Întrucât subiectul variantei ocolitoare Bistriţa este de maximă actualitate, revin la dumneavoastră, înaintându-vă o scrisoare pe care am trimis-o mass mediei locale în luna septembrie 2010 şi care a fost publicată în cele mai multe publicaţii locale. Din păcate, deşi atât de vechi, acel mesaj este de foarte mare actualitate. M-ş considera onorată dacă aţi publica din nou acest text din scrisoarea ataşată, de data aceasta însă considerându-l adresat locuitorilor oraşului Bistriţa. Ca în toate mesajele trimise în acea perioadă către mass media, adresam bistriţenilor îndemnul : Bistriţeni, haideţi să arătăm că se poate! Haideţi să împingem varianta de ocolire a mun. Bistriţa acolo unde îi este locul, în afara oraşului Bistriţa! Mai mult ca niciodată acest lucru este posibil acum, aşa cum reiese şi din textul vechii scrisori.
Puşi în faţa unui referendum ilegal şi pentru care se cheltuie inutil de la bugetul local (la a cărui constituire participăm toţi bistriţenii) suma de cel puţin 180 000 lei, ar trebui ca toţi locuitorii oraşului să votăm împotriva acestui traseu de variantă, astfel ca CNADNR să fie nevoită să identifice un traseu conform prevederilor legale.
Stimaţi locuitori ai oraşului Bistriţa, vă rog să citiţi cu atenţie scrisoarea anexată şi să votaţi apoi aşa cum vă dictează conştiinţa la referendumul ilegal din 29.09.2013.
Stimaţi reprezentanţi ai mass media locale, dumneavoastră sunteţi cei care veţi decide major soarta acestui referendum. Nu vă cer să aveţi o opinie pro sau contra, vă rog doar ca, indiferent ce poziţie veţi adopta, să o faceţi după ce veţi avea toate datele problemei, nu doar informaţiile de la primarul mun. Bistriţa.
Cu stimă şi mulţumiri pentru ajutorul dumneavoastră,
Mariana Nacu
10.09.2013
Stimaţi consilieri locali, stimate domnule primar,
Mă adresez dumneavoastră în primul rând în calitatea dumneavostră de locuitori ai municipiului Bistriţa şi abia apoi în cea de reprezentanţi ai autorităţilor locale. Subiectul pentru care scriu acest mesaj este legat de VARIANTA DE OCOLIRE SUD şi nu cea a CENTURII SUD BISTRIŢA. Fac această precizare întrucât este o diferenţă majoră între cele două noţiuni. Astfel, în timp ce în cazul unei centuri ocolitoare este permis ca riveranii drumului să aibă acces direct la drum, în cazul variantei de ocolire acest lucru nu este permis, varianta slujind doar traficului de tranzit şi nu celui local.
În urmă cu câţiva ani, Bistriţa se afla în situaţia pierderii finanţării europene pentru proiectul privind depozitul ecologic de deşeuri judeţean, pentru care Consiliul Local, sub ameninţarea că finanţarea se pierde, era chemat să aprobe locaţia acestui depozit pe teritoriul municipiului. Consilierii locali de atunci, cu tot riscul ca această finanţare să fie pierdută, au fost „bărbaţi” şi au votat împotriva plasării în oraş a depozitului. Cinste consilierilor locali de atunci, indiferent de culoarea lor politică! Imaginaţi-vă, stimaţi bistriţeni, ce ar fi însemnat ca depozitul de deşeuri judeţean să fie amplasat în oraş. Ulterior, Ministerul Mediului şi Consiliul Judeţean au găsit o altă locaţie şi proiectul a continuat, totuşi.
Pentru a avea o opinie obiectivă şi imparţială, vă rog, atât pe dumneavoastră, cât şi pe locuitorii municipiului, să citiţi Memoriul Tehnic depus la Agenţia pentru Protecţia Mediului Bistriţa-Năsăud de către IPTANA pentru obţinerea acordului de mediu. Dat fiind faptul că locaţia variantei nu s-a schimbat, înseamnă că acest memoriu este încă actual. Mai mult, reprezintă, deocamdată, singurul document oficial accesibil tuturor în care se descrie acest proiect. Memoriul poate fi găsit pe site-ul APM BN. Voi cita doar câteva pasaje din acest memoriu, în care varianta I a fost numită varianta nord şi varianta II este numită varianta sud.
