Fiecare unitate de învăţământ trebuie să stabilească pentru elevi cel puţin un semn distinctiv pentru creşterea siguranţei, prevede Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţămânul preuniversitar, elaborat de Ministerul Educaţiei şi publicat în Monitorul Oficial.
Acelaşi regulament prevede şi existenţa unei Comisii pentru prevenirea şi combaterea violenţei în fiecare şcoală, care să adopte anual un Plan operaţional al unităţii şcolare privind reducerea fenomenului violenţei în mediul şcolar.
Comisia are obligaţia de a colabora cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu reprezentanţii Poliţiei şi ai Jandarmeriei pentru a creşte siguranţa în şcoală.
Totodată, în fiecare şcoală, se stabilesc, potrivit regulamentului, condiţiile de acces pentru personal, elevi şi vizitatori.
În urma consultării Consiliului reprezentativ al părinţilor şi a Consiliului reprezentativ al elevilor, Consiliul profesoral din fiecare şcoală trebuie să stabilească pentru elevi cel puţin un semn distinctiv, cum ar fi: ecuson, uniformă, eşarfă sau altele asemenea.
Regulamentul şcolar prevede si care sunt actele de violenţă ce pot fi săvârşite în şcoli, de la violarea secretului corespondenţei (accesarea fără consimţământul persoanei a calculatorului, telefonului mobil etc.), discriminare, insulte şi ameninţări grave şi repetate şi lăsarea fără ajutor sau lăsarea fără ajutor prin omisiune de înştiinţare, la violenţe fizice.
Introducerea unor persoane străine în incinta şcolii, alarma falsă, incendierea şi tentativă de incendiere, introducerea armelor în spaţiul şcolar, dar şi consumul sau traficul de alcool sau stupefiante în şcoală sunt considerate atentat la securitatea unităţii şcolare.
O altă comisie catre trebuie să funcţioneze în fiecare şcoală este aceea pentru prevenirea şi combaterea discriminării şi promovarea interculturalităţii, potrivit aceluiaşi regulament şcolar.
Personalului din învăţământul preuniversitar îi este interzis să desfăşoare acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a elevului, viaţa intimă, privată şi familială a acestuia. Angajaţii unităţilor de învăţământ preuniversitar trebuie să aibă o ţinută morală demnă, o vestimentaţie decentă şi un comportament responsabil, potrivit regulamentului. Ei au obligaţia de a veghea la siguranţa elevilor, în incinta unităţii de învăţământ, pe parcursul desfăşurării programului şcolar şi a activităţilor extracurriculare/extraşcolare.
În plus, personalul din învăţământul preuniversitar are obligaţia să sesizeze, după caz, instituţiile publice de asistenţă socială sau educaţională specializată, direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în legătură cu orice încălcări ale drepturilor copilului/elevului, inclusiv în legătură cu aspecte care îi afectează demnitatea, integritatea fizică şi psihică.
Elevii din învăţământul preuniversitar nu pot organiza şi participa la acţiuni de protest care afectează desfăşurarea cursurilor. Astfel, elevilor le este interzis să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ.
În şcoli şi licee nu sunt permise materiale care, prin conţinutul lor, atentează la independenţa, suveranitatea şi integritatea naţională a ţării, care cultivă violenţa şi intoleranţa sau care au un caracter obscen sau pornografic.
De asemenea, elevilor le este interzis să aibă comportamente jignitoare, de intimidare, discriminare şi atitudini ostentative şi provocatoare, să aducă jigniri şi să manifeste agresivitate în limbaj şi în comportament faţă de colegi şi faţă de personalul unităţii de învăţământ sau să lezeze în orice mod imaginea publică a acestora, să provoace, să instige şi să participe la acte de violenţă în unitate şi în afara ei.
Elevii care săvârşesc fapte prin care se încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv regulamentele şcolare, vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora.
Sancţiunile care se pot aplica sunt următoarele: observaţia, avertismentul, mustrare scrisă, retragerea temporară sau definitivă a bursei de merit/ bani de liceu/bursa profesională, eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5 zile, mutarea disciplinară la o clasă paralelă, din aceeaşi unitate de învăţământ sau la o altă unitate de învăţământ, preavizul de exmatriculare şi exmatricularea.
