Step by Step, Waldorf, Alternativa Freinet, Pedagogia Curativă, Alternativa Montessori şi Planul Jena. Acestea sunt alternativele educaţionale despre care discută, la Bistriţa, într-o conferinţă internaţională organizată de Universitatea „Babeş-Bolyai”, Cluj-Napoca, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, în colaborare cu Biblioteca Judeţeană „George Coşbuc” şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud peste 250 de cadre didactice din ţară şi străinătate.
În deschiderea lucrărilor a vorbit conf. univ. dr. Horaţiu Catalano de la UBB Cluj-Napoca: „Pentru noi e o zi foarte importantă. Ne aflăm la cea de-a patra ediţie a conferinţei internaţionale care are ca scop principal diseminarea dezvoltărilor teoretice şi instituţionale, dezvoltarea şi promovarea bunelor practici în ceea ce priveşte cele şase alternative acreditate în România. Manifestarea noastră nu este una care neagă învăţământul tradiţional, ci este o manifestare care doreşte să restarteze procesul didactic contemporan în condiţiile în care cu toţii, atât în mediul universitar, cât şi preuniversitar avem unele dileme legate de condiţia actuală a educabilului”.
Participanţilor şi invitaţilor li s-au adresat apoi, pe rând, conf. dr. Miircea Mureşianu, directorul Extensiei Bistriţa a UBB, preşedintele Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, Radu Moldovan, deputatul PSD Doina Pană şi inspectorul şcolar general Camelia Tabără, dar şi prof. univ. dr. Ion Albulescu, directorul Departamentului de Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul UBB Cluj..
Radu Moldovan, preşedinte CJ: „E o bucurie şi o onoare să fiu astăzi alături de dumneavoastră. Fiind vorba de cei doi piloni importanţi ai societăţii, sistemul de educaţie şi de sănătate, e nevoie de schimbul de experienţă, de opinii. Ca un observator de pe margine vă spun că eu cred că sistemul de educaţie nu e în cea mai bună perioadă şi cred că dumneavoastră, cei care trudiţi în acest sistem, e momentul să aveţi o analiză foarte serioasă a ceea ce suntem astăzi şi a ceea ce ne dorim să fim şi ce trebuie să facem ca să ne atingem ţintele. Într-o lume globalizată, într-o continuă concurenţă, în calitatea noastră de stat al UE, dacă nu vom lua aceste decizii într-un termen scurt şi mediu, s-ar putea ca urmările unor indecizii să coste România foarte scump. Vedem că avem o criză în sănătate şi cred că, în cele două sisteme, în cei doi piloni importanţi, România trebuie să ia decizii urgente pentru că în acest mod lucrurile nu pot funcţiona. Toţi ne dorim ca România să aibă perspective optimiste. (…) Sunt onorat că două universităţi de prestigiu, UBB şi Universitatea Tehnică, sunt prezente de ceva ani la noi în judeţ şi prezenţa universitară va duce la dezvoltarea judeţului. Ne bucurăm foarte mult că se pot pregăti aici, acasă, oameni care să preia ştafetele în diferite zone ale societăţii”.
Doina Pană- deputat PSD: „Povestea cu dragostea dintâi nu se uită este valabilă şi în acest moment. Chiar dacă mă mândresc cu faptul că sunt inginer, chiar dacă mă onorează postura actuală, bucuria vieţii mele a fost cea că 30 de ani de zile am fost dascăl. Este cea mai nobilă meserie fiindcă nu se referă doar la transmiterea de informaţii, ci la şlefuirea caracterului, la şlefuirea sufletului. Adultul de mâine depinde de munca pe care astăzi, în şcoală, noi dascălii o facem. Aveţi tot respectul şi susţinerea mea. Chiar dacă discutaţi doar de alternative, exemplele de bună practică pot merge şi spre învăţământul clasic în sensul că acolo sunt marile probleme. Eu personal vă aştept cu concluziile şi mai aştept ca în viitorul nu foarte îndepărtat ca de aici, de la dumneavoastră, dinspre dumneavoastră să vină tot ce înseamnă îmbunătăţirea legii educaţiei şi modificarea benefică a sistemului şi nu doar acele eterne reforme care nu au făcut decât să bulverseze sistemul de învăţământ. Să păstrăm ce are bun învăţământul românesc şi să vedem cum putem să îl facem să crească. Eu vă urez mult succes”.
Au urmat apoi o serie de comunicări în plen, un moment euritmic prezentat de elevii şi cadrele didactice de la Centrul de Pedagogie Curativă Simeria, dar şi ateliere. Pe holurile UBB Bistriţa au fost expuse cărţi şi obiecte realizate de copiii de la Centrul pentru Educaţie Inclusivă Lacrima.
„ce chestii faine se fac daca se apropie ziua votului, stau si ma minunez. dar dupa ziua votului se uita tot”
Unde ați gasit în strainatate specialisti ca voi? Credeam ca nu mai exista asa ceva sunteți unicat nu credeam sa mai fie pe mapamond specialisti ca voi. VAI DE CAPUL NOSTRU!!!!
o adunare comunistoida ca pe vremea lui Ceasca… oameni adunati cu arcanul ca sa-l vada pe tatucu
De ce nu se spune ca invatamanul nostru este la pamant. Putem face si tine, noi Romania, cate congrese dorim , doar banii nostri merg, dar tot nu vrem sa reformam invatamantul. Bai fratilor, noi chiar nu vrem sa facem ceea ce trebuie? De ce? Cu aceasta persoana numita TABARA, de vara, de iarna, vreti sa faceti invatamant? Imi pare rau, dar sunteti penibili, cum de altfel este toata tara.