„Varianta II are un traseu mai lung cu 2,714 km, necesită ample lucrări de artă (poduri, pasaje, lucrări de consolidare) datorită multitudinii de ostacole întâlnite şi a versanţilor ce prezintă multiple fenomene de instabilitate, necesită suprafeţe mult mai mari de teren necesar a fi expropriat şi construcţii existente ce trebuie demolate şi nu asigură o legătură directă cu DN 17C.
Date fiind aceste caracteristici, Proiectantul şi Beneficiarul (CNADNR) au susţinut fezabilitatea certă a variantei I, spre deosebire de varianta II, care are mari şanse să nu fie fezabilă. Cu toate acestea, Primăria Bistriţa şi-a afirmat susţinerea totală pentru varianta II, în ciuda volumului mare de demolări.”
„Se remarcă existenţa unei lungimi de traseu km(5.00+9.00) unde terenul este necorespunzător din punct de vedere al construcţiei, nu are suficientă capacitate portantă pentru a prelua solicitările din greutate proprie ca şi din sarcinile date din vehicule.”
Pentru cei dintre dumneavoastră care doriţi cu adevărat să vă exprimaţi o opinie corectă, documentul menţionat este o lectură mai mult decât necesară.
Nu vreau ca aceste citate să fie interpretate ca fiind o dovadă că această variantă ar trebui realizată pe nord, doar am vrut să fie evident faptul că de la început, varianta sud a fost considerată ca necorespunzătoare pentru ca, ulterior, să devină UNICA.
Nu, nici varianta sud nici cea nord nu sunt bune şi, în aceste momente, autorităţile locale ar fi trebuit să conlucreze pentru a determina CNADNR să abordeze o variantă cu adevărat ocolitoare. CNADNR, ca beneficiar al acestui drum nu are căderea să dea ultimatumuri autorităţilor locale ci are obligaţia de a veni în faţa acestor autorităţi spre aprobare cu variante fiabile. Iar dacă nu reuşeşte, trebuie să îşi asume vina şi responsabilitatea, nu să le paseze asupra autorităţilor locale.
Regretabil şi condamnabil este, domnule primar, că, în loc să insistaţi pe o variantă corectă, încercaţi să învrăjbiţi locuitorii unei zone împotriva locuitorilor din alta, aşa cum aţi făcut în scrisorile adresate ba locuitorilor de peste Podul Budacului, ba locuitorilor de pe actuala centură. Încercaţi astfel să impuneţi un proiect născut din minciună.
Stimaţi locuitori ai oraşului, să ştiţi că în zonele afectate nu locuiesc doar proprietari de „viloace” (aşa cum ne numeşte un reporter local), locuiesc şi oameni normali, unii de o viaţă, alţii care au renunţat la viaţa de la bloc, cu riscul ca o viaţă, să fie robii unor rate la bănci. Da, locuiesc şi oameni bogaţi, dar care, cei mai mulţi, au muncit pentru ceea ce au.
Priviţi în ochi, domnule primar şi domnilor consilieri locali, pe locuitorii de peste Podul Budacului şi spuneţi-le, cu mâna pe inimă, că pot să doarmă liniştiţi când, pe un teren instabil, în spatele ”viloacelor” lor (multe locuinţe modeste, locuite de mai multe generaţii de aceste familii) vor trece maşinile de tonaj greu. Priviţi în ochi copiii Bistriţei şi spuneţi-le că pot să doarmă liniştiţi în căruţurile lor sau se pot juca liniştiţi, în zgomotul molcom al maşinilor grele, şi în aerul clar, nepoluat, în parcul municipal. Spuneţi-le turiştilor ce vor vizita Bistriţa că, după o vizită în oraşul istoric, pot merge să savureze o cafea în Wonderland, în loc să meargă, aşa cum ar fi civilizat, pe dealul Codrişor, pe o terasă de unde se poate vedea oraşul în splendoarea lui.
Dacă veţi aproba acest proiect, nu veţi avea impresia că aţi vândut oraşul? Pe nişte bani care, domnule primar, nu vor fi ai bistriţenilor, ci ai marilor companii ce vor realiza construcţia. Pentru ce? Pentru ca şoferii să admire, în timp ce ocolesc oraşul, frumoasa localitate? Merită, domnule primar?
