La şedinţa de luni a Consiliului Judeţean, în care s-au aprobat rectificarea bugetului pe 2013 şi transformarea Direcţiei Judeţene de Pază în Serviciu de Pază a Obiectivelor de Interes Judeţean, liderul grupului consilierilor PDL, Eugen Curteanu, i-a transmis preşedintelui CJ Radu Moldovan într-o interpelare: ”Aţi câştigat alegerile printr-un program ambiţios de reabilitare a infrastructurii judeţului. Aşteptăm să ne puneţi la dispoziţie un program de reabilitare a drumurilor judeţene. Unele au alocare de bani zero şi nu e în regulă. Apoi, o treime din populaţia judeţului, locuitorii din Bistriţa şi localităţile învecinate vor o variantă de scoatere a traficului greu din oraş, care să deservească şi Livezile, Budacul. Ar fi bine dacă aţi interveni asupra proiectului variantei ocolitoare, centura ar putea fi realizată mai uşor. Dacă puteţi să interveniţi la Ministerul Transporturilor, la CNADNR, să le propuneţi o variantă, cu excluderea din discuţie a variantei propuse de primarul Ovidiu Creţu, soluţie care ar distruge Pădurea Codrişor”.
Preşedintele Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, Radu Moldovan, a răspuns că ”în urma unui interes deosebit” arătat de fosta conducere PDL a CJ, erau drumuri judeţene ”care dădeau într-o tufă”. ”Ar fi ideal dacă am avea resursele necesare să putem să le asfaltăm toate drumurile judeţene într-un an de zile. Ştim cu toţii care este situaţia economică, situaţia bugetară, şi aş vrea să vă spun, domnule Curteanu, că în urma unui interes deosebit arătat de majoritatea precedentă, cea condusă de un reprezentant al PDL şi făcută în jurul acestui partid, am găsit drumuri judeţene care dădeau într-o tufă. Adică ele există pe hartă, dar dacă te duci acolo ele dau într-o tufă. În momentul de faţă am început să lucrăm, să găsim soluţii şi resurse. Sunt extrem de bucuros să văd că sunteţi interesat de programul electoral al USL. Vom face toate eforturile ca acel program cu care am mers în faţa oamenilor să fie îndeplinit până la finalul mandatului meu, în anul 2016”, a spus şeful CJ.
El a adăugat că nu va intra în jocurile ”politico-populiste” ale PDL: ”E uşor să vii şi să spui lucruri populiste, aşa cum am văzut că obişnuiţi în ultima perioadă, asta ca să trec şi la subiectul centurii. Vă anunţ că nu voi intra într-un astfel de joc politico-populist al partidului pe care îl reprezentaţi. Astăzi România este într-o situaţie mai mult decât critică din cauza furturilor şi a unei guvernări dezastruoase pe care a făcut-o partidul dvs. în patru ani. Ne apropiem de corectarea nedreptăţilor care s-au făcut în patru ani şi în etapa următoare ne vom ocupa şi de investiţii”.
Radu Moldovan s-a referit şi la şoseaua ocolitoare a Bistriţei:
”Legat de centura ocolitoare a municipiului Bistriţa, să vă aduc aminte, că s-ar putea să aveţi pauze de memorie. Onor domnul prim-ministru Boc, cu domnul deputat Ioan Oltean, cu preşedintele Liviu Rusu, cu prefectul Florian şi secretarul de stat Andreica, dacă nu mă înşel, în vara anului 2010 l-au chemat pe primarul Ovidiu Creţu la o discuţie despre un astfel de proiect care se dorea promovat de Guvernul PDL şi de Consiliul Judeţean PDL. Domnul Creţu a fost la domnul prefect în birou, şi-a exprimat acordul pentru o astfel de investiţie. Onor Guvernul PDL cu toate instituţiile de atunci a început să elaboreze documentaţii, inclusiv un certificat de urbanism dat de către Consiliul Judeţean.
