Actualitate

Crețu: Centrul intermodal, 3 în 1 ca la Amsterdam și Trieste. Putem realiza o astfel de construcție

Primarul Ovidiu Crețu a declarat că varianta cea mai economică și finanțabilă de realizare a centrului intermodal de transport public, pentru care se va depune proiect cu finanțare europeană, este cea cu platformă suspendată deasupra liniilor de cale ferată, cu accese auto, și nu subterană ca la Bruxelles.

Primăria Bistrița a organizat o dezbatere publică privind Planul Urbanistic Zonal ”Centru intermodal de transport public, străzile Gării, Rodnei, Industriei, Tărpiului, Arţarilor, Trandafirilor”, proiectul de construire a acestuia urmând să fie depus pentru finanțare cu bani europeni prin Programul Operațional Regional 2014-2020, valoarea totală fiind de aproximativ 5 milioane de euro, conform estimărilor.

La dezbatere au fost prezenți consilierii locali Alexandru Toniuc, Vasile Moldovan și Marius Armean, președintele Asociației Bistrița Civică, Adrian Florin Chereji, președintele interimar al PMP Bistrița, Lucian Adrian Ungur, și purtătorul de cuvânt al PMP Bistrița-Năsăud, Răzvan Cîtu, care au pus întrebări legate de proiect.

Primarul Ovidiu Crețu a spus că zona Gării este una dintre cele mai aglomerate din oraș, iar centrul intermodal de transport public va rezolva problema traficului de călători.

”Într-o perioadă mai îndepărtată era o trecere rutieră la nivel, iar dezvoltarea orașului a determinat mărirea stației CFR, acum fiind circa 12 linii, iar o astfel de trecere nu mai este posibilă. Pasajul subteran din zonă este insuficient pentru circulația și mobilitatea din oraș. Luând exemplu de la alte orașe europene, dorim o trecere rutieră și vom face și mai mult, un centru intermodal la înălțime, 9,5 metri, astfel încât traficul de călători să vină pe fosta centură, iar din zona platformei să fie preluat de transportul public. Studiul a fost realizat de arhitectul Petre Podar”.

Crețu a adăugat că acest centru intermodal va fi format ”din cele trei elemente esențiale”: ”transport cu trenul, cu autoturismul și trafic intern”.

”Ele trebuie să se întâlnească într-un punct comun, la fel ca la Amsterdam, Trieste și alte orașe, aceasta a fost ovidiu cretu 9 octideea, să avem o trecere rutieră și să facem un centru intermodal, prin care traficul se transferă în afară. Dacă nu unim cele trei lucruri, pierde din valoare. Cei care vin cu trenul vor urca cu liftul pe platformă de unde se vor sui în autobuzul care îi duce la destinația finală. Lucrurile sunt trei în unu, așa am văzut peste tot. Cei care vin să conducă oameni la gară pot urca cu autoturismul pe platformă, să descarce bagajele, să coboare călătorii. Acolo va fi și o stație de taxi. Avem avantajul că sunt fonduri europene și putem realiza o astfel de construcție, altfel din bugetul local ar fi extrem de greu. Acest plan prevede un număr mai mare de locuri de parcare decât cele existente acum. În Bruxelles liniile de cale ferată sunt deasupra. Am analizat și o astfel de soluție, să facem o variantă subterană, dar varianta cea mai economică și finanțabilă este aceasta. Vom depune cerere de finanțare pe POR, dacă se va aproba banii vor veni, clar, iar în maxim doi ani lucrările trebuie să fie finalizate”.

Primarul Bistriței a menționat că Ministerul Transporturilor a precizat că va studia varianta de a renunța la o linie de cale ferată pentru realizarea legăturii auto.