O altă minciună legată de proiect este cea legată de faptul că în câţiva ani, acest drum va fi un drum orăşenesc, dând bistriţenilor iluzia că vor beneficia vreodată de acesta. Niciodată un drum realizat cu fonduri europene nu va putea fi deturnat de la destinaţia sa iniţială, aceea de a SCOATE ÎN AFARA ORAŞULUI, traficul de tranzit. Deci, stimaţi bistriţeni, nu speraţi că veţi merge la piaţă, la şcoală sau la cumpărături pe acest drum.
Odată cu aderarea României la spaţiul european, statul român şi-a asumat şi obligaţia de a asigura pentru toţi cetăţenii europeni drumuri corespunzătoare pentru toate categoriile de trafic. În privinţa drumurilor, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale este instituţia responsabilă şi beneficiarul direct şi nemijlocit al proiectelor cu finanţare nerambursabilă prin POS Transport. Chiar dacă nu s-ar realiza Varianta de Ocolire Bistriţa Sud, CNADNR este obligată să realizeze şi în judeţul Bistriţa-Năsăud o infrastructură pentru traficul greu, deci această instituţie trebuie să găsească o variantă corespunzătoare şi o va face.
Vreau să mai menţionez şi aspectul banilor europeni. Din cei peste 175 de milioane de euro, cel puţin 50 de milioane vor proveni de la bugetul de stat. Puteţi să mă contraziceţi, domnule primar? Deci banii nu sunt în totalitate „pe gratis”.
Pe marginea acestui proiect ar fi multe de spus, dar mă opresc aici. Înainte însă, vreau să recunosc, pentru a nu fi acuzată de ipocrizie, că DA, locuiesc într-una din zonele afectate şi este normal ca cei afectaţi să luăm, în primul rând, poziţie faţă de acest drum. Drumul parcurs pe baricade m-a făcut să conştientizez că avem nu doar dreptul ci şi obligaţia de a protesta atunci când drepturile ne sunt încălcate. Dar am conştientizat că nu este doar problema locuitorilor afectaţi, este problema întregului municipiu, din a cărui identitate fac parte dealul Codrişor. Valea Budacului, parcul municipal şi zona de agrement de la Lac. O identitate în pericol de a fi vândută pe bani care vor îmbunătăţi viaţa altora, nicidecum a bistriţenilor. Ştiu că faptul că revin cu acest mesaj mă expune la multe critici. Îmi asum acest risc şi vă rog pe dumneavoastră, cei care aveţi ceva de spus, citiţi Memoriul de la APM şi apoi condamnaţi-mă pentru acţiunile mele, dacă credeţi că trebuie.
Mai spun, ştiind că ar fi posibil, prin unirea noastră, a tuturor (locuitori, autorităţi locale): Bistriţeni, haideţi să împingem varianta de ocolire a municipiului Bistriţa acolo unde îi este locul, în afara Bistriţei, nu pe nord, nu pe sud, ci în totalitate în afara oraşului!
Cu stimă,
Mariana Nacu (foto stânga)
Totusi, avand in vedere ca ponderea traficului greu vine dinspre nord si vest (Cluj, Oradea, Baia Mare) nu este rational sa inghesui tot tranzitul prin sudul orasului, in cea mai linistita zona la mai putin de 500 m de parc , de casa de cultutura, de stadion si pe la poarta spitalului TBC. De aceea in mod logic centura ocolitoare trebuie facuta pe la nord, aceasta avand avantajul de a prelua si traficul de pe DN 17C inainte ca acesta sa ajunga in oras. Varianta ocolitoare pentru trafic greu prin nord ar urma sa porneasca din DJ 151 deviata spre Valea Boilor, pe dupa ROMBAT, urmand pe dupa firma Leoni apoi pe dupa Cartierul Subcetate, pe la Statiunea pomicola facand jonctiunea cu DN 17C de unde descarca traficul de tranzit dupa care se indreapta catre iesirea din Unirea spre Livezile. O prelungire de cca 5 km pe Valea Magherusului ar putea prelua si traficul de pe DN15A, undeva intre Crainimat si Sieu Magherus.
