Actualitate

Început de an cu prea mult praf la Bistrița. Ce recomandă Agenția pentru Protecția Mediului

Nici nu am intrat bine în noul an că la Bistrița s-a înregistrat prima depășire a cantității maxime admise de praf din aer. Agenția pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud atrage atenția că se pot înlătura cauzele poluării de acest tip cu condiția spălării cât mai dese a străzilor.

”În data de 4 ianuarie 2021, am avut o calitate a aerului rea din cauza PM 10 – a particulelor cu pulberi în suspensie având diametrul de 10 microni – unde s-a înregistrat o depășire a valorii zilnice de circa 15%. Valoarea maximă admisă este de 50 ug/m³, iar noi, la Bistrița, am înregistrat 57 ug/m³. Conform Legii aerului, 104/2011, sunt permise doar 35 de astfel de depășiri într-un an de zile. Principalele surse de creștere a acestui indicator sunt: condițiile atmosferice, de umiditate, de ceață deasă, dar și arderile incomplete la încălzirea cu lemne sau multitudinea de microcentrale de apartament care sunt surse de emisii continue. Încă nu am avut zăpadă în Bistrița, dar când se va utiliza material antiderapant de diferite dimensiuni, aceasta va fi o altă cauză de depășire a PM 10”, a spus directorul executiv al Agenției pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud, Sever Roman.

Ca să evite în viitor astfel de situații, APM le recomandă autorităților locale din Bistrița să spele străzile.

”Aceasta ar fi o măsură ieftină și directă ca să diminuăm cantitatea de praf. Știm cu toții că trecem pe lângă o mașină și se depune praful pe ea. Ne dorim să fim ca în Occident unde nu sunt astfel de probleme, dar aceasta ar fi prima măsură și cea mai la îndemână: spălatul străzilor”, a mai spus Sever Roman.

Potrivit acestuia, în 2020, s-au înregistrat două depășiri ale PM 10, dar cum la Bistrița ar putea demara anul acesta lucrări pe două mari șantiere, Linia Verde și Reconfigurarea axei de transport Gării- Decebal- Andrei Mureșanu – Năsăudului există riscul să se producă mai mult praf.

”Șantierele care o să rezulte din implementarea proiectelor vor crea pe moment un anumit disconfort și o creștere a cantităților de praf. De aceea e foarte important ca utilajele folosite să nu pătrundă cu pământul și cu nămolul de pe roți pe carosabil. Este foarte important să se lucreze cu grijă în aceste șantiere”, a adăugat Sever Roman.

Conform calitateaer.ro, particulele în suspensie reprezintă un amestec complex de particule foarte mici și picături de lichid. Sursele antropice sunt activitatea industrială, sistemul de încălzire a populației, centralele termoelectrice.

Traficul rutier contribuie la poluarea cu pulberi produsă de pneurile mașinilor atât la oprirea acestora cât și datorită arderilor incomplete.

”Sunt afectate în special persoanele cu boli cardiovasculare și respiratorii, copiii, vârstnicii şi astmaticii. Copiii cu vârsta mai mică de 15 ani inhalează mai mult aer, și în consecință mai mulți poluanți. Ei respiră mai repede decât adulții și tind să respire mai mult pe gură, ocolind practic filtrul natural din nas. Sunt în mod special vulnerabili, deoarece plămânii lor nu sunt dezvoltați, iar țesutul pulmonar care se dezvoltă în copilărie este mai sensibil. Poluarea cu pulberi înrăutăţeşte simptomele astmului, respectiv tuse, dureri în piept și dificultăți respiratorii. Expunerea pe termen lung la o concentrație scăzută de pulberi poate cauza cancer și moartea prematură”, scrie pe site-ul menționat.

Conform Legii nr. 104 din 15 iunie 2011, pentru particule în suspensie – PM10 valoarea limită zilnică pentru protecția sănătăţii umane este de 50 ug/m3, iar cea anuală de 40 ug/m3.

11 comentarii

  • mai bine sa va vedeti de treaba,,sa nu mai dati autorizatii de construire pe drumuri de pamant,nu mai zic fara canalizare ,care se deverseaza in santuri,rog agentia de mediu sa dea o tura pe strazile maresal leonida pop,viile cu pomi,etc,sa vada cum put santurile a fecale.

  • Daca tot vorbim de praf, e praf in ochi ce spune domnul si ce face primaria. Trebuie eliminata cauza si nu redus efectul. De exemplu multele santiere de contructii care nu respecta legea, spatiile verzi neintretinute sau distruse. Pe Str. Eroilor este o firma de termopane care de ani de zile a transformat spatiul verde din fata sediului in parcare. Nu mai este fir de iarba acolo de la cat au parcat.

  • Cum dracu o fost praf cand saptamana trecuta si chiar si de Craciun o plouat ca vara ? Atunci ce sa mai asteptam la vara ? Nu este destul sa speli strazile. Avand in vedere ca in cele trei mandate a lui Cretu , orasul nostru a pierdut peste 1.000 de copaci de aliniament, se impune replantarea lor in regim de urgenta. Deasemenea peste 500 de locasuri pt. arbori au fost acoperiti cu dale si asfalt, se impune refacerea lor urgenta pana la primavara si plantari serioase . Vom cere bani de la Bugetul pe 2021 pt. aceste lucrari si stam cu ochii pe Primarie pt. refacerea documentatiei extrem de dificitare a CADASTRULUI VERDE facut in bataie de joc. Deja am avut o prima discutie cu Primarul si Viceprimarii . Stop si taierilor ilegale si necomforme a coroanelor arborilor facute de neprofesionistii de la Spatii Verzi(DADP) . Si Cretiu directorul acestui serviciu a fost prezent la sedinta, sper sa schimbe macazul si sa invete ceva din cele expuse de mine, Chereji si Cristian Tetcu. Cunosc foarte bine acest aspect precum si legea 24 Spatii Verzi care interzice toaltarile nejustificate la arborii stradali de aliniament . Deci d-le director ROMAN nu e suficient sa dai cu apa pe strazi ca la Boboteaza.