”Modernizarea Gării Bistrița face parte dintr-un program de dezvoltare a infrastructurii CFR, bănuiesc că nu au făcut o gară frumoasă ca apoi să demonteze liniile. Avem avizul CFR pentru acest PUZ. Ministerul Transporturilor va studia prin specialiștii pe care îi are posibilitatea pe care am prezentat-o, de a renunța la o linie pentru a face trecerea rutieră și de a reduce numărul de linii la strada Romană. La ultima vizită la Bistrița, la inaugurarea Gării, i-am prezentat premierului Victor Ponta acest proiect tocmai pentru a forța într-un fel mâna CFR-ului ca să reacționeze pozitiv la solicitările noastre”.

Proiectul va ţine cont de: menţinerea în această zonă a unei autogări pentru utilizarea ei în vederea asigurării traficului pentru călători; realizarea unei platforme suspendate peste liniile de cale ferată (autogară suspendată), dimensionată în aşa fel încât să preia toată circulaţia şi staţionarea maşinilor din zonă; realizarea unei legături auto de pe platformă cu str. Tărpiului; realizarea unei legături auto de pe platformă cu str. Industriei; realizarea accesului pe platformă din str. Gării; realizarea racordului cu str. Rodnei; realizarea de parcări la nivelul solului pe str. Industriei la limita cu platforma suspendată; asigurarea accesului pietonal în zonă şi realizarea unei reţelei pietonale în legătură cu zonele de locuinţe colective şi individuale din zonă; asigurarea unor funcţiuni de comerţ şi alimentaţie publică în zonă; asigurarea obiectivelor cu utilităţi; restructurarea reţelei feroviare prin studierea posibilităţii desfiinţării unei linii de manevră înspre str. Industriei; crearea unui spaţiu public şi a unui peisaj urban adecvat în zonă.

plan centru intermodal de transport varPentru realizarea accesului pe platformă sunt propuse trei variante cu rampe. Principalul scop este platforma suspendată care să aibă funcţiunea unei autogări publice, dimensionată în aşa fel încât să preia toată circulaţia şi staţionarea maşinilor de transport călători din zonă. Construcţia va adăposti sub nivelul platformei pe latura dinspre Piaţa Gării funcţiuni comerciale, iar în subteran parcaje sau comerţ. Pe platformă vor fi permise şi construcţii uşoare gen chioşcuri, copertine la peroanele pentru călători, amenajări de spaţii verzi (terase, grădină). Este posibilă şi montarea de panouri fotovoltaice, pe acoperişurile peroanelor sau pe structuri proprii, pentru producerea de energie. Accesul pietonal pe platformă şi la spatiile de la nivelele superioare ale corpului comercial se va face pe scări, scări rulante sau lifturi. Carosabilul de acces pe platformă va avea două benzi de circulaţie şi un trotuar de o parte şi de alta.

Pe scurt, varianta presupune crearea unei legături directe între strada Gării şi Tărpiului. Platforma, care va avea 9 m înălţime, va permite nu numai traversarea auto a liniilor de cale ferată, dar va servi atât pentru îmbarcarea/debarcarea pasagerilor din autobuzele care opresc la Autogara Bistriţa, cât şi ca staţie taxi sau firmelor care doresc să deschidă, în această construcţie, spaţii comerciale. Mai mult, pasagerii autobuzelor vor putea ajunge pe platformă, unde sunt proiectate să fie realizate peroanele, cu ajutorul mai multor lifturi. În plus, zona din preajma platformei urmează să sufere modificări care constau atât în reabilitarea spaţiului verde, cât şi în creşterea numărului de parcări pentru riverani.

15 comentarii

  • Cretule ……traim in Romania ,deci implicit in Bistrita. nu vom vedea asa ceva in urmatorii 20 de ani. acum ca de promisiuni si amagiri si vorbe inaintea alegerilor…………..sintem satui si cunoastem fenomenul.

    • Cand a promis d-ul Cretu ceva si nu s-a tinut de cuvant. Uita-te ma cum arata orasul nostru. Multi straini care vin aici sunt invidiosi ca la ei acasa nu exista un astfel de primar, care in asa scurt timp sa realizeze atatea proiecte de valoare.