Cu excepţia observaţiei şi a avertismentului, toate sancţiunile aplicate elevilor sunt comunicate, în scris, părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali şi elevului major.
Elevul sau părintele are dreptul de a contesta rezultatele evaluărilor de la clasă, solicitând învăţătorului sau profesorului să le justifice în termen de cinci zile de la comunicare.
Potrivit regulamentului, elevii şi părinţii, tutorii sau susţinătorii legali ai acestora au dreptul să fie consultaţi şi să-şi exprime opţiunea pentru disciplinele aflate în oferta educaţională a unităţii de învăţământ, în concordanţă cu nevoile şi interesele de învăţare ale elevilor, cu specificul şcolii şi cu nevoile comunităţii locale/partenerilor economici.
Elevul sau, după caz, părintele, tutorele sau susţinătorul legal are dreptul de a contesta rezultatele evaluării, solicitând cadrului didactic să justifice rezultatele acesteia, în prezenţa elevului şi a părintelui, tutorelui sau susţinătorului legal, în termen de cinci zile de la comunicare. În situaţia în care argumentele prezentate de cadrul didactic nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul sau părintele, tutorele sau susţinătorul legal poate solicita, în scris, directorului unităţii de învăţământ, reevaluarea lucrării scrise. Nu se poate solicita reevaluarea probelor orale sau practice.
Pentru soluţionarea cererii de reevaluare, directorul va desemna două cadre didactice de specialitate, din unitatea de învăţământ, care nu predau la clasa respectivă şi care vor reevalua lucrarea scrisă. Media notelor acordate separat de cele două cadre didactice este nota rezultată în urma reevaluării. În cazul învăţământului primar, calificativul este stabilit, prin consens, de către cele două cadre didactice.
În cazul în care diferenţa dintre nota iniţială, acordată de cadrul didactic de la clasă şi nota acordată în urma reevaluării, este mai mică de un punct, contestaţia este respinsă şi nota acordată iniţial rămâne neschimbată. În cazul în care diferenţa dintre nota iniţială şi nota acordată în urma reevaluării este de cel puţin de un punct, contestaţia este acceptată. Calificativul sau notele obţinute în urma contestaţiei, rămân definitive.
Tot potrivit regulamentului, conducerea şi personalul din unitatea de învăţământ nu pot face publice datele personale şi rezultatele şcolare ale elevilor.
Regulamentul mai prevede că unităţile de învăţământ sunt obligate să asigure elevilor servicii complementare cum ar fi: consilierea în scopul orientării profesionale, consilierea psihologică şi socială, prin personal de specialitate. La începutul fiecărui an şcolar, pe baza metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului Educaţiei şi ministrului Sănătăţii, se realizează examinarea stării de sănătate a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor.
Tot în regulament este prevăzut că elevii au dreptul la tarife reduse cu 75% pentru accesul la muzee, la concerte, la spectacole de teatru, de operă, de film şi la alte manifestări culturale şi sportive organizate de instituţiile publice. De asemenea, elevii din învăţământul obligatoriu, profesional şi liceal de stat, particular autorizat/acreditat beneficiază, pe tot parcursul anului calendaristic, de tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun, de suprafaţă, naval şi subteran, precum şi pentru transportul intern auto, feroviar şi naval.
Ministerului Educaţiei, prin unităţile de învăţământ, decontează elevilor care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu, cheltuielile de transport, pe bază de abonament, în limita a 50 km, în conformitate cu prevederile legale. De aceeaşi facilitate beneficiază şi elevii care locuiesc la internat sau în gazdă cărora li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a opt călătorii dus-întors pe semestru.
Elevii din şcolile publice au dreptul la şcolarizare gratuită. Pentru anumite activităţi stabilite în funcţie de niveluri, cicluri şi programe de studii se pot percepe taxe, în condiţiile prevăzute de lege.
