Actualitate

Planurile primarului Crețu privind pistele de biciclete

Primăria Bistrița intenționează să depună un proiect pe fonduri europene, prin POR, pentru amenajare de piste de cicliști (trasee urbane), etapa I, investiție de 4,1 milioane de euro, și un altul, tot pe POR, care vizează piste pentru cicliști și trasee pietonale pe străzile din centrul istoric (9,3 milioane euro). Totdată, un proiect de 7,8 milioane de euro privind reconfigurarea axei de transport public pe traseul str. Gării – bd. Decebal – str. Andrei Mureșanu – str. Năsăudului are în vedere realizarea de benzi destinate transportului public, piste pentru cicliști, trotuare și stații de autobuz.

”Pistele de biciclete pe care le avem proiectate sunt diferite de ceea ce în general se vede, adică nu vom avea niște linii colorate trasate pe trotuar sau pe partea rutieră. Vor fi spații diferențiate, un prag de 5-10 cm între rutier și pistă și un prag între pistă și trotuar, cu elemente de separare între tipurile de trafic. Proiectul ”Trasee pietonale și piste pentru cicliști în centrul istoric” este propus pe străzile Titulescu, Coșbuc, Baba Novac, Kogălniceanu, Dobrogeanu Gherea într-o primă etapă, urmează și o alta. Străzile vor fi pavate cu piatră naturală. Vom face ceea ce este normal să se facă într-un centru istoric. În proiectul pentru străzile Gării, Decebal, Mureșanu și Năsăudului sunt prevăzute piste pentru cicliști așa cum am spus anterior”, a spus primarul Ovidiu Crețu.

Ce prevede proiectul pistelor de cicliști, etapa I

Pistele de cicliști propuse sunt amplasate pe următoarele străzi: 1 Decembrie, Avram Iancu, Grănicerilor, Ghinzii, C.R. Vivu, Vasile Lupu, Tudor Vladimirescu, Cimitirului, Crinilor, Ioan Slavici, Subcetate, Drumul Cetății, Drumul Dumitrei Vechi, Dimitrie Cantemir, Eroilor, Împăratul Traian, Valeriu Braniște, Aleea Sălciilor, Petru Maior, Al. Odobescu, Ioan Rațiu, Codrișor/ Victor Onișor, Alba Iulia, Aleea Șieu, Panait Cerna, Gh. Pop de Băsești, Axente Sever, Garoafei, având o lungime totală în ax de 17,649 km.

Pistele de biciclete se vor amenaja astfel: pentru câte un sens de circulație, cu lățimea de 1,00 m, pe ambele părți ale străzii / pentru două sensuri de circulație, cu lățimea de 2,00/2,50 m, pe o singură parte a străzii. Pistele pentru ciclişti vor avea o structură proprie, separată de carosabil sau trotuar fie prin denivelare, cu sau fără stâlpișori de separare și protecție antiparcare, funcție de trafic, fie doar cu stâlpișori.

Pistele pentru cicliști se vor realiza denivelate cu pas de minim 3 cm spre trotuar și denivelate cu minim 5 cm spre carosabil, în situația în care bordurile mari care delimitează carosabilul se vor înlocui. În cazul în care bordurile se păstrează, pista va fi denivelată față de carosabil cu pasul bordurii existente. Amenajarea pistei denivelat față de trotuar conduce la necesitatea ridicării la cotă a trotuarelor adiacente pistei de cicliști. Pe sectoarele, scurte, pe care gabaritul nu permite separarea fizică, se va adopta soluția de circulație în trafic mixt, prin benzi de ghidaj, delimitate față de trafic prin marcaj discontinuu, semnalizate cu indicatoare, iar pe trotuar cu indicatoare de pistă comună biciclete/pietoni. La traversarea străzilor cu care se intersectează pistele de cicliști, se vor realiza marcaje cu linie discontinuă, conform SR 1848-7, păstrând lăţimea pistei.

În general, carosabilul nu va avea o lățime mai mică de 3,50 m pe străzile cu sens unic și 6,00 m pe străzile cu două sensuri de circulație. În zona podurilor, traseul pistelor se va suprapune pe trotuarele existente sau pe carosabilul existent. Se vor amplasa suporturi pentru parcarea bicicletelor acolo unde spațiul permite și traficul de bicicliști este mai mare. Pentru asigurarea lățimii minime a pistelor de cicliști și a trotuarelor, va fi necesară mutarea/repoziționarea unor stâlpi de curent electric, respectiv extinderea trotuarelor sau realizarea de trotuare noi. Scurgerea şi evacuarea apelor din precipitaţii se asigură prin pantele longitudinale ale străzilor şi pante transversale (minim 1%), spre canalizarea pluvială existentă sau emisarul natural. Pe străzile Drumul Cetății, între km 0+000-0+680, Dumitrei Vechi și Ghinzii s-a prevăzut o rețea nouă de canalizare pluvială. Pe străzile pe care se îngustează carosabilul, gurile de scurgere se vor repoziționa în plan orizontal și vertical.

