Cele mai multe companii care vor să susţină stagii de practică pentru elevi sunt din Bistriţa şi Beclean, arată un studiu făcut de Camera de Comerţ şi Industrie Bistriţa-Năsăud la care au participat 42 de companii. Dintre acestea, foarte puţine sunt pregătite să asigure condiţii de practică pentru elevi şi niciuna nu are formator autorizat, a spus Monica Mureşan, secretarul general al Camerei de Comerţ şi Industrie Bistriţa-Năsăud la o dezbatere cu tema „Învăţământul profesional încotro?”, organizată vineri.
Potrivit acesteia, dintre cele 42 de companii chestionate, o singură firmă are o sală de curs şi patru deţin săli de mese care pot fi utilizate ca şi săli de curs.
În ce priveşte motivaţia firmelor, 11 au spus că sunt dispuse să organizeze stagii de practică pentru elevi în ideea că aceştia se vor angaja ulterior în firmele respective întrucât duc lipsă de angajaţi, criza forţei de muncă fiind acută şi în Bistriţa-Năsăud.
„Un lucru foarte important este că 13 societăţi vor să motiveze elevii să asimileze cunoştinţe şi activităţi tehnice. Acest lucru ne bucură foarte mult fiindcă înseamnă că acea practică nu e formală, ci firmele chiar doresc să investească în copii care fac practică la ele. Sunt societăţi care asigură îmbrăcăminte de lucru pentru copiii care fac practică, unele hrană caldă – din păcate destul de puţine – avem apoi imersiunea copiilor într-o nouă cultură organizaţională şi educarea lor să respecte noi principii organizaţionale pe care unii le întâlnesc poate pentru prima dată. Mai sunt şi câteva societăţi care acordă stimulente financiare”, a spus Monica Mureşan.
Din păcate, deşi firmele au personal calificat, acesta nu deţine atestat de formator, mai precis nu a urmat un curs prin care să înveţe să transmită în mod profesionist aceste cunoştinte. Camera de Comerţ va organiza însă un astfel de curs, iar firmele îşi pot trimite oameni să le urmeze pentru ca să înveţe cum să transmită în mod didactic aceste cunoştinţe de specialitate elevilor.
„Nu este normal ca un elev care face practică într-o bucătărie, spre exemplu, cât se află acolo numai să spele vase. Sigur că trebuie să facă şi asta, dar trebuie să fie cineva care să se asigure că a trecut prin toate zonele ca să înveţe câte ceva din fiecare parte”, a adăugat Monica Mureşan.
Mihai Sporiş de la Colegiul Tehnic „Grigore Moisil” Bistriţa a spus că e foarte important ca firmele care organizează stagii de practică să le dea voie elevilor efectiv să lucreze fiindcă numai aşa pot învăţa, simpla observare a ceea ce face altul nefiind de prea mare ajutor. „Avem un elev care a luat locul trei la un concurs de sudură la care au participat sudori cu experienţă. Deci se poate”, a spus Sporiş.
Inspectorul şcolar general Camelia Tabără a intervenit în discuţie şi a spus că agenţii economici se plâng de faptul că elevii nu vor să muncească.
„Firmele spun că toţi cei care vor să înveţe învaţă, pot şi au un context. Întrebarea mea este: şi ceilalţi? Noi, ca şcoală, de ce îi lăsăm pe ceilalţi să nu vrea? Putem forţa prin mijloacele pe care le avem să vrea toţi copiii. Doar 2-3% dintre elevi sunt olimpici, nu mai vreau să discutăm despre ei. Merg, oricum, înainte, problema noastră sunt toţi ceilalţi care nu vin cu lecţia muncii învăţată. Bineînţeles că muncitorul nu va sta după el. Dacă vine şi se arată interesat şi dacă e săritor şi vrea să fie prezent, cu siguranţă învaţă. Meseria se fură. Obligaţia noastră pe componentă educativă este să-i facem să înţeleagă că ei trebuie să înveţe, să aibă disponibilitate. Sunt mulţi nostalgici ai şcolilor profesionale de altădată. Eu cred că sigur nu ne mai întoarcem la ele fiindcă niciodată o şcoală nu va putea ţine ritmul din punct de vedere financiar cu nivelul tehnic pe care agentul economic şi-l permite ca să poată progresa şi atunci tehnică de vârf vede la agentul economic. Doar elemente de principiu găseşte în laborator şi în atelierul pe care îl are şcoala. Noi avem mult de lucru la acest capitol şi trebuie să punem umărul cu toţii ca fiecare lecţie să fie vie, interesantă, iar dacă în zona economică apar şi aceşti instructori de practică, cred că e un mare câştig. Noi, ca şcoală, trebuie să ne inventariem problemele pe care le avem şi să le rezolvăm. De anul viitor, încercăm să implementăm un proiect să orientem copiii începând cu clasa a VI-a, să încercăm cât mai devreme să le descoperim aptitudinile. Trebuie să lucrăm foarte mult în zona valorilor şi intereselor copiilor. Degeaba au aptitudini dacă tot ce-şi doresc e să plece în străinătate. NOi, în zona şcolii, trebuie să îi ajutăm să viseze realist şi frumos că ajunge să facă o meserie, că ajunge să fie performant într-o meserie. Şi în zona asta avem foarte mult de lucru. Nu ne iluzionăm că vom face paşi mari, dar e un progres că a crescut an de an procentul copiilor care vin la profesională creşte. Acolo e marele câştig. Suntem pe calea cea bună”, a spus Camelia Tabără.
