Ministerul Educaţiei Naţionale a dat publicităţii lista celor 50 de specializări din ţară în care s-a intrat la liceu cu medii foarte mari, însă Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu” din Bistriţa, cel mai bine cotat în judeţ, nu figurează printre ele. La Liceul Teoretic „Ovidius” din Constanţa, ultimul în această ierarhie, s-a intrat la matematică informatică cu 9.61, în timp ce la CNLR, ultima medie de intrare a fost 9.46.
Cu toate acestea, CNLR Bistriţa rămâne liceul de top din judeţ în care s-a intrat cu medii foarte mari, singura care a tras în jos media generală pe liceu fiind secţia germană.
Spre exemplu, la clasa de ştiinţe ale naturii bilingv s-a intrat cu 9.36 ultima medie, la clasa de ştiinţe ale naturii cu 8.68, iar la ştiinţe sociale cu 8.62. Cu medii ceva mai mici, 7.81, s-a intrat la filologie, în timp ce la clasa de ştiinţe ale naturii în limba germană ultima medie este 5.67. Media cu care s-a intrat la această clasă este mai mică faţă de cea de anul trecut care a fost de 6.48. De altfel, clasa de ştiinţe ale naturii în limba germană va avea doar 15 elevi. Cu cea mai mare notă a intrat Daria Berende – 9.61, iar cea mai mică medie este 5.67, nota la matematică fiind 3.05.
Problema calităţii învăţământului la secţia germană a fost intens dezbătută în octombrie 2015 când părinţii elevilor care învaţau atunci la secţia germană a Colegiului Naţional „Liviu Rebreanu” s-au revoltat împotriva conducerii şcolii care a decis să mute temporar, din cauza lucrărilor la Campusul de la CNLR, mai multe clase din clădirea veche a şcolii într-un spaţiu de pe Bulevardul Republicii.
Părinţii au acuzat conducerea şcolii de la vremea aceea (când director era prof. Constantin Rus – n.r.) că se preface că uită de faptul că imobilul CNLR a fost construit în urmă cu peste o sută de ani de comunitatea germană din Bistriţa tocmai cu scop didactic în vederea predării acestei limbi şi că proprietarul de drept al clădirii este Biserica Evanghelică Bistriţa care a încredinţat-o municipalităţii pentru 99 de ani cu condiţia să păstreze clasele cu predare în limba germană.
În ce priveşte calitatea actului didactic de la clasele cu predare în limba germană, prof. Constantin Rus a explicat atunci că găseşte foarte greu profesori vorbitori ai acestei limbi şi că a cerut inclusiv ajutorul Consulatului German pentru ca să aducă la Bistriţa profesori din Germania, însă fără succes.
După repartizarea computerizată a absolvenţilor de gimnaziu, astăzi au început efectiv înscrierile în liceu. În Bistriţa-Năsăud au fost repartizaţi 1769 de candidaţi şi au rămas 198 de locuri libere.
Probabil ca, sectia germana a influentat pozitionarea CNLR intr-o statistica, care raneste sau hraneste orgolii (gen Costica Rus). Este in firea lucrurilor sa existe si dezavantaje, altfel am discuta despre situatia ideala.
Totusi, sa nu uitam de traditia Bistritei (scoala germana din Bistrita era una aporeciata in regiune), uite ca invatam si noi romanii (indiferent de nationalitate) in cladirile sau am construit scoli pe terenurile sasilor, ne plac schimburile de experienta cu Germania, pe care le genereaza tocmai aceasta sectie germana.
Asta e traditia CNLR, sa aiba si sectie germana (cu bune si cu rele).
Elevilor sau profesorilor carora nu le place existenta sectiei germane n-au decat sa mearga la o institutie de invatamant care are doar sectie romana.
In aceasta scoala (denumita in prezent CNLR) a existat mai intai sectia germana si apoi cea romana ! (fara dubii).
Doamna Sabau mi se pare cel putin nepotrivit sa prezentati nota si numele ultimului elev clasat la capacitate, chiar daca unele date erau publice.
