Actualitate

Se pregăteşte o nouă taxă auto. Ce variante sunt vehiculate

O nouă taxă ar putea fi introdusă cel mai probabil la începutul verii, urmând să fie plătită o singură dată, la prima înmatriculare a mașinii. Taxa ar urma să fie cuprinsă între 50 de euro și 3.000 de euro, în funcție de norma de poluare. Actuala formulă de calcul ar urma să fie aplicată 3 ani, după care va fi înlocuită cu un impozit progresiv plătit de toți proprietarii de mașini, după model german, conform Știrile TVR. Informaţia însă nu e confirmată de ministrul Mediului.

Conform TVR, pentru calcul vor conta coeficientul de poluare și emisiile de dioxid de carbon, aceasta fiind varianta actuală de lucru, conform sursei citate.

Vechea taxa auto se calcula pe baza normei de poluare şi a anului de fabricaţie, plus capacitatea cilindrică. Cert este că eliminarea ei a avut un impact imediat. Avem cel mai vechi parc auto din istoria măsurătorilor făcute în ultimii 10 ani în România. Vârstă medie a maşinilor a trecut de 13 ani, iar în 2007 această era de doar 8 ani.

Ministrul Mediului a declarat însă că în perioada următoare nu va fi lansată nicio taxă de timbru. Graţiela Gavrilescu a spus că formula noii taxe auto trebuie să fie realistă şi să se bazeze pe principiul „poluatorul plăteşte”.

„Vreau să precizez că nu este vorba despre nicio taxă de timbru care ar putea să fie lansată în perioada următoare. Nu facem niciodată promisiuni sau lansăm în spaţiul public lucruri care să nu fie adevărate şi lucruri care să nu fie fundamentate. Vă rog să luaţi de bun numai ceea ce că comunic eu şi cred că v-aţi obişnuit că sunt om extrem de corect şi nu vorbesc niciodată din ceea ce mi se spune şi din ceea ce văd, ci din ceea ce scrie la lege”, a spus ministrul Mediului Graţiela Gavrilescu, în conferinţa de lansare a Programului „Rabla”.

Oficialul a adăugat că variantele vehiculate în mass-media cu privire la cuantumul unei eventuale taxe auto sunt neadevărate: „Ceea ce s-a vehiculat ieri (miercuri 14 martie 2018, n.r.) în anumite zone mass-media nu sunt lucruri adevărate. Niciuna dintre valorile respective nu este adevărată. Nici măcar nu ne-am gândit la ele, pentru că deocamdată eu spun că mai bine să nu ne grăbim, ci să facem lucrurile încet şi sigur, pe un număr mare de ani, astfel încât să putem să avem grijă de sănătatea populaţiei şi mediul să nu fie poluat. Ca atare, grupul de lucru încă nu şi-a finalizat punctul de vedere pentru că înseamnă multe studii pe care noi, toţi cei implicaţi în grupul de lucru, trebuie să le facem. În acelaşi timp, dorim ca fundamentarea unei valori să fie făcută în baza unei formule de calcul din care cetăţeanul să înţeleagă ceva, nu să fie o formulă de calcul din care nici măcar matematicienii să nu înţeleagă.

Transmit tuturor românilor că nu este vorba despre niciun fel de taxă de mediu, de poluare sau cum s-o mai numi ea, în perioada următoare şi nicidecum despre valorile care s-au vehiculat. Sunt pur şi simplu speculaţii. Nu avem termen limită, pentru că ne dorim foarte mult ca, în momentul în care ieşim cu o formulă, aceea să fie o formulă realistă, care să fie comparativă cu ceea ce se întâmplă în alte ţări membre ale Uniunii Europene şi să fie o formulă din care să reiasă clar că va plăti cel care poluează. De asemenea, vom ţine cont de toţi factorii de poluare”, a explicat ministrul Mediului.

La Fondul de Mediu se discută pe marginea unui proiect de lege privind reintroducerea taxei de poluare. Normativul ar trebui să intre în vigoare în vara acestui an, dar are două variante de lucru – una pentru mașini și o alta pentru combustibil. Ele sunt în contradicție și încă nu se știe care va fi varianta finală.

Taxa de mediu pe mașini are drept scop reducerea importurilor second hand, din cauza cărora a crescut numărul de rable în România, scrie libertatea.ro. Peste 630.000 de maşini vechi au fost înmatriculate anul trecut, iar fenomenul ar putea lua amploare în 2018. Peste 120.000 de maşini au fost omologate deja de la începutul anului. Cu peste 20.000 mai mult decât în perioada similară a anului 2017. Este evident că fenomenul trebuie stopat.

