Actualitate Economie

Nu e interzis, deci e permis! Scuza instructorilor auto pentru veşnicele blocaje create de şcolile de şoferi

Nu e stradă din Bistriţa pe care să nu vezi o maşină inscripţionată cu numele unei şcoli de şoferi. Că novicii circulă în ritmul lor pe străduţe laterale putem înţelege. Mai greu de acceptat este blocajul creat de aceste maşini-şcoală la ore de vârf, în sensuri giratorii sau pe bulevarde importante.

La cererea noastră, Autoritatea Teritorială de Ordine Publică (ATOP) a discutat problema şcolilor de şoferi într-o şedinţă, însă fără niciun rezultat evident.

Ca urmare, am încercat să desluşim misterul veşnicelor blocaje create de şcolile de şoferi  stând de vorbă, marţi, în parcarea de la Sala Polivalentă cu mai mulţi instructori care aşteptau ca elevilor să le vină rândul la examinare.

A fost imposibil să-i determinăm să se prezinte şi să spună la ce şcoală de şoferi activează. Dimpotrivă, am putea spune chiar că majoritatea au fost extrem de nepoliticoşi, de unde deducem că sunt slabe şanse ca cei pe care-i instruiesc să dobândească această abilitate pe care să o regăsim în trafic: politeţea.

Una peste alta, de voie, de nevoie, am acceptat că oamenilor le e ruşine să se prezinte. Am înregistrat însă discuţiile purtate cu ei pentru a avea dovada că nu ni le-am imaginat aşa cum mulţi probabil că ne vor acuza. Am vrut să aflăm de la aceşti oameni dacă li se pare normal să-şi ducă elevii, la primele lor ore la volan, în zone centrale. “Nu este normal ca la primele ore elevii să fie duşi în centru. Nu cred că se întâmplă. Din ce v-aţi dat seama?”, ne-a întrebat un instructor.

I-am explicat că nu o dată, am putut vedea pe artere centrale maşini-şcoală circulând cu viteze 10-20 de km la oră, cu instructorul manevrând volanul, dovadă că elevul nu stăpâneşte nici măcar într-o măsură foarte mică şofatul.

“Aveţi dumneavoastră ceva cu instructorii? Nu e adevărat ce vorbiţi acolo dumneavoastră! Un elev ajunge într-un sens giratoriu cam la a patra şedinţă, după ce urcă de patru ori la volan, adică face opt ore. Normal că le e frică dacă au urcat doar de patru ori la volan. Nu ştiu nici pedalele, le e frică. Normal că se tem, cum să nu se teamă?”, a declarat un alt tânăr care s-a recomandat, la rândul lui, drept instructor, fără să-şi spună numele.

Întrebat dacă există trasee fixate de autorităţi, instructorul a spus: “Nu! Sunt trasee la care avem restricţii: 1 Decembrie cu Bulevardul Republicii. În rest, putem circula pe oriunde! Nu doar şcolile de şoferi încurcă traficul, ci şi cei care lucrează la drum. Noi participăm la trafic, avem scris Şcoala pe maşini şi ar trebui să fiţi mai atenţi. Legislaţia rutieră specifică faptul că trebuie să existe trasee pe care să circule şcolile de şoferi, dar nu mă întrebaţi de ce nu sunt. Organele abilitate ar trebui să le facă”, a adăugat tânărul.

“Se creează impresia că şcolile de şoferi din Bistriţa blochează traficul în oraş fiindcă tot judeţul dă examen în Bistriţa. Dacă ar fi condiţii să se dea la Beclean, la Rodna, la Sîngeorz-Băi nu s-ar mai aglomera atât Bistriţa. Nu sunt chiar atât de multe şcoli de şoferi pentru oraşul nostru, dar străzile sunt puţine şi foarte aglomerate. Nu e problema că circulă şcolile de şoferi – avem şi noi un job – ci întrebarea e de ce circulă atât de mulţi cetăţeni după ora 8.00 când ar trebui să fie la muncă. Da? Dacă mergeţi în orice ţară civilizată, lumea e la treabă, nu se plimbă. Eu, ca instructor, mă întâlnesc de 10 ori cu aceeaşi maşină care dă ture prin oraş. Poate de aceea aveţi impresia că oraşul e blocat. (…) Ar fi mai ieftin dacă am merge cu elevii în afară, fiindcă maşina ar merge cu vitezele a patra, a cincea şi nu am consuma atât de mult carburant, dar examenul se dă în oraş. Este o falsă impresie că se blochează circulaţia din cauza şcolilor de şoferi. Noi circulăm după ora 8.00 când lumea ar trebui să fie la treabă. Traseele sunt stabilite de prefectul judeţului, dar, dacă ne-am înghesui toate şcolile pe acolo chiar nu aţi mai putea circula. Dacă noi am respecta traseul să mergem pe C. R. Vivu, pe la Unitatea Militară, pe la Han şi pe Andrei Mureşanu, chiar nu aţi mai putea circula, deşi sunt două benzi pe sens. Noi mergem pe traseele pe care se dă şi examenul. Trebuie să înţeleagă cetăţenii fiindcă mulţi ne întreabă şi pe noi de ce e şcoala de şoferi pe banda a doua: păi e pe banda a doua fiindcă elevul trebuie să înveţe să vireze la stânga, să întoarcă într-un sens giratoriu. Nimeni nu-şi permite să se ducă de la primele ore prin oraş”, ne-a declarat alt instructor auto.

Despre existenţa unor trasee nu ştiu însă toţi instructorii: „Eu merg pe unde vreau. Tot ce nu e interzis este permis. Faceţi demersurile ca să ne interzică şi eu mă supun legilor, regulamentelor”.