Sper, ca in timp, sa fie discretie mai mare in prezentarea notelor de la clasa si de la examene.
Asadar, decenta va rog !
Toate datele sunt publice, nu unele. Dacă dvs. credeți că e ceva indecent pe acest ziar, atunci ne cerem scuze. Nu vă obligă nimeni să citiți ”prostiile” noastre.
Publice sunt multe prostii, dar le supuneti filtrului propiu.
Probabil nu constientizati acest fapt atunci cand veniti cu un argument atat de simplist ,,toate datele sunt publice”.
Ar fi grozava o revizuire a acestui filtru.
Datele sunt publice. Dar daca redactorul articolului selecteaza o eleva dupa bunul plac publicandu-i numele si notele intr-un articol, atunci este un comportament cel putin indoielnic. Lezeaza in public aceasta eleva. Asta este impotriva oricaror notiuni de deontologie. Deranjeaza elevii de la sectia germana imaginea Colegiului in statistici datorita rezultatelor obtinute? Ar fi timpul sa vedem situatia in ansamblu. Reyultatele sunt si cele ale profesorilor de la aceasta sectie. Poate reflectati si asupra acestui aspect!
si stilul acid in care domnul Eugen Gheorghe contracomenteaza este total neadecvat. Cu adevarat indecent.
Domnule Johann Dieter Krauss, am aflat cu această ocazie ce părere bună aveți despre truditorii acestui ziar. Vă mulțumim pentru complimente. Dacă a nu întoarce și celălalt obraz și a nu accepta să ne scuipe unul și altul pe munca noastră este un lucru indecent, atunci aveți dreptate. Numai bine vă dorim! Amândoi!
Așa din politețe măcar ați putea să o lăsați pe doamna jurnalist să scrie ce vrea dânsa în țara ei.
sau atunci cand vor sa aplice tineri pentru predare specialitati in sectia germana, acestia avnd pregatire de specialitate in limba germana, nu au acces in liceu fiindca trebuie date catedre la vechii si foarte vechii profesori sa aiba ore!!!!!!! este un adevar trist, dinozaurii se tin lipiti de catedre chiar daca nu sunt profesori vorbitori in limba germana, un profesor preda doua trei materii care n-au nici o legatura una cu cealalata ca si nivel de specializare, si nu mai vorbim de dezinteresul unor invatatori fata de copii din clasele primare, care trec clasa fara a vea macar notiuni elementare de mate si lb.germana!!!!!!
tu ai lacune la capitolu’ limba românã
e bine totuşi ca ii freci pe cei ce invaţã limba germanã
domnu’ radu ..nu vã e ruşine sã vã exprimaţi aşa in public?
În România, ca de obicei, se spune doar ceea ce se vrea! În plus, toți elevii aceleași clase sunt introduși în aceeași oală. Opt dintre cei 15 elevi ar fi intrat la Colegiul Național „Liviu Rebreanu” în cel puțin o altă clasă de la secția română. Dumneavoastră ați omis acest lucru important și ați scos în evidență, cu bună știință, doar partea negativă a acestei secții! Abordarea dumneavoastră nu reflectă nimic altceva decât lipsă de profesionalism, ca și în multe alte articole din ultimul timp, precum cel în care prezentați situația doar VIP-urilor promoției 2017, excluzându-i pe elevii de rând, care probabil cu mult mai puține ore particulare au reușit să demonstreze că se poate.
Și dacă ați adus vorba despre domnul Constantin Rus și eforturile lui depuse, eu vă întreb doar atât: de ce în alte județe se poate și se aduc profesori din Germania? De ce aici nu se poate? Oare să fi fost cu bună știință aceste „eforturi” zadarnice ale fostei conduceri?
