Deși multă lume s-a plâns anul acesta de calitatea fructelor și legumelor din piețe, majoritatea cu gust de pesticide, Oficiul Fitosanitar Bistrița-Năsăud – instituția care verifică nivelul reziduurilor – a anunțat că nu au fost depășite limitele maxime admise în cazul probelor prelevate, câte 6 lunar, de la toți agenții economici, distribuitorii, comercianții și producătorii agricoli din piețele agroalimentare ale județului.
De ce numai 6 probe în condițiile în care numai în piețele agroalimentare din județ sunt 474 de mese alocate pentru comercializarea legumelor și fructelor dintre care 295 sunt ale producătorilor agricoli persoane fizice (62% din totalul meselor existente)? Pentru că așa zice un ordin din 2005, vechi de 17 ani.
Conform Protocolului nr. 4511/2005 MADR/ 8753/2005 MS/1851/2005 ANSVSA/407/2005 ANPC, încheiat între autoritățile implicate în monitorizarea reziduurilor de pesticide din produse vegetale, produse animale și hrana pentru copii, MADR prin Oficiile Fitosanitare județene verifică prin analize de laborator, conținutul în reziduuri de pesticide a produselor alimentare de origine vegetală.
Numărul probelor prelevate a fost stabilit de către Autoritatea Națională Fitosanitară, în funcție de numărul de locuitori și producția locală și variază la nivel național de la 49 la 66 de probe/județ.
Pentru județul Bistrița-Năsăud au fost repartizate 54 de probe, conform unui calendar de prelevare – aproximativ 6 probe/lună repartizate pe 9 luni calendaristice.
Probele se prelevează din:
- depozitele și silozurile comercianților
- depozitele și silozurile producătorilor (se prelevează probe din produsele ce urmează să fie livrate pe piață în maximum o zi)
- en-gros, supermarketuri, vânzători cu amănuntul și piață
- probele prelevate se trimit la Laboratorul Regional pentru Controlul Reziduurilor de Pesticide în Plante și Produse Vegetale – MUREȘ, în vederea analizei și întocmirii Buletinului Oficial de Analiză a conținutului maxim admis în reziduuri de pesticide.
Probele prelevate în ultimele două luni nu se știe exact de unde și de la cine arată că totul este în regulă. Astfel, conform Buletinului de Analiză nr. 51/26.05.2022 (probe de la castraveți, varză, mărar, leuștean, căpșuni), valorile reziduurilor sunt sub limita maximă admisă, adică sunt conforme, iar potrivit Buletinului de Analiză nr. 57/03.06.2022, probe de la tomate și pepeni, valorile reziduurilor sunt tot sub limita maximă admisă, așadar conforme.
Atribuții de control privind fructele și legumele expuse la vânzare în magazine sau piețe are și Direcția Agricolă care, de la începutul anului, a dat numai două amenzi în valoare de 600 de lei și șase avertismente pentru neconformități minore, a spus Ioan Nuțu Tabără, directorul DA.
Inspectorii din cadrul Direcției Agricole Bistrița-Năsăud au făcut 65 de controale la operatorii economici, distribuitori, comercianți, în magazine și la producătorii agricoli din piețele agroalimentare din județ.
Controalele au vizat:
- verificarea conformității legumelor și fructelor, apartenența acestora precum și combaterea unor fenomene ilicite în domeniu
- existența documentelor care să ateste proveniența legumelor și fructelor supuse comercializării (facturi fiscale, certificat de conformitate pentru produsele provenite din import/certificat de producător, carnet de comercializare la persoanele fizice)
- etichetarea corectă a loturilor de legume și fructe expuse comercializării (pentru producătorii agricoli – denumirea produsului, localitatea de origine, data recoltării, prețul produsului / pentru persoanele autorizate și la magazine – denumirea produsului, calitatea acestuia, țara de origine, prețul)
În fapt, sunt verificate mai mult hârtiile, adică dacă producătorii agricoli au la locul de vânzare:
- Copie după atestatul de producător și copie după fila din carnetul de comercializare vizată anual în cazul producătorilor agricoli persoane fizice,
- Copie după certificatul de înregistrare la registrul comerțului în cazul producătorilor agricoli PFA/II/IF constituite în conformitate cu prevederile OUG nr. 44/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016
Supravegherea afișării etichetei de produs și verificarea deținerii documentelor precizate mai sus, de către producătorii agricoli este în sarcina administratorului pieții!
Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art.16 din Legea nr. 145/2014 se face de către persoanele împuternicite de MADR, Ministerul Finanțelor Publice , prin Agenția Națională de Administrare Fiscală și de agenții și ofițerii de poliție din cadrul Poliției Române, de către poliția locală și de către persoanele împuternicite de primar.
Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol este valabil 7 ani și se eliberează la cererea solicitantului de către primarul pe a cărui rază de competență se află terenul/ferma/gospodăria în care se obțin produsele estimate a fi destinate comercializării, după verificarea existenței atestatului de producător și verificarea faptică în teren a existenței produsului/produselor supus/supuse comercializării.
Autoritățile administrației publice locale țin evidența carnetelor de comercializare a produselor din sectorul agricol printr-un registru special deschis în acest sens. Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol se utilizează exclusiv pentru produse vegetale, zootehnice și apicole.
- Exercitarea activităților de comerț cu amănuntul în zonele publice
- În cadrul structurilor de comercializare cu ridicata sau cu amănuntul este obligatorie
organizarea de spații de vânzare distincte și semnalizate corespunzător, care sunt rezervate
în exclusivitate producătorilor agricoli persoane fizice deținători ai unui atestat de
producător și a unui carnet de comercializare pentru valorificarea produselor din sectorul
agricol obținute din propria fermă/gospodărie (procentul de alocare a spațiilor de vânzare
este de minim 40% din totalul spațiilor de comercializare existente). - In cazul producătorilor agricoli PFA, II și IF , administratorii piețelor asigură
accesul în piață a acestora, în baza adeverinței emise de către primăria în a cărei rază
administrativ-teritorială se află ferma/gospodăria (suprafața/animale/structura
Eticheta produsului – material scris, imprimat, înscris la vedere, în mod vizibil, lizibil și ușor de înțeles, cu scopul de a oferi cumpărătorilor informațiile necesare, suficiente, verificabile și ușor de comparat, astfel încât să permită acestora să aleagă acel produs care corespunde exigențelor din punctul de vedere al nevoilor și posibilităților lor financiare, care trebuie să conțină următoarele elemente:
- Numele și prenumele/ denumirea producătorului
- Seria și numărul atestatului de producător
- Denumirea produsului
- Localitatea de origine
- Data și obținerii produsului
Prețul de vânzare
- Producătorii agricoli au obligația afișării la locul de vânzare a etichetei de produs, pusă la dispoziție de administratorii piețelor!
- Administratorii piețelor au obligația de a informa organele competente pentru verificarea activității de comercializare cu produse agricole despre neafișarea la locul de vânzare, de către producătorii agricoli, a etichetei de produs!
La Direcția Agricolă lucrează 34 de persoane conform tabelului.
La rândul lui Oficiul Fitosanitar funcționează în cadrul Autorității Naționale Fitosanitare și publică periodic, pe site, buletine de avertizare .
Adaugă comentariu