Din păcate pentru locuitorii judeţului, au urmat câteva campanii electorale, modul populist de a face campanie i-a pus într-o încurcătură serioasă şi au zis: ”Cred că e mai bine totuşi să fim de acord cu un grup de oameni nemulţumiţi, vocali, să nu mai fim de acord cu varianta de centură respectivă, să retragem certificatul de urbanism şi om vedea ce-o fi şi cum o păţi”. Primarul Ovidiu Creţu a luat decizia, împreună cu firma de proiectare, să modifice traseul acestei centuri pe traseul cadastral al municipiului Bistriţa pentru a nu mai avea probleme cu blocajul făcut de CJ. S-a modificat acest traseu şi peste tot unde s-a putut, de la Agenţia de Mediu din Bistriţa la cea regională din Cluj, la comportamentul colegilor dvs. din Consiliul Local, nu au făcut altceva de trei ani de zile decât să blocheze acest proiect. Am văzut şi declaraţiile populiste ale dvs.: noi suntem de acord cu referendumul, cu centura, că o fi şi-o păţi. E decizia dvs., sunt interesat şi voi susţine execuţia unei lucrări de o asemenea anvergură, dar din păcate există riscul în momentul de faţă ca acel proiect iniţiat de Guvernul PDL, abandonat deşi a fost susţinut la un moment dat de Organizaţia Judeţeană PDL, să nu mai poate fi implementat datorită tergiversărilor şi timpului scurt rămas pentru implementarea unui astfel de proiect. Nu am în momentul de faţă un răspuns clar, ştiu că domnul primar a purtat discuţii cu CNADR, urma să fie finalizat Planul Urbanistic General, să furnizeze datele care mai erau necesare. În concluzie, vom face demersurile necesare ca o centură ocolitoare să fie făcută şi pentru a decongestiona traficul, şi pentru a sprijini dezvoltarea municipiului Bistriţa”.
Promisiuni, promisiuni, nu sunteti mai buni! Macar ceilalti au reabilitat „drumuri judeţene care dădeau într-o tufă” (dupa limbajul „academic” al presedintelui CJ), dar voi nici macar atat nu veti realiza. Oricum nici unii nici ceilalti nu sunteti mai buni.
In ce priveste asa-zisa varianta ocolitoare, toata lumea este de acord ca trebuie facuta, dar nu oricum. Nu stiu de ce insista domnul primar pe acest traseu prin zona dealului Codrisor fiindca toata lumea stie ca mai sunt si alte variante in proiectul depus la primarie. Degeaba ne spuneti, domnule primar, cu o seninatate care nu mai prosteste pe nimeni, ca nu exista decat o varianta de centura ocolitoare. In concluzie vrem varianta ocolitoare, dar nu oriunde si oricum.
ospatare,hai minte-ne ceva ca a trecut vacanta,basescu e de vina pt tot,asa-i ospatare ca numa pe asta o stiti ……
NUTU ai perfecta dreptate cei care ne conduc azi ,au obsesia basescu si pe plan local obsesia OLTEAN ,ESTE NORMAL CA UN OM CARE IN OPT ANI TE-A TINUT IN UMBRA,LA MASA NEPUTINCIOSILOR SA NU-TI FIE PE PLAC. Daca sint la PUT…TERE trebuie sa demonstreze ca prin realizarile si comportamentul lor sint valorosi….dar dupa un an nu au demonstrat….doamne ajuta.
tot spun ca vechea guvernare nu a fost buna au stiut ce-i asteapta de ce au intrat in lupta….guvernul tariceanu la final cunosc ca a secatuit tot…au venit alti si au continuat obtinind si realizari….asa ca guvern USL …LA MUNCA lasati palavra….fapte TOVARASI…LASATI PE BASESCU SI OLTEAN unde sint deoarece nu au putere…faceti-l pe cacarau prezident si o sa fi bine pentru noi.
Va rog sa nu vorbiti urat de actuali guvernanti, pentru ca acestia sunt singuri care au iceput reabilitarea drumului spre Sangeorz. Ghiciti ce au facut? Au aplicat marcaje.Drumul este plin de denivelari si gropi iar ei aplica marcaje.Furt pe fata.
Referitor la centura ocolitoare, avand in vedere ca ponderea traficului greu vine dinspre nord (Cluj, Oradea, Baia Mare) nu este rational sa inghesui tot tranzitul prin sudul orasului, in cea mai linistita zona la mai putin de 500 m de parc , de casa de cultutura, de stadion si pe la poarta spitalului TBC. De aceea in mod logic centura ocolitoare trebuie facuta pe la nord, aceasta avand avantajul de a prelua si traficul de pe DN 17C inainte ca acesta sa ajunga in oras. Varianta ocolitoare pentru trafic greu prin nord care sa porneasca din DJ 151 deviata pe la firma Leoni apoi pe dupa cartierul subcetate, pe la Statiunea pomicola facand jonctiunea cu DN 17C de unde descarca traficul de tranzit dupa care se indreapta catre iesirea din Unirea spre Livezile. O prelungire de cca 5 km pe Valea Magherusului ar putea prelua si traficul de pe DN15A, undeva intre Crainimat si Sieu Magherus.