Astfel, în funcție de coeficientul de poluare și emisiile de dioxid de carbon, valoarea noii taxe de mediu ar urma să varieze între 20 de euro și 3.000 de euro.

Tot la Fondul de Mediu există o a doua variantă a taxei, care să se aplice la carburnat, adică la pompă. Ideea acestui proiect este să descurajeze plimbarea cu autoturismele prin oraș și să trimită populația către transportul în comun.

Surse din Ministerul Mediului au declarat, pentru Libertatea, că aceste planuri nu sunt încă în faza de proiecte de lege în adevăratul sens al cuvântului. Mai mult, specialiștii în mediu sunt de părere că și în prima variantă, cu taxa pe mașini, și în a doua, cea pe combustibil, este puțin probabil ca noua taxă să reducă importul de autovehicule la mâna a doua și aglomerația din marile orașe.

Noua taxă auto 2018 va fi introdusă cel mai probabil la începutul verii, urmând să fie plătită o singură dată, la prima înmatriculare a mașinii. Varianta de lucru în acest moment prevede că mașinile vor fi taxate între 50 și 3.000 de euro.

La 1 ianuarie 2007 a apărut taxa de primă înmatriculare. Pe 19 februarie 2009, taxa a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea ei cu o treime. Din 30 ianuarie 2012 şi până la 31 decembrie 2012, taxa a fost suspendată, iar cei care apucaseră să o plătească urmau să primească banii înapoi.

Din 15 martie 2013 a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculată exclusiv pe baza emisiilor poluante.

În Bistriţa-Năsăud au fost depuse 14.476 de cereri de restituire a taxei auto din care 1635 sunt sentinţe definitive, 1200 sunt cereri pe cale administrativă pe legea veche, iar 11.461 de cereri sunt în baza Ordonanţei Guvernului 52/2017.

Etichete

5 comentarii

  • foarte bine, sunt prea multe afumatori si lego (masini facute din mai multe bucati) pe drumurile si asa prea aglomerate.
    în germania ca sa te plimbi cu afumatoarea prin buricul târgului trebuie sa ai bulina verde în parbriz.

  • Sper sa n o aplice cum a fost timbru de mediu ,fact ce duce la o mare teapa si nici in impozit anual ,e mai grav ,cel mai corect ar fi sa se aplice taxa in combustibil cand mergi cu ia nu,ca doar atunci poluezi ,asta este cel mai corect ,mergi cu masina platesti ca poluezi ,dar daca s ar adeveri ca o va introduce va pierde mult psd ul ,oricum ei vor disparea incet incet faptul ca ei vor incerca tot timpul sa schimbe legile justitiei,taxa auto ,legea defaimarii ,deja sondajele arata 27-28% scadere ,lumea sa prins la cei duc capul

    • cel mai bine sa se aplica in functie de norma de poluare a masinii.
      ai cotezt non-euro platesti pentru placerea de a-i afuma pe altii care nu-s obligati sa-ti înghita tie noxele.
      ca si cu legea anti-fumat, mergi la restaurant fara sa le inhalezi la altii fumul, nu?!?
      cei mai avantajati ar trebui sa fie cei cu norma euro 6 si ca sa fim îngaduitori si cei cu euro 5 ca totusi suntem tara de mâna a doua….si nu ne permitem masini noi.
      iar aia cu euro 2 si euro 3 ar trebui sa fie „stimulati” sa-si schimbe hârburile mai vechi de 12 ani, ca le-or iesit si caroseriile din garantie, deja încep sa se „dizolve”, majoritatea fabricantilor dau maxim 10 ani garantie la rugina.

  • Gruparea asta criminală și infracțională care conduce țara,e în stare să facă absolut orice pentru a scoate bani. Orice decizie vor lua,nu va fi în folosul cetățeanului. Veți vedea lucrul acesta.De ce să plătești 50 de euro dacă mașina ta are euro 6 de exemplu ? Nici într-o țară din Europa nu există așa ceva. Furt pe fața din start.Ne mai întrebăm de ce părăsesc oamenii țara. Pur și simplu acești infractorii care conduc România au reușit să dispere întreaga populație. Succes in alegeri PSD. Mai aveți puțin și o să vă votăm să vă duceți dracului .

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.