Actualitate Economie

Taxa de mediu se restituie în decurs de cinci ani. Ce alte modificări anunţă Fiscul

Administraţia Finanţelor Publice Bistriţa-Năsăud informează, printr-un comunicat, că, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 151/28.02.2014, a fost publicată Ordonanţa de Ugenţă a Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi alte măsuri fiscal-bugetare, privind noile reglementări privind restituirea timbrului de mediu.

Potrivit unui comunicat al Administraţiei Finanţelor Publice Bistriţa-Năsăud, plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect restituirea taxei pe poluare pentru autovehicule şi a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, dobânzile calculate până la data plăţii integrale şi cheltuielile de judecată, precum şi alte sume stabilite de instanţele judecătoreşti, devenite executorii până la data de 31 decembrie 2015, se va realiza pe parcursul a 5 ani calendaristici, prin achitarea în fiecare an a 20% din valoarea acestora.

Cererile de restituire ale contribuabililor prevăzuţi mai sus se soluţionează, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedură Fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 45 de zile de la înregistrare, iar plata tranşelor anuale se efectuează conform graficului stabilit de Administraţia Fondului pentru Mediu. Termenul prevăzut mai sus curge de la data împlinirii termenului de 45 de zile de la înregistrare. În cursul termenului orice procedură de executare silită se suspendă de drept.

Sumele plătite se actualizează cu indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statistică.

Procedura de efectuare a plăţii titlurilor executorii va fi stabilită prin ordin comun al ministrului Mediului şi Schimbărilor Climatice şi al ministrului Finanţelor Publice, cu respectarea termenelor.

Plăţile restante la sumele aferente titlurilor executorii emise până la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă şi pentru care nu a fost demarată procedura de executare silită se efectuează cu respectarea prevederilor de mai sus.

Totodată, Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Bistriţa-Năsăud mai aduce la cunoştinţă că, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 151/28.02.2014, a fost publicată Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi alte măsuri fiscal-bugetare, privind principalele modificări aduse Codului Fiscal prin actul normativ menţionat.

Este vorba de încadrarea în categoria veniturilor neimpozabile la calculul profitului impozabil a celor obţinute din vânzarea/cesionarea titlurilor de participare deţinute la o persoană juridică română sau la o persoană juridică străină situată într-un stat cu care România are încheiată o convenţie de evitare a dublei impuneri, dacă la data vânzării/cesionării inclusiv, contribuabilul deţine pe o perioadă neîntreruptă de un an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare. Nu intră sub incidenţa acestor prevederi veniturile din vânzarea/cesionarea titlurilor de participare deţinute la o persoană juridică română de o persoană juridică rezidentă într-un stat cu care România nu are încheiată convenţie de evitare a dublei impuneri.

Tot aici apare posibilitatea manifestării opţiunii pentru stabilirea localităţii sau localităţilor unde vor beneficia de încadrarea în limitele veniturilor neimpozabile prevăzute pentru fiecare grupă de produse, de către contribuabili sau asocieri fără personalitate juridică care desfăşoară activităţi agricole pentru care venitul se stabileşte pe bază de norme de venit şi care deţin suprafeţe cu această destinaţie în localităţi diferite.

Se face referire şi la stabilirea locului impozitării din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată (TVA) ca fiind acela unde beneficiarul este stabilit, îşi are domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită pentru anumite categorii de servicii prestate către o persoană neimpozabilă, respectiv servicii de telecomunicaţii, radiodifuziune şi televiziune şi servicii prestate pe cale electronică – se aplică de la începând cu 1 ianuarie 2015.

În aceeaşi OUG se face referire şi la aplicarea regimului special pentru serviciile menţionate mai sus prestate de către persoane impozabile stabilite sau nu în Uniunea Europeană (UE), dar într-un alt stat membru decât statul membru de consum, presupune că acestea nu au obligaţia înregistrării în România pentru prestarea acestor servicii, dacă s-au înregistrat în alt stat membru UE – se aplică începând cu 1 ianuarie 2015.

