Astfel, la nivel naţional este propusă realizarea următoarelor obiective: 725 km autostradă (10,5 miliarde euro), 184 km autostradă fazată (2,9 miliarde euro), 1.809 km drum expres (9,6 miliarde euro), în total investiţii de 28,6 miliarde euro. Sumele pentru investiţiile în infrastructură vor putea fi asigurate în următorii ani din finanţări europene de 6 miliarde euro (incluzând cofinanţarea naţională), acciza la motorină, rovinietă, concesiuni şi parteneriate public-private (3 miliarde euro) şi credite de la Banca Europeană de Investiţii, BERD şi Banca Mondială.
Pe lista priorităţilor pentru următorii doi ani este inclus şi drumul expres Dej – Bistriţa, care trece prin Beclean, cu o lungime totală de 60 de km. ”Toată circulaţia din Moldova vine pe Vatra Dornei. Am băgat în maximă urgenţă zona spre Halmeu, astfel încât să rupem circulaţia în două. O parte se duce la Bistriţa, Dej, Cluj, unde se merge bară la bară, şi o parte din ea să o transferăm spre Halmeu”, a declarat ministrul Ioan Rus.
Conform normativelor, drumurile expres sunt drumuri naţionale rezervate exclusiv circulaţiei autovehiculelor care nu deservesc proprietăţi riverane şi care au două sensuri de circulaţie cu cel puţin două benzi pe sens, separate de un spaţiu median, şi nu intersectează la nivel nicio altă cale de comunicaţie, iar intrarea şi ieşirea autovehiculelor este permisă numai cu acces dreapta, în locuri special amenajate. Drumurile expres au spaţii de parcare, baze de întreţinere, garduri de protecţie şi sisteme de siguranţa circulaţiei (orizontale şi verticale).
Profilul transversal al unui drum expres are 22 m: un spaţiu median de separare a sensurilor de circulaţie de 3 m (înierbat sau impermeabilizat), două căi de circulaţie de 8 m care cuprind pe sens câte două benzi de circulaţie de 3,50 m şi două benzi de încadrare de 0,50 m, două acostamente de câte 1,50 m.
Accesul pe drumurile expres se face, în funcţie de trafic, direct sau prin benzi de accelerare/decelerare cu lăţime de 3,50 m. Are parapete de siguranţă pe spaţiul median separator pentru împiedicarea trecerii accidentale a vehiculelor pe calea opusă. Parapetele de siguranţă va fi continuu şi va permite, din 5 în 5 km, demontarea pe 160 m pentru cazuri de intervenţii.
Vitezele pe drumurile expres: 120 km/h pentru regiunile şes, 100 km/h pentru regiunile de deal, 80 km/h pentru regiunile de munte.
În priorităţile pe 2015-2016 nu apar alte proiecte legate de Bistriţa-Năsăud cuprinse în Master Planul de Transport 2014-2030, precum variantele ocolitoare ale Bistriţei şi Becleanului, dar nici reabilitarea DN 17 C şi DN 17 D.
Master Planul pe Transport trebuie aplicat doar pe baza unui consens pe minimum zece ani între toate forţele politice, altfel nu are rost ca experţii Ministerului Transporturilor să se apuce de treabă, deoarece va fi un eşec în lipsa garanţiilor pe termen lung, a afirmat premierul Victor Ponta. El a precizat că documentul va trebui prezentat şi preşedintelui ţării, înainte de acordul politic. Premierul a explicat necesitatea unui acord politic prin faptul că este nevoie de garanţii de finanţare pe termen lung pentru constructori.
”În acest moment avem spre 700 kilometri de autostradă în operare. În 2016, cu siguranţă finalizăm şi vom putea circula pe Sibiu – Nădlac, pe Cluj – Borş, cu o excepţie între Mihăieşti şi Suplacu de Barcău, care ar putea fi finalizată în 2017, pe Cluj – Târgu Mureş, Târgu Mureş – Făgăraş, Sibiu – Făgăraş, Făgăraş – Braşov în situaţia în care vom fi extraordinari de activi, dacă nu în 2017. Cu certitudine vor fi încă 250 de kilometri de autostradă în 2016”, a spus Ioan Rus.
Bistriţa nu există pe harta autostrăzilor până în 2030, conform Master Planului General de Transport al României, documentul cuprinzând toate intervenţiile în infrastructură pentru perioada 2014-2030. În schimb, la capitolul drumuri Transregio apar Sărăţel – Reghin – Târgu Mureş (78 km, 44 milioane euro) şi Vatra Dornei – Bistriţa – Sărăţel – Dej (242 km, 151,5 milioane euro). În Master Planul General de Transport sunt prinse şi varianta ocolitoare a Bistriţei (14,59 km, 37,8 milioane euro) şi centura Becleanului (6 km, 16,2 milioane euro).