E bine, în schimb, că ne lăudam cu sașii veniți, cu schimburile de experiență, deci tot cu vorbitorii de limbă germană și se uită că acești elevi au de învățat mii de pagini in plus și au un examen în plus. Și să nu uitam, șefa de promoție de anul acesta de la CNLR a fost elevă la secția germană, iar șefa de promoție de acum trei ani a absolvit tot această secție. Deci, în ultimii trei ani, doi din trei șefi de promoție ai CNLR au fost de la secția germană. Și atunci să fie așa de slabă această secție?! Sunt și copii foarte buni, care nu merită să fie catalogați drept elevi ai „învățământului in limba germana, care trage in jos CNLR”.
Așa cum i-ați atac dumneavoastră pe acești elevi acum, așa vă vor „ataca” și ei, atunci când vor avea un real avantaj față de dumneavoastră și o portița deschisă în plus, tocmai fiindacă sunt vorbitori și ai acestei limbi!
Mă întreb, oare să vă fi sugerat cineva acest articol?
Acest articol prezintă o situație statistică reală în urma admiterii în liceu. Datele sunt publice, pe admitere.edu.ro, dar și pe site-ul CNLR. Nu cred că e cazul să ne împroșcați cu noroi.
Buna ziua!
Ma scuzati ca intervin si eu cu un comentariu dupa atatia ani dupa dialogul pe care l-ati purtat dumneavoastra pe tema invatamantului din liceul cu predare in limba germana.
Eu am doar cateva intrebari.
In prezent locuim in Germania dar intentionam a ne intoarce in Romania anul urmator,2022.
Am doua fete care sunt in clasele a-VII-a,respectiv a-V-a.
Problema pe care o am este cu fata care va trebui sa intre in clasa a-VIII-a(ea este in prezent in clasa a-VII-a, Realschule ca forma de invatamant in Germania,pentru cei cunoscatori) cand ne vom intoarce in tara.Noi in familie am hotarat impreuna cu copilul nostru sa urmeze scoala in limba germana.
Fiind din judetul Neamt prima scoala in apropiere este la dumneavoastra in Bistrita.
Vreau sa va spun ca nu vreau sa deranjez nici pe cei pro si nici pe cei contra cu privire la comentariile pe care le-ati avut pe acest blog.
Am rugamintea,daca cineva dintre dumneavoastra cunoaste un domn Profesor sau o persoana de contact din acest liceu cu care as putea discuta problema mea v-as ramane recunoscator.
Va multumesc.
Fara suparare, nota cu care se intra la liceu, nu are nici o legatura cu valoarea ci doar cu popularitatea, marketing-ul sau moda. Daca zic formatorii de opinie ca mate fizica de la liceul x este cel mai „cool” profil, gata, 1000 de elevi vor acolo si normal ca ultima medie va fi uriasa. Fiica mea a absolvit sectia germana la Liviu Rebreanu, a absolvit universitatea Heidelberg in germania, fiind admisa doar pe baza diplomei emise, terminarea liceului, de catre Ambasada Germana. Diploma echivalenta in viziunea statului german cu bacalaureatul german. Acesti absolventi ai sectiei germane de la noi, sunt repartizati pe locuri rezervate germanilor nu strainilor. Iar un an de studiu ne-a costat 266 Euro taxe de scolarizare, cu 50 euro ai un abonament semestrial pe orice mijloc de transport, inclusiv tren pe raza de 100 de km. Un meniu la cantina 2-3 euro iar o chirie 150-200 Euro. Iar daca-ti faci treaba o diploma la Heidelberg, o universitate infiintata in anul 1340 spune mult oriune in lume. Spun asta nu ca sa ma laud ( de asta scriu anonim) o spun pentru ca multa lume este extrem de slab informata cand vine vorba de orientare profesionala.
Bravo!
Sunt mama unui absolvent al scolii generale cu predare in lb. germana care este student al universitatii aflate printre primele 100 in topul World Univ. Ranking.
Ce vreau sa va spun e, ca ma inclin in fata dascalilor ce predau acestei sectii, si totodata, copiilor care desi nu-s nativi, invata in alta limba.
Prefer un copil absolvent cu 8 de acolo, decat unul cu 10 de la sectia romana. Parintii copiilor germanofili stiu ce zic.
