Prin Declaraţia 088, introdusă în februarie 2015 şi simplificată în vara lui 2016, un contribuabil este evaluat de către funcţionarii Fiscului din punct de vedere al capacităţii de a desfăşura activităţi economice în sfera TVA.
Formularul 088, obligatoriu în prezent pentru înregistrarea în scop de TVA, va fi eliminat, termenul de intrare în vigoare a măsurii fiind 1 februarie 2017.
Documentul a fost aspru criticat de reprezentanţii oamenilor de afaceri, din cauza creşterii birocraţiei. „Agenția Națională de Administrare Fiscală a analizat oportunitatea eliminării formularului (088) ”Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfãşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA” şi a decis renunţarea la acesta”, a precizat instituţia.
În urma unei analize, Fiscul a ajuns la concluzia că, în prezent, contribuabilii furnizează deja o serie de informaţii organelor fiscale prin formularele 010, 098 şi 099, iar ANAF deţine sau poate obţine de la alte institutii o serie de alte informaţii ce pot fi utilizate în evaluarea intenţiei şi capacitãţii de a desfãşura activităţi economice. „Pentru a evita blocarea activității de înregistrare în scopuri de TVA a contribuabililor si asigurarea continuitãþii activității economice a acestora, intrarea în vigoare a ordinului de abrogare a formularului 088 este 1 februarie 2017, pânã la această dată urmând să fie actualizată noua procedură, precum și aplicațiile informatice”, a precizat Fiscul.
După renunţarea la formularul 088, ANAF va folosi informaţii de care dispuine în propria bază de date cu privire la istoricul şi comportamentul fiscal al firmelor sau persoanelor fizice care sunt administratori, acţionari sau asociaţi în firme.
Declaraţiile fiscale se pot depune în continuare la sediile administraţiilor fiscale, deşi fostul preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), Dragoş Doroş anunţase că formatul de hârtie va fi complet eliminat de la începutul acestui an. Pentru a putea depune online declaraţiile este nevoie de semnătură electronică, care este eliberată de firme specializate la tarife începand de la 45 de euro si la care se adaugă costurile de reînnoire anuală a semnăturii respective. Deoarece până pe 25 ianuarie trebuiesc depuse mai multe tipuri de declaraţii fiscale, in aceasta perioada se formează cozi la sediile administraţiilor fiscale.
Adaugă comentariu