Actualitate

Primarul Creţu spune că tramvaiul ar civiliza Bistriţa

Primarul Bistriţei, Ovidiu Creţu, a afirmat că, dacă municipalitatea nu se mişcă repede cu studiile de oportunitate şi fezabilitate în vederea realizării cu bani europeni a liniei verzi de transport pe traseul Viişoara - centrul istoric - Unirea, despre această şansă se va mai putea vorbi doar după 2020. ”Nu trebuie să ne temem de tramvai, nu muşcă”, a adăugat el.

Consiliul Local Bistriţa a aprobat alocarea sumei de 330.000 de lei de la buget pentru proiectarea obiectivului ”Tramvai – linie verde de transport public pe traseul Viişoara – centru istoric – Unirea”.

”Este o perioadă benefică, fondurile europene sunt aproape de noi. Noi ne-am luptat cu 65 de municipii şi oraşe pentru 49 de milioane de euro şi am reuşit pentru că ne-am mişcat repede. Faţă de Braşov sau Sibiu suntem cu nişte paşi în faţă în anumite lucruri. A, că Sibiul, printr-o conjunctură politică, a fost desemnată capitală culturală europeană şi a înghiţit sute de milioane de euro, foarte bine, dar noi n-o să avem această şansă, suntem un oraş cu altă conjunctură politică, pentru că până la urmă despre asta este vorba. Dacă nu facem cât mai repede studiul de oportunitate, studiul de fezabilitate, mai discutăm despre asta după 2020, nu stă nimeni să ne aştepte pe noi. Dacă ne mişcăm încet, ratăm. Avem şansa să facem studiul de oportunitate, să intrăm apoi cu contractarea studiului de fezabilitate. Nu trebuie să ne temem de tramvai, nu muşcă, a civilizat centrul istoric al multor oraşe din Europa. Cred că tramvaiul e soluţia cea mai bună, dar o să ne spună specialiştii dacă e tramvai, autobuz sau troleibuz. Această chestiune cu tramvaiul pare foarte curajoasă, dar să ştiţi că şi cei din oraşul înfrăţit Besancon s-au certat vreo cinci ani până când l-au aprobat şi acum sunt foarte mulţumiţi. Faţă de alte oraşe din lume, din punctul de vedere al circulaţiei, mobilităţii şi poluării, Bistriţa este un oraş necivilizat. Circulăm numai cu maşini mici, care au cel mai mare grad de poluare. Tramvaiul ar civiliza Bistriţa”, a spus primarul Ovidiu Creţu în şedinţa extraordinară a Consiliului Local de aprobare a bugetului.

Municipalitatea a comandat un studiu de oportunitate pentru realizarea investiţiei “Linia verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă”.

Conform planului, tramvaiul ecologic va uni localităţile componente Unirea şi Viişoara, traversând centrul istoric prin str. Gheorghe Şincai, Piaţa Centrală, str. Dornei, Piaţa Unirii, str. Liviu Rebreanu. Deoarece pe aceste străzi prospectul existent este destul de redus, se va studia şi posibilitatea ca linia de tramvai să aibă un singur fir de şine, circulaţia tramvaielor fiind dirijată în ambele sensuri cu semafoare electrice. Lungimea liniei verzi de transport este de aproximativ 15 km.

Primăria intenţionează să depună un proiect cu finanţare europeană, valoarea estimativă a acestuia fiind de aproximativ 20 de milioane de euro.

13 comentarii

  • U-ha! Iaca, mai bistritenilor, mai necivilizatilor, ce poate sa va scoata din starea de barbari si sa va aduca la civilizatie: tramvaiul! Cu ocazia inaugurarii lui, toate obiceiurile de acum, de neam prost, se vor topi ca printr-o minune. Aparitia lui diafana pe traseul stabilit de tovarasu primar, va conduce la revarsarea de efecte mirabolante si, dintr-o data, oamenii primitivi de acum, vor intra intr-o stare de gratie vecina cu extazul, cum nici macar nu va puteti imagina. Sunetul rotilor de tramvai va fi precum marea muzica a lui Bach, Mozart, Hayden, nu va suna precum difuzoarele din coviltirele de acum, a la Guta si Minune. Nici nu mai gasesc cuvinte, astept si pe altii sa o faca, ce mare bine ne poate face primarul noua, nevolnicilor, aratandu-ne ca nu educatia ci tramvaiul ne va civiliza!