  • Aici nu este doar vorba de praf de pe strazi. O mare parte din praf rezulta de la incalziri cu lemne. Praful nu dispare daca-l speli de pe drum. Praful dispare cind nu se mai produce. Poluarea!

  • Consider de bun simt tot ce a spus d-l Roman. Nu cred ca cetatenii sunt impotriva spalarii strazilor atunci cand temperaturile o permit. Altii o faceau.In ce priveste propunerile d-lui Balan sunt perfect de acord.Acele plantari de arbori , evident daca au bogatia foliara specifica anotimurilor mai calde ar mari gradul de absorbtie al prafului , ducand in acelasi timp la cresterea cantitatii de oxigen emisa in mediul urban. Cat priveste emisiile de praf mai ales ale „dezvoltatorilorimobiliari” , de la santierele de constructii , nimic nu-l impiedica pe d-l director sa aplice legea.Recomandarile sunt bine venite dar sa-si faca fiecare datoria pe palierul propriu. Ce ne-am face daca ar mai activa zona industriala cu acele ramuri industriale masiv poluatoare (turnatorie , centrala termica de zona functionand pe pacura , CPL etc.).Sa stiti ca este mult mai bine decat era o data , asta neinsemnand ca nu poate fi mai bine.Dupa parerea mea cea mai mare poluare o produc automobilele si centralele de apartament fara tiraj fortat , despre care ar fi multe de spus dar s-ar depasi cadrul articolului.

  • Va rog domnule director SEVER ROMAN sa sustineti demersul BISTRITEI CIVICE si sa trimiteti o informare, recomandare catre Primarie si cei abilitati cu aceste lucrari sa se apuce de treaba. Legea 24 obliga administratia sa intretina si sa refaca perimetrele spatiilor verzi, inclusiv completarea arborilor de aliniament. Un an mai bun la toate capitolele va doresc.

  • Soluția pentru eliminarea prafului este evidentă și la mintea cocoșului este aceea construirii noi centuri prin afara intravilanului Bistriței.
    Dacă nu o să avem trafic auto cum avem acum pe fosta centură adică prin mijlocul orașului atunci nu o să mai avem nici poluare.

  • La mintea cocosului ni se spune ca bistritenii nu vor merge toti pe centura la cumparaturi si sa vina acasa in parcare. Deci nu sta in picioare ce ne spuneti d-le Albert decat partial pana in 10%.Poluarea este mare in intravilanul orasului, la Posta Veche, Han, pe Calea Moldovei, pe Decebal si Bulevard .Sigur ca este importanta centura dar nu aia de care s-a cramponat Cretu de nu s-a mai realizat nimic. Una cu adevarat ocolitoare fara sa tai o padure de protectie aflata in imediata apropiere a municipiului aglomerat de masini.

  • Tot in parc măsurați , ie clar ca acolo nu exista poluare de ce nu măsurați pe Bulevardul Republicii , Decebal, Andrei Mureseanu , Năsăudului catastrofe gaze și zgomot , idioți care conduc epave fumigiene cocalari care sau scăpat la afumători cu orice preț și gonesc pe Decebal cu 100 km la ora , deci ce trebuie sa facem ? RADAR și amenzi usturătoare , limitare de viteza 30/40 km ie singura soluție .

  • Exista santiere unde zidarii dezvoltatori construiesc iar masinile ies de pe teren cu rotile pline de noroi. Politia comunitara ar trebui sa verifice si sa imparta amenzi usturatoare dezvoltatorilor cat si soferilor care nu-si pietruiesc zona de intrare respectiv necuratarea rotilor.
    Intr-o tara civilizata nu iese nea caisa cu rotile pline de pamant pe asfalt. Asa se intampla si pe drumurile comunale, judetene si european din judet. Mazga pe asfalt duc la accidente grave dar romanul inconstient nu realizeaza pericolul. In oras praful este prezent zilnic pe masini si pervazele ferestrelor. Noroc cu mastile din dotare…. multumim autoritatilor, zidarilor si tractoristilor pentru aerul curat al orasului.
    Caca maca

  • Desteptule ! ….re-ai trezit sa imi spui tu mie pe unde trebuia sa treaca centura ?Ecologistul lu peste prajit ! Mai bine te-ai semna si sa iti pui si o poza sa te conosc naibii ca vad ca demult ai o treaba cu mine. Apropo , nu te-am vazut pe la activitati ECO si in special sa aperi padurea Codrisor de un proiect aiurea a luui neneto Cretu de a impune cu forta si la costuri exorbitante o centura neocolitoare care noroc ca a picat. Deci fratele meu, noi soc. civilas de la B-ta Civica am impins varianta cat mai departe de centrul orasului, si cand se va face se va face o varianta ca lumea , prietenoasa cu MEDIUL inconjurator nu prin paduri.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.