Actul prevede că elevii pot beneficia de credite oferite de bănci pentru continuarea studiilor. Totodată, ei pot beneficia şi de bursă pe baza unui contract încheiat cu operatori economici, ori cu alte persoane juridice sau fizice, şi de sprijin financiar din sursele extrabugetare ale unităţilor de învăţământ de stat.
Unităţile de învăţământ sunt obligate să asigure elevilor servicii complementare cum ar fi: consilierea şi informarea de către cadrele didactice, în cadrul orei de consiliere, consilierea în scopul orientării profesionale, consilierea psihologică şi socială prin personal de specialitate.
Statul acordă premii, burse, locuri în tabere şi alte asemenea stimulente materiale elevilor cu performanţe şcolare înalte, precum şi celor cu rezultate remarcabile în educaţia şi formarea lor profesională sau în activităţi culturale şi sportive, mai prevede regulamentul. În schimb, pentru a beneficia de aceste facilităţi, părintele, tutorele sau susţinătorul legal are obligaţia de a trimite copilul la şcoală, altfel va fi sancţionat.
Potrivit prevederilor legale, părintele, tutorele sau susţinătorul legal are obligaţia de a asigura frecvenţa şcolară a elevului în învăţământul obligatoriu şi de a lua măsuri pentru şcolarizarea elevului, până la finalizarea studiilor. În cazul în care părintele, tutorele sau susţinătorul legal nu asigură şcolarizarea elevului, pe perioada învăţământului obligatoriu (până în clasa a 10-a inclusiv), poate fi sancţionat cu amendă cuprinsă între 100 şi 1.000 de lei ori este obligat să presteze muncă în folosul comunităţii.
Tot părintele răspunde material pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul şcolii cauzate de elev. Părintele, tutorele sau susţinătorul legal al elevului are obligaţia să ia legătura cu învăţătorul sau dirigintele, cel puţin o dată pe lună, pentru a cunoaşte evoluţia elevului. Prezenţa părintelui, tutorelui sau susţinătorului legal va fi consemnată în caietul cadrului didactic, cu nume, dată şi semnătură. Acelaşi regulament şcolar prevede că părintele elevului din învăţământul primar are obligaţia să-l însoţească până la intrarea în unitatea de învăţământ, iar la terminarea orelor de curs să-l preia. În cazul în care părintele, tutorele sau susţinătorul legal nu poate să desfăşoare o astfel de activitate, împuterniceşte o altă persoană.
Elevii cu cerinţe educaţionale speciale au dreptul să fie şcolarizaţi în unităţi de învăţământ de masă, special şi special integrat, în funcţie de tipul şi gradul de deficienţă, iar cei integraţi în învăţământul de masă au aceleaşi drepturi ca orice elev. Documentul mai prevede că includerea elevilor în clase cu cerinţe educaţionale speciale, în urma diagnosticării abuzive pe diverse criterii, cum ar fi rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, apartenenţă la o categorie defavorizată, se sancţionează conform prevederilor legale.
În funcţie de tipul şi gradul de deficienţă, elevii cu cerinţe educaţionale speciale pot dobândi calificări profesionale corespunzătoare. Copiii/tinerii cu cerinţe educaţionale speciale şcolarizaţi în unităţile de învăţământ special sau de masă beneficiază de asistenţă socială constând în asigurarea alocaţiei zilnice de hrană, a rechizitelor şcolare, a cazarmamentului, a îmbrăcămintei şi a încălţămintei, în cuantum egal cu cel pentru copiii aflaţi în sistemul de protecţie a copilului, şcolarizaţi în unităţile de învăţământ special sau de masă.
De aceleaşi drepturi beneficiază şi copiii/tinerii cu cerinţe educaţionale speciale, şcolarizaţi în alt judeţ decât cel de domiciliu, care pot primi şi cazare gratuită în internate sau în centrele de asistare pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale. Pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale, cu boli cronice sau nedeplasabili din motive medicale, se poate organiza învăţământ la domiciliu sau pe lângă unităţile de asistenţă medicală, mai prevede regulamentul.
In scoli pot fi savarsite acte de violenta conform articolului?!
.
Totul va fi vis si armonie !!!!!!!!!!
