Actualitate

Nu se fac modificări la Bac. Nici acum, nici în anii următori. Pricopie: Gata cu experimentele!

Remus Pricopie, ministrul Educaţiei Naţionale, a spus că ministerul pe care îl conduce nu are de gând să aducă modificări în privinţa examenului de Bacalaureat nici acum, nici în următorii ani. ”Corelarea ofertei şcolare cu nevoile elevilor după absolvire, cu piaţa muncii, trebuie tratată cu toată seriozitatea”.

Remus Pricopie a fost întrebat dacă ministerul pe care îl conduce are în vedere o revizuire a profilelor din licee şi introducerea altora noi cum ar fi matematică-literatură sau economie-engleză întâlnite în alte ţări.

“Acest lucru presupune o schimbare profundă a sistemului care nu se poate face fără o pregătire serioasă. Atunci când îţi propui o astfel de schimbare ai nevoie de doi, trei, patru ani de pregătire, inclusiv pilotări şi simulări să vedem dacă mergem în direcţia bună sau nu. Nu ne putem permite experimente. Eu cred că s-au făcut, în anumite momente, experimente pe sistemul de educaţie, iar eu, cel puţin, cât sunt ministru, nu voi face aşa ceva. Nu voi introduce nimic nou care nu este testat, verificat, gândit foarte serios înainte”, a spus Pricopie pentru Timp Online.

În ce priveşte corelarea ofertei şcolare cu nevoile elevilor după absolvire, cu piaţa muncii, ministrul a declarat că acesta este un subiect care “trebuie tratat cu toată seriozitatea”. “Avem dialog cu reprezentanţii mediului de afaceri. Problema se ridică nu doar pe programe, dar şi pe corelarea ocupaţiilor din România, domeniile asupra cărora cineva se poate apleca. Este un proces asupra căruia ne aplecăm, discutăm. Când vorbim despre ocupaţii ne referim nu doar la formarea iniţială, ci şi la formarea continuă, adică zone pe care le poţi ocupa după o serie de programe de calificare şi recalificare. E una dintre cerinţele Comisiei Europene pentru a accesa fondurile 2014-2020”, a spus el.

Ministrul a fost întrebat dacă are în vedere şi introducerea examenului de bacalaureat care să ofere tipuri diferite de diplome, aşa cum se întâmplă în alte ţări.

“Există mai multe sisteme de educaţie în Europa. În unele state federale din Europa, poţi avea reguli diferite pentru fiecare stat în parte. Eu cred că sunt foarte importante comparaţiile, dar nu putem să copiem pur şi simplu şi să introducem în sistemul românesc. Atunci când s-a modificat structura liceului de la 4 ani la 3 ani, s-a spus că în alte state liceul e de trei ani şi funcţionează foarte bine. În România este însă o anumită tradiţie, o anumită abordare şi astfel de schimbări nu le poţi face peste noapte. Acelaşi răspuns îl dau şi în ce priveşte Bacalaureatul. Este un examen pe care îl regăsim în multe ţări. Bacalaureatul trebuie să reflecte o evaluare la sfârşitul unui ciclu, liceul, care să ţină cont de modul în care elevii au învăţat în liceu şi nu ai cum să ai Bacalaureatul într-un fel, dar predarea pe parcursul celor patru ani în alt fel”, a spus ministrul Pricopie.

El a explicat că, nici în România, Bacalaureatul nu este unitar. “De fapt, ne ducem pe diferite tipuri de programe şi avem discipline diferite în funcţie de parcursul fiecărui elev în parte. Diferenţierea, în România, chiar dacă se eliberează o singură diplomă, există prin disciplinele pe care elevul le alege pentru examen, dar şi prin tipul de programă. Deşi dai Matematică, în funcţie de liceul pe care l-ai absolvit, Matematica poate avea un grad de dificultate mai mare sau mai mic. Doamna ministru  Andronescu a întărit această diferenţiere prin modul în care s-au întocmit programele de Bacalaureat şi subiectele în 2012. S-a menţinut acest lucru în 2013 şi îl menţinem şi în 2014”, a precizat Remus Pricopie.

El a declarat că nu va face schimbări de substanţă ale examenului de absolvire.

“ Bacalaureatul nu poate fi schimbat, din punctul meu de vedere, de la un an la altul. E obligaţia noastră să anunţăm la începutul ciclului respectiv cum vor termina elevii ciclul acela. De aceea nu am fost de acord cu ce se propunea prin Legea educaţiei nr. 1/2011, respectiv să se susţină un examen de bacalaureat după o formulă care nu a fost predată în liceu – transdisciplinară – şi după o formulă anunţată într-un timp relativ scurt. Eu cred că, deocamdată, nu avem voie să facem modificări pe Bacalaureat. Ne putem gândi, fiind în 2014, ce vom face în 2018 sau 2020, dar nu ne putem gândi la modificări de structură pentru următorii ani. Am făcut modificări de programă, însă şi acelea nu sunt substanţiale, ci lucruri care ţin de o mai bună clarificare a temelor pe care elevii le au de parcurs pentru examenul de bacalareat, la slovacă, la italiană”, a spus Pricopie.

El a reiterate faptul că, atunc când a preluat mandatul de miniastru, a anunţat că şi-a propus săa ia “acele măsuri necesare pentru a corecta sistemul”, dar aceste măsuri trebuie să fie “predictibile, anunţate din timp, asupra cărora să convenim”.

2 comentarii

  • Dupa 24 de ani in care s-a tot experimentat….. Cat de usor este acum sa insanatosesti o natie care inainte de cei 24 de ani nu a dus-o prea roz?

  • De ce pentru matematica exista module de dificultate ( M1, M2 M3 ) iar pentru limba romana nu ?
    De ce elevii de la sectiile reale sunt DISCRIMINATI ?
    In aceeasi masura ar trebui si la limba romana sa existe module de dificultate ( de ex.L R1, LR2, LR3 ) …nu mi se pare corect ca pentru unii elevi de la sectia UMANA sa existe facilitati iar pentru cei de la sectia REALA nu ….!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.