Actualitate Recomandări

PSD va avea premier începând cu luna mai a anului viitor, asigură liberalii

Premierul Nicolae Ciucă le-a dat asigurări celor de la PSD că vor avea funcția de prim-ministru începând din mai 2023 și că acordul prin care s-a format coaliția va fi respectat. El a declarat că ceea ce a spus deputatul PNL Alexandru Muraru la începutul lunii, când a sugerat că PNL va avea funcția de premier și după mai 2023, a fost „doar o opinie”.

”Ceea ce vă pot spune cu certitudine este că, în acest moment, rotația la funcția de premier se va produce pe 25 mai, așa cum am stabilit în momentul în care s-a coagulat această coaliție. Ceea ce au apărut ca opinii, a fost doar o opinie, noi discutăm cu realitatea faptelor, realitatea angajamentelor, iar în realitate așa urmează să se întâmple”, a spus Nicolae Ciucă.

Deputatul PNL de Iași Alexandru Muraru declarase la începutul lunii că ”a schimba un premier cu un an înainte de alegeri, în plin conflict la marginea granițelor României nu ar fi un semnal bun”, sugerând că Nicolae Ciucă va rămâne premier și după mai 2023, în ciuda acordului dintre PSD și PNL. PNL a clarificat, ulterior, însă, că nu există nicio intenție a partidului de a nu se ține de cuvânt în privința cedării funcției de prim-ministru către Marcel Ciolacu, așa cum este prevăzut în protocolul Coaliției.

Ulterior, Marcel Ciolacu a spus că dacă nu se va face rotativa, ”nu e altă variantă decât alegerile anticipate”.

Liderii celor trei partide au stabilit un sistem de rotativă, în care intră premierul și ministerele Finanțe, Justiție și Transporturi. Astfel, din vara anului 2023, premierul ar urma să fie de la PSD, iar cei de la PNL vor avea ministerul Finanțelor și ministerul Transporturilor. Justiția ar urma să treacă la PSD.

Etichete

4 comentarii

  • Motto:
    „Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale”
    (Ion Luca Caragiale- O scrisoare pierdută)

    Ghinion! Klaus Iohannis, este de fapt artizanul actualei coaliţii de guvernare PSD- PNL- UDMR , formată din partide care își urmăresc, fiecare, propriile interese. Este un guvern alcătuit din 3 formațiuni, in care unul trage hăis, altul cea, blocând orice program de reforme.
    România este singura ţară din Uniunea Europeană care nu a făcut reforma administrativ-teritorială a ţării. Noi încă ne conducem după legi comuniste din 1968, adică centralism democratic-socialist, în plin capitalism democratic-european. Ori acest centralism este o frână a dezvoltării economice. Prin regionalizare s-ar desfiinţa foarte multe structuri inutile populate cu tot felul de nepotisme. Un alt avantaj este decimentarea reţelelor clientelare construite in timp de peste 50 de ani. Dacă s-ar sparge astfel de strcturi, s-ar crea şansa ca România să renască administrativ ca ţară.
    Asadar, pentru reducerea cheltuielilor de funcţionare a statului, sunt necesare reforme structurale profunde precum:
    -Reducerea numărului de ministere la 15-16, la fel cum este in Franţa şi Germania;
    -Desfiinţarea agenţiilor şi instituţiilor care nu sunt neapărat necesare, atribuţiile lor putând fi preluate de alte instituţii, simultan cu o descentralizare reală;
    -În administraţia locală, păstrarea acelor primării care servesc peste 8.000 de cetăţeni, şi comasarea celorlalte;
    -Reducerea numărului de judeţe la 16, într-o primă etapă, apoi la 8, echivalente cu regiunile de dezvoltare;
    – Înlocuirea instituţiilor care servesc acum cetăţenii prin numerosi funcţionari, cu aplicaţii informatice care funcţionează nonstop, online.
    Dacă nici acum, când din cauza crizelor multiple a ajuns cutitul la os, Guvernul de coalitie PSD-PNL-UDMR cu o majoritate parlamentară de peste 70%, nu are curajul să facă reformele interne atât de necesare si să renunte la centralizarea excesivă care a devenit o frână în calea progresului economic, atunci când?!

    Chiar si la atragerea de fonduri europene au existat sincope deoarece România nu a fost in stare sa facă o reforma administrativ- teritoriala compatibilă cu structurile europene. Din această cauză diferențele economice dintre județe sunt imense, iar birocrația omoară multe proiecte în fașă, desi dispune de un aparat administrativ supradimensionat, dar fără ca acesta să facă nimic. De aceea, trebuie recurs la o restructurare a acestor unități administrativ- teritoriale pentru ca structurile respective să fie compatibile cu cele europene, să devină funcționale si eficiente economic, deoarece in prezent cele mai multe dintre judete sunt adevărate feude pentru baronii locali. Trebuie in sfârsit să fie realizată regionalizarea, dar nu formal asa cum o avem acum, cu ADR-uri (Agentii de Dezvoltere Regională) ca organizații nonguvernamentale, ci cu regiuni administrative funcționale, cu forță juridică, adică să poți merge direct la Bruxelles să depui proiecte pe bani europeni fără să mai fi nevoit să treci prin București.
    Ba mai mult, există două căi de a face regionalizarea. Prima este prin revizuirea constitutiei si introducerea categoriei administrative de “regiune” in legea fundamentală. A doua cale este mai simplă si se poate face fără modificarea constitutiei , printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor judete in structuri administative mai mari. Aceasta se poate face mai simplu prin reducerea numărului de judete si păstrarea denumirii de “judet” prevăzută in actuala constitutie. Este modelul Poloniei care a făcut regionalizarea in 1999 prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare cu judetele de la noi) in 16 mari voievodate pentru a corespunde cerintelor Uniunii Europene.
    În plus la noi dintre cele 3.228 de orase si comune sau UAT -uri (unităti administrativ-teritoriale), cel puţin 1.000 nu-şi pot asigura din venituri proprii, cheltuielile de funcţionare şi a oferi servicii minimale pentru viaţa cetăţenilor: salarii, iluminat public, gospodărire. Toate stau cu mâna intinsă si se bazează pe transferuri de la bugetul central sau de la bugetul judeţean.
    De aceea, in loc de tot felul de tergiversări fără noimă trebuie făcută cât mai curând posibil reforma administrativă. Pentru asta e nevoie de curaj politic şi de oameni cu pregătire solidă si nu de figuranti, precum acesti indivizi lamentabili.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.