Actualitate

Profesorii români, prost plătiţi şi nemotivaţi. Directorii de şcoli, învăţaţi să rezolve aceste probleme

„Statul e falit. Vă rog să vă abţineţi în a transforma orice şedinţă, orice întrevedere într-un fel de hai să ne adunăm să dăm sfaturi statului. Da, statul ar trebui să aloce, dar nu o va face. Nu cred că statul va avea bugetul necesar pentru a avea un învăţământ de calitate. De ce sunt probleme în România? Ca economist am următorul răspuns simplu: un profesor în Germania câştigă 3000 de euro pe lună, în România 300 de euro pe lună”, a spus conf. univ. dr. Sebastian Văduva la o întâlnire cu inspectorii şcolari şi directorii de şcoli din Bistriţa-Năsăud.

La conferinţa cu tema „Provocări globale în învăţământ şi metode de bune pratici în managementul academic românesc”, Sebastian Văduva a spus că învăţământul are probleme peste tot în lume, nu doar în România, unde „trunchiul e bun”.

„Nu avem nevoie să tăiem copacul, dar e nevoie să îi dăm un pic de altoi. Avem provocarea economică. Adică nu avem bani. Trebuie să găsim metode în a finanţa învăţământul cu bani care nu există. Vreau să vă văd care faceţi fără bani! Hai să vedem cum putem obţine rezultatele pe care ni le dorim, dar fără bani”, i-a provocat el pe managerii de şcoli din judeţ.

„De 30 de ani, în România, de când a căzut comunismul, iar noi am ieşit la rampa de lansare şi am fost în SUA, la Londra şi în alte ţări şi lumea ne-a întrebat de ce suntem noi buni, am răspuns că suntem ieftini. Avem în ADN-ul nostru o meteahnă numită forţă de muncă ieftină. Învăţământul este un drept garantat de Constituţie, iar noi toţi suntem slujbaşi publici. Niciunul nu facem chestia asta pentru bani, nu? Problema este că fiecare ne confruntăm cu realitatea în care trăim. Cel mai egal loc de pe lume este casieria unui supermarket. Te duci acolo şi pe nimeni nu interesează câte doctorate ai, ce lucruri sociale faci. Se uită vânzătoarea la noi şi spune: atâta costă! Şi cere preţuri europene”, a explicat Văduva.

În opinia sa, profesorul român are două probleme: este prost plătit şi nemotivat.

„Dacă noi ca şi manageri academici în România rezolvăm cele două probleme, părerea mea este că am rezolvat 80% din problemele învăţământului. Dacă găsim un mecanism prin care putem finanţa legal, etic, transparent, omenos, profesorii, şi dacă găsim un mecanism să-i motivăm părerea mea este că munca noastră este rezolvată”, a explicat el. .

În ce priveşte motivarea, aceasta nu e neapărat legată de partea financiară.

„Frustrarea numărul unu pe care o au dascălii din România este una legată de schimbare. Prea multă schimbare. Asta este cauza stresului, în limbaj popular este „mâncătoria politică”. În învăţământ, mâncătoria e aşa de mare fiindcă miza e mică. Ne luptăm pe săli, pe laboratoare, ne mâncăm unul pe altul, ne batjocorim pentru că există foarte multă schimbare. Avem reticenţă faţă de nou. Calitatea este scăzută fiindcă, de multe ori lucrăm prin frică şi autoritate. A venit o hotărâre că, de azi înainte trebuie făcut aşa. Mecanismele pe care le avem, de prea multe ori, sunt mecanisme vechi”, a spus el.

Legat de finanţare, există soluţii alternative la a sta cu mâna întinsă la bugetul de stat.

„În decembrie anul trecut, am lansat un website, adoptaundascal.ro. Vrem să facem o platformă electronică de crowndfunding, în care foştii dumneavoastră elevi să vă nominalizeze şi să vă sponsorizeze legal, cu acte. Targetul nostru este Diaspora. Avem 4 milioane de români care au plecat şi la care vrem să începem să facem marketing şi să-i întrebăm dacă ţin minte profesorii din localitatea respectivă, nu aţi vrea să îl nominalizaţi? Persoana respectivă, prin reţelele de socializare, să îşi aducă prietenii şi să spună: eu pun 100 de euro, eu 50 de euro, în aşa fel încât banii să fie daţi la această sursă de crowndfunding, să se ia comisionul şi să fie daţi mai departe profesorului, transparent, legal. A doua soluţie este ca unui profesor să i se facă un cont gratuit de crowndfunding unde îşi postează nevoile şi vrea să zugrăvească sala, să facă un laborator informatic, etc. Transmite mesajul acesta automat tuturor foştilor elevi şi nu neapărat. Oamenii  pot să intre şi să finanţeze. A treia iniţiativă este să-i invităm să vină alături de noi ca şi codascăli, să ne ajute să facem schimb de experienţă, îmbunătăţiri, etc. E foarte controversat, ştiu. Mi s-a spus că sunt tâmpenii americane. Nu am nicio problemă. Din cele 20 de firme pe care le-am lansat, 16 au falimentat groaznic. Cel mai groaznic punct din viaţa mea a fost când aveam datorii de 130.000 de USD şi locuiam în pivniţa fratelui meu. Nu mi-e frică de faliment. Cred că adevăratul faliment e să nu faci nimic, să ridici din umeri, să spui că nu e nimic de făcut că nu ştiu care a luat puterea şi nu se poate face nimic”, a spus Sebastian Văduva.

Conf. univ. dr. a mai spus că în 2015, în România, 200 de milioane de euro puteau fi redirecţionaţi de firme şi persoane fizice, însă 78% din populaţie nu a făcut lucrul acesta.

