Actualitate

Traian Ogâgău cere revocarea ordinului nelegal prin care s-a constituit comisia pentru referendum

Primarul Traian Ogâgău a reacţionat la anunţul Prefecturii Bistriţa-Năsăud cum că s-a constituit comisia pentru referendum la Sîngeorz-Băi printr-o plângere prealabilă împotriva Ordinului nr. 293/31.10.2017. Prin avocatul care îl reprezintă, George Gaftone, primarul din staţiune a cerut revocarea actului administrativ pe motiv că acesta ar fi ilegal.

În contestaţie, Traian Ogâgău arată că Ordinul nr. 293/2017 este nelegal întrucât lipseşte actul administrativ în baza căruia trebuiau desemnaţi reprezentanţii în cadrul Comisiei, acesta având doar expunerea de motive a prefectului judeţului Bistriţa-Năsăud nr. 19.481/26.09.2017. De asemenea, lipseşte şi reprezentantul Consiliului Local al oraşului Sîngeorz-Băi.

Traian Ogâgău mai arată, prin avocatul său, că „în mod nelegal ordinul contestat a fost emis în executarea dispoziţiilor cuprinse în Legea nr. 3/2000, în timp ce procedura de organizare a referedumului este stabilită exclusiv de dispoziţiile art.  55 şi 70 din Legea 215/2001 privind administraţia publică locală”.

Potrivit dispoziţiilor art. 73 din Legea 393/2004 privind Statutul aleşilor locali Primarii pot fi revocaţi din funcţie în urma unui referendum, în condiţiile şi în cazurile stabilite prin Legea nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare.

„Potrivit dispoziţiilor art. 14 alin 1 din Legea 3/2000, problemele supuse referendumului local se stabilesc de consiliile locale sau judeţene, după caz, la propunerea primarului, respectiv a preşedintelui consiliului judeţean sau a unei treimi din numărul consilierilor locali, respectiv al consilierilor judeţeni. Or,  competenţa de a stabili problemele supuse referendumului local revin consiliul local şi nu cetăţenilor. Având în vedere dispoziţiile legale mai sus enunţate,  rezultă fără urmă de îndoială că,  prevederile Legii nr 3/2000 nu se aplică în cauză”, menţionează el.

În plângerea prealabilă, se mai arată că dispoziţiile legale în materie nu reglementează competenţele pe care trebuie să le exercite Comisia. „Comisia nu poate exercita decât competenţele stabilite prin lege sau printr-un Regulament privind organizarea şi funcţionarea acesteia. Prin abrogarea dispoziţiilor art. 55 alin. 7 din Legea 215/2001 legiuitorul nu a înţeles să mai reglementeze procedura privind referendumul pentru demiterea primarului”.

Nu în ultimul rând, dispoziţiile Legii nr. 340/2004 privind prefectul şi instituţia prefectului nu reglementează posibilitatea acestuia de a stabili obligaţii în sarcina Comisiei. Astfel, obligaţiile privind coordonarea, urmărirea şi răspunderea de îndeplinirea sarcinilor ce revin autorităţilor şi instituţiilor publice, prevăzute de legislaţia în domeniul organizării referendului nu au izvor legal.

„Legislaţia incidenţă în materie nu stabileşte obligaţiile ce revin autorităţilor şi instituţiilor publice în materia organizării referendumului. Mai mult decât atât, nu se înţelege cum poate Comisia coordona, urmări şi răspunde pentru sarcinile ce revin autorităţilor şi instituţiilor publice. De asemenea, nu se înţelege prin ce mijloace legale Comisia poate coordona, urmări şi răspunde pentru sarcinile ce revin autorităţilor şi instituţiilor publice. Din cuprinsul ordinul atacat rezultă că, autorităţile şi instituţiile publice se află în raport de subordonare faţă de  Comisie.Or, din moment ce acestea se află în raport de subordonare ar fi fost absolut necesar individualizarea acestora pentru a verifica dacă legea de organizare şi funcţionare a acestora permite subordonarea faţă de Comisie. Prin acte administrative nu se pot stabili obligaţii faţă de instituţii organizate prin Lege cu atât mai mult cu cât Comisia nu are Lege / Regulament de organizare şi funcţionare aprobat prin act normativ superior”, se mai arată în plângere.

Totodată, legislaţia în vigoare nu reglementează procedura organizării şi desfăşurării referendumului, iar Comisia nu are competenţa de a stabili calendarul acţiunilor din cuprinsul perioadei  referendumului, cheltuielile necesare pregătirii şi desfăşurării în bune condiţii a referendumului precum şi măsurile tehnice necesare bunei organizări şi desfăşurări a acestuia.

De asemenea, Comisia nu are competenţa de a stabili modelul buletinului de vot, modelul ştampilei de control şi al ştampilei cu menţiunea „VOTAT”, modelul timbrului autocolant, modelul proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatului votării şi modelul certificatului doveditor al alegerilor.

Chiar dacă legislaţia ar reglementa obligaţiile ce revin autorităţilor şi instituţiilor publice în materia organizării referendumului acestea nu pot fi delegate către Comisie. Competenţa în materia ar fi trebuit să revină Guvernului României şi Autorităţii Electorale Permanente.

Pentru toate aceste motive şi multe altele, Traian Ogâgău a cerut revocarea Ordinului nr. 293/31.10.2017 privind constituirea comisiei pentru coordonarea activităţilor de organizare şi desfăşurare a referendumului local pentru demiterea primarului oraşului Sîngeorz-Băi, judeţul Bistriţa-Năsăud.

2 comentarii

  • Asta e culmea. In sedinta de Consiliu Local consilierii lui refuza, majoritate avand, sa puna pe ordinea de zi delegarea reprezentantului, iar acum el contesta lipsa reprezentantului CL. Cat de prosti ne crede individul asta?

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.