Vlad Oltean, care conduce departamentul de resurse umane de la Comelf Bistriţa, a spus că mediul economic se confruntă cu educaţia cu care tinerii vin de acasă.
„Se bate multă monedă pe sistem dual, pe învăţământul, dar ne lovim de tineri care vin practică şi nu le pasă, nu vor să înveţe. Înainte erau mult mai împinşi din spate de familii. Părinţii ar trebui să se implice mai mult în educaţia copiilor. Noi, la Comelf, am ajuns la performanţa de a instrui peste 1000 de studenţi şi elevi în ultimii 5 ani, însă rata de absorţie e mult prea mică. Ar trebui lucrat mai mult pe latura asta. Avem colaborări foarte bune cu şcolile cu care avem parteneriate de practică, dar, cu toate acestea, nu avem angajaţi. Noi îi angajaăm, vin o lună, două, trei, investim în ei, facem grupe de 15-20 ca să fie informaţia compactă, iar după aceste instruiri rămânem cu 2,3, maxim 4. Nu le place munca, nu trebuie să ne ascundem după degete. Toată lumea alege calea uşoară. Vor să meargă în străinătate. Vin tineri de 25-30 de ani din străinătate şi vor să se angajeze necalificaţi, dar nu pot avea venituri foarte mari ca necalificaţi. Ei au sărit peste etapa de calificare”, a spus Vlad Oltean.
El a spus că elevii vin la practică şi stau mai mult cu telefoanele mobile în mână decât cu ochii la cei care vor să îi înveţe ceva: „Dacă practica e de patru ore, sunt în stare să stea pe telefon 4 ore. Nu le putem face nimic. Un subaltern de la şcoala profesională şi-a reclamat maistrul la Poliţie fiindcă i-a luat telefonul în timpul programului şi i l-a pus între-un vestiar”.
Un inginer care predă într-o şcoală tehnologică din judeţ a spus însă că „elevul este o victimă”.
„Nu ne-aţi spus nimic despre finalitatea procesului educaţional după trei ani de şcoală. Ce beneficii au agenţii economici care se trezesc în final că nu au pe cine angaja? De ce nu se discută aici despre un contract de şcolarizare care să implice şcoala, societatea, agentul economic şi copilul? Şi copilul este atunci conştient că tata, mama, a primit nişte bani şi el are o responsabilitate. Copilul, acum, nu are nicio responsabilitate. Noi discutăm că vorbeşte la telefon. Normal că vorbeşte că nu-l constrânge nimic să nu vorbească. O meserie nu se învaţă în trei ani sau în 5 ani de facultate, ci o viaţă întreagă. În alte ţări, oamenii sunt mândri că sunt fermieri, la noi le e ruşine să spună că au acasă animale. Eu cred că trebuie să ne orientăm spre alte direcţii. Să ne spuneţi ceva despre posibilitatea de a lega familia, şcoala şi agentul economic. Nu s-a spus nimic de ani de zile despre asta”, a spus el.
Pe de altă parte, Comelf Bistriţa a anunţat că va dota, în perioada următoare, mai multe ateliere ale şcolilor profesionale din judeţ cu diverse unelte care să fie folosite în programele de instruire. Vlad Oltean i-a invitat pe directorii interesaţi să ia legătura cu el întrucât compania pe care o reprezintă crede că, atunci când un elev vine cu un bagaj de cunoştinţe din şcoală, adaptarea la locul de muncă lui e de două ori mai rapidă.
Incet, incet am impresia ca dupa toate astea exista un sistem de a NU rezolva o problema. In schimb se arunca pisica de la unul la altul si mai pe urma la cei care au cea mai mica influenta, la elevi. Bine ca in sfirsit cineva a sesizat ca exsita si omeni mai mari de cit 26 ani care s-ar putea include in program. Iar sistemul le a exclus din start. De ce? Ca sa fie motif de schimbare ulterior.
