez aici importanţa acestor evaluări în ceea ce-i priveşte pe elevii de clasa a XI-a şi a XII-a, în vederea examenului naţional de bacalaureat. Pentru aceşti elevi, rezultatele evaluării se vor regăsi în fişe standardizate ale elevului, semnate de profesori, diriginte şi director şi luate la cunoştinţă de părinte sau tutore. În această fişă se vor regăsi eventualele elemente de risc în vederea bacalaureatului şi mijloacele de adaptare a programului de învăţare pentru creşterea şanselor la bacalaureat. Astfel dimensionăm corect relaţia părinte-elev-profesor. De asemenea astfel ne propunem să eliminăm iluzia că bacalaureatul poate fi luat de oricine, oricum”, a mai spus ministrul Daniel Funeriu, potrivit Mediafax.

Elevii vor fi evaluaţi la toate disciplinele după două săptămâni de recapituale, iar rezultatele testelor vor fi transmise de către diriginţi fiecărui părinte şi trecute în „foaia de parcurs”, potrivit unei note transmise de Ministerul Educaţiei unităţilor de învăţământ.

La sfârşitul anului, elevii vor susţine un nou test similar celui din septembrie, iar rezultele vor fi trecute în aceeaşi fişă de parcurs şi vor fi comparate cu cele de la prima evaluare. Tot în foaia de parcurs vor fi înregistrate absenţele.

Elevii şi profesorii vor avea din anul şcolar 2011-2012 legitimaţii cu care vor ponta intrarea şi ieşirea din şcoală, toate absenţele acestora fiind raportate lunar la Ministerul Educaţiei.

„Fiecare unitate de învăţământ va avea propriul sistem de pontaj. Elevii vor avea legitimaţii cu care vor ponta la intrarea şi la ieşirea din şcoală. La fel şi profesorii. Ministerul nu se ocupă de aceste legitimaţii. Este un sistem de pontaj foarte simplu şi foarte ieftin”, a spus secretarul de stat Oana Badea.

Măsura face parte din strategia Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS) de reducere a absenteismului începând din anul şcolar 2011-2012.

Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a prezentat strategia instituţiei pentru noul an şcolar.

„Măsurile pentru anul şcolar 2011-2012 au fost cuprinse într-o foaie de parcurs, un document în premieră, care a fost distribuit tuturor cadrelor didactice din ţară şi prelucrat la nivelul inspectoratelor şcolare. Această foaie de parcurs cuprinde măsuri cu aplicabilitate imediată şi de natură să aducă rezultate concrete pe termen scurt, mediu şi lung, pe trei axe, respectiv reducerea absenteismului şcolar, deopotrivă al elevilor cât şi al cadrelor didactice, îmbunătăţirea competenţelor de lectură şi primii paşi înspre transformarea evaluării într-un instrument standardizat cu scopul de orientare şi optimizare a învăţării”, a spus Funeriu.

Ministrul a precizat că măsurile vizează prevenirea, monitorizarea şi reducerea absenteismului, a abandonului şcolar, acestea stând la baza rezultatelor slabe de la examenele naţionale. El a subliniat că directorii unităţilor de învăţământ vor fi primii responsabili de aplicarea acestor măsuri.

„Foaia de parcurs prevede măsuri concrete care să fie aplicate în cadrul fiecărei şcoli, cu accent pe învăţământul liceal şi profesional. Vreau să subliniez că în acest domeniu măsurile concrete vor fi adaptate la nivelul fiecărei şcoli, directorii fiind primii responsabili de, aşa cum spuneam, prevenirea, monitorizarea şi reducerea absenteismului. Trebuie să ne distanţăm de imaginea directorului-jupân cu spate politic şi împreună să impunem imaginea directorilor apropiaţi de elevi şi părinţi, apropiaţi de nevoile comunităţii, care îşi înţeleg responsabilităţile uriaşe de pe umerii lor”, a mai spus Funeriu.

Etichete

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.