(FOTO) În cadrul Târgului Mare al Bistriței, în Biserica Evanghelică a avut loc o rugăciune comună a reprezentanților bisericilor istorice din Transilvania, fiind reconfirmate totodată angajamentele din ”Declaraţia de la Bistriţa”, semnată în 25 august 2013, în aceeași locație, după cum Timp Online a scris aici. Preoții au citit ”Declarația de la Bistrița” și au oficiat o binecuvântare ecumenică.
”Ne-am adunat să celebrăm un eveniment pe care mulți îl consideră unul istoric. Exact acum trei ani, în această biserică s-au strâns credincioși din bisericile istorice ale Transilvaniei împreună cu întâistătătorii lor, care au semnat așa numita ”Declarație de la Bistrița”. Inițiativa pornise de la domnul primar și a fost imediat îmbrățișată de întâistătătorii bisericilor noastre. Am zis atunci că am impresia că stau într-o catedrală ecumenică, sub bolțile ei s-au întrunit conducătorii bisericilor. Acolo unde este un episcop este o catedrală, iar atunci erau mulți. Faptul că biserici pe care istoria le-a despărțit se întâlnesc și găsesc un numitor comun nu este ceva obișnuit, nici măcar în aceastî țară locuită de atâtea confesiuni și etnii. Vedem că nu peste tot este pace între confesiuni, dar Bistrița face o excepție. Nu-mi aduc aminte ca în Bistrița să fi fost ceartă între noi, întotdeauna ne-am întâlnit în dragoste și bună înțelegere, fără să ascundem faptul că avem și diferențe. Cred că aceasta este măsura corectă: să descoperim ce avem în comun și să nu ascundem ceea ce ne desparte. Asta este esențial, la această atitudine ne-a chema domnul nostru Iisus Hristos. Fie ca acest moment al rugăciunii noastre laolaltă să nu încalce canoanele niciuneia dintre biserici, ci să fie o mărturie a dragostei frățești între confesiuni, între frați, între surori de diferite feluri care însă au un singur Dumnzeu și Îl iubesc cu adevărat”, a spus preotul paroh al Bisericii Evanghelice, Johann Dieter Krauss.
”Gândul mă duce la Testamentul Mântuitorului, ca toți să fie una. Rememorarea ”Declarației de la Bistrița” este dovada faptului că Dumnezeu lucrează prin oameni care se alimentează din dragostea lui Dumnezeu. Cât timp creștinătatea se va uita spre Hristos, lumea va dăinui”, a afirmat protopopul ortodox al Bistriței, Alexandru Vidican.
La final, primarul Ovidiu Crețu, care a venit la eveniment împreună cu viceprimarul Gelu Muthi și administratorul public al municipiului, Gelu Muthi, a declarat pentru Timp Online: ”Ceea ce s-a realizat la Bistrița în urmă cu trei ani e greu de închipuit că se poate întâmpla în altă parte, în România sau chiar în lume. Nu s-a mai întâmplat și nu pentru că oamenii nu s-au gândit să facă acest lucru, ci pentru că este extrem de greu să aduni bisericile istorice la acest nivel de reprezentare, să convină un text, o întâlnire comună. Atunci era și aniversarea celor 450 de ani de la sfințirea Bisericii Evanghelice, un eveniment foarte important pentru Bistrița, iar deschiderea de care au dat dat dovadă întâistătătorii bisericilor istorice din Ardeal de a dori să participe a fost impresionat și tonic. Am spus că unicitatea acestui eveniment dă Bistriței un atu formidabil în ecumenism. probabil că nu am fost capabili să valorificăm în continuare acest lucru, prin publicitate, turism, etc., dar probabil că vor venii alții care vor ști să o facă. Cert este că nu trebuie să lăsăm să fie uitat, este un moment de răscruce în istoria creștinismului din Transilvania. Trebuie să perpetuăm și să promovăm acest moment, să ne întâlnim aici măcar o dată pe an să aniversăm evenimentul. Noi am depus proiect de finanțare pe fonduri europene pentru reabilitarea Bisericii Evanghelice, îmi pare rău că nu va fi gata în 2017 când se vor împlini 500 de ani de la trecerea sașilor la evanghelism, ei fiind catolici înainte. Ar fi fost formidabil. Nu va fi finalizată până atunci, ci în lucru, dar în 2018 sau cel târziu în 2019 biserica va fi gata din toate punctele de vedere și vom încerca atunci să readucem în Bistrița pe semnatarii declarației din 2013 și nu numai pe ei. Vom încerca să facem din Bistrița un pol al creștinismului ecumenic și să valorificăm această forță a spiritului care naște din pământul bistrițean”.
