SC Vitalia Servicii pentru Mediu SA, care desfășoară activitatea de precolectare, colectare și transport al deșeurilor și managementul stațiilor de transfer și al centrelor de colectare din Bistriţa-Năsăud, precizează că veniturile estimate nu pot fi realizate deoarece se confruntă cu mari probleme în privința achitării serviciilor de către cetățeni, care sunt cu 16% mai puțini decât datele luate în calcul la momentul licitației:
”Procedura de atribuire a contractului de delegare pentru activitatea de colectare a deșeurilor fost organizată în cadrul proiectului Sistem de management integrat al deșeurilor solide în județul Bistrița-Năsăud, licitația fiind lansată în anul 2012. Documentația de atribuire realizată de consultant a avut la bază date cu privire la populația județului existențe în recensământul din 2002.
La modificarea de tarif pe care am solicitat-o în martie anul trecut și care a fost aprobată în august am realizat o ajustare a populației, luând în calcul datele din recensământul din 2011.
Se constată însă, din teren, că urmare a finalizării activității de contractare și de asemenea din corespondența purtată cu primăriile că un număr important de persoane, în unele cazuri reprezentând peste 20% din populația totală a comunei/orașului, sunt plecate din localitate (la muncă în străinătate, la studii, etc).
În concluzie, veniturile estimate nu pot fi realizate. Nu există numărul de utilizatori anunțat în documentele de atribuire și nici în recensământul din 2011. La nivelul județului, numărul real de utilizatori al serviciului este de 218.335 locuitori (din care 78.475 în mediul urban și 139.860 în mediul rural), cu 16% mai puțin decât numărul luat în calcul la fundamentarea tarifului în vigoare (respectiv cu 22,3% mai puțin în mediul urban și 12% mai puțin în mediul rural).
Astfel, tarifele aflate în prezent în vigoare nu fac decât să perpetueze dezechilibrul contractual, veniturile reale neputând să acopere costurile de operare care nu au suferit nici o modificare conform celor convenite cu ADI Deșeuri.
Dovadă stau rezultatele înregistrate de sucursala Bistrița-Năsăud care confirmă perpetuarea acestor pierderi, chiar și după modificarea tarifelor din luna septembrie 2015. Astfel, față de o pierdere contabilă medie lunară de 623.726 lei înregistrată de sucursală în perioadă octombrie 2014-august 2015, pierderea contabilă medie lunară în perioadă septembrie 2015-decembrie 2015 a fost de circa 371.000 lei. Îmbunătățirea înregistrată pe parcursul ultimelor patru luni nu numai că nu este suficientă pentru a asigură o minima profitabilitate lunară operatorului, ci duce la adâncirea pierderii cumulate în cadrul contractului, care a ajuns în prezent la circa 9.000.000 lei.
Conform Legii salubrizării 101/2006, primăriile au obligația de a institui taxe de salubrizare pentru utilizatorii serviciului fără contract. Această lege e în vigoare încă din 2007. Am făcut multiple demersuri pe lângă fiecare primărie în parte, în sensul aplicării acestei Legi care prevede decontarea prestațiilor efectuate la utilizatorii fără contract.
Situațiile în cele 62 de UAT-uri sunt extrem de variate. Există comune unde primăriile consideră că persoanele care beneficiază de ajutor de handicap sau social sunt scutite de plata serviciului de salubrizare. Aceasta nu înseamnă însă că operatorul este obligat să suporte cheltuielile acestea. Conform legii, ar trebui să se aplice taxa de salubrizare. Alte comune consideră copiii de până la 14 ani ca neplătitori, altele – veteranii de război.
Însă există un singur numitor comun, nimeni nu vrea să plătească acest serviciu. Dacă fără apă, gaz sau electricitate nu se poate trăi, în ceea ce privește colectarea deșeurilor oamenii nu sunt obișnuiți să plătească, nici la timp, nici să declare numărul real de persoane din gospodărie.
Așadar, operatorul a calculat și s-a stabilit un preț pe persoană, luând în calcul un număr anunțat mult mai mare decât există în realitate, fără să cunoască situațiile particulare prezentate mai sus.
Toată lumea trebuie să înțeleagă că lucrurile nu pot continua în acest fel și că ceea ce societatea noastră solicită este justificat și se datorează acestor diferențe de care nu suntem răspunzători”.
