Numărul elevilor a scăzut cu aproape 1500 faţă de anul şcolar trecut, aşa încât Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud s-a văzut nevoit să reducă numărul de clase cu 78 şi să transforme o şcoală care avea personalitate juridică într-o structură a unui liceu dintr-un centru de comună.
Inspectorul şcolar general Camelia Tabără a prezentat, miercuri, într-o şedinţă de Colegiu prefectural, radiografia învăţământului judeţean în anul şcolar 2018-2019.
„Anul şcolar 2018-2019 a început, în Bistriţa-Năsăud, cu 113 unităţi de învăţământ, 63 în mediul rural şi 38 în urban, un centru judeţean de excelenţă finanţat din bugetele locale ale celor trei oraşe şi municipiul Bistriţa, şase unităţi de învăţământ special şi cinci cluburi ale elevilor. Practic, avem cu o şcoală mai puţin faţă de anul trecut. Şcoala Vermeş s-a desfiinţat şi a devenit structura Liceului Lechinţa”, a spus inspectorul şcolar general Camelia Tabără.
În total sunt 44.778 de elevi şi preşcolari dintre care 51% învaţă în urban şi 49% în rural, faţă de 46.223 de elevi în anul şcolar anterior. Scăderea este de 3,1%, mai precis, mai puţin cu 1445 de elevi.
„Şi formaţiunile de studiu sunt în scădere. Avem 2174 de formaţiuni – 42% în urban şi 58% în rural. Avem o scădere faţă de anul trecut cu 78 de clase – 3,4%. Am avizat în Consiliul de Administraţie, conform legii, 20 de clase sub efectiv pentru şcoli în care avem minorităţi şi structuri în care avem simultan şi nu se putea altfel decât în varianta aceasta”, a spus Tabără.
La clasa pregătitoare, ISJ şi-a propus să aibă 3018 elevi din care 19% în regim de simultan. „Avem nouă clase de Step by step, iar noutatea este că avem trei clase la învăţământul privat, două clase la Liceul Logos şi una la şcoala Sfera, o creştere spectaculoasă faţă de ce am avut în anii anteriori şi cu o cifră de şcolarizare pe clasa pregătitoare realizată de 91%”, a spus ea.
La clasa a IX-a, ISJ şi-a propus să alcătuiască un număr de 111 clase, 79 de liceu – 35 filieră teoretică, 9 vocaţională şi 32 tehnologică şi trei clase pentru minorităţi.
„Clasele de liceu le-am realizat în proporţie de 100% şi, în general, s-a intrat cu medie peste 5 în aceste clase, iar la clasele pentru minorităţi cu o realizare a cifrei de şcolarizare de 54%”, a adăugat ea.
În învăţământul profesional, ISJ şi-a propus 32 de clase şi a realizat 73%. „După prima etapă de admitere, cumva am regrupat şi acolo unde au fost clasele cele mai puţin populate am reorganizat ca acele pe care le facem să fie consistente şi să se poată susţine financiar şi atunci, pratic, nu s-au realizat două clase la Liceul Henri Coandă Beclean de instalator şi vânzător, clasa de mecanic de la Telciu şi tâmplar de la Liceul Forestier Bistriţa”, a spus Camelia Tabără.
Din 315 structuri, 220 sunt autorizate sanitar, iar 93 nu sunt autorizate şi din 498 de corpuri de clădire existente, 316 nu necesită aviz ISU, 85 sunt autorizate şi 97 neautorizate, dar directorii şi autorităţile locale fac eforturi continue să schimbe această situaţie.
„Începem şcoala cu şantiere în 16 şcoli, proiecte depuse şi derulate de primăriile din comunele respective- reabilitări, modernizări – cele mai multe şi cu modificări de program, de loc de desfăşurare a şcolii, avizate de CA al ISJ în Budacu de Sus, Dumitriţa, Reteag, Ocniţa, Şieu Odorhei, Ilva Mică, Sita, Nimigea, Bozieş, Parva, grădiniţa din Rebra, Feldru, Figa şi Crainimăt”, a spus Camelia Tabără.
Potrivit inspectorului general, manualele au fost primite din luna iunie în procent de peste 80%
„Mai aşteptăm trei titluri. O problemă pe care am ridicat-o şi la minister este cea a microbuzelor. Avem acelaşi parc auto care deserveşte copiii, iar multe microbuze sunt îmbătrânite. Am solicitat şi ministerul e preocupat ca în 2019 să mai existe un program naţional de achiziţie de microbuze”, a adăugat ea.
Adaugă comentariu