Actualitate

”Să nu ne îmbătăm cu apă rece”. Bistriţa nu poate avea tramvai, ci autobuze acţionate electric

Realizarea unei linii de tramvai pe traseul Viişoara - centru istoric - Unirea ar fi o ţintă falsă, un lucru pe care Bistriţa nu şi-l poate permite, a spus primarul Ovidiu Creţu, astfel că se va face proiectarea unei linii verzi de autobuze acţionate electric care să deservească inclusiv zona centrală a oraşului.

”Linia verede de transport public o vom proiecta în acest an, sperăm să obţinem şi finanţare. Din păcate, nu va fi posibil să realizăm o linie de tramvai, mi-aş fi dorit foarte mult, pentru că linia de tramvai prin centrul istoric ar fi schimbat definitiv şi categoric Bistriţa într-un oraş european. Din păcate, valoarea prezentată de cei care se ocupă de studiul de soluţie este enorm de mare, la prima strigare undeva către 300 de milioane de euro, deoarece ar presupune să refacem totul, din perete în perete, de la Viişoara până la Unirea. Chiar dacă am fi pornit cu linia de tramvai numai de la pasarelă, pentru că trecerea peste calea ferată ar fi extrem de costisitoare, tot aceleaşi probleme de costuri le-am fi avut. Cu toate reducerile făcute, ajunsesem undeva la 100 şi ceva de milioane de euro, ceea ce nu putem. Nu ne putem propune astfel de ţinte, ar fi false, ne-am îmbăta cu apă rece. E preferabil să organizăm ce putem, adică o linie de transport verde nu cu troleibuze, ci cu autobuze acţionate electric care să deservească inclusiv centrul istoric”, a afirmat primarul Bistriţei într-o conferinţă de presă.

Creţu a mai spus că Centrul intermodal de transport public este ”unul din marile obiective investiţionale ale municipiului”: ”Este vorba de transformarea completă a zonei cu o platformă pe care să ridicăm autogara, astfel încât transportul din afara oraşului să vină pe drumul de centură, să se oprească pe platformă de unde călătorii au varianta să fie preluaţi de mijloacele de transport în comun care deservesc oraşul, fie de taximetre. Şi cei care vor veni cu trenuri vor putea apoi să folosească transportul în comun din aceeaşi locaţie. Este un proiect extrem de important. PUZ-ul urmează să fie aprobat în următoarea şedinţă de CL, am primit toate avizele, inclusiv de la CFR”.

Primăria Bistriţa a realizat prin intermediul Universităţii Tehnice Cluj-Napoca studiul de oportunitate pentru realizarea investiţiei ”Linie verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau nepoluante”. Iniţial se vorbea, în cadrul acestei investiţii, de obiectivul ”Tramvai – linie verde de transport public pe traseul Viişoara – centru istoric – Unirea” care să unească, pe o lungime de 15 km, localităţile componente Unirea şi Viişoara, traversând centrul istoric prin str. Gheorghe Şincai, Piaţa Centrală, str. Dornei, Piaţa Unirii, str. Liviu Rebreanu.

Acum se încearcă depunerea unui proiect pe POR pentru reabilitarea străzilor respective şi realizarea benzilor de rulare, acolo unde se poate, pe traseul Libertăţii – Independenţei – Gh. Şincai – Dornei – Bistricioarei – Gen. Grigore Bălan – Calea Moldovei, reabilitarea staţiilor pe traseul Viişoara – Unirea, achiziţionarea de mijloace de transport electrice, amenajare garaj, staţii de încărcare, sistem e-ticketing.

AICI detalii despre proiectul Centrului intermodal în zona străzilor Rodnei – Gării – Industriei – Arţarilor – Trandafirilor – Tărpiului.

5 comentarii

  • Ma gandesc ca pe relatia Viisoara-Unirea s-ar putea folosi actuala cale ferata pe care ar putea circula un tramvai sau o rama de metrou usor.Ar fi necesare construirea catorva statii si electrificarea portiunii de la Gara pana in Unirea.Ar fi un mijloc de transport nepoluant care si-ar putea face loc prin traficul actual al CFR si ar lega majoritatea zonelor importante din acest oras.

  • Transmiteti-i primarului ca unii mai cunosc legislatia, deci sa termine cu minicunile. Finantarile UE sunt doar pt. troleibuze si tramvaie, nu si pt. autobuze (fie ele si „electrice”). Deci vom ramane la actualele cotetze poluante.

  • Referitor la ”Linia verede de transport public”,in mintea lui Cretu, lucrurile de schimba dupa cum bate vantul.Dupa ce, cu un an in urma sustinea ca doar tramvaiul ar civiliza Bistrita, ulterior insusi primarul Cretu recunostea ca varianta cu tramvaiul: ”Este o investiţie atât de costisitoare încât nu ne-o vom putea permite”, lasand o raza de speranta pentru troleibuze. Acum constata ca si troleibuzul ar fi prea costisitor. Astfel, ajunge la ultima solutie „adică o linie de transport verde nu cu troleibuze, ci cu autobuze acţionate electric care să deservească inclusiv centrul istoric” . Evident omul este total dus cu pluta. Cum sa nu fie posibil transportul public prin centrul istoric al Bistritei troleibuzul? Pentru troleibuz e nevoie doar de o linie electrica de contact, care poate fi instalata pe stalpii de iluminat existenti, eventual cu unele completari. In rest infrastructura de transport ramane aceeasi ca pentru autobuze, fie ele si actionate electric.

  • Vorbind de transportul electric în orașul cu cea mai mare firmă producătoare de baterii din țară și nu se face referire la ea, pare ceva nefiresc. Poate or fi baterii chinezești.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.