Solicitare: Am tot căutat şi aşteptat documente suport, fie naţionale, fie europene, care să ne ateste, să ne demonstreze că dacă nu votăm varianta ocolitoare prin Pădurea Codrişor, bistriţenii vor pierde o investiţie de 174 milioane euro. Însă până în prezent n-am găsit pe internet, sau pe surse un astfel de document.
Dacă cineva îl posedă, îl rugăm frumos să-l facă public, pentru că eu unul, nu doresc să votez împotriva dezvoltării Bistriţei, însă argumentele palpabile trebuie să demonstreze dezvoltarea, nu poveştile vânătoreşti ale politicienilor…
Demonstraţie: Investigând legile de dezvoltare a infrastructurii rutiere din România, legi pe baza cărora s-au semnat acordurile de finanţare cu Uniunea Europeană şi pe baza cărora se alocă banii europeni, constatăm:
1. Pe la Bistriţa este prevăzută Autostradă: Reţeaua de căi rutiere – Autostrăzi: 1.14. Petea (cuprinde şi secţiunea dintre ultima localitate şi frontiera de stat) – Satu Mare – Baia Mare – Mireşu Mare – Dej – Bistriţa – Vatra Dornei – Suceava. În Direcţii de Dezvoltare prevăzute în Planul de amenajare a teritoriului naţional – secţiunea I – reţele de transport, din Legea 363/2006.
În Strategia pentru transport durabil a Guvernului României, Ministerul Transporturilor, pe perioada 2007-2013 şi 2020, 2030 din martie 2008, găsim acelaşi proiect de autostradă, cu menţiunea: „Tabel de concordanţă privind proiectele prioritare în domeniul rutier, identificate de România împreună cu Uniunea Europeană, care urmează a fi realizate până în anul 2015 (şi în continuare)”
Prin urmare, fondurile europene trâmbiţate de fanii variantei ocolitoare Bistriţa prin Pădurea Codrişor, se dau pe baza acordurilor cu Uniunea Europeană, nu pe baza referendumurilor locale…
2. Varianta ocolitoare a Bistriţei nu apare în Planul de dezvoltare regională al Regiunii Nord-Vest (Transilvania de Nord) 2014-2020, care are ca obiectiv specific creşterea accesibilităţii regiunii şi a mobilităţii locuitorilor, mărfurilor şi informaţiilor, în lista orientativă a proiectelor strategice pentru infrastructură regională de acces la reţeaua TEN-T centrală şi globală.
De asemenea, în acelaşi plan, după care se acordă banii europeni, la infrastructura rutieră de conectare a zonelor cu accesibilitate redusă şi de stimulare a creşterii economice, găsim:
3. Modernizarea şi reabilitarea DJ 109F, 171 Târgu-Lăpuş – Suciu de Sus – Rogoz – Spermezeu – Uriu (MM, BN);
4. Modernizarea şi reabilitarea DJ 172 D Ilva Mica – Lunca Ilvei – Coşna – Vatra Dornei (BN, SV) şi
10. DJ 170-A Chiuza – Dumbrăviţa – Sita – Spermezeu (BN) (pag. 40)
Acelaşi document prevede: „Soarta executării celorlalte tronsoane [în afara autostrăzilor] este total incertă în contextul concentrării fondurilor publice alocate autostrăzilor pentru axele prioritare trans-europene şi nodurile cheie (nici unul neaflându-se în regiune de pe lista adoptată de Consiliul pentru Transport al U.E.).” (pag. 40)
Concluzia este firească: dacă documentele publice de finanţare europeană şi legile de dezvoltare naţională nu prevăd varianta ocolitoare a Bistriţei prin Pădurea Codrişor, de unde vor răsări 174 milioane de euro pentru eventuala construire a acesteia? Oare acest proiect nu distruge posibila autostradă?
