Proprietari de hoteluri, pensiuni şi vile de pe Valea Bârgăului, construite din bani proprii sau europeni, au vrut să afle de la reprezentantul Autorităţii Naţionale pentru Turism, Roxana Niculescu, invitată de Asociaţia pentru Promovarea Turismului „Turist în Bistrița-Năsăud”, ce trebuie să facă pentru a avea succes în domeniul în care au investit.
Într-o întâlnire informală care a avut loc sâmbătă la Prundu Bârgăului, Roxana Niculescu, le-a spus că primul şi cel mai important pas este să îşi clasifice unităţile de primire şi să funcţioneze legal.
„În ultimul timp, judeţul Bistriţa-Năsăud a cunoscut o dezvoltare importantă din punct de vedere turistic şi m-am bucurat să fiu prezentă în mijlocul investitorilor din turism din această parte a ţării cărora le-am prezentat modalităţile de funcţionare legală. Nu poţi utiliza nici pe frontispiciu, nici pe site-ul propriu nicăieri mai precis denumiri precum pensiune, vilă, etc., dacă nu eşti clasificat ca atare. Eu le-am prezentat investitorilor de pe Valea Bârgăului care sunt structurile de primire turistice din România şi criteriile de clasificare în una din structurile respective. Procedura de clasificare e gratuită şi e simplă. Implică prezentarea unor documente pe care proprietarii de unităţi le au. Poate doar nu au cunoscut această procedură. De asemenea, criteriile de clasificare minime în majoritatea cazurilor sunt îndeplinite în structurile pe care ei le au în proprietate, dar probabil că nu au avut cunoştinţă de ele. Funcţionarea în afara prevederilor legale, respectiv fără deţinerea certificatului de clasificare, se sancţionează cu amenzi de la 40.000 la 50.000 de lei”, a declarat Roxana Niculescu, de la Reprezentanța Teritorială de Promovare Turistică Brașov a ANT.
În opinia sa, la fel de important este ca investitorii în turism să înţeleagă faptul că numai afliaţi la o structură de promovare se vor putea face cunoscuţi.
„Asociația pentru promovarea turismului Turist în Bistrița-Năsăud este activă aici, iar eu îi îndemn pe toţi cei care au investit în turism să profite de activitatea organizaţiei şi să lucreze cu toţii împreună. Cred că Bistriţa-Năsăud poate fi o zonă nu numai de tranzit, între Bucovina şi Transilvania de Sud care sunt frecventate în mod regulat de către turişti. Aici, la dumneavoastră, sunt foarte multe atracţii care pot fi promovate şi se poate prelungi şederea turiştilor. Deşi a crescut numărul vizitatorilor, şederea a fost tot de scurtă durată, iar din acest motiv promovarea obiectivelor turistice din judeţ este foarte importantă”, a mai spus ea.
Preşedintele Asociaţiei pentru promovarea turismului Turist în Bistrița-Năsăud, Claudia Andron, a explicat că promovare se poate face doar dacă investitorii ies la lumină.
„Nu putem avea pretenţii să atragem turişti dacă noi nu avem unităţi clasificate. Oamenii să ştie unde vin, la trei margarete, la patru sau cinci stele, ori fără o clasificare, nu putem iniţia niciun proiect de anvergură. Problema este că, până acum, deşi s-a investit în unităţi de cazare, turismul nu a fost luat în serios. Oamenii din zonele de munte au câştigat îndeosebi din exploatarea lemnului, turismul era o activitate secundară. Acum, de când cu Radarul pădurii şi căderea afacerilor cu lemn, a devenit interesant şi turismul. Avem, spre exemplu, numai în Pasul Tihuţa, patru pensiuni noi foarte frumoase – poate sunt mai multe, dar despre acestea ştim noi – care vor intra în circuitul turistic. În decembrie 2015 au primit clasificările. Până în martie-aprilie, vor mai fi încă 34 în zona Colibiţa. Se vede o creştere a interesului pentru turism. În sfârşit, avem şi oameni interesaţi să investească în turism cu adevărat, să facă activităţi legale în turism, inclusiv legate de clasificare. Normal că atunci organizaţia noastră, având garanţia certificatelor date de stat, va putea să-i promoveze mai departe. Noi credem că Bistriţa-Năsăud e o destinaţie foarte frumoasă din Transilvania şi vrem să-i convingem pe turişti că nu trebuie ratată, ba mai mult că e un loc în care merită să revii. Intenţionăm să promovăm judeţul la două târgurti internaţionale de turism care au loc anul acesta la Berlin şi la Londra”, a spus Claudia Andron.