Îmi pare rău că s-a ajuns la denigrarea secții germane. Îmi pare rău că majoritatea persoanelor din acest oraș nu înțeleg ce înseamnă să fii elev al secției germane. Mi se pare toatal penibil să jignești atât de mulți elevi care urmează această secție. Toata lumea zice că e ușor să fii elev al acestei secții, dar absolut nimeni nu știe cât de greu e să înveți literatura germană care este extrem de grea. Nu e ușor nici să dai un examen în puls, din gramatica si literatura germana, care nu pot fi comparate cu cele ale limbii române. Normal ar fi ca lumea să se mândrească cu secția germana. Bineînțeles, când e vorba de schimburi de experiență (la care iau parte doar elevii secției germane) și de alte reușite ale acestor elevi, toata lumea se mândrește cu ei. În rest, ei „trag” în jos Colegiul Național „Liviu Rebreanu” . E total greșit ca totul să se rezume doar la note. Nimeni nu se gândește că Anna Sarah Pannitz a venit abia anul trecut din Germania fiind imposibil să recupereze toata materia intr-un an, nespăpândind prea bine limba romana. La noi, doar notele contează și nu mi se pare deloc normal ca notele obținute de elevii din toată țara sa fie pubilcate pe site-ul ministerului. In alte țări din Vest, nimeni nu știe nici măcar ce nota a luat colegul de bancă la un test.
Totodata, cel puțin 7 din cei 15 elevi ar fi intrat în cel puțin alte 2 clase de la secția română. Acestă denigrare nu face bine, in primul rând elevilor de la secția germana, dar nici profesorilor care au perdat acestor clase. Daca nu sunteți de acord cu aceste lucruri, e in regulă, fiecare are părerea lui, dar nu e normal asa ceva. Absolvenții secției germane au un avantaj mult mai mare decât ceilalți și să știți că lumea se inghesuie pentru a-și înscrie copilul la secția germană. Articolul este unul de prost gust, adresat elevilor secției germane si totodata denigrează această secție.
Datele sunt publice. Este un articol care prezintă o situație statistică reală în urma admiterii în liceu, conform datelor prezentate de Ministerul Educației și CNLR, nu inventate de noi. Nu cred că este cazul să ne acuzați.
Ai urmat cumva secția germană și știi cât de bine sau cât de rău se învață aceasta limba? Nu cred că știi. Da, sunt elevi care au note mai modeste la limba germană, dar sunt o grămadă de elevi care au și note foarte mari. Sunt unii care au înclinații spre a învăța o limbă străină, alții care nu au înclinații, fiecare cu ale lui. Sunt alții care obțin punctaje maxime la Sprachdiplom (atestatul de limba germana). Sunt mulți studenți peste tot in lume si au terminat secția germana, aici în Bistrița, la Colegiul Național „Liviu Rebreanu”!! Nu poți să zici că nu se face școala la secția germană. O zi măcar sa mergi si tu si să faci școala acolo, să vezi cum e.
Eu apreciez munca „truditorilor” publicatiei Dvs. Si asta o stiti cu prisosinta, cred. Articolul in cauza insa este criticabil. nu am gasit in comentarii de aceasta data pozitii extreme si jignitoare. Poate mi-au scapat datorita angajarii mele in sustinerea acestei sectii si a muncii mele la aceasta sectie ca profesor de Religie Evanghelica si datorita stupefactiei mele declansata de articolul in cauza. Cui ii foloseste acest articol care pune sectia germana la CNLR intr-o lumina pe care nu o merita. Nu Va place critica? Atunci defiintati rubrica de comentarii. Ironiile Dvs. ieftine nu-i folosesc nimanui.
Dealtfel eu nu stiu sa fi scuipat pe munca cuiva vreodata. Daca sunteti nervos, atunci nu va descarcati nervii in public, si nu pe cititorii Dvs. Nu va face onoare domnule Eugen Gheorghe!
Domnule Johann Dieter Krauss, nu cred că v-am jignit cu ceva și nu cred că este cazul să mă jigniți. Dacă mie nu îmi place critica sau dvs. nu vă place ironia sau articolul respectiv, foarte bine, totuși cred că ar trebui să păstrăm niște limite.
