Primăria Bistrița intenționează să dezvolte, prin Programul Operațional Regional 2021-2027, un proiect-pilot, pe o idee pornită de la Bistrița, privind reabilitarea imobilelor din centrul istoric, fiind urmărită creșterea atractivității zonei, prin regenerarea spațiilor publice aferente, spune primarul Ioan Turc.
Sunt prevăzute intervenții de reabilitare a fațadelor și a șarpantelor clădirilor istorice din Piața Centrală, fiind vizate fațadele exterioare perimetrale centrului, cu minime intervenții de consolidare a acestora, dacă este cazul, precum si investiții pentru asigurarea securității spațiilor publice.
Proiectul de investiție se înscrie în obiectivul strategic – OP5: O Europă mai aproape de cetățeni, prin promovarea dezvoltării durabile și integrate a tuturor tipurilor de teritorii și de inițiative locale, Prioritatea 7 – O regiune mai atractivă, OS e (i) – acțiunea d – Regenerare urbană și securitatea spațiilor publice – municipii reședință de județ, care valorifică resursele locale și promovează o calitate ridicată a locuirii și a spațiilor publice ca suport pentru o viață urbană activă. Zona pilot de acțiune este frontul nordic al Pieței Centrale, de la pasajul II până la pasajul Spiru Haret, respectiv imobilele nr. 7-24.
De asemenea, Primăria Bistrița are în vedere un coridor verde de mobilitate urbană în centrul istoric. Obiectivul general al proiectului este promovarea mobilității urbane multi-modale la nivelul municipiului Bistrița, iar obiectivul specific al proiectului este crearea unui coridor verde de mobilitate urbană în centrul istoric, prin reamenajarea și extinderea spațiilor și traseelor pietonale, extinderea infrastructurii pentru biciclete, promovarea deplasărilor blânde și asigurarea priorității în deplasare pentru pietoni și bicicliști în raport cu conducătorii auto.
Zona de acțiune este delimitată de: B-dul Republicii, Piața Petru Rareș, str. Bistricioarei, str. C.R. Vivu, str. Vasile Conta, str. Parcului, str. Ioan Rațiu, str. Alexandru Odobescu și str. Gării, pe o suprafață de aproximativ 150.000 mp.
Proiectul presupune realizarea următoarelor intervenții:
– amenajarea străzilor George Coșbuc, C. D. Gherea, C. Porumbescu, Al. Vlahuță, N. Titulescu, M. Kogălniceanu, Tibleșului, Baba Novac, Vasile Nașcu, Dogarilor, Lupeni, astfel încât să se asigure pietonilor și mijloacelor de transport nemotorizate prioritate în utilizare, prin crearea/ extinderea unei rețele coerente de piste/trasee de biciclete, realizarea infrastructurii pentru piste de bicicliști, a infrastructurii tehnice aferente sistemelor de parcaj pentru biciclete, crearea/modernizarea unor trasee/spații pietonale sau predominant pietonale confortabile pentru pietoni, amenajarea de platforme de tipul ”shared space” pentru circulația biciclistilor și a pietonilor și ocazional accesul motorizat pentru riverani, situații de urgență, aprovizionare și modernizarea platformelor carosabile, refacerea sistemului de semnalizare auto, bicicliști și pietoni, inclusiv marcaje pentru persoanele cu dizabilității;
– amenajarea pasajelor pietonale medievale, care fac parte din ansamblul urban fortificat care păstrează în zona istorică o tramă stradală și un parcelar original neschimbat din sec.XIII, după cum urmează: Pasaj II, Pasaj Alexandru Vlahuţă tronson 1, inclusiv Parcarea adiacentă, Pasaj IV, Pasaj VII, Pasaj XIII Baba Novac, Pasaj IX, Pasaj X , strada Vasile Alecsandri parțial, Piaţa Mică parțial, strada Zorilor parțial, strada Ecaterina Teodoroiu parțial, prin crearea unor legaturi transversale prin vechile pasaje nord – sud, prin reabilitarea și punerea în valoare a acestora, inlocuirea suprafețelor de călcare prin folosirea pavajelor din placi de piatră naturală, respectiv suprafețe de agregate compactate, stabilirea unor poli de atracție pentru zona centrală prin reabilitarea sau amenajarea unor zone publice care la această dată nu sunt valorificate și puse în valoare la adevăratul lor potențial, amenajarea unor puncte de interes și de atracție pentru locuitorii din zonă și turiști;
– modernizarea/ extinderea zonei exclusiv pietonale de pe str. Liviu Rebreanu, până în Piața Centrală a municipiului Bistrița, inclusiv Piața Morii;