  • Idea in sine nu este rau deloc, sa faca aceasta linie de tramvai. Doar ca primarul are deficiente la comunicare cu ceteteanul, sa o vinde cum trebuie idea. De a elibera centrul orasului complet de masini, si de MaxiTaxi si de taxiuri care fac dupa capul lor ar fi o idee minunata impreuna cu benzi de circulatie pentru biciclete.
    Daca mai stia primarul sa si dialogeze de adevarat cu omeni pe altceas nivel ca si cum stie sa dezvolte ideile si sa integreze vocii critice…putea sa se dezvolta oras asa cum isi doreste si el si cetetieni. Cred ca are de nevoie o consiliere profesionala in comunicare.

  • Preocuparea pentru transportul în comun utilizând mijloace cu acţionare electrică sau cu un consum redus de combustibil pe traseul DN 17 Viişoara-Centrul istoric Bistriţa-Unirea nu este lipsita de interes. Nerealista, fortata si chiar tembela este ideea privind introducerea tramvaiului in centrul istoric al orasului. Este doar un moft fara acoperire a lui Cretu. Cum pot fi introduse linii de tramvai pe strazile inguste precum Gh. Sincai sau Dornei fara a bloca in totalitate circulatia auto in centrul istoric al orasului, ceea ce este o aberatie. De altfel, insusi primarul recunoaste ca in centru nu ar putea sa incape decat un singur fir de sine, ceea ce din capul locului inseamna un compromis. Ca sa nu mai vorbim de degradarea zonei sub aspect turistic. Cum ar arata ansamblul arhitectonic “Sugalete” cu cladiri de secolul XVI, langa care s-ar afla linii de tramvai.
    Ba mai mult, cu numai cativa ani in urma, pe traseul Viisoara-Unirea, acelasi primar a cheltuit sume importante cu amenajarea de sensuri giratorii, care in acest caz ar trebui desfintate, dupa principiul doi incarca, doi descarca.
    Intr-adevar e nevoie de mijloace nepoluante si de îmbunătăţirea indicatorilor de mediu, prin reducerea emisiei de noxe, dar lucrul acesta se poate realiza mult mai ieftin si eficient prin introducerea de linii de troleibuz care nu afecteaza cu nimic partea carosabila a strazilor din zona istorica a orasului. In plus, prin introducerea troleibuzului configuratia circulatiei pe traseul Viisoara-Unirea ar putea ramane neschimbata. Diferenta de capacitate de transport intre tramvai si troleibuz, poate fi si ea solutionata prin cresterea frecventei numarului de troleibuze la orele de varf, pe baza unui studiu de trafic.
    Prin urmare, nu tramvaiul ar civiliza Bistrita, ci un alt primar cu cu mai putine mofturi si o gandirea mai realista.

    • Nu-mi place Crețu dar pe subiectul ăsta tind să îi dau dreptate.

      Linia de tramvai pe Șincai și Dornei ar însemna într-adevăr închiderea circulației pe străzile respective, ceea ce este o idee bună. Problema e să nu faci o cârpeală, linia de tramvai trebuie făcută în cadrul unul proiect mai amplu de reorganizare a transportului în comun în Bistrița, cu linii care să îți permită să ajungi în toate zonele și un sistem de plată unitar, cum e în Praga, unde nu plătești 2 bilete dacă trebuie să schimbi linia, ci doar unul care e valabil un anumit număr de minute. (nu, nu compar Bistrița cu Praga, e doar primul oraș care mi-a venit în minte dintre cele cu sistemul ăsta de taxare a transportului în comun)

      Nu e tocmai ușor să rezolvi problema traficului dar se poate, mai ales într-un oraș relativ mic cum e Bistrița. E absurd să mergi toată ziua cu mașina și să te învârți să cauți parcare după ce te-ai mutat 500m, e absurd să existe ambuteiaje într-un oraș de mărimrea Bistriței. În paralel trebuie regândită infrastructura dar și schimbată mentalitatea.

      Eu unul sper că primarul o va lăsa baltă cu găurile negre de tip Wonderland sau aberații ca Centura Sud prin incinta ștrandului și se va concentra pe problema asta.

    • stimate domn, va sugerez sa priviti hartile oraselor unde circula tramvaie si pe urma sa va bucurati ca in Bistrita vor mai ramane doar doua artere circulabile, dupa multdorita inchidere a Gh.Sincai si Dornei. Pun pariu ca nu locuiti la 3 km de centrul orasului.

    • Nu înțeleg ce legătură are distanța la care locuiești de centru cu problema asta… Tocmai spuneam că e important să nu se facă un proiect gândit pe jumătate ci în cadrul unui plan de reorganizare a transportului și traficului în oraș astfel încât bistrițenii să fie nevoiți mult mai rar să circule cu mașina.

      Probabil că nici nu e tramvaiul cea mai bună soluție deoarece implică șantiere ample și pe b-dul Independenței și Republicii etc. Dar o rețea amplă de autobuze electrice, inclusiv o linie pe traseul propus (cu închiderea celor două străzi din centru pentru trafic), ar contribui la reducerea traficului de mașini mici. În plus linia ar permite ciculația în ambele sensuri pe cele două străzi și ar aerisi zona centrală.