Prof. Florin I. Bojor
rata de absortie a fond. Europene daca ajunge la 10 %. si inca ceva , acesti bani sint tot banii nostrii, sint bani care cotizam anual, si sint 30 mld. euro. asa ca orice demers este bun. sa nu credeti ca Europa ne face daruri. e o iluzie des fo;osita si utilizata de genul : Fonduri Europene [adica gratis] . ne inselam sau ne furam toti caciula/ pacat
Atunci haide sa nu mai facem nimic! Stam cu…… Cum ai vrea sa stii,domnule draga,daca vin sau nu vin banii,daca nu se merge mai departe? Doamne,multi ai in gradina ta!
˝Numai o minte bolnava sau umbrita de interese personale meschine poate sa opteze pentru construirea centurii “ocolitoare” care nu ocoleste orasul…˝
Speram ca ratiunea sa invinga impostura. La fel s-a intamplat si cu Catedrala Neamului din Bucuresti, pe care unii voiau s-o amplaseze in Parcul Carol, dar pana la urma s-a gasit o solutie rationala. Cat priveste traseul centurii 2Sud la Bistrita, lucrurile sunt si mai aiurea. Numai o minte bolnava sau umbrita de interese personale meschine poate sa opteze pentru construirea centurii “ocolitoare” care nu ocoleste orasul ci dimpotriva intra in oras tocmai prin padurea Codrisor care reprezinta un simbol al urbei, si chiar prin albia raului, de parca orasul Bistrita s-ar afla intr-un defileu. De altfel varianta 2Sud a fost respinsa in instanta printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila. Acum se solicita referendum practic pe o solutie ilegala. Chiar daca primarul a facut o mica excrocherie modificand usor traseul la iesirea spre Unirea, contestatia a fost legata de distrugerea padurii Codrisor. In plus, Dealul Codrisor este predispus fenomenului de alunecare de teren, fapt pentru care aproape jumatate din suma alocata este prevazuta pentru consolidari la care se mai adauga aproape tot atata sume alocate pentru expropieri. De altfel aceasta este miza celor care sustin proiectul cu atata incapatanare.Toata lumea este de acord ca Bistrita are nevoie de o centura ocolitoare care sa scoata traficul greu si de tranzit inafara orasului. Asadar, indiferent de rezultatul referendumului care oricum este consultativ, daca nu se renunta la tampenia cu varianta 2Sud, lucrurile trebuie lamurite din nou in instanta. Prin urmare, din cauza tampeniei unui singur individ vor urma noi tergiversari si procese, iar orasul va ramanea dupa mandatele lui Cretu cu oua de strut si mere de plastic.
Poate că între timp are loc vreo alunecare de teren a dealului Codrişor care să afecteze prin inundare municipiul Bistriţa. Despre pericolul unei aluncări de teren se vorbeşte de mult timp şi nu s-a făcut nimic pînă acum din lipsa banilor. Cu banii pentru autostradă abia să puteţi stabiliza alunecarea de teren. Pe partea dreaptă la intrarea pe valea Ghinzii există o interdicţie de construcţii permanente tocmai din cauza alunecărilor de teren care pot fi activate de construcţii grele (şi drumul de centură este o lucrare de construcţie permanentă cu trafic greu). Aş propune ca dacă se ajunge la construirea acestei centuri 2 Sud să se consemneze undeva şi responsabilitatea materială pentru cei care o susţin (mă refer la primar) în caz de costuri suplimentare pentru consolidarea dealului Codrişor ce poate fi afectat de lucrările de construcţie şi la funcţionare, de traficul greu.
Nu vrem Varianta Ocolitoare 1Nord. Nu vrem ca Varianta Ocolitoare să treacă prin mijlocul oraşului Bistriţa şi prin mijlocul cartierelor Unirea şi Viişoara.
Pe acest traseu vrem o pistă pentru biciclişti şi pietoni pentru a ajunge la Pădurea Studenţilor(Schulerwald) şi la bazele sportive şi de agrement din zonă.