”Declarația de la Bistrița”, 25 august 2013
”Noi, înalţii prelaţi ai bisericilor istorice din Transilvania, semnatarii acestei declaraţii, bazându-ne pe valorile fundamentale ale creştinismului, pe dragostea faţă de Dumnezeu şi respectul faţă de aproapele nostru, reafirmăm dorinţa noastră de a dezvolta relaţii corecte şi principiale între bisericile noastre istorice. Susţinem dreptul la o exprimare liberă, bazată pe bună credinţă, şi milităm pentru protejarea integrităţii şi a caracterului nostru multicultural, multietnic şi multiconfesional. Ne exprimăm convingerea că un dialog ecumenic autentic interconfesional bazat pe respect şi toleranţă poate conduce la o abordare corectă şi justă a vieţii religioase în folosul comunităţilor noastre. Într-o lume complexă şi mereu în schimbare, dragostea faţă de Dumnezeu şi respectul faţă de aproapele nostru zidit după chipul lui Dumnezeu trebuie să rămână elemente esenţiale ale unirii oamenilor în numele lui Hristos. Să respectăm religia şi cultura aproapelui nostru, să-l iubim ca pe noi înşine, şi în felul acesta să lăsăm moştenire generaţiilor următoare cultura comuniunii şi a diversităţii în unitatea dragostei creştineşti pentru oameni. Aşa să ne ajute Dumnezeu!”.
Semnatarii ”Declaraţiei de la Bistriţa” sunt: IPS Andrei Andreicuţ – Arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului şi Mitropolitul Clujului, Maramureşului şi Sălajului, Episcopul Greco-Catolic de Cluj-Gherla, PS Florentin Crihălmeanu, Biserica Română Unită cu Roma, Greco-Catolică, Episcopul Bisericii Evanghelice Confesiunea Augustană din România, Reinhart Guib, Episcopul Bisericii Reformate, Eparhia Reformată din Ardeal, Kato Bela, reprezentat prin Kovacs Istvan, consilier episcopal, ÎPS Gyorgy Jakubinyi, arhiepiscop romano-catolic, reprezentat de monsienorul Gered Peter, capelan papal, protopop paroh romano-catolic de Bistriţa, episcopul Bisericii Evanghelice-Lutherane, Adorjani Dezso, reprezentat prin decanul Koncze Arpad.
Astia dau mana cu mana ptr ce ?? Sa se duca gunoiul ??? haaaaaa…haaaa….haaaa
Gunoiul trebuie scos din oras cum dracul e scos din om.
Ai dreptate tizule…dar CUM, cu CINE și CÂND?
si eu ca si ostean al domnului am asteptat sa fiu invitat sa dau mana cu celelelate secte din bistrita!
si eu cu sectante. hhaa
asta nu e pt insecte !
Oare cand se termina cu prostia asta? Is mai multi popi, decat cetateni, ce imagine sinistra….Vedeti, ortodoxu tot ortodox, el in centru, crucea cea mai mare. Roman 100%, e de al nostru. Ceilalti sunt mai modesti, asa dupa buget si enoriasi.
De-a dreptul penibil, cu biserica goala …
In fiecare an, aceleasi personaje se tin de maini. Doar ei, care au aprin-o in urma cu 8 ani. In rest nimeni. Cine mai crede in prostia asta? Oare popii aia nu vad cat sunt de penebili? Poza asta spune multe.
bah o intrebare pentru astia ortohoxi romani: daca la voi e adevarul absolut inseamna ca in rai is numa ortohoxi romani si restul mapamondului in iad?
Toate confesiunile în liturghie cer unitatea credinței! Credinciosii s-au unit! Mai trebuie sa se unească preoții! Ei dezbina !
Referitor la ecumenism, toti declara ca sunt trup si suflet pentru refacerea unității universale a Bisericilor creștine, cu respectarea autonomiei lor, pe calea acordurilor și a dialogului teologic. In realitate, doar vorbe goale si nimic concret. Fiecare o tine pe a lui. Cat ecumenism este in gestul bisericii ortodoxe de a se face stapana pe bunurile bisericii greco-catolice confiscate abuziv in perioada comunista? Este cazul concret al bisericii din piata Unirii din Bistrita, cunoscuta si sub numele de „Biserica de la Coroana”. In anul 1893 biserica respectva (fosta a minoritilor) impreuna cu ansamblul manastiresc nefolosite la vremea respectivă, fusese cumpărate de Biserica Greco-catolică, cu suma de 35.000 de florini avand in vedere ca atunci romanii nu aveau voie sa isi construiasca biserica in interiorul orasului. În anul 1948 regimul comunist a desfiinţat Biserica Greco-catolică, lăcaşul de cult a fost preluat de către ortodocşi, iar in cladirile manastiresti a functionat multa vreme Muzeul bistriţean . Dupa 1989, nici macar biserica nu a fost retrocedata adevaratilor proprietari greco-catolici, ba mai mult ortodocsii au pus stapanire si pe cladirile manastiresti unde si-au instalat protopopiatul, sfidand orice lege a proprietatii si a bunului simt.
De pupat?????? Nu vedem nimic? Ne aratati o hora? Ce inseamna asta?