– remodelarea Pieței Centrale, prin extinderea zonei exclusiv pietonale în corelare cu proiectele deja realizate (regenerare urbană axe turistice) sau în diferite faze de implementare (Linia Verde) contribuind în mod direct la reducerea emisiilor de CO2;
– îmbunătățirea imaginii urbane a zonei din jurul Bisericii Evanghelice, a ansamblului Sugălete și a celorlalte monumente istorice adiacente Pieței Centrale, prin pietonalizarea pieței și reunificarea ei spațială care să activeze reperele istorice și tradiții ale Bistriței, într-o formă contemporană strâns legată de viața orașului, realizarea pe latura sudică a unor jocuri de apă, lumini și ambient (muzicală);
– revitalizarea și extinderea zonelor verzi, prin asigurarea unui climat cât mai prietenos, acolo unde este posibil;
– amenajarea unui sistem de colectare și evacuare a apelor prin rețea de canalizare pluvială separată de cea menajeră;
– iluminat public inteligent și architectural stradal modern și eficient, cu sistem de telegestiune, inclusiv iluminat festiv;
– realizarea de sisteme de monitorizare video bazat pe instrumente inovative și eficiente de management pentru siguranța și protecția cetățenilor,
– asigurarea unui sistem de canalizație pentru rețelele electrice și cele de telecomunicații;
– introducerea cablurilor aeriene în subteran;
– montarea de mobilier urban model istoric (coșuri de gunoi stradal, indicatoare stradale cu denumirea străzilor, amenajarea de locuri de șezut/ bănci prevăzute cu componente smart- încărcătoare USB și conexiune WiFi, cișmele, panouri de informare, borne, rastele de biciclete, stații de încărcare pentru biciclete și trotinete electrice, conectori subterani pentru alimentarea cu energie electrică, echipamente pentru fitness în aer liber, piese speciale sculptate din bronz/ piatră naturală, fântani arteziene);
– reorganizarea spațială, mobilarea, iluminatul public, revitalizarea zonelor verzi și realizarea unei parcări publice, ca măsuri care trebuie să asigure suprafețe pietonale liberă de mașini parcate și care sporesc semnificativ beneficiile sociale ale zonei studiate;
– eliminarea diferențelor de nivel între spațiul pietonal și spațiul pe care este permisă circulația automobilelor, precum și reducerea parcărilor stradale parazite și crearea unui loc de parcare colectiv.
Eliberați Zidul Cetății din gratile de închisoare, restaurațil și puneți-l în valoare. Pentru proteatejarea lui trebuie intersiz acesul autovehiculelor pe străzile Dogarilor, Mihail Kogălniceanu, Ecaterina Teodoroiu și Barbu Lăitaru și persmis qcesul doar a pietonilor și bicicliștilor, aceasta este prioritate Bistriței.
Nu sunt în stare să facă asta, nu îi duce capul , peste 2 ani vom avea grijă să alegem pe alți care să facă acest lucru.
Acest proiect este mandatoriu să fie înbunătățit în el trebuie inclus restaurarea Zidul Cetății Bistrița. Restaurarea și punerea în valoarea a Zidului Cetății trebuie făcută urgent acum până ce nu se detereorează complet și astfel se pot pierde pentru todeauna sute de ani de istorie și civilzație !
https://www.youtube.com/watch?v=pVN89ZQt0hQ
Pe străzile Dogarilor, Mihail Kogălniceanu, Ecaterina Teodoroiu și Barbu Lăutaru trebuie să fie făcută o bandă pentru biciclete din asfalt, nu este necesar să se pună pavaj sau piatră cubică chiar pe toată lățimea străzii acestea nu sunt foarte agreabile pentru mersul cu bicicleta. Această viitoare bandă de bicicletă va face o buclă cu banda de biciclete existentă în Parcu Mare și astfel bicicliști Bistrițeni vor putea face ture pe aceste benzi pentru plăcere sau fitness practic timp nelimitat.
În acest proiect trebuie inclusă renovarea Teatrului Electic Omnia fostul cinematorgraf 23 August și transformarea lui în Teatru Bistrițenilor.
Consegvenți în prostie: Unde mama voastră vreți să face-ți voi piste de biciclete pe străzile și așa înguste și nasoale din Centru Vechi nu vă este de ajuns că și așa l-ați distrus cu prostia de Linie Verde pe perete ?!
Se vede și în poză că centru este aproape pustiu sunt puțini oameni pe acolo, cu acest proiect „pilot” tot Centru Vechi va deveni în continuare așa de pustiu cum a ajuns să fie acum Piața Mică care și căpătat porecla de Sahara.
Mutarea Autogări în Piața Centrală așa cum sunt în toate orașele civilizate și funcționale din Europa este singura șansă pentru ca Centru să iasă din faliment restul sunt doar fantezi și spoieli de fațade.