Se lanteaza cu jumatate masura un sistem dual asa teoretic pe foia alba si de pe balcon. Nimeni nu are idea cum sa-l instaleze. Pe urma se mai inventeaza niste documente in plus de care este nevoie ca sa nu fie prea usor si sa aiba si administratia unde se pune stampile.
Bineinteles fara ceva concretizat in scris. Doar ca trebuie stampile multe si semnaturi mai multe ca sa cream locuri de munca…in birocratie.
E ca si la reparatii drumurilor. Mai intii sa asfalteaza si pe urma dezgropam canal,gas,electric,apa si petecim totul cu ceva solutii temporare. Doar ca sa nu ne dezobisnuim de haos si incompetenta.
Nu este pozibil totusi sa va uitati peste gard cum se face in alta parte? Neaparat trebuie inventat ceva nou ca sa aibe birocratia un folos? Prea mult Caragiale. Prea.
Trimiti macar o echipa de omeni capabili intro tara unde sistemul este functional la scolarizare, schimb de experienta si pe urma un parteneriat asa cum am propus de mai multe ori la sedinte.
Domnule Walter Born, oamenii capabili au fost alungați din instituțiile publice, nu vedeți la tot pasul sunt numai incompetenți si agramați, care se gândesc numai la intersul lor si a găstii. Interesul lor este ca marea majoritate să rămână masă de manevră, needucată, dependentă de pomenele lor.
Cei care sunt dezinteresati au un singur gand ; plecarea DINCOLO (a se traduce in occident). Trebuie lasati sa dea cu capu-n grinda ca ori cum nu asculta de parinti , m-as mira de firme. La estia trebuie o aplicatie cu POKEMONI si BALENA ALBASTRA s-apoi sa vezi interes !
Am mai spus-o, și dacă n-am spus-o o repet (cum zicea ”nemuritoriul Gambetta”).
De 30 de ani, nu educăm copii, ci creștem loaze.
Sunt 2-5% olimpici, valoroși, răzbitori, încă 10-15% muncitori, iar restul de 80% chiulangii, fițoși, puturoși, fără niciun orizont.
De vină suntem cu toții, de la familie, societate, scoală, etc. dar mai ales EI.
Iarăși vin și zic: 8 clase-s de-ajuns pentru ca leneșii să învețe să scrie, să numere și să citească (rău, cum o fac oricum – cu 12 clase sau chiar cu licența).
Numai cel mult 50% din absolvenții clasei a VIII-a să aibă locuri la licee, iar dintre absolvenții de liceu doar 70 % să aibă loc la facultăți de stat.
Restul la scoli profesionale, la holongherit, că-i lipsă.
Trebuie să se aleagă odată grâul de neghină.
Așa măcar vom ști cu cine stăm de vorbă și ce așteptări avem de la ei.
Hă Hă Hă !, pe vremea mea , bacalaureatul era doctorul în stiințele comunicării de azi, plus maniere, cultură generală, etc.
S-au dus naibi…
Baciule cand eu eram tanar toti batranii (inclusiv bunicul meu taran harnic ) ziceau ca noi tinerii o sa fim niste ratati. Sa nu generalizam lucrurile. Copiii mei sunt mult mai destepti educati manierati cititi si descurcareti decat mine.Dumnezeu va avea grija si de ei .
In vremuri de pace societatea tinde spre a se polariza. De obicei in Bogati vs Saraci, Puternici vs Slabi, Culti vs Ignoranti, Educati vs Huligani, Pacifisti vs Teroristi, Ecologisti vs Egocentristi etc.
Din pacate razboaiele/revolutiile „niveleaza” din cand in cand aceste discrepante. In fata mortii iminenete toti suntem egali (si la fel de fricosi).
Nu am putea invata din greselile altora?
Raspunsul este: Da, dar pentru asta trebuie sa fim educati (adica sa mai citim despre vietile altora, ca sa nu le repetam, cel putin, greselile).
De doua zile pe facebook scria ca FRANTA reintroduce sistemul de invatamant din anii 50-60 de la ei. Se are in vedere din nou studierea limbii LATINE sau GREACA -VECHE la alegere. Sunt si o serie de restrictii majore la domnisorii elevi .Oara de ce ?Sa vad cine poate da un raspuns serios, fara mistocareala.
