Actualitate

Se strânge laţul în învăţământ! Profesorii nu mai găsesc de lucru nici ca suplinitori

Profesorii care nu au obţinut media şapte la examenul de titularizare sau cei care, deşi cu medii mari, nu au avut pe ce se titulariza şi-au încercat norocul, luni, când Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud a repartizat, în trei centre, catedrele libere, dar care nu sunt valabile mai mult de un an.

La şedinţele publice de repartizare a suplinitorilor, organizate, luni, la Şcoala Gimnazială „Ştefan cel Mare”, Colegiul Tehnic InfoEl şi Şcoala Gimnazială nr. 4 Bistriţa au participat sute de candidaţi care nu au reuşit să ocupe un post titularizabil, având o valabilitate mai mare de patru ani. S-a întâmplat fiindcă fie nu au existat posturi pe durată nedeterminată, fie candidatul nu a reuşit să obţină minim 7, medie care i-ar fi permis să intre în calcul pentru prima etapă de repartiţie, cea la care au fost invitaţi posibilii titulari.

La centrul de la Şcoala Gimnazială „Ştefan cel Mare” Bistriţa, condus de directorul şcolii, prof. Lucica Iacob (foto), au fost repartizate, luni, în şedinţă publică, posturile pentru profesorii de biologie, chimie, fizică, informatică, matematică, dar şi pentru educatoare. Cea mai mare concurenţă a fost pentru catedrele de educatoare unde 103 candidate au „luptat” pentru 34 de posturi, concurenţa fiind de cel puţin trei pe un loc.

„Am luat o medie mare, de 8,71 la titularizare, dar au fost doar şapte posturi. E al doilea an de învăţământ şi sper să ocup unul dintre cele care sunt scoase la suplinire. Eu sunt din zona Năsăudului, iar anul şcolar trecut am făcut naveta până la Hăşmaşu Ciceului. Mă trezeam la ora 4 dimineaţa ca să ajung la şcoală. Am şi eu copii mici acasă. Sper ca măcar anul acesta să ocup un post mai bun, în zona noastră. Eu cred că există posturi, dar că nu sunt scoase. Pe de altă parte şi numărul copiilor a scăzut”, ne-a declarat Mihaela Heidel, a 15-a în lista celor care urmau să ocupe posturi.

Dacă nu va reuşi, ea spune că se va reprofila. „Vreau să merg la o facultate, în alt domeniu. Dintre colegii mei, foarte mulţi se reprofilează. Ce să facem? An de an sunt tot mai puţine posturi”, a adăugat ea.

Şi mai puţine catedre sunt pentru profesori de biologie, chime sau fizică, materii care, în programa şcolară au un număr redus de ore.

„Eu sunt profesoară de biologie şi noi avem ore puţine în general. Ca să-mi fac norma, trebuie să predau în minim două şcoli. La titularizare, am avut doi ani la rând note peste 9, anul acesta o notă mai mică.   Nici când am avut medie mare nu am reuşit să obţin continuitate”, a declarat o doamnă care a dorit să-şi păstreze anonimatul.

„Şi eu sunt profesoară de biologie. Nu prea sunt posturi pentru că unele se mai ţin ascunse. Nu am nicio dovadă în acest sens, doar informaţii. Există şi multe interese. Dacă eşti un om simplu, nu ai cum reuşi, trebuie să ai în spate pe cineva solid. Noi avem, într-adevăr, ore puţine, dar să ştiţi că sunt materii cu ore şi mai puţine care au posturi titularizabile. Peste tot e numai o afacere, chiar şi în învăţământ. De aceea, eu spun că nu ar trebui să ne mirăm de rezultatele la Bacalaureat, când totul e afacere. Sunt posturi puţine, concuirenţa e mare. Nu poate fi vorba de corectitudine. Eu m-am gândit sincer să mă reprofilez. Dacă găsesc orice job, eu plec cu prima ocazie. Dacă găsesc un loc de muncă chiar şi cu un salariu la fel de mic ca şi în învăţământ, eu plec. Nu pot sta în fiecare an cu stres până începe şcoala gândindu-mă dacă prind sau nu vreun post. Aşa nu poţi să-ţi construieşti o familie. Nu am fost în nicio vacanţă, nu mi-am permis”, a mărturisit o altă profesoară.

