Controversatul Centru intermodal de transport, proiect al administrației PSD, are alocat un leu în bugetul pe 2021, ceea ce l-a revoltat pe consilierul Alexandru Bria care a cerut explicații primarului PNL în ședința în care a fost discutat și aprobat bugetul orașului pentru anul în curs.
”E un buget care 80% vine din urmă, proiecte de la vechea administrație. Pentru Centrul intermodal e prins un leu în condițiile în condițiile în care se pune problema semnării contractului de execuție”, a spus Bria.
Primarul Ioan Turc i-a răspuns: ”În ce privește Centrul intermodal, poate fi încheiat oricând un contract pentru că sumele sunt prinse ca și credite de angajament”.
”Doar faptul că există bani europeni nu transformă o investiție direct și obligatoriu într-o investiție benefică pentru cetățeni. Centrul intermodal, din punctul nostru de vedere, seamănă foarte bine cu pârtia de schi. Vom face o consultare publică, iar dacă oamenii își doresc – pentru că oamenii nu au fost informați în legătură cu ce presupune ea – o vom susține și noi ca autoritate locală. Intenția mea este de regândire a proiectului. Nu discut despre abandonarea proiectului”, a menționat Ioan Turc.
El a explicat că există bani europeni pentru următoarele exerciții financiare, și pe PNRR, și pe noul exercițiu financiar 2021-2027: ”Pot fi imaginate și alte soluții. Arhitectul Podaru care a avizat PUZ pentru Centrul intermodal a recomandat varianta Arțarilor – Industriei, nu varianta Gării – Tărpiului. E doar un exemplu. S-a impus această variantă de lucru asupra căreia eu și colegii mei avem rezerve. Vom avea în vedere această investiție după o analiză făcută de specialiști. Vrem să vedem ce alte soluții ne stau la îndemână. Ne asumăm fără niciun fel de problemă inclusiv amânarea realizării acestei investiții pentru că noi măsurăm de câteva ori și tăiem o dată. Nu tăiem după care să începem să facem măsurători”, a spus Ioan Turc.
Reamintim că Ioan Turc a catalogat drept o ”bazaconie” sistemul de corelare a transportului public urban cu cel extern și cu transportul CFR de călători cu baza pe platforma deasupra liniilor ferate pe care i l-a lăsat moștenire administrația Crețu. În schimb, Ovidiu Crețu, predecesorul lui, l-a numit ”un proiect major” ce poate fi realizat până în 2022 având finanțarea asigurată din fonduri europene în valoare de 8,8 milioane de euro.
Centrul intermodal presupune realizarea unei stații de transport intermodal, supraterană, care să lege cele două zone separate de structura feroviară, respectiv zona de SV – strada Gării, strada Rodnei, Aleea Trandafirilor și zona de NE – strada Tărpiului și strada Industriei. Această platformă va include și o clădire cu rol de terminal intermodal, va deservi transportul public local și cel extern și va asigura conexiunea cu stația CFR Bistrița Nord. Aici detalii.
Un proiect foarte bun pentru oras, care riscă sa nu fie realizat din cauza declaratiilor facute in campania electorala de primarul Turc, cand a atacat acest proiect doar din motive electorale, sau poate atunci nu la inteles.
Cert este ca acum avem banii in cont ptr al realiza, primiti de la UE, iar noi inca ne câcăim in declaratii politice.
Riscam sa ramanem fara o axa de trecere importanta peste calea ferata, intr-o zona foarte aglomerata a orasului. Restul sunt povesti.
Treziti-vă odată ametitilor!
Ca si cetatean participant direct la toate dezbaterile inclusiv la cel amintit pot sa spun ca pesedistii domnului Bria a lasat actualei administratii bombite cu fitilul aprins iar despre consultari cu bistritenii toate au fost doar de fatada niste FASURI puturoase in CL doar de fatada. Amintesc cum mai toate aceste proiecte s-au dovedit inutile, inestetice,costisitoare si fara sa fie intrebat nimeni daca si-l doreste. Noi bistritenii dupa ce vom fi consultati cu adevarat si in special cei care se invecineaza cu HARABABURA de INTERMODAL cu siguranta administratia si consilierii vor afla cum stau lucrurile. Daca Primarul Ioan Turc asemuieste Intermodalul cu Partia eu va reamintesc si alte mari bazaconii pe care bistritenii nu le-au sustinut si au trimis peste 10.000 semnaturi de impotrivire
1. Partia neocolitoare cu costuri enorme cica cu lucrari de art pe un teren expus continuu la alunecari.
2.Desfintarea Parcului Eminescu pt. o parcare subterana care trebuia sa mute paienjenisul de utilitati inclusiv o magistrala de gaz, desi acuma la suprafata exista marcate104 locuri parcare care sunt goale dupa ora 16.