Prin proiect s-a stabilit şi amenajarea a 5 puncte de închiriere, amplasate şi dotate conform proiectului Free Cycle, elaborat în 2014: str. Parcului; Pădurea Schuleward; str. Gării – Piaţa Mihai Eminescu; Calea Moldovei – lângă han; Piața Unirii – zona pietonală. Închirierea bicicletelor se va face în sistem free cycle, fiecare stație având 22 locuri pentru biciclete și fiind dotată cu 15 biciclete.

Foto: arhivă

10 comentarii

  • Super, Pe Drumul Cetati exista deja spatiu disponibil. Acolo pista de biciclete trebuie doar asfaltata cu diferenta de nivel si gard de protectie(ca in parcul industrial Sud) pe partea cu traficul auto.

    Asteptam cu nerabdare constructia acestei piste.

    • Pista de pe Drumul Cetatii pentru a fi o pista adevarata trebuie prelungita si pe straziile Lucian Blaga, Simion Mandrescu si Calea Clujului.

  • Acum dupa ce lui Cretu i-a mai trecut boala cu centura prin Padurea Codrisor, ar trebui tinut cont de faptul ca pentru sudul orasului “piesa de rezistenta” ramane raul Bistrita. De aceea, ar putea fi luat in considerare un proiect complex de regularizare a cursului raului Bistrita de la intrarea in Unirea si pana la iesirea din Sarata. Acest proiect ar trebui sa aiba in vedere amenajarea malurilor raului inclusiv o artera de circulatie de tip splai pe malul stang al apei.
    In acest sens exista un proiect mai vechi pentru portiunea dintre podul Jelnii si podul Budacului de amenajare a malurilor râului Bistrita pe portiunea de la poalele padurii Codrisor (vezi : P.U.Z. Bistrita ‘ Dealul Codrisor’ (Codrisor Hill), care ar putea fi extins si pentru alte portiuni ale malurilor râului, Bistrita. Functia de baza pentru strada de tip splai trebuie sa ramana legatura intre principalele locuri de agrement, avand in vedere ca râul trece pe langa parcul municipal, parcul tineretului si lacul MHC si chiar Wonderland. In acelasi timp, odata cu amenajarea malurilor râului, pe malul stang al apei ar putea fi amenajata si o pista de biciclete si care sa lege zonele de agrement de la Unirea la Viisoara si care sa fie prelungita pana la parcul industrial Sarata. Astfel, s-ar crea o arteră de circulație intr-o zona nepoluata si în deplină siguranță pentru cicliști, iar în al doilea rând s-ar putea amenaja si alte puncte de agrement pe malul apei.

  • Exista pista de biciclete in Parcul Municipal. De aceea, in zona parcului circulatia auto trebuie rezolvata in mod rezonabil. Strada Parcului cu sens unic ar trebui rezervata doar riveranilor (institutii sau locatari). Restul circulatiei auto ar trebui sa fie trecuta pe malul stang al raului Bistrita, prin amenajarea si asfaltarea strazii Codrisor cel putin pe portiunea dintre strand si spatele stadionului . Pentru aceasta, ar fi necesara construirea unui pod rutier peste raul Bistrita in fata fostei uzine electrice, la care sa fie racordata strada Parcului printr-o prelungire a strazii Vasile Conta printre sediile Electrica si Aquabis. Podul respectiv ar putea fi denumit „Podul Morii” amintind de piata Morii din apropiere dar si de una din fostele mori de apa existente in trecut in zona respectiva. Aceasta ar crea o fluenta a circulatiei auto dinspre Podul Budacului spre partea de est a parcului, in zona magazinului Liedl si a centrului SPA- Casa Ema. Pista de biciclete din parc ar putea si ea fi prelungita pana pe malul stang al apei peste „Podul Morii” .

  • Gropile dom primar cand se astupa? Ati facut o partie de ski si un pod neutilizat de toata batjocura iar strazile orasului sunt dezastru. Acum vreti sa faceti tot felul de proiecte care consuma bani degeaba. Daca primarul merge pe bicicleta hop toata primaria de bugetari relaxati cu bici… va jucati oglinda?

    • Sunt uni oameni care vor sa traiasca sanatos, sa faca miscare si sa nu mai inhaleze noxele de la automobile, ce aveti cu ei?

      Intr-un oras adevarat pistele pentru biciclete sunt o necesitate vitala.

      Ce sa va fac daca voi vreti sa va urcati si sa stati cu curu in masina doar pentu a merge la kioscul din colt ca-sa va luati tigari.

    • In orasele civilizate bicicleta este foarte apreciata de elita societatii.
      In schimb la noi la Bistrita sa creat o clica de automobilisti ”bizoni cretini” care nu mai respecta pe nimeni in trafic, fac ce vor, opresc unde vor (exemplu opresc fara nici un pic de rusine in mijlocul bulevardului Decebal blocand astfel intersectia cu strada Gari). Si exemplele pot continua la nesfarsit.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.