Actualitate

UDMR solicită demararea procedurilor de înfiinţare a Liceului ”Hunyadi János”, cu 17 clase

Consilierul local UDMR Antal Attila a solicitat municipalităţii introducerea pe ordinea de zi a şedinţei CL din februarie proiectul privind demararea procedurilor de înfinţare a Liceului ”Hunyadi János”, cu predare în limba maghiară, prin divizarea CN ”Andrei Mureşanu”, începând cu anul şcolar 2015-2016.

Proiectul propus Consiliului Local prevede, începând cu anul şcolar 2015-2016, divizarea Colegiului Naţional ”Andrei Mureşanu”, înfiinţarea Liceului ”Hunyadi János”, cu predare în limba maghiară, alocarea elevilor şi a cadrelor didactice de la secţia maghiară a CNAM la Liceul ”Hunyadi János”.

Liceul ”Hunyadi János” (Iancu de Hunedoara, Ban al Severinului din 1438, Voievod al Transilvaniei între 1441-1456 şi Regent al Ungariei între 1446-1452, mare comandant militar, tatăl regelui Matei Corvin, care a deţinut în proprietate şi domeniul Bistriţei) ar urma să funcţioneze cu următoarea structură: ciclul primar – 5 clase, ciclul gimnazial – 4 clase, ciclul liceal – 8 clase.

Începând cu anul şcolar 2016-2017 se doreşte şi crearea unei clase profesionale, ”pentru a acoperi cerinţele comunităţii maghiare din municipiu şi din judeţ, având în vedere că din a doua clasă de liceu de la secţia maghiară al CNAM sunt mai mulţi copii care nu ating nivelul cerut într-un liceu”.

Noul liceu ar urma să funcţioneze în clădirea localului III (fostul internat) al Colegiului Naţional ”Andrei Mureşanu” de pe strada Republicii.

”Liceul a mai funcţionat sub acelaşi nume ca şcoală maghiară în municipiul nostru în timpul celui de al doilea război mondial”, spune Antal Attila: ”Această clădire a funcţionat până în anii ’90 în regim de internat, ca pe urmă aici să funcţioneze clasele primare şi de gimnaziu al CNAM, dintre care 9 clase din cele 17 ale secţiei maghiare. Clădirile localului I şi II au fost reabilitate la standarde europene, valoarea acestora depăşind cu mult pe cea a localului III, solicitat pentru a se regrupa secţia maghiară într-o şcoală de sine stătătoare. Clădirea acestui local înseamnă 23,79% din totalul clădirilor şcolii. În localul I momentan funcţionează cele 8 clase de liceu de la secţia maghiară, urmând ca acestea să îşi desfăşoare activitatea în localul III, în locul lor trecând clase de la secţia română. Având în vedere că în localul I şi II în prezent nu vor încăpea toate clasele secţiei române, propunem ca soluţie folosirea în continuare al unui etaj al localului III al CNAM pentru clasele care ar rămâne descoperite. Credem că până la găsirea unei alte soluţii, aceste clase pot funcţiona în continuare împreună cu clasele maghiare, deoarece colaborarea a fost exemplară între acestea şi până acum. De asemenea, clădirea sălii de sport din curtea localului II şi III va fi folosit după un program comun de către clasele liceului maghiar şi clasele primare şi gimnaziale ale CNAM, stabilit de profesorii de educaţie fizică din cele două şcoli”.

Proiectul este susţinut de cadrele didactice de la secţia maghiară al Colegiului Naţional ”Andrei Mureşanu”, părinţii elevilor şi membrii comunităţii maghiare din Bistriţa, dar şi de cultele religioase şi societatea civilă maghiară din judeţ.

Motivele solicitării: ”Prin comasarea claselor cu predare în limba maghiară de la CNAM  într-o singură unitate şcolară se pot crea premisele pentru un învăţământ mai economic şi mai eficient. În acest fel se realizează şi o încadrare strictă în numărul de posturi didactice, didactic-auxiliare şi nedidactice. De asemenea, se reduce abandonul  şcolar prin asigurarea unui set de facilităţi elevilor proveniţi din mediul rural (mai ales celor din învăţământul liceal) şi a celor proveniţi din familii  cu stare materială precară prin atragere de sponsori, burse speciale, ajutoare. O astfel de instituţie şcolară ar putea atrage fonduri extrabugetare prin programe ce vizează educaţia  şi dezvoltarea infrastructurii şcolare cu ajutorul fundaţiilor din ţară şi de peste hotare. În urma analizei evoluţiei demografice a populaţiei şcolare locale şi zonale (în special cazul elevilor din învăţământul gimnazial şi liceal) constatăm o scădere a acesteia, de unde necesitatea unei instituţii de învăţământ  care să concentreze elevii care doresc să studieze în limba maghiară. Totodată, printr-o analiză atentă a claselor din şcolile din judeţ, aproape în fiecare clasă cu predare în limba română există 2-3 copii maghiari, pe care dorim să-i atragem spre o instituţie de învăţământ cu predare în limba maghiară. Datorită faptului că zona Bistriţei este o zonă cu populaţie maghiară dispersată (de exemplu, în municipiul Bistriţa ponderea populaţiei maghiare este de 6% cu tendinţă de scădere), se promovează astfel o măsură dinamică care să permită acoperirea echitabilă a zonei cu oferta  educaţională în special prin învăţământul învăţământul liceal şi pe urmă cel profesional. Ar putea fi atraşi astfel şi elevi maghiari din localităţile limitrofe municipiului Bistriţa şi a zonei acesteia,  care actualmente nu au acces la învăţământ în limba maternă din cauza efectivelor scăzute şi a distanţelor mari până la şcoală”.