3. Pasarela suspendata cu lifturi(SIC) pentru pietoni ca sa treaca b-dul Independentei pe sus ca la gara Dej-Triaj.
4. Proiectul miselesc de mineralizare a Pietei Centrale de fapt fiind cinci proiecte din care patru au fost ascunse bistritenilor
5. Se dorea de vechea administratie sa se refaca printr-un zid de TABLA ordinara vechiul zid al cetatii. Astfel intreceam CARACALUL din nou in materie de ciudatenii si cica vezi Doamne eram si noi peste Alba-Iulia cu cea mai mare cetate medievala din Europa ca intindere si care este o mandrie locala si nationala plus urmele ROMANE. La noi a ramas doar urmele lasate de DRUJBA care continua cu succes si in ziua de astazi . Consilierii locali fiind paraleli cu aspiratiile si dorintele bistritenilor trebuie doar sa se consulte cu locuitorii nu sa bage tampenii de top .
Bombiță sunteți dumneavoastră, domnule Bălan. Un lătrău aservit actualei administrații.
Odată, mai demult, chiar credeam in obiectivismul si civismul dumneavoastă.
Din păcate m-am înșelat.
Bălane nu mai compara Bistrița cu Caracalul fiindcă de faci din nou de râs. Caracalul este mult mai în față ca Bistrița, Caracalul va avea o autostradă în schimb Bistrița are doar un WC-u la primărie.
Doar asa isi piate salva pielea domnul Turc, facand in sfarsit ceva util pentru toti votantii ssu.
Intermodalul, adica renuntarea la aceasta bazaconie, a fost unul dintre principalele motive pentru care a fost votat.
Cat despre organigrama…, nu stim daca se va intampla ceva in sensul aerisirii, dar macar intermodalul sa fie lasat in plata domnului.
Ramane de vazut daca Turc isi va onora promisiunile electorale.
Bazaconie este pentru proștii care nu înțeleg ce înseamnă cu adevarat CENTRUL INTERMODAL.
Primarul are buget, de-acuma sa te tii ca va incepe si cu facutul.
Organigrama unei institutii ca primaria nu se face de pe o zi pe alta.
Cu atentie marita, vei avea ce vedea cat de repede.
Totul porneste de la intelegerea gresită a rolului si functiei unui centru intermodal de transport. După mintea fostului primar Ovidiu Cretu, centrul intermodal de transport Bistrita urma să fie o platforma de beton cocotată peste peroanele de tren ceea ce reprezintă o solutie complicată, costisitoare si inutilă. Cea mai mare ineptie este că accesul pe platforma betonată ar urma să se facă de pe o pasarelă desfăsurată între magazinul Winmarkt și strada Tărpiului, o monstruozitate care in loc să simplifice crează atât complicatii suplimentare de trafic cât si si de estetică urbană. Nici varianta cu un pod peste calea ferată între străzile Arțarilor și Industriei, nu reprezintă o solutie ratională, dat fiind faptul că străzile din jurul gării sunt destul de inguste.
Prin definitie, centrul intermodal de transport reprezintă un sistem de terminale care facilitează utilizarea in mod succesiv a cel putin două moduri de transport si nu are nici o legatură cu platforma cocotată peste calea ferată. De aceea, o solutie mai ratională si posibil de realizat ar putea fi eliminarea tuturor liniilor secundare de manevra care ies din gara spre Unirea, astfel incat sa ramana doar linia principala care duce spre Bistrita Bargaului. Operatiunile de manevra feroviara ar putea fi mutate in partea de vest a garii prin construirea unui triaj intre pasarela veche si pasarela nouă. Dacă va fi mutată inclusiv activitatea de transcontainer CFR din gara Bistrita, atunci platforma de beton pentru centrul intermodal devine absolut inutilă deoarece in locul ramas s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogara, fara a mai fi nevoie de platforma suspendată. Astfel, gara Bistrita fiind cap de linie ar putea fi amenajata precum Gara de Nord din Bucuresti in care intră si ies doar trenurile de călători. Circulatia feroviară spre Bistrita Bargăului este extrem de redusă si prin urmare legatura intre strada Garii si Tarpiului s-ar putea realiza printr-un pasaj subteran pentru autoturisme , sau chiar si printr-o trecere la nivel.