In acest fel, actuala centura ar putea fi descongestionata creind un acces mai bun spre zonele de agrement din zona. Dar nici zonele de agrement din sudul orasului nu trebuie sacrificate prin introducerea traficului greu in apropierea lor, prin varianta de centura 2 Sud . De aceea, ar putea fi luat in considerare un proiect complex de regularizare a cursului raului Bistrita de la intrarea in Unirea si pana la iesirea din Sarata. Acest proiect ar trebui sa aiba drept prioritate un lac penrtu decantarea apei in amonte de Unirea, astfel incat orasul sa fie strabatut din nou de o apa limpede. De asemenea, amenajarea malurilor raului ar putea include o artera de circulatie de tip splai pe malul stang al apei.
Asadar, cu mai multa gandire si mai putina inversunare, din partea primarului, orasul Bistrita poate avea atat centura ocolitoare prin nord cat si o artera de circulatie de tip splai la sud, pe malul stang al raului, care sa faca legatura intre Unirea la Viisoara, ambele obiective (atat centura cat si splaiul) putand fi realizate cu fonduri europene din programe operative sectoriale (POS) diferite. In acest sens exista un proiect mai vechi pentru portiunea dintre podul Jelnii si podul Budacului de amenajare a malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor (vezi pe internet : P.U.Z. Bistrita ‘ Dealul Codrisor’ (Codrisor Hill). In acelasi mod ar putea fi intocmite proiecte pentru alte portiuni ale malurilor râului, fiecare cu particularitatile sale. Functia de baza pentru calea rutiera splai trebuie sa ramana legatura intre principalele locuri de agrement, avand in vedere ca râul trece pe langa parcul municipal, parcul tineretului si lacul MHC. In acelasi timp, odata cu amenajarea malurilor râului, chiar si pe malul drept al apei ar putea sa rezulte o artera de circulatie continua de tip splai care sa includa cel putin o pista de biciclete si care sa lege zonele de agrement de la Unirea la Viisoara.
Aceasta scrisoare a aparut prima data in 09.09.2010 in publicatiile locale. De atunci nimic nu s-a schimbat. As ramane recunoscatoare daca ati publica si mesajul cu care am trimis aceasta VECHE scrisoare, in care nu am mai adaugat nici macar un cuvant dar care este atat de actuala.
Am publicat
Doamna Nacu, haideti sa o facem pe PIETONAL, ca poate pe acolo sunt mai putine interese, si momentan nici nu e prea circulat.Sau vreti totusi mai bine pe la Budac? Oare nu vom deranja ceva interese sasesti pe la Budac (ca doar candva s-a numit SASESC).
Domnilor, argumentele logice, de bun simţ, practice, etc. etc. nu-şi au rostul!
Primarul a cumpărat pământ ieftin la groapa de gunoi a oraşului şi acum vrea să îl vândă la un preţ bun pe banii bistriţenilor. Asta e tot.
Nu este buna nici o varianta.
Eu zic sa o desfintam si pe aia care exista, ca ne cam incurca si asa o sa fie toti multumiti.
Cea mai buna solutie e sa nu facem nimic…..
Stimata doamna Nacu eu aveam o impresie chiar buna despre Dvs. Aveti o profesie frumoasa, lasati pe ce de specialitate sa vorbeasca. Stiu ca sunteti afectata de solutia tehnica, dar nu se poate cu toate. trebuie sa intelegeti. Alta posibilitate poate va mai fi , dar o vor prinde poate copiii nostri.
Pacat pentru atita inversunare. Se pot scrie romane cind nu vrem sa facem ceva (sa fim de acord cu ceva).
Stimate domn Doru, dacă dumneavoastră aţi locui în zona care va fi afectată prin demolări, ati accepta liniştit să vi se dărâme casa fără să protestaţi?
Am citit memoriul tehnic de pe site-ul agenţiei de mediu şi comentariile doamnei Nacu sunt pertinente şi nu văd nici o exagerare.
Lăsaţi „miştocăreala” deoparte, este o problemă serioasă şi vieţile unor oameni pot fi afectate cu bună ştiinţă de autorităţile locale, de noi toţi cei care locuim în acest oraş.