”UDMR Bistriţa-Năsăud îşi manifestă sprijinul şi solicită aprobarea cererii formulate în această privinţă”, spune într-o adresă către Consiliul Local preşedintele organizaţiei judeţene UDMR, Decsei Atilla.

Consiliul Local Bistriţa a aprobat deja reţeaua şcolară pentru anul şcolar 2015-2016 fără noul liceu, însă, potrivit primarului Ovidiu Creţu, hotărârea ar putea fi modificată dacă se obţin toate documentele necesare.

Interviu Antal Attila

Poziţia inspectorului şcolar general Camelia Tabără

13 comentarii

  • Banc.
    Janos si cu Vasile la pescuit. Janos prinde un pestisor auriu. Pestisorul auriu il roaga pe Janos sa-l arunce in apa si ii indeplineste orice dorinta. Janos ii zice la pestisorul auriu sa faca un zid mare de beton in jurul zonelor populate de etnicii unguri, asa incat ungurii sa poata fi autonomi in Ardeal. Cum arunca Janos pestisorul auriu in apa, zidul s-a si facut. Dupa vreo zece minute Vasile prinde acelasi pestisor auriu, si la fel pestisorul auriu il roaga pe Vasile sa-l arunce in apa si-i indeplinesate o dorinta cum i-a facut si lui Janos. Vasile ii spune la pestisorul auriu sa umple interiorul zidului cu apa, dupa care il arunca in apa. Si imediat interiorul zidului s-a iumplut cu apa si ungurii au devenit autonomi.

  • Colegiului Naţional „Andrei Mureşanu”, de astazi a fost inaugurat in 1912, fiind iniţial Şcoală Civilă Regală de Stat pentru Fete. Aici au funcţionat patru clase maghiare de gimnaziu pentru fete.Aici au învăţat, în proporţii aproximativ egale, eleve de naţionalitate română, germană, maghiară şi israelită. În aceeaşi clădire a mai funcţionat o şcoală primară de stat cu predare în limba maghiară.Între 1915 – 1917, Şcoala de fete a fost mutată temporar în partea de est a clădirii, unde funcţiona Şcoala primară de stat, partea clădirii Şcolii civile regeşti de stat pentru fete fiind amenajată ca spital al Crucii Roşii pentru răniţii de pe front. În mai 1919, clădirea a fost preluată de statul român. În locul fostei şcoli maghiare a fost înfiinţată Şcoala medie română de stat pentru fete, devenită în 1928 Gimnaziul de fete Bistriţa. Aici a fost mutată fosta Şcoală confesională greco-catolică, devenită Şcoala primară mixtă „Andrei Mureşanu”. Până în anul 1929, în aceeaşi clădire a funcţionat o a treia unitate de învăţământ: Şcoala de ucenici Bistriţa.
    În septembrie 1940, în urma schimbării administraţiei din Nord-Vestul Transilvaniei, şcolile bistriţene au fost preluate de către Ungaria. Gimnaziul românesc de fete a fost desfiinţat, în locul lui fiind înfiinţată Şcoala civilă regală de stat pentru fete, cu 2 secţii – română şi maghiară. Tot aici a fost înfiinţat Liceul maghiar „Hunyadi János” cu 8 clase pentru băieţi, care avea şi o secţie în limba română, şi o şcoală elementară cu predare în limba maghiară.
    Trebuie spus ca la Bistrita a mai functionat o scoala maghiara de baieti. Este vorba de fosta Scoala Generala nr. 2, cu o istorie de peste 100 de ani, fiind conceputa ca unitate de invatamant si a fost edificata in anii 1893-1894, dupa planul arhitectului vienez Frolisch. A avut mai multe denumiri: in 1919 functiona ca „Scoala civila de stat romaneasca de baieti din Bistrita”, iar in 1923, prin adresa nr. 6889 Ministerul instructiunii infiinteaza liceul romanesc „Alexandru Odobescu”. In aprilie 1948, Ministerul Invatamantului ia o decizie care spune ca „aceasta scoala trece cu intreaga zestre si populatie scolara la Scoala primara de fete din localitate, contopindu-se cu aceasta sub denumirea de scoala Primara Mixta nr. 2, sub conducerea unei singure directiuni.”
    Prin urmare, invatamantul maghiar la Bistrita are o traditie indelungata, iar solicitarea comunitatii maghiare din Bistrita de demarare a procedurilor de înfiinţare a Liceului ”Hunyadi János”, cu predare in limba maghiara, este pe deplin justificata.

