O femeie în vârstă de 80 de ani din Săsarm, comuna Chiuza, care a încercat să traverseze DN 17 D în localitate, a fost accidentată de un autoturism condus de un bărbat de 36 de ani din Sângeorz-Băi.
Echipajele medicale au găsit femeia în stop cardio-respirator, fiind aplicat protocolul de resuscitare. După 32 de minute, organismul femeii a răspuns maneverelor aplicate de paramedicii din Beclean, astfel că a fost predată cu semne vitale echipajului de terapie intensivă mobilă SMURD.
Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ.
În urma accidentului, pentru aproximativ 40 de minute drumul a fost blocat, apoi s-a circulat alternativ, pe o bandă, traficul fiind dirijat de polițiștii rutieri.
Surse: Inspectoratul de Poliție Județean, ISU Bistrița-Năsăud
In opinia mea sunt cativa factori care explica explozia statistica a accidentelor rutiere din satele din Romania.
Proiectarea deficitara a infrastructurii …conceptul de drum principal in mijlocul satului era pentru timpul cand se circula cu caruta..apoi ironic e modernizarea acestor drumuri , asfalt bun care incita soferii sa calce pe pedala vs gropile anterioare prin localitati cand o calcau mai incet ca sa-si protejeze masina. Un alt factor corelat, inflatia de bolizi, deplasarea populatiei din rural spre oras care genereaza un numari mare de calatorii intre familie si noul loc de resedinta, transportul de marfuri care a explodat.
Timp in care notiunea de preventie rutiera a fost abordata intr-o perspectiva veche ineficienta, cu notiuni din trecut. Exemplu prezenta politie pe drumuri ..care s-ar presupune a fi disuaziva pentru ca nu poti avea 24 din 24 un echipaj in fiecare localitate.
Apoi, s-a uitat importanta educatiei rutiere a pietonilor mai ales in mediul rural, educatie care se incepe la gradinita.
O pista de solutii care vad ca e ignorata total e marirea vizibilitatii acelor pietoni cu mijloace simple si accesibile. De exemplu veste fluorescente, lumini(pentru copii chiar incaltaminte).
In timp ce pe piata mondiala exista o efervescenta in a creea produse care genereaza securitate rutiera- exemple castile cu lumini integrate ale biciclistilor, e una viteza de reactie a unui autombolist cand percepe un obiect de la 300 m noaptea si alta e cand nu vede nimic din cauza intunerecului si imbracamintii inchise. Ori chestiile astea ar trebui cel putin in rural integrate in cultura de deplasare a oamenilor din sate, ar salva multe vieti.
Apoi ar fi iluminarea drumurilor.
Apoi ar fi interdictiile de viteza in localitati pana cand apar autostrazile care sa preia traficul.
Eu cred din gradinita integrarea in imbracaminte a unor dispozitive luminoase automat, dezvoltarea unor bune reflexe (treceri semaforizate) etc…pot face o diferenta.
Pana atunci vor tot fi morti pe banda.
Si pietonii au partea lor de vina in unele accidente nu doar conducatorii. Dar e evident ca sunt tinuti responsabili cei care se afla la volan de cele mai multe ori.