Diferenţele negative de TVA sau sumele neachitate la bugetul de stat până la data depunerii decontului, din diferenţele de TVA de plată stabilite de organele de inspecţie fiscală, prin decizii a căror executare a fost suspendată de instanţele de judecată, potrivit legii se vor cuprinde în decontul perioadei fiscale în care a încetat suspendarea executării deciziei.

Nu în ultimul rând, Fiscul mai informează că, în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 151/28.02.2014, a fost publicată Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 8/2014 pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi alte măsuri fiscal-bugetare, privind principalele modificări aduse Codului de Procedură Fiscală prin actul normativ menţionat, prevederi care au intrat în vigoare începând cu 1 martie a.c.

Astfel, s-au completat prevederile referitoare la secretul fiscal prevăzute la art. 11 din Codul de Procedură Fiscală în sensul că informaţiile referitoare la impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat pot fi transmise şi oricărui solicitant, cu acordul scris al contribuabilului în cauză.

Prevederile referitoare la prezentarea de înscrisuri prevăzute la art. 56 din Codul de Procedură Fiscală s-au modificat în sensul că ori de câte ori contribuabilul depune la organul fiscal un document semnat de către o persoană fizică sau juridică care exercită activităţi specifice unor profesii reglementate cum ar fi consultanţa fiscală, audit financiar, expertiza contabilă, evaluare, documentul trebuie să conţină în mod obligatoriu şi datele de identificare ale persoanei în cauză.

Între mijloacele de probă prevăzute la art. 49 din Codul de Procedură Fiscală s-a introdus şi orice element care serveşte la constatarea unei stări de fapt fiscale, inclusiv înregistrări audio-video, date şi informaţii aflate în orice mediu de stocare, precum şi alte mijloace materiale de probă care nu sunt interzise de lege.

S-au introdus noi obligaţii declarative pentru rezidenţii altor state membre, astfel plătitorii de venituri supuse impozitului pe venit datorat de nerezidenţi vor depune până în ultima zi a lunii februarie, o declaraţie privind veniturile plătite fiecărui beneficiar care este rezident al altor state membre ale Uniunii Europene. De asemenea, contribuabilii rezidenţi ai altor state membre ale Uniunii Europene care obţin venituri din proprietăţi imobiliare situate în România, au obligaţia să depună o declaraţie privind veniturile realizate, până la data de 25 mai a anului curent, pentru anul precedent.

Certificarea declaraţiilor fiscale depuse la organele fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală devine opţională prin abrogarea prevederilor de la art. 83 din Codul de Procedură Fiscală, inclusiv pentru declaraţiile rectificative. Certificarea declaraţiilor fiscale de către contribuabili va reprezenta un criteriu de evaluare în analiza de risc fiscal atunci când se va efectua selecţia contribuabililor supuşi inspecţiei fiscale;

S-au introdus prevederi speciale referitoare la rambursarea TVA care se va efectua printr-o procedură aprobată prin Ordin al ministrului Finanţelor Publice. Organul fiscal va decide în condiţiile stabilite prin ordinul menţionat, dacă efectuează inspecţia fiscală anterior sau ulterior aprobării rambursării, în baza unei analize de risc. Pentru deconturile de TVA cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare pentru care suma solicitată la rambursare este de până la 45.000 lei, organul fiscal va rambursa taxa cu efectuarea, ulterior, a inspecţiei fiscale. Această procedură nu va fi aplicată în cazul în care contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal fapte de natura infracţiunilor şi nici în cazul în care organul fiscal, pe baza informaţiilor deţinute, constată că există riscul unei rambursări necuvenite.

A scăzut nivelul dobânzii pentru fiecare zi de întârziere de la 0,04% la 0,03%. Prin excepţie, nivelul dobânzii pentru obligaţiile fiscale eşalonate la plată conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2011, pentru care contribuabilul constituie întreaga garanţie sub forma scrisorii de garanţie bancară şi/sau mijloace băneşti la o unitate a Trezoreriei Statului, este de 0,02%.

 Poprirea conturilor bancare pentru stingerea creanţelor fiscale nu mai poate fi înfiinţată înainte de împlinirea unui termen de 30 zile de la data comunicării somaţiei.

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.