Directorul Complexului Muzeal Bistriţa-Năsăud, Alexandru Gavrilaş, s-a arătat încântat de expoziţia propusă de Radu Hangan.
„Sunt patru artişti tineri care expun pictură şi grafică, dar şi câteva desene. Sunt patru prieteni care se învârt în jurul lui Radu Hangan, absolventul Academiei de Artă Oradea. El i-a adus la Bistriţa pe Ieronim Moruţ şi Tudor Frâncu, lor alăturându-li-se şi Paul Târziu, profesor la Liceul de Arte Corneliu Baba. Dacă întrebăm ce au în comun, putem discuta de tehnică şi cercetare. Toţi patru cercetează modalităţi de folosire a spaţiului plastic, a culorii, a limbajului, a semnelor. Unii folosesc diverse expresivităţi, fizionomii. Au şi nişte titluri interesante şi îi invit pe bistriţeni să le studieze. E o expoziţie binevenită, fiind un fel de anticameră a galeriei clasice pe care o are, de fapt, muzeul”, a spus Alexandru Gavrilaş.
Radu Hangan, cel care a avut ideea expoziţiei, ne-a explicat că s-a întâlnit cu foştii lui colegi la Cluj şi s-a gândit să-i invite să expună la Bistriţa, iar Paul Târziu li s-a alăturat în mod firesc. „Eu am folosit seminţe de floarea soarelui, bubbels care se pune la împachetat, silicon, acrilice industriale. Am vrut să fie ceva diferit fiindcă lumea e plictisită deja, e suprasaturată din punctul de vedere al imaginii şi atunci ca tehnică am vrut să aduc ceva nou, dar nu e ceva complicat. Pur şi simplu fiecare a venit cu ideile lui, de-asta nu avem un nume pentru expoziţiei. Nu ştiu dacă eu m-am descoperit ca artist. Pur şi simplu îmi place, mă joc, mă bucur de ce fac în fiecare zi. E ca şi cum te dai pe bicicletă sau zbori. Ce e catalogată în timp, asta nu mă interesează. Îmi place ceea ce fac. Atât! Arta se poate duce spre latura pozitivă sau negativă. Lucrările mele sunt mai vesele fiindcă aşa ar trebui să fim toţi, optimişti, să ne bucurăm de ceea ce avem, să nu mai fim pesimişti”, ne-a spus Radu Hangan.
Tudor Frâncu ne-a mărturisit, la rândul lui, că a adus la Bistriţa lucrări „duse spre realism”. „E un realism mai fantastic, un realism de o inspiraţie poate un pic mai ternă, scoasă din zona conştientului. Am o pasiune adevărată pentru pictura clasică, veche, pentru curentul manierist şi oarecum încerc să combin, în lucrările mele, un pic din această parte mai specială a manierismului cu tendinţele artei actuale. Am ales ochi albaştri fiindcă e o chestiune mai atipică, iar personajele cărora le-am aplicat aceşti ochi albaştri practic sunt nişte sculpturi clasice. De exemplu, am Sfinxul, am o pictură renascentistă pe care am redesenat-o şi am pus aceşti ochi albaştri, un fel de a da viaţă, dar într-un mod mai straniu, o sculptură, o materie inertă care poate căpăta o viaţă mai specială, albastră dacă o pot numi aşa. Noi îmbinăm aici stiluri, idei şi genuri diferite. Noi trei, eu, Ieronim şi Radu, toţi avem înclinaţie spre portret, dar cu toate acestea fiecare are o anumită direcţie, o cale într-o anumită zonă. Personal sunt mai clasic, Radu e foarte popart, iar Ieronim este extrem de expresionist. Avem aici o trăire în trecut, o trăire interiorizată şi una mai contemporană, mai actuală”, a spus artistul.
Paul Târziu a spus că artistul, după ce pictează, nu mai contează. „Eu mă simt în plus. Odată pictate aceste lucrări, eu nu mai contez. Tablourile sunt mai importante. Când le expun undeva eu nu mai vreau să fiu acolo, dar sunt aici pentru că aşa e frumos. Nu aş putea spune că am un stil al meu pentru că încerc să nu mă repet, dar undeva expresionist, liric, am mai multe, undeva în zona abstractului”.
Despre lucrările celor patru a vorbit şi istoricul de artă Vasile Duda. Expoziţia poate fi vizitată timp de o lună.
Adaugă comentariu