Bănuiesc faptul că specialiștii din educație au discutat și despre adevăratele probleme ale învățământului bistrițean pe care nu le-au ocolit deloc:
1. Școlile au devenit niște fabrici de diplome.
2. Avem la nivel de județ mai mulți absolvenți cu studii superioare decât elevi înscriși în clasele primare.
3. Diplomele nu mai servesc la nimic dacă nu ai și pe cineva de la partid ca să te recomande la angajare: Costul ți se comunică înainte, tu recuperezi după.
Formal totul merge bine dar în realitate învățământul bistrițean a ajuns într-o înfundătură din care nici Doina Pană, nici Camelia Tabără nu-l mai pot scoate fără expertiza lui Radu Moldovan, cel care le știe pe toate. Ori poate nu-i așa.
Doina Pană se pricepe și la învățământ? Eu credeam că-i specialistă doar în administrarea pădurilor. Îmi cer scuze bistrițenilor.
la nivel teoretic Radule vorbesti relativ bine …….
daca ti-a scris cineva discursul atunci faci figuratie…
de fapt te intereseaza cu adevarat scolile din judetul nostru…..?
nu prea cred …..
sti tu ce dotari si mijloace de invatamant de exemplu pentru limbile straine are scoala sa zicem din Viile Tecii sau din Mocod …..?
ai vazut de exemplu cum este dotat un laborator de chimie, fizica sau biologie de la o scoala generala sau un liceu din bistrita de exemplu de la cele trei de pe bulevardul Republicii…..?
ai o idee tu si doamna Tabara Camelia cam care sunt standardele de finantare si dotare a unei scoli din Ungaria sa zicem nu mai departe in Austria sau Franta ….?
ai stat tu de vorba cu doamna Camelia Tabara macar o singura data pe teme ale sistemului de invatamant din Bistrita-Nasaud…?
sigur in exterior o scoala poate arata f.bine dar prin interior sa lipseasca ceea ce azi se considera ca ceva elementar pentru o desfasurare relativ decenta a orelor de curs ….
sunt bune si drumurile ,apa curenta ,canalizarea dar cea mai sigura investitie pe termen lung sunt copiii viitorul acestei natiuni….
asa ca mai multa atentie la discurs sa nu fie unul demagogic….
uita-te mai des in oglinda….
Se vorbește de dotări – sunt necesare. Se vorbește de subfinanțarea învățământului – este o realitate incomodă. Dar despre atitudine? De a saluta cuviincios, de a nu scuipa pe jos, de a nu vorbi cu bipuri, de a nu copia, de a… Hai că gata!
Ne-aţi omorât cu zile domnilor doctori !
Toţi îs doctori conferenţiari, blablabla, în materie de predat la clasa a II-a. De aceea îi aşa performant învăţamântul de azi, cu atâtea metode alternative, care nu dau niciun rezultat. Domnul învătăţor îl băga în bunzunarul de la ceas pe dr. catani, cât îi el de mare şi de doftor !
Manifestări de fatadă, să bifeze un program, din care nu rămâne nimeni cu nimic, înafara unei dureri de cap de după masa festivă din seara ce a urmat.
Data viitoare, mergem noi la alţii şi tot aşa.
Cu astfel de dinozauri reformăm învăţământul ?
Dacă au dureri de cap după masa festivă înseamnă că domnii consumă falsuri, adică tot felul de produse chimice. Oare la Bistrița trăim într-un fals general? Exceptând falusul primarului nu mai avem nimic autentic?
Le mulțumesc școlilor din Bistrița cărora, la ultimul vot, la prezidențiale, onoarea le-a fost salvată de către portari și de elevii claselor terminale. Aceștia au înțeles mai bine decât inspectorii și directorii durerea țării în care s-au născut. Felicitări!
Ar fi bine ca învățământul bistrițean să poată fi salvat și de portari, de ce nu? Numai că dacă portarii ar putea face acest lucru, ar fi sufocați pe loc de politic. Mai rămâne ca alternativă suma de doctori dezveliți în ultima vreme la școlile din Bistrița. Problema este că de groaza acestora medicii adevărați fug în Occident.
Învățământul bistrițean este împărțit pe găști controlate de un fel de șefi de trib. Dacă ai o problemă cui să te plângi? Unde să te adresezi? La sindicat ? Nu te-ascultă nimeni. La inspectorat? Nu prea ai la cine.
Puneti mana si invatati domnisorilor elevi. Mai lasati dracului facebukul, ca nu stiti si nu ati auzit nici macar de Mihai Viteazul.
Doi dintre domnii invitați mi-au fost profesori în facultate: Am un mare respect și admirație pentru dumnealor. Păcat ca la o așa manifestare au „băgat capul în poză” niște oameni fara onoare (i-aș fi numit la fel și dacă erau de la alte partide).