Renovare turcească: Dacă așa se va face și acest proiect pilot ca și renovarea sediului PNL atunci eu sunt de părere că este mult mai bine să nu se facă deloc.
https://timponline.ro/octombrie-negru-in-centrul-istoric-fatada-art-nouveau-distrusa/
Eu nu am mai fost în centru vechi din 2005 când mi-am cumpărat o pereche de pantofi de la Claudia Star, eu mă duc pe Calea Moldovei unde am loc unde să parchez. Nu prea consum alcol și droguri nu consum deloc așa că nu am nici-un motiv să mai merg în Centru.
Tot Centru Vechi trebuie transformat în zonă pietonală și declarat oraș liber unde să se poată consuma legal și comercializa droguri ușoare așa cum sunt cele din Copenhaga și Amsterdam.
Păi care este diferența și acum găsești pe pietonal ce substanțe vrei tu și bonus găsești și „fetițe” ?
Pe Calea Moldovei probabil gasesti droguri mai ieftine in parcarea de la rusi.
Esti tare sfatos si convingator !
Referitor la componenta „Coridorul verde de mobilitate urbană în centrul istoric al municipiului Bistrița”, care presupune amenajarea pistelor de biciclete și a zonelor pietonale întâmpină dificultăti legate de lătimea prea îngustă a străzilor. Oricum, in centrul istoric al orasului circulatia auto nu poate fi eliminată total chiar nici de pe străzile numai cu functie de locuit din zonele rezidențiale.
In acest caz, singura solutie rămâne amnajarea străzilor de tip „shared-space” (spațiul comun), ceea ce presupune eliminarea unor caracteristici rutiere precum borduri , marcaje , semne de circulație și chiar semafoare.
De aceea, străzile de tip „shared-space” crează un sentiment mai mare de nesigurantă, fiind neclar cine are prioritate, șoferii sunt obligati să își reducă viteza, reducând astfel dominația vehiculelor, odată cu scăderea ratei accidentelor rutiere și îmbunătățind siguranța pentru alți utilizatori ai drumului respectiv.
Oricum, pentru cei care vor să se apropie de centrul istoric este nevoie și de un inel central de circulatie auto. In cazul orasului Bistrita inelul central, poate fi realizat pe străzile deja existente. Mai corect este vorba despre închiderea inelului central de circulatie pentru centru istoric sau oraşul vechi alcătuit din străzile: Dr.Ioan Ratiu- Odobescu- Gării- Bul.Republicii-Bistricioarei-Roman C.Vivu-Vasile Conta-Codrisor- Podul Budacului.
Pentru asta ar fi necesară prelungirea strazii Vasile Conta printre sediile Electrica-furnizare si Aquabis, si apoi construirea unui pod peste râul Bistrita , prin fata fostei uzine electrice, pentru legătura cu strada Codrisor. Acest pod care ar putea fi numit „Podul Morii”, amintind de Piata Morii din apropiere dar si de existenta unei mori de apă pe fostul „canal al morii”, ar crea si posibilitarea trecerii circulatiei auto din zona parcului pe malul stâng al râului Bistrita pe strada Codrisor până la Podul Budacului. Pe acest inel central se află cele mai multe institutii de interes local sau judetean, precum Palatul de Justitie, Biblioteca Judeteană, Liceul de Muzică, Directia de Statistică, Palatul Postei, Arhivele Statului, Inspectoratul de Politie, Colegiul National „Andrei Muresanu”, Colegiul National „Liviu Rebreanu”, Prefectura, Sala Polivalentă, Stadionul „Jean Pădureanu”, Strandul „Codrisor”, etc.
Bulevardele și străzile mai largi care converg spre inelul central vor putea rămâne cu două sensuri de circulatie, în timp ce pe străzile mai înguste se va introduce sens unic. Parctic se vor grupa câte doi străzi, una cu sens unic într-o direcție, iar cealaltă cu sens unic în direcția opusă.
Inlocuirea bitumului de pe trotuarele de langa cladirile istorice au facut mai mult rau cladirilor. Apa nu mai este directionata catre canale aceasta infiltrandu-se mai mult in sol. Urmarea?! Cresterea umiditatii in toate zidurile unde s-au facut asemenea lucrari. Cu alte cuvinte, o prostie de pavare, care nici macar nu tine cont de acest aspect, nemaipunand la socoteala si realizarea mizerabila a acestora. Eu nu inteleg despre ce reabilitare poate fi vorba daca peste 3-4 ani avem iarasi tencuiala sfaramata.
Locul trenulețului este pe strada Liviu Rrbreanu să nu-l mai țină ascuns prin garaj. Așa copii se vor obișnui de mici cu atmosfera de cârciumă .