Anul şcolar 2017-2018 a început în Bistriţa-Năsăud cu 45.373 de elevi şi preşcolari, mai puţini faţă de anul trecut cu 5%. În schimb, a crescut la 3700 numărul profesorilor, în special a suplinitorilor calificaţi şi a celor cu studii necorespunzătoare postului, adică necalificaţi.
„Remarc o scădere cu 5% a populaţiei şcolare. E acelaşi trend. Principala cauză este scăderea demografică”, a explicat inspectorul general la şedinţa Colegiului prefectural.
În schimb, numărul cadrelor didactice a crescut per ansamblu, însă nu a celor titulari, aşa cum ar fi fost de dorit, ci a suplinitorilor calificaţi şi a celor cu studii necorespunzătoare postului, adică necalificaţi
„Cred că e cam drastic să spui necalificaţi fiindcă aici avem absolvenţi de facultate în ultimul an care nu şi-au dat licenţa sau ingineri care au specializarea, dar nu au modulul psihopedagogic sau tot felul de alte situaţii în special pe învăţământul tehnic unde calificările sunt foarte stricte şi corelate cu anumite specializări. Totalul e în creştere, ceea ce pare oarecum suprinzător, mai puţini copii şi mai multe cadre didactice. Am o explicaţie pentru asta. Conform statutului, cadrele didactice care au gradul I şi 25 de ani vechime au dreptul să solicite normă didactică de 16 ore în loc de 18. La numărul de norme ne-am putut permite şi am cerut tuturor directorilor să normeze personal calificat pentru ciclul primar la limbă străină şi la sport fiindcă am început să avem absolvenţi care vin şi solicită. De asemenea, avem o creştere a numărul de copii cu cerinţe educative speciale (CES) şi fiecare copil cu CES creşte cu trei numărul de copii într-o clasă. Aici aş considera eu că e explicaţia pentru cele două tendinţe”, a spus inspectorul şcolar general.
A scăzut în schimb numărul pensionarilor chemaţi la catedră de la 104 anul trecut la 94 anul acesta şi a celor asociaţi de la 430 la 389. Şi numărul profesorilor titulari e în scădere, de la 2882 anul trecut la 2835 anul acesta.
Totodată, a mai crescut şi numărul angajaţilor din şcoli, alţii decât profesorii, atât a personalului auxiliar, cât şi a celui nedidactic.
„Am şi aici o explicaţie. Pentru personalul nedidactic am avut foarte multe solicitări. Spre exemplu, Colegiul Naţional Liviu Rebreanu sau Petru Rareş având mai multe spaţii după ce au fost reabilitate ne-au solicitat personal suplimentar ca personal nedidactic. Am ami angajat fochişti, şoferi şi am încercat să acoperim toate nevoile şcolilor cu încadrare în norme şi posturi ca să putem asigura salarizarea”, a spus inspectorul şcolar general.
În total, sunt 440 de angajaţi ca personal auxiliar în şcoli faţă de 429 anul trecut şi 800 personal nedidactic faţă de 792 în anul şcolar trecut.
Foto: arhivă repartiţii suplinitori ISJ
Adaugă comentariu