Prof. Lucica Iacob, coordonatoarea centrului, ne-a declarat: „Este concurenţă mare, într-adevăr, pe posturile din învăţământ. Anul acesta, la titularizare, notele au fost foarte mari faţă de anul trecut. Au fost mult mai mulţi care au luat note peste 7, cu posibilitatea de a se titulariza, dar, din nefericire, nu au avut pe ce, iată! Am avut anul acesta 160 de educatoare. Acum au dreptul să se prezinte 103 pe 34 de posturi. La educatoare sunt posturi complete. Problema e la alte discipline unde fiecare candidat poate să ocupe, în acest moment, un post întreg, dar din mai multe şcoli dacă poate face naveta. Cei care nu reuşesc azi să ia un post întreg iau un număr de ore dintr-o şcoală şi participă la altă şedinţă în care să încerce să-şi completeze catedra. S-ar putea să rămână mulţi fără posturi fiindcă, cel puţin la educatoare, e clar că nu sunt suficiente catedre. Se poate întâmpla ca, de la 1 septembrie să se mai elibereze unele. Unii pleacă în străinătate, alţii îşi iau concediu fără plată, intră în concedii de maternitate sau se pensionează. Cert este că numărul de copii scade şi directorii nu-şi asumă riscul să scoată la concurs catedre pe durată nedeterminată”.

Referitor la posibilele „tăinuiri” de catedre, Ioan Duicu, lider sindical în cadrul Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământ Bistriţa-Năsăud, ne-a spus că nu există motive pentru ca profesorii să lanseze astfel de ipoteze: „Nu cred că există aşa ceva. Am văzut şcoli care au introdus în aplicaţie şi câte 2 ore. Toate orele dintr-o unitate şcoală sunt publicate. Nu riscă niciun director să facă aşa ceva, mai ales că nu are ce face cu ele. Fiecare director e interesat să lucreze cu cadre calificate. La noi, la UJSLI, nu au ajuns informaţii sau reclamaţii că ar fi catedre ascunse”.

suplinitori 2 suplinitori 3 suplinitori 4 suplinitori 5

16 comentarii

  • Domnule NK, sunteti si poet pe langa prozator?
    O bila neagra ca taciunele pentru ca ati modificat versurile acestui cantec deosebit cu care am crescut. O alta bila neagra ca v-ati legat iar de BOR.
    Dupa cuvintele pe care le-ati folosit, cele importante gen „indoctrination, vodoo, BOR, religious” mai sa cred ca sunteti dublura lui „ospataru”. Va rog respectuos sa-mi spuneti daca sunteti aceeasi persoana cu el si va faceti galerie singur..

    • Domnule NK, va raspund altfel:
      Rasfoiti va rog internetul sa vedeti ca in cele mai mari tari din lume, respectiv America, Canada, Australia, Marea Britanie, etc, in ultimele 2 saptamani internetul, telefonia, televiziunea a luat-o razna, mai mult nu merge (nici acuma AT&T, BT, ROGER, etc nu merg). Facebookul cade tot la 3 zile. Socuri majore de curent sunt peste tot. Si nu sunt raportate evenimente majore in activitatea solara.
      Ganditi-va un pic… De care parte vreti sa va aflati la sfarsit?
      The end, nu va mai spun nimic de acum incolo..

  • ˝ De ce fug românii acolo?˝
    Pentru ca in Romania nu mai exista locuri de munca.Pentru ca in 25 de ani, prin dezindustrializare in principal, s-au pierdut aprox. 4 milioane de locuri de munca.Din 8,5 milioane de locuri de munca existente in 1989 au mai ramas aprox. 4,3 milioane locuri de munca.In majoritate prost platite, pt. ca dintre toate strategiile de avantaj competitiv, in Romania se marseaza doar pe o strategie.Principala strategie de avantaj competitiv in economia romaneasca sunt salariile mici.
    Pt. ca acolo unde fug salariile (nu conteaza ca platite de patronatul privat sau de stat) sunt mai mari decat in Romania.
    Pentru ca acolo unde fug romanii pot lua un credit de la banca cu 3…3,5 % dobanda iar in Romania il iau cu 12..15% dobanda reala.
    Pentru ca acolo unde fug incertitudinea e mai mica si schimbarile nu sunt continui..
    De aia pleaca in principal.
    N-o sa mai plece atunci cand se va reface macar cat de cat tesutul industrial si cand un gunoier din Romania va castiga cat un gunoier din Germania, sa zicem.Adica atunci cand nivelurile de trai la baza piramidei vor fi comparabile.
    Ca de la baza pleaca totul, adica de la ceea ce economistii numesc the long tail (din teoria lui Pareto, mai precis din ceea ce se numesc familiile de functii sau distributiile de putere Pareto).
    Asta daca doriti sa vorbim depre chestiuni serioase, nu despre abureli retorice…
    Pana atunci, poate va uitati la filmul la care am dat link..
    Nu de alta dar poate mai aflati lucruri noi despre G.B.Shaw pe care il citati selectiv..