In tot raul si un bine! Chiar daca nu e vorba despre autostrada, faptul ca pe lista priorităţilor infrastructurii rutiere în 2015-2016, figureaza un drum expres intre Dej si Bistrita este un lucru extraordinar. Avand in vedere faptul ca prin dfinitie, drumurile expres sunt drumuri naţionale rezervate exclusiv circulaţiei autovehiculelor care nu deservesc proprietăţi riverane şi care au două sensuri de circulaţie cu cel puţin două benzi pe sens, separate de un spaţiu median, şi nu intersectează la nivel nicio altă cale de comunicaţie, iar intrarea şi ieşirea autovehiculelor este permisă numai cu acces dreapta, în locuri special amenajate, aceasta atrage dupa sine si reconsiderarea traseului viitoarei centuri ocolitoare a Bistritei.
2025-2026 in loc de 2015-2016 (daca pentru aceasta partie a durat executia 4 ani ca drum national atunci ca drum EXPRES!!! va dura expresiv cel putin 10 ani dar nu se stie de cand!!!!) ceausescu in 10 ani facea canalul dunare -baia mare cu escala la gherla pentru schimabrea stafetei!
te-ai incurcat, in loc de 2015-2016 vroia sa spuna 2105-2106 🙂
numai sa se faca. Ca de desenat si dat din gura …………..
Nu apucam multi dintre noi sa vedem acest drum, cum dealtfel nu vad reabilitare lui D.N 17C si D.N 17D promisa din 2012. Raducu sa traiasca si noi sa fim sanatosi ca in rest putem spune orice ca nimeni nu are treaba cu noi..
E bun și drum expres, am ajunge la Cluj într-o oră.
Dar nu văd logica d-lui ministru. Dacă tot traficul din Moldova vine pe Vatra Dornei de ce nu este între priorități drumul expres Bistrița-Vatra Dornei și mai departe spre Suceava, cu legături spre Iași și Botoșani? Ar trebui ca toți demnitarii județului (parlamentari, prefect, președinte CJ) să facă lobby, împreună cu colegii de la Suceava, Botoșani pentru ca acest drum să fie prioritatea nr.1 în ceea ce privește legătura rutieră dintre Transilvania și Moldova și nicidecum aberația de autostradă Tg.Mureș-Iași.
La sfarsitul lui Decembrie cand am scris articolele cu autostrada publicate pentru prima data in timponline nu era niciun drum expres Bistrita-Dej in Masterplan. Materialele supuse in dezbatere publica incepand cu data 7.10.2014 probeaza acest lucru si pot fi consultate in continuare pe site-ul ministerelor transporturilor si mediului. Am verificat inca o data astazi. Din cate stiu am fost singurul care a sesizat ca am ramas izolati si am sustinut public acest lucru. Drumul expres care e bun dar nu e destul a aparut „post hoc, ergo propter hoc” sustin eu pana la proba contrarie. Intr-o emisiune TV in data de 05.01 dl Radu Moldovan a spus ca a fost sunat de dl. Bolos director al AM POST Bolos si I-a propus aceasta variant. Poate intreaba reprezentatii presei cand a avut loc convorbirea si cand a aparut drumul expres pe harta. Nu de alta dar, daca singur intre Craciun si Revelion am pus 60 de km de drum expres in Masterplan doar vreo 10 sa fim si punem autostrada la loc pe harta. Trebuie doar sa vrem si sa avem incredere. Iesenii joaca in momentul asta la doua capete pentru ca, de la Targu-Frumos la Bacau sunt vreo 70 de km deci vor avea practic doua autostrazi spre vest. In timp ce noi ramanem cu un drum spre Cluj . Sigur ca propunerea actuala e o prostie. Pentru relatia: Iasi-Bors de ce sa te abati 150 de km spre sud. Iar pentru Bistrita, fara tranzit est-vest e tot nimic tot cap de linie infundata ramanem ca pe CFR. Nu trebuie sa ne dam batuti ci sa crestem presiunea. Miscarea urmatoare este sa cerem sa fie inclus in MasterPlan un SF pentru un drum expres ca prima etapa a unei autostrazi fazate intre Bistrita si Tg. Neamt, Si asta pentru 2015. E esential si pentru traseul viitoarei centuri a Bistritei.