      Problema e că din câte văd se tot fac studii alandala. Într-un an faci studii pentru piste de biciclete, apoi pentru linie de tramvai de parcă cele două nu se influențează și după aia poate faci și un studiu complet de mobilitate ca să îți dai seama care sunt nevoile concrete și să determini cele mai bune soluții pe baza unor cifre.

    • daca ati locui mai departe de centrul orasului, si ati avea de parcurs ca mine in medie 20 de km pe zi, ati constata ce criminal este sa circuli cu masina in oras daca am ramane cu doar 2 artere de circulatie. Si eu sunt pentru un aer mai nepoluat, incerc cat pot de mult sa circul pe jos, asta insa nu ma scapa de necesitatea de a circula cu masina. In situatia mea se afla o multime de oameni in oras, care locuiesc la periferie, si au o viata aglomerata ce se desfasoara in oras. Pe cei nevoiti sa se imparta in x locuri intr-o zi, blocarea totala a centrului si evidenta aglomerare a b-dului Republicii si Decebal, ne-ar omora cu zile. E o problema de urbanism pe care am mostenit-o si care nu se poate schimba prea tare, oricate sensuri unice si giratorii mai inventeaza primarul.
      Sau credeti ca si el ca in oras in general vor circula intr-adevar mai putine masini? Daca da, atunci putem incheia discutia si sa ne intoarcem in copilaria mea, cand oamenii nu isi permiteau o masina. Mai uitati-va la orasele cu pitonale largi si ve-ti constata ca au un cu totul alt plan urbanistic ce da posibilitatea unei deplasari prin ocolire fara sa interzica circulatia auto.

    • Si sa nu uit, nici in amsterdam nu trece tramvaiul pe stradutele inguste, dar trece prin apropierea lor. Ce-l imoiedica pe primar sa lase un eventual tramvai sa circule pe mijlocul b-dului Republicii? Faptul ca nu ar putea cobora direct in biroul de la primarie? Accesul din Bulevard spre centru e asigurat deja de pasaje si ar fi foarte comod. Cine ar putea sa circule fara masina, deja si-ar lasa-o acasa. Cine nu, asta e, traieste si el, fara sa invete noi injuraturi la adresa primariei. Eu astept oricum un studiu serios ca sa ne spuna cat timp am sta in trafic ocolind centrul, singura mare preocupare a primariei si visez pereti de sticla care sa izoleze centrul de gazele de esapament din aglomeratia creata.

    • Si unde a-ti vazut dvs in lume tramvaie circuland printre cele mai vechi cladiri ale orasului, ca la Praga nu am vazut?! Merg si eu sa vad, poate ma convingeti. Poate ne raspunde chiar primarul la acesta intrebare si mai terminam si noi carcotasii. Si mai am o singura intrebare: Daca 15 km de tramvai costa 20 mil de Euro, cum naiba au cheltuit 3 milioane pe scuipatul de asfalt pe pasarela europeana?

  • Sinteti prosti gramada! Lasati-l domnule sa faca,sa faca lucruri pe bani europeni! Ce este gresit in asta?Foarte bine! Abia astept sa vad pirtia,sa vad tramvaiul, sa vad centura,toate ar duce numai la dezvoltare,la noi locuri de munca. Bravo,domnule primar! Va felicit!

    • Desteapto, oamenii nu au ceva impotriva centurii si tramvaiului, ci impotriva traseelor alese. Iti doresc sa le vezi pe toate, dar sa nu-ti dai jos ochelarii de cal si sa retii unde ai de pupat.

  • Felicitari primarului pentru curajul de a visa la o Bistrita civilizata! Inca mai avem cale luunga… E greu cu … Ideea cu tramvaiul este foarte buna si e pe gratis (sau aproape gratis!) – prin accesare de bani europeni. Sa lasam politica si rautatile la o parte si de dragul orasului sa acceptam ca primarul are dreptate. Centura, tramvaiul, partia duc la dezvoltarea si extinderea orasului.

  • Oare vibratiile de la tramvai nu ar afecta turnul bisericii evanghelice? Parerea mea este ca ar fi mai usor si mai putin costisitor introducerea si achizitia de TROLEIBUZ-URI care deasemenea nu ar polua fiind electrice, si daca ar circula din 5 in 5 min sau din 10 in 10 min cred ca ar rezolva problema deficitara si precara a mijloacelor de trasport public.

    Sper ca domnul Cretu sa mai stea de vorba sa se consulte si sa nu se mai incapataneze sa faca doar cum vrea dansul, totusi sunt banii tuturor nu sunt ai domniei sale.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.