„E o problemă de educaţie. Nu e o problemă că nu sunt bani, dar nu e cine să îi educe. E nevoie de acel manager academic, un mic evanghelist, să meargă la firme,a instituţii, la mass-media şi să vorbească despre această nevoie (de bani-n.r.)”, a explicat el

Inspectorul şcolar general Camelia Tabără a spus că povestea cu finanţarea din partea unor absolvenţi nu e SF. „O fostă colegă a mea de clasă a ajuns în America, a înţeles problema, a contactat Colegiul Liviu Rebreanu să doneze o sumă pentru şcoal al cărei produs este. Cred că trebuie să lucrăm cu toţii la asta”.

Mărioara Secheli, director al Şcolii Gimnaziale „Mihai Eminescu” Năsăud a spus, la rândul ei, că Dlaviu Sânmihăian, absolvent al şcolii, a donat la rândul lui peste 20 de computere Apple pentru laboratorul şcolii, singura lui pretenţie fiind aceea ca ele să fie utilizate în scop educaţional. „Nu am ştiut că aşa se numeşte – crowndfunding – dar suntem beneficiarii ei”, a spus Mărioara Secheli.

12 comentarii

  • Papa Francisc
    Ne ameninti mai rau ca un popa si esti mai prapastios ca o domnisoara de la meteo cand ne spune ca o sa ninga in decembrie
    Condamn de cate ori am ocazia concubinajul dintre popi si politicieni de dragul argintilor si sunt impotriva oricarei indoctrinari fie religioasa sau marxist ateista . Permiteti mi va rog o intrebare : deunde atata patos impotriva predarii religiei in scoli??
    Multumesc

    • Nu va faceți probleme, religia ,ca si majoritatea științelor, în școli este terfelita profesional de incompetenta celor „aleși” sa o predea. Viitorul școlii romanești este compromis iremediabil de către sistemul care-l manevrează politic. Pana nu va fi scos de sub talpa politica, prin dispoziție constituțională, nu se va putea face nimic în acesta țara.

  • De acord (in parte) cu ce spuneti, doar vă informez că această activitate a fost organizată tocmai de către „frații” creștini penticostali.

  • Iar recomandările sunt clare.
    Educaţia şi religia ar trebui abordate separat de către factorii politici.
    În alte cuvinte, nimeni nu v-ar împiedica să mergeţi la biserică, la şcoala de duminică religioasă pe care o doriţi, dar învăţământul public ar trebui doar să prezinte religia dintr-o perspectivă minimală epistemică, de istorie a religiilor.
    Şcolile ar trebui să atingă subiectul religiei, perspectivă cognitivă dar nu a forma credinţe particulare.
    Sunt mult mai multe studii favorabile ..despre revenitul ateilor vs a persoanelor religioase , toleranţă vs intoleranţă, proporţii categorii religioase în închisori ..dar şi defavorabile la capitole de coeziune socială etc. Avantaje dezavantaje.
    Dar e foarte clar că aspectul relatat de Papa Francisc, B.O.R şi politicile pe partea cultelor , bugetelor alocate materiei religie în învăţământ, programei acelor materii, manipulării părinţilor şi copiilor sub presiunea socială a comunităţilor locale,conservatoare şi înapoiate, creează probleme la nivel de resurse umane pe mai târziu.

  • Nu cred că e bine să copiem modelul american, să ajungem să cerşim la bogati si la firme. Să ajungem in situația să ne dea câti bani vor ei, si la cine vor ei.
    Ar trebui să urmăm modelul european, cu precădere modelul scandinav, in care îi impozităm pe bogati cu 40% (sau chiar mai mult) si alocăm 7% din PIB pentru invătământ.
    Unde-i lege nu-i târguială, punct !!!

    • Ca sa impozitezi cu 40% trebuie sa oferi o infrastructura pusa la punct, o legislatie fara dubii, sa veghezi ca piata sa se desfasoare corect concurential etc.
      In plus, in mod cert o parte din cresterea impozitarii se va rasfrange in pretul produselor.
      Ca sa nu mai vorbim de faptul ca am deveni neatractivi pentru altii care ar dori sa faca afaceri aici.
      Iar ideea de a cersi mi se pare gresita din start.

  • Adrian C
    Daca doar impozitam impozitam bogatii pleaca in paradisuri si ramanem noi si apoi ce mai impozitam?
    Cu o pojghita subtire de experienta in strangerea de fonduri in diferite situatii pot sa spun ca cel mai putin doneaza bogatii.
    E mai usor sa aduni bani de la oamenii de rand decat de la bogati ( cu exceptia faptului ca au dorinta de a epata)

  • Directorii de scoli di indpectorii invatati sa ia si sa dea….. Asta trebuia scris in titlu. Directorii au puteri enorme acum dar nu fac nimic prin scoli dtsu Numai la ciupeals pe cine sa mai angajeze pe unde se poate si cine mai da. Nu fac un proiect nu acceseaza fonduri. daca fac altii bine ei nu fac nimic dosr la salariu se gandesc de unde sa mai creasca!!!! Putorile!!!!

  • da, Domnu`aista Văduva e popopagandist/propovăduitor in religia sa (neoprotestanta- penticostal sau baptist) vorbeste româneste cam anapoda! Auzi ”manageri academici”! Păi frate, în limba româna ”academia” este asociată cu universitea, în nici un caz cu inspectorii școlari…
    Ar trebui sa aiba un pic de bun-simț și să roage pe cineva să-l ajute, să-i revada ”discursul” ca pana nu este corectat el este și rămăne un discurs în ghilimele!!!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.