Primăria Bistrița intenționează să contracteze un credit bancar de tip linie de finanţare, de maxim 14.690.058 lei, în acest sens fiind lansată o solicitare de oferte (aici detalii).
Banii sunt necesari pentru finanțarea majorării cheltuielilor neeligibile aferente contribuției municipalității în două proiecte cu bani europeni: Restaurarea Bisericii Evanghelice și Linia Verde.
Din împrumutul bancar, 4.613.705 lei vor fi alocați pentru lucrările la Biserica Evanghelică, iar 10.076.353 pentru lucrările la Linia Verde.
În acest moment sunt în vigoare alte împrumuturi pentru finanțarea celor două investiții, semnate în 2018 respectiv 2020, de 1,7 milioane lei respectiv 5,7 milioane lei, însă acestea au devenit insuficiente odată cu majorarea prețurilor.
În februarie a.c., Consiliul Local Bistrița a modificat devizul general al proiectului ”Restaurarea Bisericii Evanghelice CA Bistrița în vederea introducerii sale în circuitul turistic internațional”, realizat cu fonduri europene prin POR. Astfel, valoarea necesară pentru finalizarea investiției este acum de 19,7 milioane lei. În noiembrie anul trecut, devizul general ajunsese la 19,5 milioane lei, cu peste 4,5 milioane lei mai mult față de devizul inițial.
Contribuţia municipalității este formată din: contribuția proprie, inclusiv TVA aferent la valoarea eligibilă a proiectului (2%) în valoare de 258.021,87 și contribuția proprie la cheltuielile neeligibile, inclusiv TVA aferent în valoare de 6.801.841,83. Valoarea cheltuielilor neeligile este compusă din valoarea dotărilor (dotari PSI, punct de informare si autoghid portabil) si a investitiilor conexe investiției de bază (restaurarea mobilierului istoric, a amvonului și sistemul de sunet și lumini) precum și a lucrărilor suplimentare apărute ca urmare a dispozițiilor de șantier emise pe parcursul lucrărilor și a revizuirii de proiect tehnic.
Lucrările din proiect: consolidarea şi restaurarea interiorului bisericii: pereţii de anvelopă, bolta peste tribună, reabilitarea pardoselilor din nava, cor şi galerie, restaurarea vitraliilor şi tâmplării noi; restaurarea picturii murale şi componentelor artistice din piatră; instalaţii pentru detecţia, semnalizarea şi stingerea incendiilor, instalaţie de semnalizare efracţie, instalaţii electrice de iluminat şi prize, instalaţii electrice de forţă (încălzire şi orgă), instalaţii de amplificare sunet şi iluminat scenă; restaurarea corpurilor de iluminat, a mobilierului bisericesc (altar, strane, bănci); amenajarea interioară pentru concerte de orgă şi alte manifestări culturale la parterul bisericii, şi expunere la nivelul galeriei; mobilierul restaurat va prezenta publicului larg ceea mai bogată colecţie de mobilier bisericesc săsesc in situ cuprinzând secolele XVI-XIX; amenajarea unor platforme de vizitare şi iluminarea podului; şarpanta gotică peste nava şi cor este unicat, având ceea mai mare deschidere dintre şarpantele păstrate şi datate în Transilvania, dar şi în Europa de Est; consolidarea şi restaurarea exteriorului bisericii: pereţii de anvelopă cu contraforturile la nava şi corul bisericii, incluzând frontonul vestic care a suferit degradări în incendiul din 2008, restaurarea celor două portice de intrare la nivel de pereţi portaluri, pardoseli, tâmplăria istorică de la portalurile de intrare, rezugrăvirea unitară a bisericii, inclusiv turnul; restaurarea picturii murale la bolţile porticurilor şi a cadranului solar de pe contrafortul sudic din axul 9; conservarea şi restaurarea componentelor artistice din piatră din exteriorul bisericii şi a turnului; conservarea şi restaurarea componentelor artistice din fier din exteriorul bisericii.
Proiectul ”Linia Verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric sau hibrid cu normă de poluare redusă” prevede reabilitarea infrastructurii rutiere pe o rută nouă de transport public, care traversează orașul de la est la vest, prin centru, operată cu vehicule electrice. Pe lângă crearea rutei noi de transport public (Unirea – Calea Moldovei – Gen. Grigore Bălan – Bistricioarei – Piața Petru Rareș – Piața Unirii – Dornei – Gh. Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara) operat cu vehicule electrice, se prevede modernizarea părții carosabile pe anumite tronsoane şi a zonelor adiacente, prin remodelarea parcărilor, trotuarelor, spațiilor verzi și a pistelor de cicliști. Proiectul cu bani europeni implică, de asemenea, amenajarea a 42 de stații de autobuz curente și două stații terminale.