    • La asemenea comentariu nu are rost sa raspund. Se vede ca cel care a scris asa ceva nu are logica, gandire, spirit de observatie, vointa, etc. adica toate calitatile normale pe care le are un om de cuvant.

  • Dar sa visam, ce frumos ar fi… si defapt nu e asa mare smecherie, niste stalpi din fierbeton, 100 de grinzi si o placa turnata pe ele… e realizabil, nu necesita supertehnologie si nici nu poate fi exagerat de scump. Vointa sa fie!

  • auzi to colo ce comparatii… da omu asta chiar fura curent… nod intermodal… mai trebe aeroportul pe cladirea de la ICRA si totul e rezolvat… auzi tu colo, cica cei care vin cu trenul se urca in autobuz si merg mai departe… no, asta-i tare de tot. sa compari Amsterdam cu Bistrita. sa-i faca careva cadou de ziua lui mersul trenurilor din Amsterdam si pagina cu mersul trenurilor din Bistrita… brrrrrrrrrrrr… infiorator.

    • Nici nu mai are rost sa scriu nimic. Din comentariile de mai sus eu trag o singura concluzie generala.
      Voi spune-ti ca in cei 6 ani de cand este d-ul Ovidiu Cretu primar, in Bistrita nu s-a realizat nimic.
      De asemenea sustine-ti clar si hotarat ca primarul nostru a facut doar promisiuni si nu a realizat nimic.
      Asta inseamna ca voi nu traiti in Bistrita si ca voi scrieti comentariile din alta locatie. Dar voi sunte-ti plecati de mult din Bistrita. De cel putin 6 ani. N-ati mai fost in oras nici macar in vizita. Eu si alti cetateni care locuim in Bistrita cand ne plimbam linistiti prin oras observam:
      – Padurea schullerwald. Numai cui ii place uratul poate sa vorbeasca rau despre
      acest proiect.
      – Gara europeana. Nici gara din Bucuresti nu este asa frumoasa si curata ca a
      noastra. Scaune ca aici am vazut in aeroportul din Bucuresti.
      – Parc municipal european. Plimbati-va prin tara si observati in cate parcuri exista
      gazon si alei pe care ti mai mare dragul sa te plimbi.
      – Sute de parcari ecologice.
      – Zeci de blocuri reabilitate termic. In acest proiect din 100% cost pentru reabilitarea
      unui apartament, 50% sunt fonduri europene, 30% contributia primariei, 20% din
      partea locatarului.
      – Reabilitarea centrului istoric. Cum a aratat centrul in urma cu 5 ani si cum arata
      acum.
      – Astfaltarea strazilor principale si a strazilor din cartiere. La mine la bloc nu s-a mai
      astfaltat curtea blocului in intregime de 25 de ani. Acum o luna s-a astfaltat.
      – Fluidizarea traficului prin introducerea de sensuri giratorii si eliminarea
      semafoarelor.
      – Piete amenajate la nivel european . Piata Sfanta Ana – zona Big, piata lama, etc.
      – Amenajarea de locuri de joaca pentru copii. In zona Big sunt 5 locuri de joaca pe o
      raza de 400 mp pentru diferite categorii de varsta.
      – Amenajarea de locuri pentru petrecerea timpului liber pentru pensionari. In piata
      de la Big in diminetile insorite se recreaza 40-50 de pensionari.
      Exista cate un asemenea loc de joaca la 2,3 blocuri de locuinte.
      – Reabilitarea de scoli, gradinite ( Colegiul Tehnic INFOEL, Colegiul National Andrei
      Muresanu, Colegiul National Liviu Rebreanu-in curs de reabilitare).
      – Montarea sistemelor de supraveghere video care au ca scop reducerea actelor de
      infractionalitate (in jur de 200 de aparate).
      – Schimbarea in totalitate a conductelor subterane care au o garantie de 50 de ani.
      Asta inseamna ca in urmatorii 50 de ani nu se mai sparg strazi din cauza
      conductelor defecte
      – Montarea containerelor de gunoi ecologice. La mine in cartier de cand sunt astfel
      de containare nu mai sunt nici caini vagabonzi si nici tigani.
      – Mii de metrii patrati de spatii verzi amenajati pentru petrecerea timpului liber.

