Parcul auto al județului Bistrița-Năsăud se apropie de borna 150.000, potrivit Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatricularea Vehiculelor din cadrul Ministerului de Interne. Predomină mașinile diesel, iar ponderea cea mai mare o au autoturismele peste 20 de ani.
Potrivit sursei citate, în județ erau înmatriculate la finalul anului trecut 147.894 vehicule dintre care 75% erau autoturisme. Dintre acestea, sub 1500 au mai puțin de doi ani vechime, circa 2500 au între 3 și 5 ani, circa 8000 între 6 și 10 ani, peste 18.000 între 11 și 15 ani, mai bine de 38.000 între 16 și 20 de ani, iar 43.000 peste 20 de ani vechime.
În continuare, în județ sunt preferate mașinile diesel a căror pondere este de 70%.
Mașinile puțin poluante, hibride și electrice, au o pondere de 1% din totalul parcului auto. Astfel, sunt înmatriculate 445 de autoturisme electrice și 1070 hibride.
Mai au numere verzi 22 de autobuze și microbuze, 16 autovehicule de transport, 7 motociclete și un moped.
Cele mai ieftine mașini electrice la vânzare în România în 2024 au autonomie între 200 și 400 de km WLTP și prețuri până la 40.000 de euro cu TVA, fără programul Rabla Plus.
Prețurile mașinilor electrice accesibile au scăzut la început de 2024 pentru a fi mai atractive ținând cont că statul a redus la jumătate valoarea ecobonusului. Iată top 5 cele mai ieftine mașini electrice:
- Dacia Spring – 20.800 euro cu TVA
- Citroen e-C3 – 23.300 euro cu TVA
- Smart EQ Fortwo – 24.000 euro cu TVA
- MG4 Electric – 31.400 euro cu TVA
- MINI Cooper Electric – 31.750 euro cu TVA
Foto: arhivă
Plantati, plantati, plantati (copaci)
Sa nu va sufocati !
În 1990 în județ erau înmatriculate aprox. 12.000 de masini (tocmai se trecuse la 2-BN-…..). Acum avem 150.000 înmatriculate în BN plus câteva mii în leasing. Deci avem cam de 13 ori mai multe mașini față de 1990. Ritmul de creștere se menține. Drumurile și parcările sunt aceleași, s-au mai făcut unele prelungiri (Colibiței), străduțe noi, dar nimic spectaculos. Și unii mai speră că se vor amenaja parcări pentru toate mașinile. Nu se poate, nu există loc, nu există teren liber.
Dintre cele 22 de autobuze și microbuze electrice, 12 nu circulă deloc. Vorbesc despre cele 10 autobuze SOR EBN 9.5 și cel puțin două microbuze electrice, care stau la gardul autobazei Transmixt din vara 2023.
Exact asta nu vrea să înțeleagă lumea … în orașe nu se pune întrebarea „îți permiți – să cumperi – o mașină?”, ci „îți permiți să ai o mașină?” (ai unde parca?, îți permiți taxa de parcare?, îți permiți întreținerea? – sunt o grămadă de cazane pe străzi care n-au văzut o revizie de ani buni, iar ITPul se face lăsând bancnotele în ușă). De aceea ar trebui să se facă presiuni ca:
1. toți cei care parchează aiurea să fie amendați iar și iar;
2. în locurile disponibile să se aleagă soluția care permite crearea unui nr. maxim de locuri de parcare (se fac acum parcări etajate, dar nu se vor crea un număr semnificativ de locuri suplimentare. Ar fi trebuit o combinația de parcare sub/supraterană pe cât mai multe nivele, pt că odată creată cea pe 2 nivele nu o să o dărâme nimeni să facă în locul ei una mai mare);
3. să nu se mai dea autorizații de construire decât în situația în care se creează și un număr suficient de locuri de parcare.
Subscriu la donchihote, parcările etajate nu vor rezolva nimic, ele creeza 50-100 de locuri în plus. Până la 3000, câte au fost deființate, mai este cale lungă. Nici eu nu înțeleg, dacă tot fac etajate, de ce nu fac pe 6 nivele, 3 subterane, parter si 2 la etaj. Costă mai mult, dar doar așa se va rezolva cât de cât problema parcărilor.
12000 de masini in ’90 si 150.000 acum, clar era mai bine pe vremea lui Ceausescu
Nu ar fi mai corect sa se legifereze casarea obligatorie a cazanelor fara itp? Iar daca itp ul se obtine pe bancnote nu ar fi mai corect sa i bage statul la bulău si pe mituiți si pe mituitoŕi că acordarea itp ului la auto neconforme e inconstienta criminala.Adică mai bine îi tufem pe toți și pe cei care respecta legea la fel cu cei pe care i doare in dos da’ slujbașii statului sa poată dormi in continuare și statul să pună taxe cat mai mari.
Comparatia cu anul 1990 nu este corecta. Cati isi permiteau masina pe vremea raposatului? Era de asteptat ca dupa o perioada de lipsuri si restrictii sa explodeze numarul de masini. Nici macar TV color nu avea oricine. Apoi, cat era salariul mediu net in 1990, raportat la dolar? De vreo zece ori mai mic ca acuma? Oh…
Nu-i mai plangeti pe romanii impostori.
Zau o duc bine, numai eia care stau in crasma toata ziua si la pacanele si isi strica toti banii de se trezesc a doua zi cu burta goala sunt in picaj.
Cine vrea sa isi caute de lucru chiar are bani, asa putini dar isi permite o coapta pe patru roti cu care la fiecare sfarsit de saptamana aglomereaza soselele la sooping ba la Cluj ba la Mures ba in excursii pe la Laleaua Pestrita ori la Sovata.
Vedeti-va de treaba, romanul are tot ce isi doreste desigur cam toate sunt second de la nadragi pana la masina dar se misca.
Totusi urla-n gura mare cat de rau o duc.