Întrebat dacă i se pară normal să exerseze cu elevii parcări pe Bulevardul Independenţei, suprapus pe traseul unui drum european, bărbatul a răspuns: „Câtă vreme se pun în examen parcări pe Independenţei, mi se pare normal să fac exersări în termeni cât mai apropiaţi cu examenul. În Ştefan cel Mare, dacă mă duc pe un drum, nu are cine să-i vină din spate şi nu trebuie să-şi antreneze privirea din mai multe locuri distributive. În afară, se face instruire pe autostradă, oriunde. Deci, atâta vreme cât nu e interzis, deducând logic este permis”, a spus el.

Potrivit unor surse din cadrul autorităţilor, în Bistriţa, Poliţia Rutieră a fixat trasee doar pentru cei care vor să dobândească permis categoriile C şi CE. Pentru categoria B se pot folosi aşadar toate drumurile publice. No comment!

9 comentarii

  • Mie mi se pare normal ca si elevi de scoala sofer auto trebuie se invete oriunde vor merge si pe urma singur. Ce nu mi se pare normal este ca nu invata la scoala se circule cu viteza normala ci cu viteze redusa. Nevasta mea a facut de doua ori permis. O data in Romania si o data obligatoriu dupa 6 luni in Germania si fapt este acollo se circule cu viteza normala si inceptatori primele ore fac pe trasee foarte linistite si primul lucru care invata este se circule in fluxul traficului normal cu viteza regulamentara.
    Tind se cred ca aici scoliile de soferi nu sint prea bine dotati si mai ales din cauza tarifelelor cu care fac reclama. Ele sint irreal de mici in comparatie si orele obligatorie sint prea putin si ineficienti probabil.
    Cu 700 Lei nu poti merge 30-60 ore cu masina si se mai si faci un venit sau se ai o asigurare casco profi..
    Nu inteleg din ce cauza la exameni nu se dea semnele jos ca se vada politistul cum se descurca soferul in trafic real? Aici se pune chiar si un semn EXAMEN ca se stie toata lumea sa se fereste si se nu incurca soferul. Invers ar fi corect.
    Am stat o data 10 minute (m-am uitat pe ceas dupa cateva minute) la un sens giratoriu dupa o masina cu semnul EXAMEN si ma intrebasem din ce cauza politistul nu dea jos pe elev in secunda doi, se mai faca vreo 20 ore pana sa prezinta inca o data.

    • elevul e timorat, de faptul ca este agresat, cu ghilimelele de rigoare, psihologic vorbind el nu poseda dreptul de a conduce, si Ii se insufla asta.

  • Mdea, cert e ca si ei trebuie sa circule pe strazile circulate mai intens, altfel viitorii soferi nu invata nimic si ne trezim cu ei dupa ce-si iau carnetul ca intra cu masina-n gard pe la giratorii.. dar.. trebuie sa o faca la ore mai potrivite. Faptul ca se taraie prin oras pe la 7:50 e o bataie de joc la adresa celorlalti participanti la trafic. Culmea este ca are loc o intensificare a valorilor de trafic intre 8:00 si 8:20, poate mai serioasa decat pana la 8:00, deci masinile scolilor de soferi nu au ce cauta pe strazi pana pe la 9:00. Lasa ca peste 2 saptamani incepe scoala si gradinita, iar innebuneste lumea, sa vezi atunci claxoane si injuraturi cu instructorii…

    • Eu cred ca ar trebuie cel putin 80% sa faca examen din prima si se fie sigur in trafic. Faptul de doar 20% reusesc asta dovedeste ca scoliile nu pregatesc cum trebuie sau nu au regulament si fac dupa capul lor. .

    • Acum, pentru că am ceva experienţă didactică, vă pot spune că un profesor – aş scrie cu iniţială mare cuvântul – poate determina chiar şi un elev cu potenţial mic să devină unul bun, în timp ce un profesor slab va fi o frână inclusiv pentru elevii cu potenţial să devină străluciţi.
      Eu cred că rolul unui profesor în reuşita unui elev e mai mare de 50%. Înveţi dacă ai de la cine.

  • Întrebarea adresată de instructor, dar şi de dvs., e corectă. În Viena, într-o zi de vineri dimineaţa, în plin sezon estival – adică în iulie – pe străzi erau doar grupuri răzleţe de turişti.
    La ora 10.00, un grup de muncitori care lucra la ceva clădire era în pauză de masă. Fiecare om mânca un sandwich, ambalajul era identic, de unde am dedus că era oferit probabil de firmă. Nu fuma nimeni, nu era tot câte unul în tot perimetrul, era un fel de pauză organizată. Nu a durat mai mult de 10 minute. Chiar m-am uitat atent. La noi, la 10.00, muncitorii care „lucrează” la canalizare sau la asfaltare nici măcar nu ajung pe teren. La 12.00 fac pauză până la 14.00, iar la 15.00 au dispărut. Cât timp s-a săpat pe străzi, unul mânuia un utilaj, zece se uitau la el sau umblau aiurea.

  • Interesanta abordarea celui care a scris!
    Chiar hilara as putea spune!
    ADRESEZ INTREBAREA CELUI CARE INAINTE DE A SCRIE ACEST ARTICOL A TRECUT PRIN FILTRUL MINTII SALE !
    Daca are perms de conducere?
    Daca DA …cu parere de rau este cea mai josnica persoana!
    sa i spun si de ce!
    orele de conducere se fac in functie de programul elevului,ei iar fi placut s o duca instructorul doar pe trei strazi laturalnice?

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.