Dacă nu cip, crotalie, numărul matricol s-a demodat, dar tendința de regimentare a turmei a rămas.
Este adevărat ca elevii trebuie să tacă în față profesorilor ? Mă refer , nu avem voie să ne spunem punctul de vedere ?
Elevii au dreptul la libera exprimare si au dreptul sa fie ascultați atunci când au de comunicat ceva profesorului. Va rog sa citiți drepturile copilului ,ale elevului. Copilul , elevul are dreptul la demnitate , sa nu fie jignit, certat, batut, discriminat, abuzat verbal emoțional etc. nici la scoala nici acasa. Copilul trebuie respectat de părinți , profesori, colegi, prieteni , vecini, rude si de oricare alta persoana indiferent de vârstă, profesie etc.
Deci nu avem voie sa participam la proteste? Este logic, pentru ca autoritatea nu si-a dorit niciodata ca supusii sa isi faca dreptate dar sa scrie asta oficial mi se pare penibil. I-auzi la ei, eleviloe le este interzis sa participe la proteste.
legea nu spune dece nu sint pedepsiti profesori care nu au rezultateCARE nu vrea sa predea ora dechit pentru anumiti elevi care fac discriminari sau care nu mai fac fata actualului sistem de invatamint dar sint tinuti in funtie pentru ca au relatii si sint batrini
Profesorul are dreptul sa strice telefonul personal al elevului.? Sau sa il ia .
Vreau sa stiu si eu asta!!
Dar conform Art.6 scrie ca nu dar nush ce sa zic dar sper sa nu fie adevarat
Dar profesorii care sunt jigniți verbal, cărora li se aduc injurii ce drepturi au? Dar elevii care jinesc, lovesc colegii, fumează si beau in școală, distrug mobiliere si aduc cuțite în scoala, dar nu au trecut de clasa a 10, ce pedepse pot primii? Rezultatele intr-o clasă în care există astfel de reacții care vor fi?
Deci profesorul de geografie spune când noi suntem atenți ca suntem horror si ne dă teme de casa dar tema spune că o facem la școală .nu stiu de ce dar in fine .ne spune să nu avem guma în timpul orei dar ea mănâncă guma si o mai face si baloane din gume
Buna ziua, sunt mămica unui băiețel de 11ani as dori sa știu dacă știe cineva si m-a poate ajuta in legătura cu o problema. Băiețelul meu a dat un test la biologie la câteva zile mi la adus acasă sa l semnez dar eu nu mai știu ce am făcut cu el când s a dus la școala Dna.prof. i la cerut la care el mititelul a spus ca mama a pier dut testul la care dumneaei i a dat nota 2 spunându-i când mama o sa găsească testul atunci îți îndrept si eu nota. Întrebarea este :are voie sa facă așa ceva ?unde m-a îndrumați sa apelez. Va multumesc
Profesorii au voie sa ne ia telefoanele?
Buna ziua ! Ce putem face noi parintii cand profesorul trece toate notele la sfarsitul semestrului si il mai lasa si corigent. Noi nu stim nimic de situatia copilului deoarece respevtivii profesori desi au fost rugati sa transmita situatia elevului ,mai ales cand notele sunt mici ,acestia au fost indiferenti si nu au raspuns cand parintele a intrebat care este situtia copilului (am trimis SMS deoarece mi sa specificat sa nu il caut ). Cum putem actiona cand la ora materia se preda cu frica si strigaturi? Mentionez ,la discutia cu profesorul ,acesta mi-a raspuns sincer ca la dansul matematica se poate invata doar de frica ,nu de placere.
Multumesc
Buna ziua, vreau sa intreb si eu un anume lucru, doamna invatatoare a clasei a 3 a… imi trimite copilul acasa motivand ca ” isi uitatse caietele la limba romana acasa”…are voie sa faca acest lucru?
Pe cît tip are voie sa t tie in picioare profesorul?
Bună ziua , ce masuri se poate lua în potriva unui părinte care hartuieste profesorul? Cum putem ajuta noi ceilalți parinti la eliminarea din clasa?