  • ˝Cinci milioane de români au luat calea pribegiei, și trăiesc în țării și regiuni din lume unde o majoritate sunt ateiști, chiar o mare majoritate, dar oameni foarte civilizați.˝
    Adica dvs. vreti sa spuneti ca un amic de-al meu plecat in ´90 din Austria si care are o firma acolo, ia credit pt. investitii cu 3% din cauza ca Austria e ateista?
    Si vreti sa-mi spuneti ca un alt amic de-al meu intreprinzator, dar din Romania, ia credit pt. investitii cu 12..14% dobanda pt. ca Romania nu-i ateista?
    De precizat ca e vorba despre aceeasi banca austriaca de la care au luat credit amicii astia.Unu de la o filiala din Austria, altu de la o filiala din Romania..
    Adica dvs. vreti sa-mi spuneti ca diferenta de dobanda pe care o platesc cei doi amici ai mei se datoreaza faptului ca Austria e mai atee decat Romania? (habar n-am daca asa o fi).
    Sa fim seriosi !

  • Indivizii ca cazan, care se (re)citesc doar pe ei insisi la nesfarsit, nu au cum sa priceapa ca:
    „Problema nu este de a incerca sa ne schimbam unii pe altii, adevarata provocare este sa interpretam corect diferentele dintre noi, sa le asumam si sa le intelegem !
    Precizand ca, in acest context, „a intelege” nu are nimic de-a face cu o rezonabila sistematizare sau cu un flasc spirit de reconciliere. „A intelege” inseamna a deveni una cu ceea ce vrei sa intelegi.
    Practic, Europa de azi ar trebui sa descopere utilitatea adevarului invers al celebrei fraze rostita de Karl Marx care, in gura unui filozof, ar suna straniu:
    <> ”
    (Andrei Plesu )

  • „Die Philosophen haben die Welt nur verschieden „interpriert”, es kommt drauf an, sie zu „verandern”.”
    Ti-o explica Herr Walter Born.

  • F.B-ule, nu te mai tot da erudit, politicos, manierat… pentru ca…bubui de tantalau ce esti. te faci ca nu vezi, ca nu stii si nu recunosti activitatea teribila pe care o exercita BOR-ul asupra prostimii. cum naiba pot eu sa pun pret pe un singur cuvant al tau cand stiu precis ca iti cladesti existenta pe crezul indubitabil ca fat-frumos si mos-craciun sunt…reali !!! hai, ia-ma asa cu frumosu’, explica-mi blajin cum doar tu stii, aducandu-l pe dumnezeul tau intre noi daca vrei, cum este cu fericita „viata de apoi”. „d’apoi cum nu?!?!” sunt sigur ca vei zice, :o))) asa ca…te rog, fa-ma sa-nteleg!

  • Ma fraierilor si frustratilor,aici era vorba de cu totul altceva,nu de BOR-ul vostru.Voi sunteti ca si jucariile,fixate Pe un subiect si la orice articol,doar asta comentati!Sau asa va simititi si voi bagati in seama!

    • Problema lor e ca au impresia ca cineva ii baga in seama.Latra ca si cainii la fiecare articol,cu aceleasi idei interminabile!Poate inca nu s-au plistisit de ei sau au descoperit si ei internetul si se simt „tari”:)!Ca doar ce bine e sa dai din gura cu un id fals.Ca din toate comentariile lor,nu ii vad in stare sa stea face-to- face cu cei pe care ii acuza!

  • ……….sunt mult mai multe de spus insa sunt de acord si cu acei dintre d-voastra care spun ca este un conflict de interese.Din nefericire ,desi nu s-a spus asta,directorii de scoli au mana libera sa faca ce vor ei si inspectorii se supun,traim intr-o tara unde cu cat esti mai pilos (neavand importanta nivelul de pregatire)cu atat ai un post mai bun.Si mai mult vezi ca vin in sedinte publice cadre didactice cu medii mici dar „tinandu-se de mana ” cu directorii de institutii care vorbesc in numele lor,sau daca ocupi un post ti se sugereaza tot de catre directori sa-l eliberezi ca este ocupat deja………si atunci mai indrazneste cineva sa spuna ca nu sunt catedrele sau posturile didactice puse deoparte fiti seriosi……,

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.