Domnule Creţiu, de ce nu sunt ridicate mormanele de zăpadă îngheţată de pe străzi? Am văzut că există bani prevăzuţi în buget special pentru transportul zăpezii.
Ioan Creţiu: În bugetul pe 2013 şi în cel pe 2014 la capitolul „Transport” noi am cuprins „transport materiale” adică transportul pietrei concasate pe care noi o achiziţionăm şi o punem pe drumurile pietruite sau pe cele de exploatare. În ce priveşte transportul zăpezii, vreau să ştiţi că avem autobasculante, dar toate au pe ele sărăriţă. Deci noi nu putem da sărăriţa jos ca să mergem să încărcăm zăpada pentru că sunt cheltuieli în plus, dar şi de timp. Şi atunci, în perioada asta, de când s-a oprit ninsoarea, noi avem un contract de închiriere a unei autobasculante de 30 de tone şi am transportat zăpada cu ea şi cu cele şapte tractoare ale noastre, ale Primăriei.
De unde aţi transportat-o?
De pe străzile Dornei, Gheorghe Şincai, din Piaţa Centrală, de pe Bd. Independenţei, Bd. Republicii, Piaţa Petru Rareş, Andrei Mureşanu şi Avram Iancu, respectiv din zonele în care există parcări. Bineînţeles că am început cu staţiile de autobuz, de taxi. Atât noi, cât şi cei de la Urbana am trecut la curăţarea străzilor de zăpadă. Continuăm cu încărcatul zăpezii, chiar de joi ne vom apuca să luăm zăpada de pe Odobescu. Vom merge acolo unde avem adunată zăpada în grămezi. Prognoza arată că de vineri sau de sâmbătă se încălzeşte şi atunci nu are rost să începem să transportăm chiar toată zăpada de pe străzi.
De exemplu, pe Bulevardul Republicii sunt mormane întregi de zăpadă îngheţată pusă pe spaţiul acela dintre benzi. E foarte murdară zăpada aceea. Dacă se va topi, cum spuneţi, iar vom umple oraşul de praf de la nisip.
Noi anul acesta nu am dat cu nisip deloc. Am dat doar cu sare şi cu clorură de calciu. Zăpada e murdară de pe roţile maşinilor care vin cu mizerie de pe străzi neasfaltate, mai sunt şi şantiere în Bistriţa. Din cauza aceasta se face praf. În iarna 2013-2014 noi am acţionat doar cu sare şi clorură de calciu.
Ştim că proprietarii au obligaţia să cureţe trotuarele de zăpadă, dar unii au aruncat-o pe şosea, iar de acolo utilajele au împins-o din nou pe trotuare. Un fel de muncă în zadar, nu?
Da, aşa este. De exemplu, pe strada Victor Babeş. Noi am acţionat, am curăţat strada de zăpadă. Oamenii au aruncat zăpada iar în stradă, iar noi a trebuit să mergem din nou să o pluguim, să o adunăm în grămezi şi să o încărcăm. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi pe Ecaterina Teodoroiu. A trebuit să trimitem o autobasculantă de-a noastră cu lamă chiar marţi să îndepărtăm zăpada de pe Ecaterina Teodoroiu.
Cât la sută din cantitatea de zăpadă din Bistriţa a fost luată până acum de pe străzi şi transportată?
Cam 30-40%. O ducem pe Grănicerilor, la capătul străzii, într-o parcare. Dacă se umple parcarea de acolo o ducem la Viişoara, în Heidenfeld.
Una peste alta, sunteţi mulţumit de cum s-a făcut deszăpezirea mai ales că nu am avut situaţii critice şi a nins doar câteva zile?
Da, sunt mulţumit fiindcă am văzut cum s-a lucrat şi am stat tot timpul în baza de deszăpezire. Sâmbăta şi duminica a nins nonstop şi nu am putut face mai mult. Un utilaj are 13-14 străzi arondate. Când se termina sectorul, pe strada curăţată era din nou zăpadă. Luni dimineaţa, străzile principale erau negre.
Câte utilaje au acţionat?
Noi avem 31 de utilaje. Dintre acestea, 24 au lamă şi 19 au sărăriţă. Dacă vrem să reducem timpul de reacţie, bineînţeles că ar trebui mai multe utilaje pentru că atunci o zonă o poţi curăţa nu în trei ore, ci într-o oră.
Bugetul pentru deszăpeziri cât este?
S-au alocat 300.000 pentru închirierea de utilaje şi 450.000 de lei pentru materiale antiderapante. Bani speciali pentru transportul zăpezii nu avem, dar, dacă avem nevoie de utilaje pentru transport zăpada, închiriem şi plătim din suma de 300.000 de lei. Deci acolo e prins transportul materialelor folosite la lucrări plus transport zăpada. Anul trecut – ianuarie, februarie, martie, noiembrie, decembrie – am cheltuit circa 941.000 de lei pentru deszăpezire, adică utilaje, combustibil, manoperă oameni, plata oameni, materiale antiderpanate.
V-a reproşat cineva din Primărie că nu s-a lucrat bine?
Nu. Problema este că, ultima oară, a nins continuu. Eu am dispus să nu dăm cu sare şi clorură fiindcă era ca şi cum le-am fi aruncat. Am pluguit şi, după ce s-a oprit ninsoarea, am putut da şi cu antiderpant. În plus, avem câte un om pe fiecare utilaj. Nu am putut lucra cu ei 24 de ore din 24. Au lucrat opt ore, i-am lăsat două-trei ore să se odihnească, apoi din nou am continuat. Dacă ar fi mai mulţi oameni pe utilaje, am putea lucra în schimburi, dar asta costă.
Interviu realizat de Cristiana Sabău
Adaugă comentariu