(FOTO) Activitatea instanțelor de judecată din Bistrița-Năsăud este afectată vineri de protestul grefierilor. La inițiativa Sindicatului Național al Grefei Judiciare Dicasterial, și două treimi dintre grefierii care lucrează la Palatul de Justiție Bistrița au ieșit în fața instituției la protest, nemulțumiți, printre altele, de faptul că salariile lor au fost calculate greșit, fapt ce va avea drept consecință plafonarea veniturilor a aproximativ 80% din grefieri până în anul 2022. Cealaltă treime asigură activitatea în instituție.
De asemenea, sindicaliștii mai afirmă că personalul auxiliar de specialitate reprezintă singura categorie profesională al cărui salariu net nu a fost majorat cu procentul de 25%. Doar aproximativ 20% din totalul angajaților au beneficiat de mărire, și „numai etapizat pentru anii 2019-2022“.
Iar lista nemulțumirilor continuă :
- Cuantumul total al sporurilor la care este îndreptățit personalul auxiliar de specialitate și conex, în conformitate cu dispozițiile legii salarizării, este acordat diferențiat de către angajatori, în prezent existând o salarizare neunitară între funcții care au același grad, gradație și vechime, deși personalul își desfășoară activitatea în aceleași condiții de muncă, aspect sesizat de două ori de fostul Ministru al muncii și justiției sociale. Limitarea cuantumului sporurilor cel mult la nivelul acordat în luna decembrie 2018, înseamnă, pe de o parte, blocarea oricăror demersuri efectuate în încercarea de a înlătura discriminarea instituită, iar, pe de altă parte, deschide calea angajatorilor care au acordat procentul integral al sporurilor în raport de dispozițiile Legii nr. 153/2017, de a diminua cuantumul acestora, ceea ce înseamnă scăderea salariilor cu până la 15%.
- Modul eronat de calcul al salariilor de bază, recunoscut, atât prin decizii administrative, cât și, în paralel, prin hotărâri judecătorești, definitive, Guvernul însă refuză o intervenție legislativă pentru corectarea coeficienților din grilă.
- OUG nr. 114/2018 cuprinde prevederi relative și la plata eșalonată a sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea categoriei noastre profesionale, inclusiv în ceea ce privește plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești devenite executorii în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2019, având ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eșalonată a acestor sume, ceea ce conduce la o dublă discriminare, cu atât mai mult cu cât modul greșit al salariilor subzistă din anul 2015, iar plata acestor drepturi ar putea constitui o îndreptare parțială a prejudiciului adus.
- OUG nr. 6/2019 vine și eșalonează plata retroactivă a drepturilor salariale recunoscute prin decizii administrative ca urmare a neaplicării sau aplicării eronate a legilor de salarizare succesive.
- Începând cu luna ianuarie 2019, categoria profesională, alături de alte categorii din sistemul bugetar, beneficiază de dreptul la acordarea indemnizației de hrană prevăzută de art. 18 din Legea nr. 153/2017. Există situații în care indemnizația de hrană nu a fost acordată sau a fost acordată în alt cuantum decât cel prevăzut de lege. Acordarea indemnizației de hrană afectează acordarea sporurilor de care beneficiem, în condițiile legii, sub aspectul cuantumului, întrucât este inclusă la calculul procentului de 30% prevăzut de art. 25 din Legea nr. 153/2017 în care trebuie să se încadreze ordonatorii de credite.
- Astfel, ordonatorii de credite vor avea de ales între neacordarea indemnizației de hrană și păstrarea sporurilor sau acordarea indemnizației și acordarea în procent mai mic a sporurilor, pe măsură ce personalul va atinge nivelul salariului de încadrare prevăzut pentru anul 2022 și, implicit, aplicarea legii salarizării, concret, scăderi salariale cu până la 15%.
- Indemnizația de hrană trebuie să fie exceptată de la calculul procentului de 30% prevăzut de art. 25 din Legea nr. 153/2017 în care trebuie să se încadreze ordonatorii de credite care au calitatea de angajatori pentru categoria noastră profesională, acordarea acesteia și schimbarea modului de impozitare reprezentând o măsură electorală și un artificiu fiscal, pentru bugetari.
- În perioada 2019-2021, munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcții de execuție sau de conducere, precum şi munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru se vor compensa numai cu timp liber corespunzător acestora.
”Este de notorietate faptul că specificul activității personalului auxiliar de specialitate, la care se adaugă volumul de activitate din instanțe și parchete, implică efectuarea de ore suplimentare.
Potrivit evidențelor, munca suplimentară efectuată de personalul auxiliar de specialitate depășește cu mult cele 360 de zile prevăzute de Codul muncii, iar activitatea specifică nu permite compensarea acestora nici măcar cu timp liber corespunzător“.
Situația lor este cu atît mai grea cu cât, spre deosebire de alte categorii de bugetari, personalului auxiliar de specialitate îi este interzisă desfășurarea oricăror alte activități, cu excepția celor didactice, salariul reprezentând singura sursă de venit. Astfel, potrivit art. 77 din Legea nr. 567/2004:
(2)Grefierilor le este interzis:
a) să desfăşoare activităţi comerciale, direct sau prin persoane interpuse;
b) să desfăşoare activităţi de arbitraj în litigii civile, comerciale sau de altă natură;
c) să aibă calitatea de asociat sau de membru în organele de conducere, administrare ori de control la societăţi civile, societăţi comerciale, inclusiv la bănci sau la alte instituţii de credit, societăţi de asigurare ori financiare, companii naţionale, societăţi naţionale sau regii autonome;
d) să aibă calitatea de membru al unui grup de interes economic.
Personalul auxiliar de specialitate din instanțe și parchete este alcătuit din: grefieri, grefieri-arhivari, grefieri-registratori, grefieri documentariști, grefieri statisticieni și specialiști IT, iar personalul conex este format din agenți procedurali, aprozi și șoferi și reprezintă cea mai numeroasă categorie profesională din sistem, aproximativ 8000 de persoane.
Saracii…protestează că au salarii mici…doar 5000-6000 lei/luna… sărăcii…
Săracii…au salarii mici…5000-6000 lei net/luna… săracii
Cei ce comentați aiurea, mai bine v-ați interesa, care este procentul de contribuție a acestei categorii profesionale în redactarea motivațiilor la soluțiile judecătorilor, în desfășurarea efectivă a actului de justiție, în activitatea de registratură și arhivare, etc.
Oare pentru judecători, salariile pe care le primesc, sunt justificate în raport cu cele ale personalului ce protestează ???
Oare pot ei realiza actul de justiție fără acest personal ???
Părerea mea este că NU.
Sunt dezamăgit că judecătorii, principalii beneficiari a muncii depuse de acest personal, nu participă și nu susțin public, protestul lor.
Mă scuzați d-le Crăciun…dar din motivele expuse de dvs. aveți veniturile acestea. Alții care au aceleași studii că dvs și același volum de munca…doar că…ghinion…la privat…trăiesc cu 2000-2500 Ron/luna…așa că protestul dvs mi se pare deplasat.
Pentru Adrian.
Numele meu este real. Pentru a putea dialoga cu d-voastră, un elementar bun simț, vă obligă să vă identificați. Nu cred că sunteți o lepădătură.
Concluzia, că aș avea veniturile acestea, este falsă. Sunt pensionar și nu am pensie specială.
Va doresc multă sănătate și pensie lungă (sincer din inimă). Doamne ajută!