Informaţia a fost confirmată, joi, de PwC România şi D&B David şi Baias, care au furnizat cumpărătorului consultanţă financiară, fiscală şi juridică, informează Ziarul Financiar.
„Tranzacţia se ridică la aproape 43 de milioane de euro şi este una dintre cele mai mari înregistrate vreodată în sectorul automotive din România” , se arată într-un comunicat al PwC România şi D&B David şi Baias.
Rombat este o companie controlată de circa 200 de angajaţi, cel mai mare acţionar individual fiind omul de afaceri Dorel Goia, cu o participaţie de aproape 19%, potrivit celor mai recente informaţii.
Într-o piaţă locală a componentelor auto dominată de giganţi mondiali precum Delphi, Continental, Schaeffler sau Autoliv, Rombat era un ultim business românesc de mari dimensiuni.
Afacerile Rombat au continuat să crească şi în criză, iar pentru 2012 compania şi-a propus vânzări de aproape 83 de milioane de euro, plus 12%. Marja netă de profitabilitate a companiei a fost în perioada 2006-2010 cuprinsă între 5,2% şi 10,1%, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor Publice, conform cărora Rombat a generat în decurs de cinci ani profituri nete cumulate de 20 de milioane de euro.
Rombat furnizează baterii pentru grupul Renault, pentru fabrica Peugeot din Slovacia şi pentru fabrica Nissan din Sankt Petersburg, Rusia, în timp ce pentru maşinile Dacia produse la Mioveni compania este unicul furnizor de acumulatori.
În aceste condiţii, mai bine de două treimi din producţia companiei merge la export, Rombat având de anul trecut contracte de livrare inclusiv în ţări precum Africa de Sud sau Liban.
În acest an compania intenţionează să producă aproape 2,5 milioane de acumulatori auto.
Dorel Goia este unul dintre cei mai puternici antreprenori din Transilvania, partener în anumite afaceri cu Horia Ciorcilă, preşedintele Băncii Transilvania, alături de care a vândut în 2010 un teren de câteva milioane de euro companiei băcăuane de bricolaj Dedeman. Goia este şi unul dintre acţionarii principali ai producătorului de profiluri şi ţevi PVC Teraplast Bistriţa, un business anual de 50 milioane euro.
Metair cuprinde un grup de companii care produc atât acumulatori auto, cât şi sisteme de climatizare, cabluri, arcuri sau faruri. La achiziţia Rombat compania sud-africană a fost asistată de către consultanţii firmei PricewaterhouseCoopers şi avocaţii de la D&B David şi Baias.
Tranzacţia prin care grupul sud-african Metair a preluat producătorul bateriilor Rombat este a doua din acest an pe piaţa de componente după ce la sfârşitul lunii ianuarie grupul suedez Autoliv a anunţat achiziţia unei fabrici de textile din Sfântu Gheorghe, unde intenţionează să angajeze 600 de oameni pentru producţia de volane.
Industria auto a fost anul trecut unul dintre motoarele puternice care au susţinut creşterea economică de 2,5%, mijloacele şi materialele de transport având o pondere de aproximativ 15% în structura exporturilor, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.
În general, producătorii de componente auto s-au dezvoltat în apropierea fabricilor Dacia şi Ford de la Piteşti şi Craiova, dar şi în zona Ardealului, cât mai aproape de graniţa cu Ungaria, pe unde poate fi realizat accesul spre fabricile auto din vestul Europei.
Piaţa de fuziuni şi achiziţii a fost slabă în ultimii ani, iar indicii de evaluare au scăzut de la un an la altul.
Cu toate acestea, pentru afacerile solide, care au rămas pe profit şi pe creştere, s-au mai găsit cumpărători interesaţi.
Printre afacerile deţinute de antreprenori români vândute în ultimul an se numără proiectul de birouri City Business Center din Timişoara, dezvoltat de Ovidiu Şandor, clinicile Dialmed ale familiei Vonica sau benzinăriile companiei Romtranspetrol, aflate în portofoliul familiei Berescu.
Sursa: Mediafax
Adaugă comentariu