Limita a fost intrecuta de Dvs. M-ati acuzat ca as fi scuipat pe munca Dvs. Si asta nu este adevarat. Masurati-va cuvintele! Va rog cu tot respectulpe care inca Vi-l port!
Daca publicarea nominala a unei eleve si arezultatelor nu vi se pare indoielnica, expunerea ei publica, si daca afirmatia mea ca un anumit stil agresiv nu Va face onoare in contracomentariile Dvs o considerati ca o afirmatie care V-ar fi substituit „lipsa de onoare” atunci nu puteti sa considerati comentariile mele decat ca fiind jigniri. Recititi-le cu atentie si nu raspundeti pripit. Nu am avut intentia de a jigni pe cineva. Daca am facut-o totsi, sau daca asa este perceput ce am scris, atunci imi cer scuze. Dar intre critica si jignire ar trebui sa vedeti totusi o diferenta! Si noi toti, redactori si citititori, nu suntem infailibili!
Dincolo de disputa pe un articol sau altul, fiecare cu părerea sa, vă port același respect. Și nu este nicio ironie la mijloc. Toți suntem oameni și greșim, iar eu nu fac excepție. Cu stimă, Eugen.
Scheiße !!!!! Nu se poate ! Noi românii luăm lumină de „la germania”, am ales (mai mult plantat) un președinte neamț ! Elevii cu pricina n-au cum să aibă note așa mici, doar sunt nemți !! Încă o dată Scheiße!!
Ai intrat și d-ta în această minunată polemică exact ca elefantul în magazinul de țoale purtate și răspurtate a lui Holbură. Ce are a face subiectul dezbătut de către acești distinși domni cu lumina și etnia președintelui țării? Brazilia a avut președinte ( o doamnă ) de origine bulgară , Peru a avut președinte un japonez , doar câteva exemple. Istoricește vorbind, noi ca nație nu am știut vreodată să ne alegem conducătorii făcând uz de criteriul meritocrației. Am avut doar loaze , trădători, mișei , cretini , escroci , etc , cu câteva foarte puține excepții pozitive , bineînțeles.
Fără supărare doamnă Ani, dar nu trebuie să aberați.
Pentru punctul 1), dacă învățământul ar avea un nivel așa prost, nu ar exista elevi buni cu medii mari.
Pentru punctul 3), a învăța este diferit de a excela.Una e să vorbești la nivel de limbă maternă și alta e ca limbă străină cunoscută. Este de apreciat perseverența lor de a continua chiar dacă nu excelează la capitolul limbi străine și vorbim până la urmă de germană care e aberant de grea în comparație cu limbi latine/engleza.
Iar acum pentru subpunctul 2) care vă atestă opinia, dar și lipsa de gândire serioasă asupra subiectului. Șeful de promoție s-a referit întotdeauna la mediile obținute de-a lungul liceului. Este adevărat că mediile din ziua de azi sunt îmbinarea dintre un elev bun și un profesor care nu se ridică pe sine în slăvi. De aceea, orice elev cu media peste 9,50 ar putea deveni șef de promoție în condițiile favorabile. Totuși, rămâne meritul câștigătorului de a se descurca cu circumstanțele (toanele profesorilor până la urmă). Și acum să explic de ce nota de la bac spune și mai puțin decât mediile celor patru ani.Printr-o simplă comparație a subiectelor actuale cu altele mai vechi la materii obligatorii/ la alegere de profil, se observă o scădere dramatică a dificultății, rezultând în nenumărate note de 10.Ce mai rămâne pe lângă acestea? În primul rând, limba și literatura română – tărâmul interpretărilor și norocului.. Având nenumărate exemple care atestă acest lucru. Deci, un elev mediocru cu inspirație și noroc poate lua liniștit 10 la bac,iar cei buni să se împotmolească în lumea interpretărilor. (nu mai menționez avantajul celor de la uman față de cei de la real) Și acum pentru absolventul de secție germană, profil real, mai vine un hop – a patra materie la care trebuie să te prezinți perfect. Astfel, doar prin intuiție vezi cum șansele scad exponențial. În concluzie, bac-ul spune și mai puține despre un individ în general față de mediile celor patru ani de liceu. Deci, definiția șefului de promoție trebuie să rămână la fel cât timp nu se găsește una mai bună, nu mai proastă. (șeful de promoție nu se refera la performanța individuală la o materie.. Fie ea olimpiadă sau româna la bac)