În iunie 2021, bugetul proiectului Linia Verde a fost mărit cu peste 10 milioane de lei (peste 2 milioane de euro), de la 58.823.323,26 lei la 68.899.677,03 lei, bani care reprezintă cheltuieli neeligibile pe fonduri europene și care trebuie plătiți de municipalitate. Din valoarea totală neeligibilă de 14.719.236,78 lei, se va recupera TVA-ul de 3.740.105,43 lei, aferent cheltuielilor privind furnizarea de vehicule electrice.
Rog pe domnul Primar si consilierii sa inceapa discutiile cu Biserica Evanghelica pentru a aduce inapoi colectia extrem de valoroasa a covoarelor turcesti si arabe trimise de sasi in 1944 in custodie la Nurenberg.
Si steagurile originale ale BRESLELOR trebuie identificate si aduse inapoi.
Nu mai stim nimic de ele.
Acestea sunt lucrurile de valoare nu festitul si lacuitul.
Administratia trebuie sa se trezeasca la realitate si sa inteleaga ca oamenii civilizati, cu gust, adevaratii turisti asta apreciaza.
Aceasta imbecilitate numita „linia verde” nu face altceva decât sa creeze probleme foarte mari și asta și pe bani luati imprumut!
În cele trei mandate de primar, Ovidiu Cretu a reusit „performanta” de a conferi Bistriței nemeritatul nume de „Caracalul Ardealului” prin ideile sale năstrusnice in materie edilitara.
Nici reabilitarea Bisericii Evanghelice după incendiul din 11 iunie 2008,nu a scăpat. Astfel că edilii au vopsit turnul bisericii cu vopsea lavabilă, denaturând valoarea istorică a acestui monument de arhitectură medievală. În legătură cu păstrarea trecutului istoric al Bistritei, marele istoric Nicolae Iorga spunea în lucrarea sa intitulata „Neamul romanesc in Ardeal si Tara Ungureasca la 1906 ”, următoarele: „Bistriţa nu este nici pe departe o Sighişoară , căci n-a păstrat din zidurile ei decât ce se mai vede în marginea râului printre copacii bătrâni ai unei frumoase plimbări şi din trecut nu-ţi vorbeşte nici un alt martur decât biserica de pe care tocmai se rădea , în călătoria mea din urmă , spoiala neagră a veacurilor , care aminteşte mai mult decât pătează”.
De aceea este necesar ca măcar acum odată cu finalizarea lucrărilor de reabilitare a Bisericii Evanghelice să se înlăture vopseaua lavabilă de pe ziduri si să se revină la piatra naturală care a înfruntat veacurile.
De asemenea, in interiorul bisericii la concertele care au avut loc aici cu diferite ocazii au fost introduse scaune de plastic pentru spectatori în totală distonantă cu stilul gotic al sălii, fapt pentru care si aici ar trebui instalat mobilierul original reconditionat.
Restaurarea Bisericii Evanghelice este un sac fără fund? Am înțeles la un moment dat, dacă îmi amintesc bine, că biserica evanghelică deține și anumite proprietăți și că unele ar fi utile urbei. Dar se pare că banii circulă doar într-o direcție?
Cu ceva timp in urmă Primarul Ioan Turc se lăuda că a făcut unele îmbunătățiri la proiectele care țin de Linia Verde. In realitate, este vorba de mici cosmetizări, din moment ce a păstrat traseul care traversează centrul istoric al orasului, mai exact trece pe străzile Gheorghe Șincai si Dornei care oricum sunt prea inguste pentru a permite amenajarea unor benzi dedicate transportului public cu autobuzele electrice. Dar cea mai mare problemă este că numai in zona centrală a Bistritei vor dispărea 1000 de locuri de parcare, fără a pune nimic in loc.
De aceea, o îmbunătățire cu adevărat utilă pentru Linia Verde ar fi fost reconsiderarea traseului. Astfel, de pe bulevardul Independentei traseul ar fi trebuit deviat de la Poșta veche pe strada Gării până la bulevardul Republicii unde puteau fi amenajate fără probleme benzi dedicate de transport public, inclusiv statii de autobuz moderne de unde pasagerii să poată ajunge usor in zona centrală a orasului pe traseul pasajelor recent amenajate cu fonduri europene. Un alt avantaj al acestei modificări, ar fi acela că din bulevardul Republicii traseul Liniei Verzi poate fi continuat in linie dreaptă pe strada 1 Decembrie si pe Calea Moldovei spre Unirea fără alte devieri întortochiate pe strada Bistricioarei, asa cum este prevăzut in prezent.