Răzvan Cerceja, director executiv în cadrul organizaţiei, a spus, la rândul lui că fără clasificare nu se poate face nimic. „Este extrem de importantă clasificarea. Din păcate, nu toţi ştiu lucrul acesta. Trebuie conştientizaţi toţi cei care vor să desfăşoare acum sau în viitor o activitate în acest domeniu. Nu pot spune câte unităţi nu au clasificare. Tot ce vă pot spune este că există. Eu spun că, în timp, se pot aduce la lumină. Mai ales Colibiţa este o zonă cu foarte mare potenţial turistic. Mai e şi Tihuţa, o zonă deosebită care se bucură de atractivitate graţie mitului Dracula. Noi avem şi produse de mare valoare şi trebuie să le folosim ca să atragem turiştii. Eu cred că 2016 poate fi anul în care Bistriţa-Năsăud se lansează cu mai mult curaj în turism. E anul schimbării în bine pentru ceea ce înseamnă turismul”.
Felicia Szucs, manager de proiect, a spus că reprezentanta ANT mai are în acest sfârşit de săptămână întâlniri şi cu localnicii din Parva, interesaţi să facă agroturism. „Sunt câteva localităţi interesate să se dezvolte în zona turismului. Un exemplu concret este Parva unde avem o întâlnire între reprezentanta ANT şi localnicii de acolo care nu vor neapărat să facă restaurante sau pensiuni, ci să intre în sistemul turistic naţional, oferindu-şi gospodăriile proprii. Asta înseamnă că îşi pun casele la dispoziţia turiştilor, masa, produsele şi – de ce nu? – obiceiurile tradiţionale. Le vor oferi turiştilor oportunitatea de a participa la sărbătorile zonei şi să participe la activităţile lor, cum ar fi strânsul fânului, culesul fructelor, etc. Din câte am aflat de la doamna Niculescu, nu e nevoie de nicio clasificarea gospodăriilor respective. E suficient să anunţe la autoritatea publică locală şi de acolo să urmeze traseul legal de impozitare a veniturilor obţinute din acest tip de turism. Potenţial din acest punct de vedere au toate localităţilec din zona Năsăudului, spre exemplu, dar şi cele din Ţinutul Haiducilor, din preajma Becleanului, care au făcut deja paşi concreţi în această direcţie”.
Asociația de promovare a turismului ”Turist în Bistrița-Năsăud” a promovat turistic judeţul prin evenimente precum: „Festivalul Usturoiului în Ținutul Contelui Dracula” şi „Crăciun în Bistrița-Năsăud”.
pensiuni cu termopane si cu jacuzii si cu marmura in curte ……si muulte alte ,,minunatii,, de atras turistii. halal agro-turism .
Colibita este cea mai frumoasa zona din judet si una dintre cele mai frumoase zone din Romania.Are,indiferent de ce spun unii sau altii,un potential turistic enorm dar care nu este valorificat in totalitate.Asemanarea cu zone din Austria sau Elvetia nu-mi pare deloc exagerata (exceptand drumul si lipsa partiilor de ski desigur) iar aerul din Colibita nu-l gasesti in multe statiuni de lux din Europa. Am ramas placut surprins cand am intalnit multi turisti care au revenit sau care au spus ca vor reveni la Colibita si care au fost impresionati de acest loc (chiar daca drumul este dezastruos in unele locuri,sunt gunoaie aruncate la intamplare etc.) sau turisti care cautau un loc de cazare si nu gaseau pt ca peste tot era ocupat. Sper ca pe viitor aceasta „rezerva de aur” a turismului din Bistrita-Nasaud sa fie apreciata la adevarata ei valoare.
”E suficient să anunţe la autoritatea publică locală şi de acolo să urmeze traseul legal de impozitare a veniturilor obţinute din acest tip de turism.” Daca nu exista o fiscalizare,cum poti sa impozitezi aceste venituri ? Este exact forma de turism la negru,pe care o tot hulim.Problemele turismului sunt mult mai grave,insa refuzam sa le recunoastem.Toti cred ca daca ofera un pat sub un acoperis,gratarul pe care sfaraie ceafa de porc …,fac un turism de calitate.Tocmai aici este problema,nu suntem in stare sa oferim servicii superioare calitativ.