În afara zborurilor de agrement cu avioane ultrauşoare care pot opera la această dată de pe aerodromul din Unirea, s-a constatat necesitatea efectuării unor zboruri cu aeronave de capacitate medie care să asigure transportul de persoane sau de mărfuri. De asemenea, ”Strategia de dezvoltare locală a municipiului Bistriţa pentru perioada 2010-2030” cuprinde modernizarea aerodromului.
În acest sens, Primăria Bistriţa a solicitat firmei Eurocompozite, condusă de Tănase Dumitru, să analizeze posibilitatea extinderii pistei aerodromului în vederea utilizării acesteia şi pentru aeronave de capacitate medie, respectiv cu 4, 6 sau 8 pasageri sau aeronave pentru transport marfă. Acum, pista aerodromului măsoară 600 m. În cazul aeronavelor de capacitate medie, lungimea pistei trebuie să măsoare minim 800 m, cu zonă de siguranţă aferentă şi o lăţime de aproximativ 70 m.
Cererea societăţii, împreună cu informarea întocmită de serviciile de specialitate din cadrul municipalităţii, a fost înaintată Consiliului Local în şedinţa ordinară din luna februarie, fiind dat un vot de principiu în vederea extinderii aerodromului existent, urmând să fie promovat un proiect de hotărâre în acest sens.
Pentru realizarea extinderii aerodromului şi heliportului sunt necesare următoarele lucrări (în total 141.000 de euro): 5.000 de euro pentru colectarea şi dirijarea apei pluviale (drenuri, canale de dirijare), 10.000 de euro pentru refacerea şi modernizarea sistemului de balizaj al pistei, inclusiv sistemul de balizaj luminos pe timp de noapte, 4.500 de euro pentru continuarea lucrărilor de drenaj pentru suprafaţa suplimentară a pistei, 8.000 de euro pentru amenajarea unei căi de rulare a aeronavelor, 5.000 de euro pentru decopertarea şi nivelarea întregii suprafeţe, 5.000 de euro pentru gardul de împrejmuire a pistei, 3.000 de euro pentru înierbarea întregii piste, 60.000 de euro pentru construirea turnului de control, a unei săli de aşteptate pentru pasageri şi a unei săli de briefing pentru echipajele de zbor, 6.500 de euro pentru dotarea turnului, 17.000 de euro pentru construirea unui hangar, 11.000 de euro pentru o staţie mobilă de carburanţi pentru aviaţie, 6.000 de euro pentru amenajarea unei parcări pentru autoturisme.
Pentru realizarea pistei la dimensiunile necesare, precum şi a construcţiilor aferente, este necesară o suprafaţă de teren de aproximativ 3,5 ha, Eurocompozite manifestându-şi disponibilitatea de a realiza acest obiectiv în parteneriat cu municipalitatea, prin participarea ambelor părţi la realizarea investiţiei respective.
Primăria propune în Consiliul Local concesionarea directă a unei suprafeţe de teren proprietate publică a municipiului pentru extinderea aerodromului şi realizarea construcţiilor anexă. Eurocompozite va avea obligaţia de a obţine autorizaţia de construire în termen de 1 an de la data încheierii actului adiţional la contract şi de a finaliza în totalitate investiţia în termen de 5 ani, în caz contrar se va retrage dreptul de concesiune. ”Având în vedere costurile aferente investiţiei, motivat de interesul public în realizarea modernizării şi extinderii aerodromului existent în vederea dezvoltării urbane, precum şi faptul că la expirarea termenului contractului terenul împreună cu investiţiile realizate vor trece în proprietatea publică a municipiului Bistriţa, propunem ca facilitate oferită de către municipalitate o redevenţă în sumă fixă de 500 euro/an, pentru o perioadă de 25 de ani. Aceasta se va calcula la cursul valutar de la data facturării, cu termen de plată 31 martie a fiecărui an pentru anul în curs, nu se va indexa anual şi se va renegocia după perioada de 25 de ani”, se arată în proiectul care va fi discutat joi în Consiliul Local.
Municipalitatea are din 2010 contract semnat cu firma Eurocompozite pentru terenul de 25.000 mp, concesionat pentru 49 de ani, unde se află aerodromul. Redevenţa stabilită la data încheierii contractului de concesiune a fost de 2.680 lei/an, iar în urma indexărilor anuale suma se ridică acum la 3.440,18 lei/an.
Pentru asigurarea funcţionalităţii aerodromului, Eurocompozite a realizat balizajul de zi al pistei, marcarea capetelor pistei, canal de colectare a apei de pe versanţi, cămine de dren, construcţia unui hangar mic, montarea şi dotarea pistei cu mâneca de vânt, ministaţie meteo, bretea de legătură dintre heliport şi hangar, împrejmuirea pistei cu cu balizaj vizibil, amplasarea unui rezervor pentru stocarea apei de 10.000 l, alimentarea obiectivului cu energie electrică, costurile pentru aceste lucrări fiind aproximativ 300.000 lei.
Prin amenajarea acestor obiective – aerodrom şi heliport, s-a permis realizarea unei căi de acces pentru serviciile medicale SMURD precum şi utilizarea unor mijloace de transport pe calea aerului. De asemenea, aerodromul poate fi utilizat pentru unele operaţiuni specifice agriculturii şi silviculturii, pentru intervenţii în situaţii de urgenţă cauzate de calamităţi naturale.
Da……. uite si un lucru bun.Bravo celor implicati.Succes