Daca pentru dumneavoastra Este importanta reintroducerea limbii latine/greaca veche, e clar ca elevii invatati dupa gandirea dumneavoastra are ajunge doar la facultatea de litere (de unde ai „foarte multe cunostinte in diferite domenii”). Se face si la noi in clasa a 8-a latina si apoi la profile fill, stiinte sociale.Pentru restul, inca o abureala de materie trecuta in revista si uitata pana in clasa a 9-a.
Mai bine inveti ceva de la scoala professional decat latina
Booff ! Iată o loază din cele despre care vorbim.
Omul nu muncește (numai) pentru el.
Este o ființă socială, integrată în societate, are o răspundere pentru familia și societatea cărora aparține.
Dar dacă n-ai prea fost pe la scoală, într-o economie de piață (n-așa ?) , nu se dau consultații gratuite.
Ar trebui ca cei ce poarta raspunderea destinului acestui popor sa_si ia rostul in serios si sa vedem unde am gresit,cum putem indrepta lucrurile.Ne-am napustit cu totii spre facultati,ca am avut capacitate pt asta,ca am platit sa ne vedem copiii cu licente ,iar acum ne dam seama ca a fost o neghiobie.Daca vom continua sa tinem copiii pana la 18-20 de ani in scoala ,numai pt o diploma ,care nu le va servi la nimic,ne vom trezi intr-o tara in care pamantul va deveni un imens desert nelucrat,iar fabricile incet se vor inchide si elevii de azi isi vor arde diplomele ce nu le vor da nicio sansa pt viata.Poate se vor trezi cei din parlament si guvern sa inteleaga ca rostul lor nu e sa faca glume proaste,nici sa-si fixeze beneficii,ci sa se intrebe in fiecare zi CE AR TREBUI SA FACA PT VIITORUL ACESTEI TARI?!
Anonimule; esti ca si analfabetii functionali. Am spus eu ca prioritar este limba LATINA ? Eu am subliniat ce face FRANTA. Nu eu sunt responsabil de ce zice guvernul din FRANTA. Doamne unde am ajuns ! Sa nu intelegi matale ce scrie negru pe alb. ! Chiar asa am ajuns oameni maturi sa nu poata discerne o stire. ne mai miram de elevii nostrii cand o fatuca facand pe misa a fost intrebata care este capitala ANGLIEI. stiti ce a raspuns ? RUSIA ! Este pe FACEBOOK stirea cu minunata faptura.
In primul rand, scuzați autocorrect-ul setat pe engleza.
Apoi , replica dumneavoastră se rezuma la trei chestii:
1) Franța revine la un fost model (învechit sau nu)
2) Se propune învățarea unei limbi antice nefolositoare pentru 95% din populație
3)Vor fi mai multe restricții pentru elevi (nimic concret)
Eu din astea am replicat la 2 deoarece era singura chestie concretă… Poate oi fi analfabet cum presupuneți dumneavoastră, dar inca nu mi s-a spus asta într-un mediu serios (nu comentariile de pe internet care sunt doar ură și invidie oricum).
nu cred ca , cu acesti absolventi se poate face ceva .
nu cred ptr faptul ca nu sint inca maturi. cind o sa dea piept cu viata adevarata atunci poate o sa faca ceva cu ei.
Din 2008 in fiecare an am primit copii la „invatat” Unii trimisi de parinti , altii au venit singuri Deregula 2-3 pe an. Primele generatii a fost bine Ultimii 3 ani dezastru Nu am mai format nici un invatatel In maxim 2-3 luni pleaca Mentionez ca le dadea salariu si aveau contract de munca. De anul acesta nu mai vreau Mi a ajuns nepasarea, nesimtirea, lenea (stau la munca cu castile in urechi, tot timpul sunt lipiti de telefon, la fara 5 calculatoarele sunt inchise si ei cu un picior afara, nu isi fac curat pe birou, nu isi spala cana din care isi beau cafeau, au pretentia sa angajez femeie de serviciu sau sa fac eu curat – intr un birou!!!! Nu e fabrica!!!! )
Buna ziua .Am un service auto și îmi vin foarte mulți elevi in practica anual 50-60 de elevi și fac asta de vreo 12-13 ani deci va rog sa faceți un calcul câți sau perindat dar nu asta e problema e câți rămân după școala va spun eu maxim 2-3 in 10 ani care sunt foarte buni pleacă in străinătate după ce au o experiența minima iar noi ca unitate rămânem doar cu deranj,brambureala ,asta ar trebui sa facă statul ateliere pentru elevi cu profesori de practica ca sa fim sinceri când înveți pe cineva procesul de producție încetinește dacă nu esti atent mai produc și pagube și atunci când tragi linie care-i avantajul ne scutește cineva pe noi de taxe și impozite ca facem ceea ce ar trebui sa facă statul?