Absolvent CNLR 2017 (nu de la secția germană)
Simată „Ani” ,în țara asta TOTUL se rezumă doar la note! Un elev bun poate să aibă o zi mai prostă, poate sa aibă un blocaj si sa nu obțină cea mai mare nota. Să știi, că deși lucrarile se trimit in alt județ, nu mă îndoiesc de anumite „învârteli” care pot fi făcute. Te-am mai intrebat încă o dată, ai urmat secția germana, știi cum se învață aceasta limba, știi ce lupte se duc în clasele de germană?? E total nepotrivit și nu e normal ca această secție să fie denigrată in ultimul hal! Degeaba tot vorbești tu despre șefii de promiție de la Matematică-informatică, pentru că adevărata șefă de promoție de anul acesta e de la secția germană. Dacă nu ai copil la secția germană sau dacă tu nu ești elevă a acestei secții, nu vei înțelege niciodată adevaratele avantaje pe care elevii de la secția germană le au. Îmi pare rau că ai niște cunoștințe atât de scăzute și că ataci non-stop acești elevi, care până una alta au de învățat mult mai mult decât cei de le secția romană.
Am să mai fac doar câteva remărci deoarece discuția s-a epuizat de mult. Oricum o să le citiți printre rânduri și pe acestea.
Din prima idee de „părinte”, realizez că nici nu ați citit semnătura. (cu siguranță n-ați ajuns până acolo – sunt absolvent al CNLR anul acesta).
Apoi, cum puteți afirma nulitatea unui argument dacă nu citiți argumentul (sau citiți ce vă convine din el)?
Mediile din ziua de azi sunt mari în general (la orice școală) și nu reflectă capacitatea elevului la 2/3 materii care se prezintă la examen. Sunt conștient ca și mulți elevi că prin medii reale (10 e al profesorului/olimpicului etc.) la orice materie, șeful de promoție s-ar chinui să atingă media 8-9. Mediile sunt supraevaluate peste tot și diferența o fac finețurile. Secția germană nu e un caz special și eu apreciez munca tuturor de acolo, nu arunc cu pietre în ea ca și alții.
Bac-ul după cum am spus nu atestă nimic mai mult față de mediile de la clasă în afară de o evaluare mai largă la română. Nu mai spun cum elevi de corigență au luat 8 la bac la matematică (spune multe despre calitatea bac-ului pe care îl ovaționati ca o adevărată cale de departajare).
Ps. Ghiciți a cărui profil sunt absolvent.. Pont: se află în comentariul dumneavoastră.
O zi bună și sper că o să vă mai rafinați opiniile prin circumstanțe mai apropiate de realitate.
Stimabila Ani
Vreau doar sa te intreb daca d-ta stii ca acesti copii invata in LIMBA GERMANA la majoritatea materiilor (acolo unde preastimabilul dl. Rus a „reusit” sa aduca pe post oameni pregatiti….)
????
Nu cumva tot el te-a pus sa-ti afisezi comentariile la acest articol??
daca ar fi sa faceti ponderea rezultatelor la numarul de copii pe clase, ati constata ca raportul este unul identic. La 15 copii intr-o clasa sigur ca procentul este mai batator la ochi fata de ceilalti care sunt sute!!!peste tot sunt copii buni, mai putini buni, note mari si mai mici, pareri si pareri!!! dar sa spui ca sectia germana trage liceul in jos….este cam mult!!!!
pt. Român (ăla verde): Jurnalista in ţara ei nu făcea facultate, la fel ca şi tine care nu făceai nici măcar şcoala primară.