    • Ai dreptate. Nu ar fi rau sa mai pui mana pe o carte de gramatica. spune-ti, spune-m, sustine-ti, sutine-m 🙂 nu te zgarie pe ochi?

    • Ai mare dreptate! Degeaba tot comenteaza aiurea postacii astia pentru ca Bistrita s-a transformat foarte frumos sub conducerea lui Cretu. Trebuie intr-adevar sa ai multa rea-vointa ca sa nu vezi nimic din ce s-a rezolvat pana acum. Felicitari echipei de la Primarie si Directiei tehnice!

  • Daca voi nu doriti sa traiti intr-un oras european este problema voastra. In acest sens va sugerez sa mergeti la tara, acolo de unde se trage si Ioan Oltean. Ve-ti putea sa beti apa din halau. O sa va intalniti chiar si cu marhai pe drum.
    Pana una alta, la noi se vor demara in continuare proiecte care au ca scop transformarea acestui minunat oras in Bistrita Europeana.
    Cine nu este de acord cu ceea ce am scris mai sus inseamna ca iubeste marhaile si doreste neaparat sa traiasca la sat.

  • Nu-i prima data cand fantezia lui Cretu o ia razna. El compara Bistrita cu Amsterdam sau Bruxelles. Vorba proverbului : „unde dai si unde crapa”. Intr-adevar zona garii este extrem de aglomerata ca sa mai inghesui acolo si alte activitati. Traficul in zona garii trebuie decongestionat, insa lucrul acesta nu se realizeaza printr-un centru intermodal care presupune afluirea si stationarea de masini. Ca sa nu mai punem la socoteala si poluarea. Lucrurile pot fi rezolvate mult mai simplu. Acolo e nevoie de o pasarela care sa permita fluidizarea circulatiei intre strada Garii si strada Tarpiului peste linii, zona in care pana acum circulatia a fost strangulata. Daca se muta activitatea de transcontainer CFR din gara Bistrita, in locul ramas s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogara, fara a mai fi nevoie de platforma suspendata. De asemenea calatorii ar putea folosi ca sala de asteptare spatiul din cladirea garii la fel ca in cazul autogarii din gara Brasov.
    Un eventual Centru Intermodal pentru marfuri si calatori pentru viitoarea Zona Metropolitana, ar putea fi gandit in zona garii Saratel care se afla pe o magistrala feroviara Bucuresti-Baia Mare si in apropierea nodului rutier dintre DN17 si DN15A.

  • PT RADU. …Ce zona metropolitana visati D-le RADU. Romanii sunt pe picior de plecare tot mai multi. Natalitatea romanului este la cote alarmante. Statisticile spun clar ca in 2050 vom fi sub 15 milioane cu tigani cu tot. Numai ei vor fi catre 7-8 milioane. In cazul asta ne mai trebuie noua zona metropolitana ? Ce sa facem cu ea pt. ca sute de imobile vor fi goale. Ba mai mult deatat vine incet si EBOLA pe noi si cine sti ce alti virusi facuti prin laboratoarele GUVERNULUI MONDIAL….Priceput ?

  • Primul primar cu initiativa! Felicitari pt complexitatea proiectului si Doamne da sa se concretizeze! Asta ar trebui sa spuna un bun bistritean, care tine la orasul lui. Ca de-ar fi dupa unii am bate pasul pe loc , comentand de rau pe cei care merg inainte. Nu ma intereseaza cine are o idee, din ce partid face parte, atata vreme cat foloseste orasului si implicit imi foloseste. Asa reactii au starnit si sensurile, iar acum nu ne amintim cum a fost fara ele…

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.