La fel de adevarat este ca Bistrita are nevoie de o artera de circulatie si in partea de sud, care sa mai descongestioneze traficul din interiorul orasului. De altfel nu odata primarul Cretu, si-a manifestat optiunea pentru centura “ocolitoare” in varianta sud, argumentand ca aceasta in 20- 25 de ani va deveni o strada in oras. Este un mod de gandire cel putin ciudat. Pai daca ai nevoie de o strada urbana de ce sa construiesti ditamai centura pentru trafic greu prin oras, cu pretul distrugerii unui simbol al orasului care este Padurea Codrisor? Apoi trebuie tinut cont de faptul ca pentru sudul orasului “piesa de rezistenta” ramane raul Bistrita. La fel ca marile orase si orasul Bistrita trebuie deschis catre cursul de apa. Prin urmare ar putea fi luat in considerare un proiect complex de regularizare a cursului raului Bistrita de la intrarea in Unirea si pana la iesirea din Sarata. Acest proiect ar trebui sa aiba drept prioritate un lac penrtu decantarea apei in amonte de Unirea, astfel incat orasul sa fie strabatut din nou de o apa limpede. De asemenea, amenajarea malurilor raului ar putea include o artera de circulatie de tip splai pe malul stang al apei.
Asadar, cu mai multa gandire si mai putina inversunare, din partea primarului, orasul Bistrita poate avea atat centura ocolitoare prin nord cat si o artera de circulatie de tip splai la sud, pe malul stang al raului, care sa faca legatura intre Unirea la Viisoara, ambele obiective (atat centura cat si splaiul) putand fi realizate cu fonduri europene din programe operative sectoriale (POS) diferite. In acest sens exista un proiect mai vechi pentru portiunea dintre podul Jelnii si podul Budacului de amenajare a malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor (vezi pe internet : P.U.Z. Bistrita ‘ Dealul Codrisor’ (Codrisor Hill). In acelasi mod ar putea fi intocmite proiecte pentru alte portiuni ale malurilor râului, fiecare cu particularitatile sale. Functia de baza pentru calea rutiera splai trebuie sa ramana legatura intre principalele locuri de agrement, avand in vedere ca râul trece pe langa parcul municipal, parcul tineretului si lacul MHC. In acelasi timp, odata cu amenajarea malurilor râului, chiar si pe malul drept al apei ar putea sa rezulte o artera de circulatie continua de tip splai care sa includa cel putin o pista de biciclete si care sa lege zonele de agrement de la Unirea la Viisoara.
.
Bai fratilor, voi nu cunoasteti punctele cardinale, traficul, oricare ar fi el, vine de la vest si merge spre est, Cluj-Suceava-Iasi sau invers. Ocolirea municipiului se poate face prin nord sau sud. Asta este marea problema, pe cine va deranja prin parcursul pe care-l va avea. Ori cum ambele variante vor crea mari probleme si asta din cauza edililor care s-au perindat si al „marilor” specialisti in urbanism care nu au lasat loc, in decursul timpului, pentru dezvoltarea drumului de centura, chiar si cel existent.Modul in care au intocmit PLANUL de URBANISM GENERAL, incepand din 1990 incoace. Daca nu ar fi dat aprobari de constructie pe suprafete pe care ar fi fost prevazuta extinderea DRUMULUI de CENTURA nu mai era balamucul de acuma. Asa e cand gandesti pe o perioada de cel mult un an, in rest fie ce-o fi.
Tot mai mult se contureaza necesitatea unei variante de centura ocolitoare prin nordul orasului Bistrita. Avand in vedere ca ponderea covarsitoarea a traficului greu si de tranzit spre Bistrita vine dinspre nord-vest ( Oradea, Cluj, Maramures ), ar fi o prostie sa inghesui toata aceasta circulatie prin sudul orasului, sufocandu-l si mai mult nu doar prin aglomeratie, noxe si zgomot ci si prin sacrificarea unei suprafete importante din Padurea Codrisor- si compromiterea potentialului turistic a zonei adiacente raului Bistrita. De aceea, strict pentru orasul Bistrita solutia logica este varianta de sosea ocolitoare pe la nord, care are avantajul ca asigura descarcarea traficului greu si a celui de tranzit in totalitate, si evita traversarile cu calea ferata si cu raul Bistrita. In plus terenul permite construirea unui drum pe 4 benzi. Traseul ar urma sa porneasca din DN 17 in zona Şieu Măgheruş- Crainimat, să continue pe Valea Magherusului pana in DJ 151 ocolind localitatea Sigmir, apoi sa se indrepte catre Valea Castailor (pe dupa Rombat), sa se intretaie cu Drumul Tarpiului (pe dupa Leoni) ocolind si Cartierul Subcetate, sa traverseze DN 17C din care sa preia traficul de tranzit dupa care sa ocoleasca localitatea Unirea si sa faca din nou jonctiunra cu DN 17, spre Livezile.