Astfel, prin eliminarea liniilor de manevră s-ar putea deschide circulatia auto intre Strada Garii si Tarpiului prin trecere la nivel cu calea ferata peste o singura linie, la fel ca pe strada Cuza-Voda sau Ioan Slavici. De asemenea ar putea fi amenajata o trecere la nivel si in zona strazii Romana, ceea ce ar fluidiza si mai mult circulatia auto in zona de peste calea ferata.
Nu-i rea nici varianta Artarilor-Industriei. Macar se face ceva. Daca se abandoneaza lucrarea, o alta investitie in zona garii n-o sa traim sa mai vedem. Amintiti-va ca inclusiv Vasile Moldovan, pe cand era primar, promitea o pasarela peste calea ferata. Praful s-a ales si de intentia asta.
Un proiect pentru care s-au cheltuit resurse , un proiect ambitios cu avantaje si dezavantaje dar care a primit girul forurilor europene (altfel nu se aprobau bani europeni) si care din ambitii politice risca sa se amane sau chiar sa nu se mai realizeze. Deosebirea intre noi (romanii) si ei/altii (sa zicem , polonezii) este ca ne mancam intre noi din motive puerile in loc sa beneficiem de acei bani obtinuti dupa eforturi sustinute ale echipei tehnice de la Primarie. Ma gandesc cu amaraciune ce cred cei din forurile europene ( care aproba banii pentru realizarea de proiecte la Bruxelles) si constata ca la Bistrita nu se mai vreau acei bani. In mod sigur se vor da la altii care nu o sa-i refuze. Nu am auzit ca in alte tari , politicienii „sa-si dea in gat” (pentru ca s-au atras bani europeni in timpul unei guvernari si alta guvernare sa renunte la a-i mai lua din motive copilaresti). Solutiile mai bune sau mai putin bune ar fi trebuit date(sugerate) cand s-a facut dezbatere publica. Altfel se aplica proverbul romanesc (adaptat la situatie) :” Dupa razboi , multi destepti s-arata!” , iar povestea ramane fara sfarsit sau mai degraba cu final neasteptat , intocmai ca in nuvelele scriitorului englez Somerset Maugham.
Ecologizatorul nu ma cunosti absolut deloc. Mai citeste si alte publicatii ca dai de mine chiar astazi. Nu sta la vanatoare sa jignesti fara sens pe cine nu-l cunosti deloc. Esti penibil ca si cealalti doi comentaci care ma ataca de fiecare data nejustificat si improasca cu toxine pe acest online. Cauta nenica stirile daca vrei sa aflii mai multe. Civismul la mine merge cu succes mai departe , trebuie doar sa te informezi ce intreprind alaturi de ONG Bistrita-Civica si prietenii din jurul meu, oameni de calitate care intr-o anumita masura si logica buna influenteaza in bine actul administrativ local si schar judetean. Hai Noroc si numai bine !
Primarul Turc are doar două idei bune pentru care a și fost votat, și anume șoseaua pe lângă calea ferată și schimbarea proiectului centrului internodal pe străzile Arțarilor și Industrilor. Celelalte sunt proiecte minore de fațadă, spoială de fațadă menite să- i bucure fraieri ( ex. reabilitarea fațadelor caselor din centru, schimbat culoarea blocurilor, reabilitare ștrandului, pădure parc Codrișor….. să arate frumos nu neapărat să fie și bune să-l facem pe fraier ).
Pe strada Tărpiului trebuie neapărat realizate niște piste de biciclete care să facă o legătură utilă dintre pista de bicilete de pe strada Drumul Cetății cu pista de Biciclete de pe bulevardul Decebal, respectiv pista de pe strada Eroilor.
Arțarilor – Industrilor este soluția pentru internodal .
Proiectul internodalului trebuie refăcut având în vedere și conexiunea la viitoarea șosea rapidă pe lângă calea ferată .
Prima dată ar trebui să fie fluidizat traficul prin punerea de semnale luminoase la trecerea de cale ferată Slavici.