Eu una nu doresc să fiu părtaşă în primul rând la nefericirea unor oameni, la planurile meschine ale autorităţilor locale şi nu în ultimul rând la distrugerea Pădurii Codrişor cu consecinţe grave asupra mediului pe care le vor simţi copii noştri.
Este nevoie de o variantă ocolitoare, dar fiindcă întrebarea la referendum nu ne dă şansa să optăm pentru altă variantă voi vota cu „NU” la întrebările din referenduum. Priviţi atent în sufletul vostru şi fiţi atenţi ce votaţi!
Si pe strada mea este un trafic infernal dar nu ne-am adunat in fata CL sa cerem inchiderea circulatiei. Dece credeti ca in tara asta trebuie neaparat sa fie niste privilegiati??? Daca interesul este al comunitatii (si in cazul centurii este!) atunci nu mai trageti sfori si nu mai manipulati cetatenii. Ne-am saturat de interese personale . Daca fiecare am pune in fata tuturor proiectelor propriul interes ar trebui sa mutam undeva Bistrita ca sa ne facem loc privilegiat, asa cum doreste d-na Nacu.
Stimata doamna Roxana, se vede că vorbiţi fără a fi în cunoştinţă de cauză şi argumentez această concluzie:
– dacă o stradă foloseşte traficului local, o variantă ocolitoare va prelua traficul de tranzit şi nu cel local, care nu se compară;
– strada dumnevoastră există sau poate a existat dintotdeauna, iar dacă vă deranjează circulaţia mijloacelor auto este dreptul dumneavoastră să protestaţi dacă aveţi motive;
– varianta ocolitoare este numai la faza de proiect şi este dreptul nostru de cetăţeni ai acestui oraş să dorim ce este mai bun pentru comunitate, fără să fie afectată viaţa unor oameni şi Pădurea Codrişor (eu nu locuiesc în zonă);
– citiţi memoriul de pe site-ul agenţiei de mediu şi veţi vedea, că, referitor la varianta ocolitoare Sud, nici măcar CNADNR (în calitate de proiectant şi beneficiar) nu consideră acest proiect fezabil (mai pe înţeles, că nu poate fi realizabil).
Impresia ta chiar NU conteaza, asta doar daca NU esti vreun impresionist… Sa fiu mai explicit: pictor impresionist, precum Manet, Renoir, Pissaro.
Va conta doar votul tau, care va fi un NU hotarat, NU-i asa Dorule!
Daca esti asa grijului cu copii nostri manifesta-ti grija paternala prin indepartarea sursei de poluare de orasul nostru si NU pune posibilele castiguri, morganice, cu care ne-mbata de cap Cretul nostru. Copii nostri poate vor judeca mai mult decat o facem noi acum, vor fi mai intelepti ca noi si NU se vor gandi atat de mult la sifonarea banii comuniatii europene. Isi vor face und rum cu adevarat european peste 30-40 de ani. Chiar NU doresc banii C.E. daca-mi afecteaza negativ viata!
NU-i asa Dorule?
Felicitari!
Hai dragilor sa ne-mpacam. Ca si cum am putea, mai ales ca toti aveti interese personale sau de grup, dar ne bagati gheara-n ochi, cu praf cu tot, cum ca ar fi publice! Eu va propun varianta 3 est prin Taskent (de mare angajament si utilitate pentru urbe, nu trebuie sa va spun de ce, cred ca e absolut clar!) sau varianta 3 est prin Arnhem (pe podul ala oleaca prea departe, dar nu mult). Hai sa discutam! Hai sa ne-ntelegem, iubiti concetateni! Nu-i asa ca vreti varianta 3 sud-est-vest-nord, oricare, ori pe unde, cu conditia sa fie la cel putin 100 km departare? Stiam eu ca vreti! Vreti, dar sa nu se faca! Ca-i prea departe!
Scuze, varianta 3 vest… prin Arnhem…
Una din piedicile dezvoltarii noastre ca popor o reprezinta obedienta fata de deciziile autoritatilor, iar autoritatile cunosc acest lucru. Iar daca unul din popor indrazneste sa isi apere drepturile legale in fata autoritatilor, sarim pe el ca sacalii, de cele mai multe ori fara a cunoaste macar situatia. Prina actiunile mele nu am facut alceva decat sa imi apar un drept, fara a leza drepturile celorlalti concetateni.
Felicitari.