    • justificata pana la un punct.
      ei vor in final limba maghiara sa fie oficiala in tara la noi, adica un fel de limba nationala! in Harghita, in Covasna, in Mures unde sunt multi maghiari vor ca limba maghiara sa fie folosita in administratie si nu romana. Totusi locuim in Romania, si chiar daca ei sunt de etnie maghiara, s-au nascut cetateni romani.
      Ar trebui sa invete in limba romana si maghiarii sa faca in plus limba si literatura maghiara.Ceea ce n-ar fi rau sa studieze si romanii.

    • Cristi, o fi sau n-o fi justificata?! … nu sunt copii de-un LICEU. La Andrei abia sunt elevi de-o clasa, ce liceu vreti? 😀
      Interesati-va la secretariatul scolii cati copii sunt in clasele 0-12…..nu totalul lor, ci numarul de elevi in fiecare clasa….si mai vorbim despre justificare.

  • Si unde vor lucra absolventii nestiutori de limba romana ?In Romania sau in Ungaria ,sau impartim si Bistrita in Bistrita romaneasca si Bistrita maghiara ?Este un dezavantaj pentru cetatenii unei tari care nu cunosc limba tarii in care locuiesc.Imi veti spune ca o vor studia intr-o ora sau doua pe saptamana .Nu zau ?Chiar nu vedeti cati vorbesc franceza sau engleza dupa 2 ore pe saptamana ?

    • Dar nu vor lucra. Având în vedere determinarea lor vor merge la studii superioare în Cluj sau Tg. Mureș. Tot pe locurile rezervate lor. Va fi și o lege care să le permită admiterea la Universitate în baza unei cereri, fără diplomă de Bac sau -Istenem feri – in cel mai rău caz un examen de admitere

    • Vor lucra in spania la capsuni cu voi! Parca va vad in citva ani cum o sa urle diaspora ca vor scoli romanesti in Spania vechi pamint romanesc!!!

  • Intr-o declaratie anterioara, omul asta Antal, un om simpatic de altfel, declara ca elevii maghiari din Andrei Muresanu isi uita limba. Am fost 12 ani in liceul ala si va pot da cuvantul ca nu i-am auzit vreodata sa poarte o discutie in limba romana. In plus, clasele lor sunt jalnice, sa nu iti iei bacul la romana , iar la maghiara sunt trecuti cu note de 9 si 10 ? Sa fim seriosi… Exista frustrari asta este clar, dar eu le propun sa-si bage ideea asta in fund si sa nu o mai scoata de acolo decat atunci cand vor sta toti in Ungaria sau Mongolia. Oamenii astia, cat si sasii au atatea drepturi in tara noastra, pe cand noi in Ungaria suntem vazuti ca si tigani sau mai stiu eu ce. Sa nu mai vorbesc de retrocedarile facute ilegal a nustiu cata oara, dar suntem condusi de niste incompetenti si nu ma mai mira nimeni si nimic.

  • UDMR solicita demararea procedurilor de infiintare ?Cu ce drept ? UDMRul solicita in felul acesta politizarea invatantului, in momentul in care toti incercam, pe toate caile sa-l depolitizam. UDMR si-a pierdut obiectul de activitate si incearca sa inventeze tot felul de proiecte absurde.

  • Propu ca limba maghiara sa devina limba oficiala si obligatorie la Bistrita si unguri sa detina numai functii de conducere in tot ardealu iar noi Romanii sa muncim si sa ai tinem in brate sa ai leganam cand vor sa doarma si sa le facem toate pasurile ca asa se poarta gazdele cu musafiri sau gresesc? Toate liiceele sa aiba obligatorio limba de baza maghiara iar la intrare simbol un topor. Copii nostri sa ai duca ai circa la scoala pe cei maghiari sa nu plateasca transport. Etc………

  • Nici vorba! Vor drepturi. Cine sunt ei ca sa ne zica in tara noastra ca vor, vor, vor. Doar vor. Noi cand mergem in tinutul HARVOV – in Romania, de altfel, nici macar nu ne vorbesc in romaneste. Suntem in Romania, vreti machiara, mergeti in tara voastra sau faceti-va scoli private. Din Ungaria cand intri in tara, abia ca vezi un indicator. atata respect le oferim, pentru ce ? Ei doar cer dar nu stiu sa ofere nimic.

  • DE TINUT MINTE :
    Liceul in limba maghiara a fost infintat in Bistrita in 1940 de hoardele de ocupatie MAGHIARE in urma DIKTATULUI DE LA VIENA, cand romanii au fost obligati sa accepte chiar magherizarea numelor lor ( ex : rotaru- chereches; ciobanu = iuhas ; negru = fechete etc..).
    Fraierii de PSD-isti si PNL-isti… de 25 de ani ….le accepta UDMR-ului tot felul de privilegii …. ( cate licee in limba romana exista in Ungaria ? )
    Daca le trebuie LICEU IN LIMBA MAGHIARA in Bistrita pot s-o faca in privat ….pe banii lor !
    INTREBARE : UDMR-ul este partid politic sau o asociatie culturala ????

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.