Taxele auto plătite în trecut sunt restituite începând cu ianuarie 2018, prin intermediul unei proceduri administrative noi. Restituirea sumelor se va face în baza deciziilor emise de Fisc în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2018. În acest interval de timp își vor primi banii înapoi cei care au achitat taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule și taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Pe de altă parte, cei care au plătit timbrul de mediu pentru autovehicule vor primi banii abia în perioada 1 septembrie 2018 – 31 martie 2019.
Termenul-limită până la care se va putea cere returnarea fostelor taxe auto este 31 august 2018. Proprietarii de mașini ce deja au depus în trecut cereri de restituire nu vor mai trebui să depună altele noi. Taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule au fost obligatorii, în mod succesiv, între anii 2007 și 2017. În prezent, nu mai există nicio taxă de mediu obligatorie la prima înmatriculare a unei mașini în România.
Guvernul a completat în toamna trecută OUG nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule.
Prevederile vin în sprijinul persoanelor îndreptățite să li se restituie sumele achitate către Fondul pentru mediu, dar care se află în imposibilitatea de a anexa dovada plății acestora, în copie sau original. În cazul în care contribuabilul nu anexează documentul doveditor al plății, ANAF va verifica existența acestui document în baza de date.
De asemenea, a fost reglementată și corectată situația în care o persoană să fi plătit taxa, dar să nu fi înmatriculat autovehiculul respectiv, drept pentru care să nu poată atașa la cererea de rambursare a taxei copii ale cărții autovehiculului și certificatului de înmatriculare. În acest caz, cererea de restituire va fi însoțită de documentul de plată, în original, care confirmă plata taxei neutilizate, document care are înscrisă mențiunea ”taxă neutilizată” și care este semnat și ștampilat de către persoana desemnată din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculări Vehicule.
Cererile de restituire trebuie depuse la organele fiscale competente (structurile de specialitate din cadrul Fiscului cu atribuții de administrare a creanțelor fiscale, inclusiv unitățile subordonate lor) și trebuie însoțite (în original/copie) de documentul doveditor (dacă mai există) al taxei speciale, taxei pe poluare, taxei pentru emisiile poluante sau timbrului de mediu, respectiv chitanța fiscală/ordinul de plată și extrasul de cont, după caz, care să ateste efectuarea plății. Pe lângă aceste documente, proprietarii de mașini trebuie să depună și copiile cărții de identitate a mașinii și certificatului de înmatriculare.
Totodată, prin Ordonanța de Urgență adoptată, s-au corelat unele prevederi în instituirea termenului de 120 de zile pentru restituirea sumelor stabilite de instanțe prin hotărâri judecătorești. Mai exact, sumele stabilite prin hotărârile judecătorești se restituie astfel:
– taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule și taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, se restituie în termen de 120 de zile de la data depunerii cererii, dar nu mai devreme de 1 ianuarie 2018;
– timbrul de mediu se restituie de organele emitente ale acestora în termen de 120 de zile de la data depunerii cererii, dar nu mai devreme de 1 septembrie 2018.
1 comentariu