DE CE atunci când colecta URBANA nu erau cu 16% mai puțin?!?… „Documentația de atribuire realizată de consultant a avut la bază date cu privire la populația județului existențe în recensământul din 2002.” Dacă tu în 2012 te bazezi pe recensământul din 2002, adică după niște date demografice vechi de 10 ani, în condițiile în care și cel mai neinformat cetățean știe că sporul demografic la noi este negativ și că au plecat și pleacă în continuare români ăn străinătate, înseamnă că ești prost și îți meriți soarta. Nu văd de ce trebuie să răspundem noi pentru prostia și mafioțeala altora, care au crezut că trag un tun…
calulul se face invers
se porneste de la profit care trebuie sa acopere toate spagile si sa mai ramana inca pe atat …adica profit dublu
dupa care se scad cheltuielile cu toate salariile enorme …vorba aia …salariatii sa nu te fure trebuie sa fie platiti ffff….bine!
si dupa aceea neputinta sau lipsa de experienta se plateste…..
dupa care ….rezulta pretul de cinci ori cat ar trebui platit ….sau cat au licitat!
PRETUL DIN PROCESUL VERBAL DE LICITATIE ARE PUTERE DE LEGE…
DACA ASTIA REUSESC SA NE FENTEZE INCA O DATA SUNTEM PROSTI …bine asta nu e noutate… prosti suntem de cand s-a inventat TRIBUTUL!!!!!
Vina principala nu tine de VITALIA. Primarii din teritoriu ca sa nu deranjeze electoratul , nu-i obliga sa incheie contracte cu furnizorul de servicii. Este mai ieftin cu caruta si aruncatul de gunoaie in rauri si parauri, pt. ca nu-i asa; este pe gratis.
Dupa ce ca sint angajati acolo ….mai fac si….nazuri..!
D-le director ati efectuat majorari de pret :
zona urban – de la 3.5 la 6.82 lei /persoană
zona rural – de la 1.81 la 2.95 lei/persoană
la 311000 locuitori =>cu tarifele licitate o suma de 725104 lei/luna
la 218335 locuitori =>cu tarifele majorate o suma de 948571 lei/luna
diferenta ce se poate incasa in plus este:223467 X 12 luni = 2.681.604 lei/an
daca nici asa nu ajung banii inseamna ca lipsesc : managementul si oamenii potriviti la firma vitalia.Nu va mai plangeti ca deja ne-ati pacalit o data cu majorarea !!!
Oare nu poate fi vorba de management defectuos???
Verificati-va cheltuelile!!!! Daca cheltuiti in nestire????
Chestii din astea…. n-am profit…am zis!! sa-mi dati profit! ce e asta??? nu traim pe o piata libera????
N-ai profit? pui lacatul pe usa si te duci invartindu-te!!!
Vin altii, poate pe preturi mai mari…dar nu conteaza – daca esti IDIOT…de ce sa te sustin eu? doar nu am infiat eu VITALIA.
Numai astai sunt pe piata? orice contract se poate si rezilia….OUT….altii, mai gospodari, la rand!!!
Majorarea de pret facuta de Vitalia si ADI este exemplara pentru modul catastrofal in care este gestionat serviciul. In locul calculelor si eforturilor pentru eficientizarea serviciului doar populism si socoteli electorale. Recenta majoarare de tarife: zona urban – de la 3.5 la 6.82 lei /persoană; zona rural – de la 1.81 la 2.95 lei/persoană nu serveste la nimic. Reprezentantii a 60 de commune au stabilit ca oraseanul trebuie sa plateasca de doua ori mai mult in conditiile in care costurile colectarii din Bistrita sunt mai mici decat in orice alta comuna din judet. Sa zicem Tarlisua sau Urmenis. De ce, doar pentru ca sa se realeaga tovarasii. Mergand pe principiul ca taranii n-au 2 lei pe luna, ar trebui sa se ieftineasca si tigarile si bautura la Dumitra si Livezile. Sau, de ce la Slatinita e mai scump decat in Budacu de jos? Asteptam nerabdatori ca Vitalia si ADI sa faca tariful de minim 25 lei la oras sa aibe toata familia de platit mai mult la gunoaie decat la cablu. Sa vezi atunci cum o n-o sa mai plateasca nimeni si-o sa ne uitam la gunoaie in realitate cum ne uitam azi pe facebook.
Ce capitalism mai e și ăsta? O companie privată cere ca statul să-i încaseze banii? Atunci să lase statul să își facă o firmă proprie și să strângă gunoiul!!
fraieri suntem noi….statul care platim TRIBUT … baietilor destepti!!!
CEI CE CER TAXA DE PROTECTIE!