Actualitate

Statul dă bani primăriilor pentru înlocuirea vechilor sisteme de iluminat public

Primăriile pot cere bani pentru înlocuirea corpurilor de iluminat public care au consum mare de energie cu unele mai eficiente, ce funționează pe bază de becuri LED, se arată întru-un ordin al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, publicat în Monitorul Oficial. Înscrierile se vor putea face după ce Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) va stabili o dată oficială în acest sens.

Cheltuielile aferente modernizării făcute de fiecare primărie pot fi acoperite în proporție de 90% și se acordă în funcție de numărul de locuitori, după cum urmează: maximum 500.000 lei – pentru localitățile cu populație de până la 4.000 locuitori; maximum 1.000.000 lei – pentru localitățile cu populație de peste 4.001 locuitori.

Numărul de locuitori luat în considerare este cel determinat la ultimul recensământ publicat pe site-ul Institutului Național de Statistică.

Cheltuielile considerate eligibile sunt următoarele:

  • cheltuielile pentru investiția de bază (achiziționarea și instalarea corpurilor de iluminat LED și  sistemului care permite reglarea fluxului luminos);
  • cheltuielile pentru proiectare și asistență tehnică, în limita a 5% din valoarea cheltuielilor aferente investiției de bază;
  • cheltuielile cu consultanța, în limita a 4% din valoarea cheltuielilor de bază.

Pentru a accesa fondurile nerambursabile, fiecare primărie trebuie să întocmească un dosar de finanțare (care cuprinde, printre altele, și cererea de finanțare), dosar ce se depune la AFM. Apoi, cererile de finanțare sunt analizate de către o comisie specializată, care acordă câte un punctaj pentru fiecare dosar în parte, unde punctajul maxim este de 100 de puncte. Finanțarea se acodă în funcție de punctajul obținut și de perioada de depunere.

Proiectele se pot depune în termen de 60 de zile de la data stabilită de AFM. Proiectele depuse în primele 30 de zile și care au obținut cel puțin 60 de puncte la evaluare vor fi aprobate în ordinea depunerii la AFM. Celelalte, care au obținut sub 60 de puncte la evaluare, precum și cele înscrise începând cu ziua 31, vor fi aprobate în ordine descrescătoare a punctajului. Dacă două proiecte au obținut același punctaj, departajarea va fi făcută în funcție de ordinea depunerii.

Proiectele aprobate vor fi anunțate pe site-ul AFM și printr-o comunicare pe e-mail. Primăriile care nu sunt de acord cu decizia AFM pot formula o contestație în termen de 10 zile de la data publicării proiectelor aprobate/respinse. Contestațiile se soluționează în termen de 30 de zile.

După ce solicitantul a fost informat cu privire la faptul că i-a fost aprobat dosarul, urmează semnarea contractului, în termen de 30 de zile de la data primirii informării.

Contractul intră în vigoare la data semnării, iar durata de implementare a proiectului nu poate depăși 18 luni. Contractul își încetează valabilitatea la trei ani de la data depunerii raportului de finalizare, care se înaintează de beneficiar în termen de 30 de zile de la efectuarea ultimei plăți de către AFM. În vederea decontării cheltuielilor, se pot depune maximum trei cereri de decontare, conform graficului de finanțare. În cadrul proiectului, vor fi decontate numai cheltuielile considerate eligibile.

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.