Scenariile de desfășurare a cursurilor în unitățile administrativ-teritoriale ale județului Bistrița-Năsăud, conform Hotărârii Comitetului Județean pentru Situații de Urgență nr. 125/14.05.2021, valabil de luni 17 mai, sunt următoarele:
Astfel, școlile din municipiul Bistrița vor începe de luni 17 mai activitatea potrivit scenariului 1 (verde) – participarea zilnică la cursuri, a tuturor antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.
Scenariul 2 (galben) prevede: a) participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, a XIII-a, și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, precum și a elevilor din învățământul special, indiferent de clasă, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție sanitară; b) participarea zilnică, în sistem on-line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu;
Două comune, în scenariul verde
Conform Hotărârii Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Bistrița-Năsăud nr. 124/14.05.2021, intră în vigoare următoarele măsuri:
În unitățile administrativ-teritoriale unde incidența cumulată la 14 zile este mai mică sau egală cu 1,5/1000 de locuitori (scenariul verde) – Chiochiș, Nușeni, activitatea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice, de tipul restaurantelor şi cafenelelor, în interiorul clădirilor, se va desfășura fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului și în intervalul orar 6.00-22.00. Aceleași restricții se aplică și activității operatorilor economici licenţiaţi în domeniul jocurilor de noroc.
Comunicatul de săptămâna trecută a Ministerului Educației era că dacă rata de infectare cu COVID-19 e mai mică de 1 la mie, atunci școlile din localitățile cu această rată vor funcționa cu prezență fizică a elevilor la cursuri în săptămâna 17 – 21 mai. Urmează ca pe 21 mai să fie făcută o nouă analiză pentru a stabili scenariul pentru următoarea săptămână si asa mai departe. Scenariile pentru școli prevăd o rată de incidență de 1 la mie pentru a intra în verde și prezența fizică a tuturor elevilor, cu respectarea unor măsuri de preventie. Numai că dificultatea constă în posibilitatea respectării măsurilor de prevenure a infectării , având în vedere că peste jumătate (56%) din elevii din România învaţă în şcoli supraaglomerate sau subutilizate, aproximativ 30% din şcolile din România nu au grupuri sanitare în interior, iar în peste 3.800 de şcoli nu există laboratoare.
După unele date statistice , numai 30% din unităţile de învăţământ au capacitate adecvată din punct de vedere al spatiului si dotarilor în raport cu numărul elevilor înscrişi . În mediul urban, 14,5% din unităţile de învăţământ au o capacitate insuficientă, comparativ cu 8,8% din mediul rural. Pe de altă parte, numeroase unităţi de învăţământ din mediul urban (46%) au capacitate excedentară în raport cu numărul elevilor înscrişi. Capacitatea excedentară se întâlneşte cu precădere în mediul rural, unde 62,6% din unităţile de învăţământ (aproximativ două din trei) au spaţiu excedentar, fiind utilizate sub capacitatea disponibilă. În acelaşi timp, fenomenul supraaglomerării este mai larg răspândit în unităţile de învăţământ secundar: 14% din unităţile de învăţământ secundar au capacitate insuficientă în raport cu populaţia şcolară, comparativ cu doar 2,4% din şcolile primare.